دانش قهوه, دانستنی های قهوه

6 روش موثر برای کاهش تلخی قهوه

کاهش تلخی قهوه

تلخی (Bitterness) یک اتفاق رایج در قهوه و نوشیدنی‌های مرتبط با قهوه است، چراکه حتی در بهترین قهوه های جهان نیز مقداری مزه تلخ پیدا می شود. اما از آنجایی که برخی اوقات دم آوری یک قهوه خوب کمی پیچیده می شود، این تلخی گاهی زیاد از حد شده و خیلی افراد آن را دوست ندارند. حال در این مقاله، راه‌ هایی را برای کاهش تلخی قهوه و همچنین نحوه عیب‌ یابی مشکل پس از دم کردن قهوه را بررسی می‌کنیم. این عیب ها شاید شامل دانه قهوه، دم آوری شما یا عوامل دیگر باشد.

مشاهده کنید: انواع محصولات قهوه ایلیا

  1. زمان دم کردن را تنظیم کنید

زمان یکی از عوامل مهم در دم آوری قهوه است. به عبارتی دیگر هرچه زمان دم آوری قهوه (در هر روشی) بیشتر باشد، استخراج مزه های تلخ هم بیشتر خواهد بود. چراکه عوامل تلخی قهوه از آخرین عناصری هستند که استخراج می شوند و اگر زمان دم آوری بیش از حد استاندارد باشد، تلخی هم بیش از حد خواهد شد.

زمان و کاهش تلخی قهوهالبته برخی باریستاها در روش اسپرسو برای ذائقه هایی که تلخی قهوه را دوست دارند، مدت عصاره گیری را افزایش داده و به اصطلاح یک اسپرسوی لانگو با تلخی بیشتری نسبت به اسپرسوی معمولی می گیرند.

حال یکی از راه حل های کاهش تلخی قهوه این است که زمان دم آوری را کاهش داده و تا جایی تنظیم کنید که تلخی متناسب باشد.

  1. پاکسازی کنید

دانه قهوه از زمانی که از درخت چیده می شود تا زمانی که آسیاب شده و دم می شود، می تواند بو و طعم های مختلف را به خودش جذب کند. از این رو باید در نگهداری دانه های قهوه بسیار احتیاط کرد.

برای مثال قهوه را به هیچ وجه نباید در ظروفی که قبلا در آنها ادویه نگهداری می شده، نگهداری کرد. یا اینکه درب ظرف قهوه را برای مدت طولانی باز گذاشت.

همچنین تجهیزات دم آوری نیز نقش مهمی در طعم و تلخی قهوه دارند. این تجهیزات (از ماشین اسپرسو گرفته تا تجهیزات نسل سوم) باید همیشه تمیز و بدون رسوب یا مواد اضافی باشند تا طعم های ناخواسته به قهوه وارد نشود.

چراکه یکی از دلایل مهم تلخی قهوه همین رسوبات و مواد اضافی هستند که باعث می شوند در روند دم آوری اختلال ایجاد شده و طعم قهوه تان بد شود.

در نتیجه برای کاهش تلخی قهوه ، بعد از هر بار استفاده، تجهیزات خود را تمیز کنید. هر جنبه ای از مکانیسم دم کردن بعداً بر طعم آن تأثیر می گذارد.

  1. دمای آب را تغییر دهید

بسیاری از قهوه خورها قهوه داغ را دوست دارند. این بخشی از جذابیت قهوه است، اما باید هشدار داد که میل به قهوه داغ می ‌تواند طعم را بد کند.

قهوه خورهایی که قهوه فوری یا فرنچ پرس درست می کنند، قبل از وارد کردن آن به آسیاب قهوه، آب را می جوشانند. البته این کار منطقی است، زیرا معمولاً وقتی به آب گرم نیاز داریم، آن را می جوشانیم. با این حال، آب در حال جوش برای قهوه خیلی هم مناسب نیست. چراکه در حین عبور از قهوه، آن را می سوزاند.

بنابراین، به منظور کاهی تلخی قهوه معمولاً توصیه می شود که آب را فقط تا نهایتا 94 درجه سانتی گراد گرم کنید.

  1. اندازه آسیاب قهوه را کنترل کنید

همانطور که گفته شد، دم آوری قهوه یک کار دقیق است. هر یک از جزئیات تهیه قهوه می تواند بر تلخی آن در نهایت تأثیر بگذارد و آسیاب قهوه نیز یکی از آنهاست. این ممکن است یکی از مهمترین جنبه های قهوه در مورد طعم باشد. دلیل اینکه آسیاب ریز می‌ تواند منجر به تلخی شود این است که باعث می‌شود استخراج بیش از حد آسان ‌تر اتفاق بیفتد.

البته از آن طرف بام هم نباید افتاد. یعنی از ترس تلخ شدن قهوه، نباید آن را به حدی درشت آسیاب کرد که عصاره گیری کم اتفاق بیفتد و قهوه به اصطلاح آبکی شود.

به هر حال یکی از راه های موثر در کاهش تلخی قهوه همین کنترل درجه آسیاب قهوه است که نباید بیش از حد ریز باشد.

مطالعه کنید: آسیاب قهوه چیست؟

  1. میزان قهوه به آب را کنترل کنید

یک تصور غلط رایج این است که افزودن قهوه بیشتر، فنجان قهوه را تقویت می کند و حداکثر مقدار کافئین را به شما می دهد. این نه تنها درست نیست، بلکه می تواند طعم فنجان شما را بدتر کند. هرچه قهوه بیشتر باشد، آب باید بیشتر در قهوه نفوذ کند و هرچه آب بیشتر نفوذ کند، زمان بیشتری طول می ‌کشد. در نتیجه هر چه بیشتر طول بکشد، تلخی بیشتری هم خواهید داشت.

میزان قهوه و کاهش تلخی قهوهبنابراین، حتی اگر عاشق کافئین هستید، افزودن قهوه بیشتر به نیازهای شما کمک نمی کند. این فقط هم شما و هم فنجانتان را با ناامیدی تلخ رها می کند.

در نتیجه برای کاهش تلخی قهوه نسبت آب به قهوه را کنترل کنید از زیاد کردن میزان قهوه بدون تجربه یا علمی، بپرهیزید.

  1. دانه قهوه با کیفیت بخرید

یکی از جمله های زندگی که اغلب به ذهن خطور می کند، این جمله کلاسیک است، “شما آنچه را که برای آن هزینه می کنید، دریافت می کنید.” مسلما، در دنیای قهوه، می‌ توانید دانه ‌های مناسبی را با قیمت ‌های پایین پیدا کنید، اما این دانه ‌ها بسیار کم هستند. دانه هایی که قیمت کمتری دارند به دلایلی ارزان تر هستند. مثلا در ارتفاعات کم رشد کرده و چیده شده باشند، از آن‌ها به خوبی مراقبت نشده باشد یا رست خومبی نداشته باشند. دلایل زیادی وجود دارد که قهوه ارزان، ارزان است و احتمال اینکه طعم های نامناسب و تلخی بیش از حدی داشته باشد، زیاد است.

مشاهده کنید: انواع دانه های قهوه در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

انواع مختلفی از نوشیدنی ‌های قهوه در دنیا وجود دارد، اما اگر می‌ خواهید یک فنجان قهوه خوب بخورید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که قوطی حلبی را کنار بگذارید و سراغ چیزهای خاص بروید.

در نتیجه یکی از بهترین راه ها برای کاهش تلخی قهوه و گرفتن طعم های پیچیده و خوب این است که کمی بیشتر هزینه کرده و قهوه با کیفیت تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *