آموزش, روش های دم کردن قهوه

5 قانون طلایی برای بهترین کرمای اسپرسو

بهترین کرمای اسپرسو

اگر می خواهید طرز گرفتن بهترین کرمای اسپرسو را بیاموزید، این مقاله مکانی عالی برای شروع هر باریستای مشتاق در خانه است. یک کرمای خوب، به عبارتی جام مقدس هر قهوه اسپرسو است. چیزی که به راحتی نمی توانید از آن بگذرید.

بنابراین همه ما می توانیم قبول کنیم که برای هر عاشق قهوه، گرفتن بهترین کرمای اسپرسو یک عنصر حیاتی برای یک شات عالی است. مهارتی که اگر به درستی آن را فرا بگیرید، می توانید یک گام بلند به سوی حرفه ای شدن بردارید.

کرمای اسپرسو چیست؟

بهترین کرمای اسپرسوکرما دقیقا چیست؟ اگر تا به حال ایده ای درباره این سوال نداشته اید، اینجا می گوییم دقیقا به دنبال چه چیزی هستیم.

کرمای اسپرسو همان کف چرب طلایی است که سطح هر شات اسپرسوی را زیبا می کند. چیزی که باعث می شود عطر بهتر، طعم کامل تر و در کل حس بهتری از شات اسپرسو بگیرید.

بسیاری از باریستاهای خانگی سرمایه زیادی را بر روی بهترین دستگاه اسپرسوساز سرمایه گذاری می کنند و سپس تعجب می کنند که چرا در هر بار عصاره گیری، کرمای خوبی دریافت نمی کنند. چراکه برخلاف تصور رایج، دستگاه همیشه مقصر نیست. شما می‌ توانید بهترین ماشین دنیا را داشته باشید، اما اگر چند فاکتور مهم دیگر قبل از شروع کار تنظیم نشده باشند، برای تهیه کرما با مشکل مواجه خواهید شد.

مشاهده کنید: انواع قهوه های تازه رست ایلیا

چگونه یک کرمای خوب را از یک کرمای بد تشخیص دهیم؟

بهترین کرمای اسپرسو از حباب های ریز دی اکسید کربن در داخل لایه ای از قندها، روغن ها و چربی ها تشکیل شده است.

کرما باید فوم قهوه ای تیره رو به قهوه ای فندقی با بازتاب های مایل به قهوه ای همراه با بافت بسیار ظریف داشته باشد.

تشخیص یک کرمای اسپرسو خوب از بد بسیار ساده است. بدین گونه که فنجان اسپرسوی خود را تقریباً با زاویه 45 درجه کج کنید.

در این حالت کرمای روی آن باید کشیده شود تا سطح داخلی فنجان را بپوشاند و بعد از اینکه فنجان را برگرداندید، دوباره به صورت یک لایه یکنواخت در آید. یک کرمای خوب باید لایه ای یکنواخت از حباب های ریز باشد که همیشه کمی «الاستیک» و در حالت کلی پایدار است. نکته ای که باید در گرفتن بهترین کرمای اسپرسو به آن دقت کنید.

گرفتن بهترین کرمای اسپرسو

یک کرمای اسپرسو خوب از چربی موجود در قهوه همراه با فشار بالای یک دستگاه اسپرسوساز ساخته می شود. دستگاهی که می تواند حداقل 15 بار فشار آب تولید کند تا به استخراج چربی از دانه های قهوه شما بینجامد.

ترکیبی از دانه‌ های قهوه عربیکا و روبوستا بهترین انتخاب قهوه برای گرفتن بهترین کرمای اسپرسو خواهد بود و خامه‌ای به مراتب بهتر از دانه ‌های 100 درصد عربیکا به شما می ‌دهد. البته چند عامل دیگر نیز می تواند بر این موضوع تأثیر بگذارد. بیایید نگاه دقیق تری بیندازیم.

  1. فقط از دانه تازه استفاده کنید

استفاده از تازه ترین دانه های قهوه ای که می توانید تهیه کنید، احتمالاً یکی از عوامل شماره یک در گرفتن بهترین کرمای اسپرسو است.

اما اگر با تهیه دانه‌ های قهوه تازه برشت مشکل دارید، توصیه می ‌کنیم با یک رستری یا قهوه فروشی صحبت کنید تا همیشه قهوه تازه برایتان بفرستد.

همچنین برچسب روی دانه ها را بررسی کنید و تاریخ برشته شدن را یادداشت کنید.

هر چه دانه‌های قهوه تازه ‌تر باشند، کرمای بهتری دریافت خواهید کرد. اما هرچه دانه ها قدیمی تر باشند، زمان بیشتری اکسید شده اند و این به دانه آسیب می رساند.

همچنین، همه دانه ها را پس از خرید آسیاب نکنید و هر دفعه به میزانی که می خواهید همان موقع قهوه را آسیاب کنید تا بهترین تازگی را داشته باشید.

  1. مطمئن شوید که دستگاه اسپرسوی خوبی دارید

دستگاه برای بهترین کرمای اسپرسوداشتن یک دستگاه اسپرسوساز خوب یکی از اجزای ضروری برای گرفتن بهترین کرمای اسپرسو است. توصیه می‌ کنیم دستگاهی داشته باشید که بتوانید دما را در حین کار حفظ کرده و حداقل فشار 9 بار را تامین کند. از این رو دستگاه های ارزان قیمت خیلی مطمئن نیستند و احتمال اینکه قهوه تان را خراب کنند، بسیار است.

هنگامی که یک دستگاه اسپرسوساز خوب دارید، مطمئن شوید که به خوبی از آن نگهداری می شود. به خصوص از هدگروپ و پرتافیلتر، چراکه قهوه نهایی و تمیز از این دو جزء بیرون می آید.

مشاهده کنید: انواع قهوه ساز در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

  1. تمپ مناسب را فراموش نکنید

تمپ یا همان فشرده کردن قهوه عامل دیگری است که نقش مهمی در دستیابی به کرمای عالی دارد. اگرچه بسیاری از علاقه مندان به قهوه، فشاری معادل 30 پوندی را توصیه می کنند.

اما از کجا می دانید 30 پوند چقدر است. فشار است؟ از این رو هیچ عدد خاصی وجود ندارد که بگوییم چه میزان فشار برای تمپ درست قهوه وجود دارد و خودتان باید با تجربه آن را به دست آورید.

برای این کار هم می توانید فشارهای متفاوتی را وارد کرده و عصاره گیری کنید و ببینید کدام فشار کرمای بهتری داده است. هرچند اگر حال و حوصله این کارها را ندارید، می توانید از دستگاه های تمپر برقی استفاده کنید. دستگاه هایی که بر مبنای فشاری استاندارد ساخته شده اند و تنها کافیست پرتافیلتر خود را زیر آن بگیرید تا قهوه تان تمپ شود.

اما اگر فشاری معادل 30 پوند را هم به عنوان استاندارد در نظر بگیریم، بیایید ببنیم در حالتی که کمتر فشار وارد کنیم، چه می شود؟ در این حالت آب به جای اشباع کامل آسیاب‌ های قهوه، «مسیر کمترین مقاومت» را در بین ذرات قهوه شما پیدا می‌کند، که به نوبه خود باعث کم عصاره گیری و به اصطلاح آبکی شدن اسپرسو می شود. در نتیجه کرمای بسیار ضعیفی خواهید داشت.

  1. آسیاب درست را انتخاب کنید

حتی اگر تمپ قهوه تان هم درست باشد، اما درجه آسیاب مناسبی انتخاب نکرده باشید، هیچگاه به کرمای خوب نمی رسید. درجه آسیاب درست، کلید گرفتن بهترین کرمای اسپرسو است. بدین صورت که اگر درجه آسیاب را درست انتخاب و تمپ خوبی هم انجام داده باشید، در حدود 25 ثانیه باید یک عصاره مطلوب داشته باشید.

در غیر این صورت، اگر قهوه تان سریع ‌تر از ۲۵ ثانیه بیرون آمد، قهوه ‌تان را ریزتر آسیاب کنید و اگر بیشتر از ۲۵ ثانیه طول بکشد، قهوه ‌تان را درشت‌ تر آسیاب کنید.

هرچند شما باید این مورد را مکررا آزمایش کنید. زیرا متغیرهای مختلفی مانند دستگاه های اسپرسوساز و مارک های قهوه نیز می توانند نقش داشته باشند.

در نهایت اگر هنوز با تکرارهای زیاد نتوانسته اید به درجه آسیاب خوبی برسد، باید به فکر عوض کردن دستگاه آسیاب خود باشید. چراکه یک دستگاه آسیاب ضعیف، قهوه را به دقت آسیاب نکرده و باعث خراب شدن عصاره گیری می شود.

مشاهده کنید: انواع آسیاب قهوه

  1. فقط آب تازه

آب برای بهترین کرمای اسپرسوو در نهایت، ممکن است آب برای برخی کاملاً واضح باشد، اما همچنان باید بر نیاز به آب فیلتر شده، خوب و تمیز تاکید کنیم. لطفاً از آب لوله کشی استفاده نکنید، اگر این کار را انجام دهید، تمام موارد بالا هدر می‌ رود و شانس گرفتن بهترین کرمای اسپرسو به‌طور چشمگیری کاهش می‌ یابد. ساخت کرم بر اساس تمام مراحل بالا است و استفاده از تازه ترین و تمیزترین آب نقش مهمی در دستیابی به آن دارد. چراکه 98 درصد اسپرسو را آب تشکیل می دهد.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد، دانه قهوه تازه، فشرده کردن مناسب، درجه آسیاب دقیق، دستگاه اسپرسوی قدرتمند و آب تازه با درجه سختی مناسب، می تواند شما را برای گرفتن بهترین کرمای اسپرسو کمک کند.

هرچند در آخر این شما هستید که تشخیص می دهید کدام قهوه خوب است و این مورد هم تنها با تمرین و تکرار به دست می آید. چراکه یک اسپرسو با کرمای خوب باید طعمی دلنشین و مناسب هم داشته باشد.

در نتیجه تنها با دیدن کرمای قوی، فکر نکنید قهوه خوبی دارید و باید آن را بچشید تا مطمئن شوید یک اسپرسوی متعادل گرفته اید. هرچند ثابت شده اگر کرما خوب باشد، عمدتا طعم قهوه نیز مناسب است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

3 دیدگاه در “5 قانون طلایی برای بهترین کرمای اسپرسو

  1. حامد گفت:

    سلام
    مرسی از اطلاعاتی که ارائه کردید
    چند سوال داشتم راهنمایی کنید ممنون میشم
    برای اسپرسوساز نوا 155 میخواستم تمپر بخرم، چه سایزی مناسب است؟
    دوم اینکه من چندباری که اسپرسو درست کردم، همیشه سبد پرتافیلتر بعد از استفاده خیس هستش و مثل این میماند که بخشی از آب عبور نکرده و پودر قهوه اصطلاحا کیک شکل در نمیاد

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای سوال اول عمدتا تمپرهای سایز 51 یا 53
      برای سوال دوم هم احتمالا درجه آسیاب قهوه تون ریزه که آب نمیتونه درست عبور کنه

    2. pooyan abdi گفت:

      سلام روز بخیر قهوه ی ربوستا و عربیکای چند درصد کرمای بیشتری میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *