دانستنی های قهوه, دانش قهوه

چرا برخی از قهوه ها شیرین هستند ؟

چرا برخی از قهوه ها شیرین هستند ؟

همه‌ی ما قهوه را به تلخی می‌شناسیم  اما در برخی از منابع و مطالب سخن از قهوه شیرین به میان می‌آید. اما منظور از قهوه شیرین، قهوه‌ای که به آن عسل یا شکر اضافه شده باشد نیست. منظور قهوه‌ایست که به ذات خود دارای طعمی شیرین باشد. اما مگرقهوه‌ی شیرین هم وجود دارد ؟ چگونه باید به قهوه شیرین دست یافت ؟

چرا برخی از قهوه ها شیرین هستند ؟

شیرینی در چیست ؟

یک تعریف کلی قابل قبول از طعم شیرین، طعمی است که از شکر زیاد داخل مواد غذایی تولید می‌شود که یکی از بزرگترین شاخه‌های آن کربوهیدرات‌ها هستند. کربوهیدرات‌ها شامل ساکاروز و لاکتوز می‌شوند.

شیرینی تنها یک طعم بر روی زبان نیست بلکه یکی از ارکان ضروری برای تعادل عطر و طعم است.

چرا برخی از قهوه ها شیرین هستند ؟

چرا ما به غذاها و مواد شیرین علاقه داریم ؟

انسانها و حیوانات هر دو به خوردن مواد غذایی شیرین علاقه نشان می‌دهند که مربوط به تکامل آنها نیز می‌شود. به هر حال مواد غذایی شیرین به ما انرژی می‌دهد در حالی که مواد غذایی تلخ می‌توانند حتی سمی باشند. ما انسانها حساسیت بیشتری نسبت به طعم تلخ از خود نشان می‌دهیم. بیشتر ما می‌توانیم به راحتی تلخی اولین فنجان قهوه یا مشروبی را که نوشیده ایم به خاطر بیاوریم.

 در طرف دیگر طعم شیرین بسیار برای ما خوشایند است. در دوران نوزادی، شیرینی شیر مادر نوزاد را سرمست می‌کند و در بزرگسالی، برای مناسبتهای شادی به یکدیگر شکلات و شیرینی هدیه می‌دهند.

چرا برخی از قهوه ها شیرین هستند ؟

چه نوع شیرینی در قهوه یافت می‌شود؟

طبق اعلام سایت رسمی شیمی قهوه، حدود 50 درصد از دانه قهوه سبز را کربوهیدرات‌ها تشکیل داده‌اند که خود شامل ساکاروز، ارابینوس، گلوکز، گالاکتوز،رامنوز و زایلوز می‌شود. البته تمامی این مواد قابل حل در آب نیستند و فقط برخی از آنها وارد فنجان شما می‌شوند.

[alert style=”success”] اسیدیته چیست ؟ [/alert]

در آخر میزان شیرینی موجود در فنجان قهوه شما بستگی به گونه، نوع و روش تهیه شما دارد. برای مثال قهوه عربیکا نسبت به ربوستا از ساکاروز بیشتری برخوردار است که همین امر نیز یکی از دلایل کیفیت بالاتر قهوه عربیکا به شمار می‌رود. ازاین رو انتظار طعم شیرینتری از قهوه بوربون نسبت به کاتیمور باید داشت. از طرف دیگر هرچه گیلاس قهوه دیرتر برسد، قهوه شیرین تر خواهد شد. در ارتفاعات رشد میوه  آهسته‌تر پیش می‌رود و از این رو قهوه‌ای شیرین‌تر تولید می‌شود.

چرا برخی از قهوه ها شیرین هستند ؟

چرا برخی از قهوه‌ها شیرین نیستند؟

زمانی که قهوه‌ی عربیکایی بدون هیچ آفت و آسیب دیدگی باشد و کاملا رسیده از درخت چیده شده باشد، باید طعمی شیرین به ما بدهد. با این حال آیا تمامی قهوه‌های تلخ نارس و آفت زده‌اند؟

همانطور که بارها و بارها گفته شد، در تولید عطر و طعم قهوه عوامل بسیاری دخیل هستند از جمله این عوامل نحوه رست و تهیه قهوه است. از این رو میزان تلخی و شیرین قهوه نیز تحت این دو عامل قرار می‌گیرد.

چرا برخی از قهوه ها شیرین هستند ؟

اگر قهوه شیرین است، چرا برخی به آن شکر اضافه میکنند ؟

بسیاری از مردم قهوه را به تلخی یاد می‌کنند و در بسیاری از موارد آنقدر برایشان غیر قابل نوشیدن است که مجبور می‌شوند یک یا دو قاشق پر از شکر داخل آن بریزند. قسمتی از این موضوع به انتظارات افراد باز می‌گردد. برخی دیگر ممکن است از قهوه با کیفیت بسیار کم و با رست تیره استفاده کنند و برای برخی دیگر ریختن شکر درون قهوه به یک عادت بدل شده است.

[alert style=”success”] ارتفاع و اقلیم چگونه بر عطرو طعم قهوه تاثیر می گذارد ؟ [/alert]

برای افراد حرفه‌ای در صنعت قهوه، تشخیص طعم شیرینی قهوه چندان سخت نیست اما چرا برای همه اینگونه نیست؟ بیشتر مردم به قهوه‌ی عالی نیز شکر اضافه می‌کنند و این امر باعث می‌شود همیشه انتظار بسیار شیرینی از قهوه داشته باشند. برای انکه موضوع را کمی بیشتر برایتان باز کنم مثالی خواهم زد.

یک لیوان آب پرتغال و یک لیوان آب لیموی ترش را در نظر بگیرید. ابتدا یک جرعه از آب پرتغال را می‌نوشید. طعمی ترش و کمی زننده دارد، سپس یک جرعه از آب لیمو را می‌نوشید. بسیار ترش و زننده است. حال دوباره یک جرعه از آب پرتغال را می‌نوشید. این بار طعم آن کمی تغییر کرده است و در واقع بسیار شیرین و خوشمزه شده است بدون اینکه به آن شکر یا ماده شیرین کننده‌ی دیگری اضافه کرده باشید. چطور ممکن است ؟

چرا برخی از قهوه ها شیرین هستند ؟

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. آیا قهوه تلخ است یا شیرین ؟

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *