قهوه و سلامتی, دانش قهوه

مضرات قهوه چه چیزهایی هستند؟

مضرات قهوه

همانطور که می‌دانید نوشیدن قهوه خواص بسیار زیادی برای بدن ما دارد اما از مضرات قهوه نیز آگاهی دارید؟ قهوه نیز مانند تمام خوراکی‌ها ممکن است ضررهایی برای بدن داشته باشد، اما این ضررها چه چیزهایی هستند و چه خطراتی ممکن است برای بدن ما داشته باشند؟ رسالت قهوه ایلیا اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه‌ی قهوه است، بنابراین علاوه بر خواص بسیار قهوه که در مقالاتی جداگانه در سایت قهوه ایلیا منتشر شده است قصد داریم در این مطلب با بررسی منابع علمی معتبر، از مضرات قهوه برای شما بگوییم. با ما همراه باشید.

خواص قهوه

مضرات قهوه

ابتدا بهتر است بصورت مختصر نگاهی به فواید قهوه بیندازیم تا شما در نهایت بتوانید مقایسه‌ای بین خواص و مضرات قهوه داشته باشید.

نوشیدن قهوه به مقدار متناسب می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند انواع سرطان، دیابت نوع دو، پارکینسون، آلزایمر و فشارخون بالا کمک کند. همچنین کافئین موجود در قهوه باعث پیشگیری از بیماری‌های روحی مانند افسردگی خواهد شد و به همین دلیل نیز می‌تواند به بهبود رابطه‌ی جنسی کمک کند. کاهش وزن یکی دیگر از فواید قهوه است.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : قهوه و رابطه جنسی، ارتباطی پایدار از گذشته تا حال [/alert]

از تاثیر مثبت قهوه بر پوست و مو نمی‌توان گذشت. با تهیه‌ی انواع ماسک‌های قهوه که در بخش قهوه و سلامتی سایت موجود است می‌توانید از پوست خود محافظت کنید.

مضرات قهوه

همواره بهتر است در مورد همه چیز زندگی تعادل را رعایت کنیم و در مورد چیزی زیاده‌روی نکنیم. قهوه نیز به همین صورت است. همانطور که نوشیدن قهوه به مقدار متناسب می‌تواند برای بدن ما بسیار مفید باشد، زیاده‌روی در نوشیدن قهوه نیز ممکن است مضراتی را برای ما به همراه داشته باشد :

1 – خستگی و فراموشی :

مضرات قهوه

به علت وجود کافئین بالا در قهوه، مصرف زیاد آن می‌تواند باعث فراموشی در طولانی مدت و یا احساس خستگی در ما بشود. البته فراموشی بیشتر در افراد مسن و سالخورده اتفاق می‌افتد. حداکثر مقدار کافئین دریافتی روزانه برای یک شخص عادی حدود 400 میلی گرم در روز است که با نوشیدن 4 فنجان قهوه در طول روز تامین می‌شود. البته افرادی که به کافئین حساس هستند یا مشکل خاصی دارند باید قهوه‌ی کمتری مصرف کنند تا دچار مشکل نشوند.

2 – تغییر رنگ دندان‌ها :

مضرات قهوه

در مورد تغییر رنگ دندان‌ها می‌توان گفت که قهوه هم مفید است و هم مضر. در قهوه ترکیبی به نام Trigonelline و آنتی اکسیدان پلی فنل وجود دارد که از پوسیدگی دندان و ایجاد سوراخ روی دندان ها جلوگیری می کند. اما از آنجایی که قهوه اسیدی است، رنگ دانه‌های موجود در قهوه می‌تواند در طولانی مدت داخل دندان که متخلخل است نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ دندان‌های شما بشود. بعد از نوشیدن قهوه سعی کنید دندان‌های خود را مسواک کنید یا از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید.

3 – مادران باردار و شیرده :

مضرات قهوه

دوران 9 ماهه‌ی بارداری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران زندگی یک مادر و فرزند به حساب می آید، همانگونه که می‌دانید در این بازه زمانی تغذیه مادر بر رشد و شکل گیری نوزاد بسیار تاثیرگذار است، در همین راستا تحقیقاتی بر روی 7346 زن باردار انجام شده است که نتایج آن بسیار قابل توجه است.

این تحقیقات در سه ماه اول، دوم و سوم بارداری به صورت مجزا با توجه به میزان مصرف قهوه مادران بررسی شده است. نتایج این مطالعات نشان داده که مصرف کافئین هیچ تاثیری برروی محیط دور سر جنین ندارد اما دریافت مقادیر زیاد کافئین در دوره سه ماهه‌ی اول بارداری باعث کاهش طول ناحیه فرق سر تا پایین کمر شده، در سه ماهه دوم و سوم باعث کاهش طول استخوان ران جنین گردیده و در نتیجه باعث کاهش قد نوزاد حین تولد می شود. با توجه به این تحقیقات به طور کلی مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر روی رشد استخوانی و اسکلت بندی جنین داشته باشد پس شدیدا توصیه می شود مصرف نوشیدنی‌های گاز دار و مواد غذایی کافئین دار خود را در دوران بارداری محدود کنید.

[idea] آیا زنان باردار و مادران شیرده مجاز به نوشیدن قهوه هستند؟ [/idea]

اگر از علاقمندان سرسخت قهوه هستید و در این مدت نمی‌توانید قهوه را ترک کنید، مصرف قهوه‌ی خود را حداکثر به 1 فنجان در روز کاهش دهید. در مورد دوران شیردهی نیز طبق تحقیقات انجام شده توسط دکتر روت لارنس از متخصصان دپارتمان طب اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه روچستر نیویورک، مصرف مواد خوراکی کافئین دار در هنگام شیر دادن به نوزاد موجب تجمع کافئین در بدن او و ایجاد علائمی چون بی‌خوابی و تحریک‌پذیری در نوزاد می‌شود. دلیل تجمع کافئین در بدن نوزاد این است که نوزاد نمی‌تواند این ماده را به‌خوبی سوخت و ساز یا دفع کند. توصیه‌ی وی به مادران در دوران شیردهی به نوزاد این است که باید در دوره‌ای که به نوزاد خود شیر می‌دهند مصرف کافئین را محدود کرده و با  احتیاط از مواد خوراکی حاوی این ترکیب استفاده نمایند تا از ایجاد مشکلاتی از این قبیل جلوگیری شود .

دیگر مشکلاتی که ممکن است در صورت زیاده روی در مصرف قهوه برای شخص پیش بیاید به شرح زیر است :

مضرات قهوه

  • فراموشی ( در افراد مسن ، بخصوص در زنان بالای 80 سال )
  • عصبانیت
  • بی‌قراری و پریشانی
  • بداخلاقی و زود رنجی
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • افزایش ضربان قلب
  • لرزش ماهیچه ها
  • خواب پریشان شبانه
  • قند خون
  • البته ذکر این نکته ضروری است که تمامی این مضرات در صورت زیاده روی در مصرف قهوه ممکن است برای شخص اتفاق بیفتد و در صورت مصرف متناسب با نیاز بدن مشکلی پیش نخواهد آمد.

با قهوه ایلیا همراه باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *