آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

قهوه ساز V60 هاریو دریچه‌ای به نسل سوم قهوه

قهوه ساز V60 هاریو اگر چه سیستمی نوظهور در قهوه های دمی ( دریپر ) می‌باشد ولی ازسوی باریستاها به ویژه ژاپنی ها بسیار قابل احترام است . در مورد تاریخچه قهوه ساز V60 دو نکته باید درنظر گرفته شود ، اول تاریخچه قهوه‌های دمی و دوم کمپانی ” هاریو ( HARIO ) ” ، که قهوه ساز V60 را به دنیا معرفی کرد .

در ابتدای قرن بیستم ، خانم ” ملیتا بنتز ” همسر خانه دار آلمانی با یک ایده جالب و یک فیلتر کاغذی ، قهوه ای دل چسب برای همسر خود سرو نمود . او که در ابتدا با ایجاد 8 سوراخ در انتهای فنجان فلزی ، قهوه ساز خود را ساخته بود ، پس از آن ، تعداد سوراخها را به 5 عدد تقلیل دارد و نهایتا برای آنکه این قهوه ساز را با نام خود وارد بازار کند ، پس از آزمایشات متعدد قهوه ساز تک سوراخ خود را با نام ” ملیتا ( MELITTA  ) ” در اوایل قرن بیستم توسط شرکتهای تولیدی ، به تولید انبوه رسانید .

 

این اختراع عالی بود ولی زمان ریختن قهوه به خاطر تک سوراخ بودن قهوه ساز ، طولانی می‌شد . پس از انجام آزمایشات متعدد مشخص شد اگر تعداد سوراخها بیشتر شود ، تاثیر چندانی بر کیفیت قهوه نمی‌گذارد . پس تغییراتی در محصول تولیدی پدیدار شد و با سوراخهای بیشتر ارائه گردید . یکی از این اختراعات قهوه ساز فنجانی با 3 سوراخ بود ، که با تقلید از قهوه ساز ” ملیتا ” ، ” کالیتا (  KALITA ) ” نام گرفت و در سال 1959 روانه بازار شد . قهوه ساز کالیتا در کنترل فرآیند دم کشیدن قهوه بر قهوه ساز ملیتا ارجحیت داشت .

 

با روند پیشرفت قهوه سازهای نسل سوم پس از کالیتا ، اولین اختراعی که شبیه قهوه سازهای دریپر مخروطی مثل قهوه ساز V60 هاریو بود ، با نام ” کُنو میمان ” ظهور کرد . اگر چه شرکت سایفون ، وکیوم پات را درسال 1925 اختراع کرد ولی ” کُنو میمان ” درسال 1973 ، پس از 5 سال تحقیقات توسط این شرکت اختراع شد که در میان مردم کمتر شناخته شده است .

 

این وسیله مخروطی از 12 تیغه تشکیل شده  که از کف مخروط شروع شده و تا نیمی از مخروط ادامه پیدا می‌کند ، ولی از لحاظ ساختاری بسیار شبیه قهوه ساز V60 است . زمان تهیه قهوه با قهوه ساز ” میمان” کمی طولانی تر از V60  است ولی نتیجه کمی متفاوت است . قهوه استخراج شده از قهوه ساز V60 کمی غلیظ تر است .

قهوه ساز V60 درسال 2005 توسط شرکت هاریو « Hario »به مردم معرفی شد و پس از آن به عنوان یکی از بهترین روش های تهیه قهوه دمی توسط کافی شاپها معرفی گردید . بخاطر ظاهر V شکل و زاویه 60 درجهای که بدنه مخروطی شکل این قهوه ساز با زمین می‌سازد ، آن را قهوه ساز V60 می‌نامند . قهوه‌ای که از این طریق تهیه می‌شود ، به روش نفوذی – قطره ای به دست می‌آید .  سوراخ انتهایی قهوه ساز V60  از قهوه ساز ” کُنو میمان ”  بزرگتر و تیغه های آن کوتاهتر است و قهوه در این مدل از مدل قبلی خود سریع تر فیلتر می‌شود .

 

نسل سوم قهوه با قهوه ساز V60 ، علیرغم سادگی ، نکات بسیار ظریف و اساسی دارد که در کیفیت قهوه بسیار موثر است . پس از وزن کردن و آسیاب کردن دانه‌های قهوه با درجه آسیاب مخصوص قهوه ساز V60 ، آن را روی فیلتر کاغذی قهوه ساز که قبلا در جای خود به دقت قرار گرفته ، می‌ریزیم ، سپس آب جوش را با دمای مشخص و سرعت معین بر روی آن جاری می‌کنیم ، پس از فیلتر شدن قهوه شما آماده نوشیدن است .

قهوه خروجی از قهوه ساز V60 هاریو بسیار خالص است . ولی اگر در ریختن آب و فیلترینگ قهوه دقت نشود ، قهوه‌ی خروجی رایحه و غلظت پایینی خواهد داشت . این نوع قهوه در سراسر جهان ، از آسیای جنوب شرقی تا آمریکای شمالی علاقه مندان خاص خود را دارد که روز به روز بیشتر می شوند . امیدوارم شما هم یکی از آنها باشید .

http://blog.italcoffee.com

http://kurasu.kyoto

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *