دانستنی های قهوه, دانش قهوه

قهوه بدون کافئین یا دی‌کف ( Decaf Coffee )

قهوه بدون کافئین یا دی‌کف ( Decaf Coffee )

قهوه یکی از معروف‌ترین نوشیدنی‌های دنیای امروز است . بسیاری از مردم علاقه مند به نوشین آن هستند ولی برخی بیم دارند که کافئین قهوه برای سلامتی آنها مضر باشد . از همین رو در صدد کاهش مصرف قهوه‌ی خود یا کاهش کافئین به دست آمده از قهوه هستند . بهترین راه برای این افراد استفاده از قهوه بدون کافئین ( Decaf Coffee ) است .

قهوه بدون کافئین ( Decaf Coffee ) چیست و چگونه تولید می‌شود ؟

دی‌کف ( Decaf )  مخفف واژه‌ی ( decaffeinated coffee ) ، به معنی قهوه‌ی بدون کافئین است . معمولا به دانه‌های قهوه‌ای گفته می‌شود که 97 درصد کافئین آن را جدا کرده‌اند .

چندین راه برای جداسازی کافئین قهوه وجود دارد که در بیشتر آنها از آب ، حلال‌های آلی و یا دی‌اکسید کربن استفاده می‌شود .

دانه‌های قهوه تا زمانی که کافئین آنها استخراج شود ، در حلال شسته می‌شوند سپس حلال را از آنها جدا می‌کنند . این فرآیند قبل از این که دانه‌ها رست یا آسیاب شوند ، انجام می‌شود . ارزش غذایی قهوه‌ی بدون کافئین باید تقریبا با قهوه‌ی معمولی یکسان باشد . لابته بسته به نوع روشی که برای فرآیند کافئین گیری قهوه استفاده می‌شود ، عطر و طعم و رنگ قهوه ممکن است تغییر نماید و کمی ملایم تر شود . به همین دلیل قهوه‌ی بدون کافئین برای آن دسته از افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به تلخی قهوه نشان می‌دهند ، مناسب تر است .

قهوه بدون کافئین یا دی‌کف ( Decaf Coffee )

میزان کافئین در قهوه بدون کافئین  ( Decaf Coffee )

دی‌کف کاملا عاری از کافئین نیست و در حقیقت بسته به نوع قهوه دارای مقادیر مختلف کافئین می‌باشد . طبق مطالعات انجام شده ، هر فنجان قهوه بدون کافئین حدود 6 اونس ( 180 میلی‌لیتر ) حاوی 0 تا 7 میلی‌گرم کافئین است . این درحالی است که مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه‌ی معمولی حدود 70 تا 140 میلی‌گرم ( بسته به نوع قهوه و روش تهیه ) کافئین است . پس بنابراین دی‌کف به طور کامل بدون کافئین نیست اما مقادیر آن بسیار کم است .

قهوه بدون کافئین یا دی‌کف ( Decaf Coffee )

 میزان آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه بدون کافئین

همانطور که می‌دانید قهوه بزرگترین منبع آنتی‌اکسیدان است . از این رو قهوه‌ی بدون کافئین هم سرشار ازاز آنتی‌اکسیدان ‌هاست فقط با این تفاوت که به خاطر فرآیند کافئین زدایی ممکن است حدود 15 درصد از آنتی‌اکسیدان‌های خود را از دست بدهد . مهمترین آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه‌ی معمولی و دی‌کف ، پلی‌فنول و هیدروسینامیک اسید است . که ممکن است باعث کاهش بیماری‌های قلبی ، سرطان و دیابت نوع دو شود . یک فنجان قهوه‌ی بدون کافئین حاوی 2.4 درصد منیزیم ، 4.8 درصد پتاسیم و 2.5 درصد ویتامین B3 می‌باشد .

فواید قهوه بدون کافئین برای سلامتی انسان

قهوه بدون کافئین نیز مانند قهوه‌ی معمولی برای سلامتی مفید است . البته بیشتر مطالعات بر روی قهوه انجام گرفته و بدون کافئین بودن یا نبودن آن مشخص نشده است .

نوشیدن قهوه‌ی معمولی و بدون کافئین هر دو باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می‌شود . نوشیدن هر فنجان در روز باعث کاهش 7 درصدی این احتمال می‌شود .

تاثیرات قهوه‌ی بدون کافئین بر کبد کمتر از قوه‌ی معمولی است . البته مطالعات انجام شده حاکی از آن بوده که قهوه‌ی بدون کافئین باعث کاهش آنزیم‌های کبد می‌شود که این یک تاثیر مثبت تلقی می‌شود .

وجود کلروژنیک اسید در ريالهوه‌ی بدون کافئین باعث حفاظت و تقویت نورون‌های عصبی می‌شود که درنیجه احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد .

ممکن است بسیاری اراد با نوشیدن قهوه‌ی معمولی دچار سوزش معده و رفلکس اسید آن شوند . با نوشیدن قهوه‌ی بدون کافئین این علائم کمتر مشاده شده است .

قهوه بدون کافئین یا دی‌کف ( Decaf Coffee )

فواید کمتر نسبت به قهوه معمولی

فواید قهوه‌ی معمولی بیشتر از قهو‌ه‌ی بدون کافئین یا دی‌کف ( Decaf Coffee ) است . در مرحله‌ی اول بیشتر مصرف کنندگان قهوه آن را به خاطر ایجاد تحرک بیشترو تسکین دهندگی مصرف می‌نمایند . که این موارد بیشتر به کافئین موجود در قهوه وابسته است . موارد دیگری از فواید قهوه به دلیل وجود کافئین آن است مانند :

بهبود خلق و خو ، کاهش زمان عکس‌العمل بدن ، ارتقای حافظه و روحیه افراد .

افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی .

بهبود عملکر فیزیکی بدن .

کاهش درصد استرس و خودکشی .

کاهش خطر ابتلا به سیروز کبدی .

قهوه‌ی بدون کافئین برای چه کسانی مناسب است ؟

برای برخی از افراد ممکن است کافئین موجود در یک فنجان قهوه‌ هم بسیار زیاد باشد و برای برخی دیگر تا 6 فنجان قهوه هم هیچ تاثیری نداشته باشد . ازدیاد کافئین در بدن باعث اختلال در سیستم عصبی ، اضطراب ، اختلالات گوارشی ، تپش نامنظم قلب و مشکلات خواب می‌شود . افرادی که حساسیت زیادی نسبت به کافئین دارند بهتر است از چای یا قهوه‌ی بدون کافئین استفاده نمایند . همچنین افرادی که تحت درمان‌های خاص پزشکی هستند بهتر است از قهوه‌ی بدون کافئین استفاده نمایند .

استفاده از قهوه برای خانم‌های باردار و خانم‌هایی که بچه شیرخوار دارند توصیه نمی‌شود و بهتر است در صورت لزوم از قهوه‌ی بدون کافئین استفاده نمایند .

قهوه بدون کافئین یا دی‌کف ( Decaf Coffee )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *