دانستنی های قهوه, دانش قهوه

سنت‌ قهوه در سراسر جهان

آیا می‌دانستید سنت قهوه و نوع قهوه‌هایی که مردم سراسر جهان مصرف می‌کنند باهم تفاوت دارد؟ چه نوع قهوه‌ای در کدام نقطه از جهان معروف‌تر است؟ قهوه‌های مشهور کشورهای جهان چیست؟

در ادامه با قهوه ایلیا همراه باشید.

سنت قهوه در کشورهای مختلف :

1 – هند :

سنت قهوه

بر طبق افسانه‌ها، قهوه نخستین بار در قرن 16 میلادی و توسط یک مرد مسلمان به هند راه یافت. این فرد مسلمان که Baba Budan نام داشت برای زیارت خانه‌ی خدا به مکه سفر کرده بود و در آنجا قهوه نوشید و از طعم بی‌نظیر آن لذت برد. مقداری از آن را با خود به هند برد.

قهوه‌ی فیلتری (دمی) هند در جنوب این کشور بسیار معروف است. این نوع قهوه به وسیله‌ی یک قهوه‌ساز فیلتری به آرامی دم می‌شود. این قهوه معمولا در یک لیوان فلزی سرو می‌شود ‌و همراه با شیر و شکر مصرف می‌شود. سنت قهوه در این کشور با آداب و رسوم خاصی نیز همراه است.

2 – کوبا :

سنت قهوه

قهوه از قرن هجدهم به عنوان بخش مهمی از زندگی مردم کوبا به حساب می‌آمده است. در واقع ابتدا کشاورزان فرانسوی کاشت و برداشت قهوه را در این کشور آغاز کرده‌اند.

café Cubano نام قهوه‌ی معروف کوبایی‌هاست. این قهوه یک اسپرسوی غلیظ است که همراه با شکر مصرف می‌شود.

3 – ژاپن :

سنت قهوه

در ژاپن که یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیاست قهوه در هردو نوع گرم و سرد یافت می‌شود. این قهوه‌ها درون دستگاه‌های اتوماتیکی که در سوپرمارکت‌ها تعبیه شده در دسترس مردم ژاپن قرار گرفته است. این قهوه‌ها که بصورت قوطی موجود هستند نخستین بار در دهه‌ی 1960 میلادی در ژاپن معرفی شدند.

4 – مکزیک :

سنت قهوه

Café de olla قهوه‌ی معروف مکزیک است که قهوه‌ای لذیذ و با طعم و رایحه‌ای تند است. این قهوه به همراه چوب دارچین و یک نوع شکر خام به نام piloncillo سرو می‌شود. لیوانی که قهوه در آن سرو می‌شود از جنس خاک رُس می‌باشد. سرو قهوه در این جنس لیوان باعث می‌شود مقدار طعم خاکی مانند نیز به آن داده شود.

5 – ویتنام :

سنت قهوه

قهوه سرد قهوه‌ی محبوب ویتنامی‌هاست. رُست این قهوه بصورت dark roast یا رُست تیره می‌باشد. این قهوه اغلب با شیر یا شکر مصرف می‌شود. ویتنام در تولید قهوه جهان جایگاه دوم را در اختیار دارد.

6 – اتیوپی :

سنت قهوه

اتیوپی به عنوان زادگاه قهوه به حساب می‌آید و هرگاه از تاریخچه‌ی قهوه سخن به میان آید نام اتیوپی به ذهن خطور می‌کند. در واقع قهوه نخستین بار توسط چوپانان اتیوپیایی در قرن نهم میلادی کشف شد.

امروزه نوشیدن قهوه در بین مردم اتیوپی بصورت روزانه و بسیار وجود دارد. قهوه‌ی معمول اتیوپی به نام  “Buna dabo naw” شناخته می‌شود. مراسم‌ها و جشن‌های مخصوص قهوه نقش مهمی را در زندگی اجتماعی مردم اتیوپی ایفا می‌کند.

زنان در اتیوپی حدود دو تا سه ساعت برای تهیه‌ی قهوه وقت صرف می‌کنند. آنها خودشان دانه‌های قهوه را رُست می‌کنند و پس از تهیه‌ی قهوه آن را برای خانواده و مهمانان خود سرو می‌کنند.

مردم اتیوپی برای تهیه‌ی قهوه از یک ظرف مخصوص به نام jebena استفاده می‌کنند.

[alert style=”error”] بررسی و خرید : قهوه عربیکا اتیوپی [/alert]

7 – استرالیا :

سنت قهوه

مصرف قهوه‌ی مردم استرالیا زیاد است. عشق به قهوه پس از جنگ جهانی دوم و ورود مهاجران ایتالیایی به این کشور آغاز شد.

flat white نوعی اسپرسو می‌باشد که یک لایه‌ی نازک شیر روی آن وجود دارد. این قهوه در استرالیا معروف و محبوب می‌باشد .

8 – ترکیه :

سنت قهوه

یک ضرب المثل ترکیه‌ای وجود دارد با این معنی که ” قهوه باید مثل جهنم سیاه ، مثل مرگ قوی و مانند عشق شیرین باشد ” .

قهوه ترک در قهوه جوش‌هایی به نام cevze (جَزوه) تهیه می‌شود. درجه آسیاب این قهوه باید بسیار نرم باشد و برخی آن را با شکر نیز مصرف می‌کنند.

قهوه ترک در سراسر جهان معروف است و سازمان یونسکو آن را ثبت جهانی نیز کرده است.

9 – تایلند :

سنت قهوه

Oilang نوعی قهوه سرد است که در تایلند معروف می‌باشد. این قهوه معمولا با طعم دهنده‌هایی نظیر هل و همچنین شیر غلیظ شده مصرف می‌شود.

مصرف قهوه در تایلند در میانه‌های قرن بیستم رواج پیدا کرد.

10 – سنگال :

سنت قهوه

قهوه‌ی سنتی سنگال Café Touba نام دارد. طعم این قهوه تند مانند است که با دانه‌هایی با نام djar طعم‌دار می‌شود. این قهوه توسط شخصی به نام Ahmadou Bamba که به عنوان بنیانگذار سنن برادری اسلامی در سنگال شناخته می‌شود، اختراع شده است. نام این قهوه نیز به دلیل نام یکی از شهرهای سنگال که Touba نام دارد روی آن گذاشته شده است. سنت قهوه در سنگال جالب توجه است.

11 – ایتالیا :

سنت قهوه

اگر شما تا به حال به ایتالیا سفر کرده باشید و یک قهوه در یکی از کافی شاپ‌های آن سفارش داده باشید حتما می‌دانید چیزی که در انتظارش هستید یک اسپرسوی کم اما غلیظ ، سنگین و پر از کافئین است. این نوع قهوه مورد علاقه‌ی مردم ایتالیا می‌باشد.

نوشیدنی‌های بر پایه‌ی شیر مانند کاپوچینو نیز از علایق ایتالیایی‌هاست اما معمولا آن را در هنگام صبح می‌نوشند.

12 – اتریش :

سنت قهوه

اتریش در بین 10 کشور پرمصرف قهوه در جهان قرار دارد. نوشیدن کاپوچینو همراه با فوم بسیار زیاد برای مردم اتریش بسیار لذت‌بخش است.

13 – ایرلند :

سنت قهوه

معروف‌ترین قهوه‌ی ایرلند irish coffee  می‌باشد. این قهوه ترکیبی از قهوه فرانسه ، نوشیدنی‌ الکلی و کف شیر می‌باشد. تاریخچه‌ی این نوشیدنی به دهه‌ی 1940 میلادی برمی‌گردد. در این دهه گروهی از سربازان آمریکایی به شهر Limerick  ایرلند رسیدند و خواستار یک نوشیدنی بودند که آنها را تحریک کند و روحیه‌ی جنگجویی آنها را افزایش دهد.

این نوشیدنی نخستین بار توسط این سربازان آمریکایی مصرف شد اما طرز تهیه‌ی آن بعدها توسط آمریکایی‌ها نیز استفاده شد.

14 – قهوه عربی :

سنت قهوه

سنت قهوه عربی یکی از سنت‌های قدیمی مرسوم در میان اعراب کشورهای عرب‌زبان و همچنین اعراب خون‌گرم ایران است. این مراسم که در مضیف‌ها انجام می‌گیرد در چهارمین همایش سراسری شورای سیاست‌گذاری در لیست آثار ثبت ملی قرار گرفت.

مضیف در واقع به سازه ای می‌گویند که تماما از نیشکر ساخته شده است و حکم تالار پذیرایی را دارد. در ایران و در شهرهای خوزستان، آبادان و … مضیف های مختلفی برپاست.

در سنت قهوه عربی، باید قهوه‌ی خام که به آن «بن» گفته می‌شود را با وسیله‌ی ظرفی به نام «محماس» که شبیه منقاش است روی آتش ذعال تفت داده شود، فرایند رست در این سنت توسط صاحب مجلس صورت می‌گیرد.

سپس قهوه‌ی تفت داده شده را با هاونی که به «المجر» موسوم است، بسیار خرد و آسیاب می‌کنند. «المجر» به شکل استوانه‌ای گود و عمیق است که با نوعی آلیاژ قوی ساخته می‌شود و با دسته‌ای به نام «قضیب» عمل کوبیدن و خورد کردن قهوه انجام می گیرد. همزمان در ظرف بزرگی به نام « گم گم» که معمولا از جنس ورشو است و به گلاب پاش شباهت دارد، آب می‌‌ریزند و پس از به جوش آمدن آب، قهوه را به آن اضافه می کنند. پس از فرآیند دم آوری، قهوه را در دله سرو می‌کنند.

البته این روش سنتی آن است و در روش مرسوم امروزی می‌توان به صورت مستقیم تمامی این مراحل را به وسیله‌ی دله به تنهایی انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *