دانستنی های قهوه, دانش قهوه

راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستا

راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستا

ترکیبات قهوه در بیشتر کافی شاپ‌ها یک اصل ثابت است و هر شرکت رست کننده‌ قهوه نیز باید برای خود چندین ترکیب داشته باشد. برای اینکه بتوان یک ترکیب قهوه خوب ایجاد کرد باید از عطر، طعم، خاستگاه، نوع و گونه‌های قهوه اطلاعات دقیقی داشته باشند برای همین هم در این مقاله برای شما یک راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستا تهیه کردیم تا خودتان بتوانید در خانه قهوه ترکیبی درست کنید.

چرا باید از ترکیب استفاده کرد؟

حال بیایید قبل از اینکه به راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا، چند مفهوم را در این زمینه بررسی کنیم و در ابتدا ببینیم اصلا قهوه ترکیبی چرا استفاده می شود؟

اما در بین مردم ترکیب قهوه (Blend Coffee) به بدنامی شهرت یافته و اغلب افراد بر این باورند که شرکت‌های رست کننده‌ قهوه برای این که از شر قهوه‌های بیات شده و نامرغوب خود رهایی یابند آنها را ترکیب کرده و به مصرف کننده می‎فروشند. اما در حقیقت این چنین نیست. دلیل اینکه بیشتر رست کنندگان قهوه از ترکیب استفاده می‌کنند، تقاضای مشتریان برای داشتن قهوه‌ای با عطر و طعم مناسب و طعمی ثابت است. پس بهترین راه برای تهیه این قهوه، ترکیب کردن دانه‌های قهوه است.

به بیان دیگر ترکیب قهوه، امکان فراهم کردن طعم مورد تقاضای مشتری را به شرکت رست‌ کننده‌ قهوه می‌دهد. در عین حال اگر یک ترکیب مخصوص به خود  داشته باشند، تنها این شرکت ها قادر به تولید آن هستند و در این صورت محصول خاصی در دست است که معرف یک برند خواهد بود.

راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستاالبته قهوه‌های تک خاستگاه همیشه از محبوبیت بالاتری برخوردارند و تجربه‌ ای عالی برای مصرف کنندگان قهوه به شمار می‌آیند. در هر حال بیشتر کافی شاپ‌های نسل سوم، هر دو قهوه (ترکیب و تک خاستگاه) را سرو می‌کنند.

دلیل دیگری که می‌توان برای ترکیب نمودن قهوه ذکر کرد، ایجاد عطر و طعمی بهتر از قهوه‌های تک خاستگاه است. یک قانون طلائی برای ایجاد ترکیب این است که باید بهتر از قهوه‌هایی باشد که به صورت تک خاستگاه در دسترس افراد قرار دارد و اغلب، ترکیب‌ها از تعادل و پیچیدگی بیشتری برخوردار هستند.

مشاهده کنید: انواع قهوه های ترکیبی ایلیا

چالش های ترکیب قهوه

یکی از چیزهایی که قبل از رفتن سراغ راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا، باید بدانید، چالش های این کار است. تعادل بین قهوه‌های مختلف از نظر عطر و طعم، کار چندان ساده‌ای نیست و مستلزم اطلاعات بالا و همچنین تمرین بسیار است. دانستن این که چه قهوه‌هایی با هم ترکیب‌ بهتری خواهند داشت یا چه درصدی از کدام قهوه بهتر است و یا حتی چه درجه‌ رستی باید انتخاب کرد، هر یک به خودی خود نیازمند چندین سال تجربه و تمرین است.

فرآیند ترکیب‌، بعد از تولید یک ترکیب متعادل و خوش عطر و طعم، به اتمام نمی‌رسد. برخی مواقع فرد ترکیب‌ کننده مجبور به تعویض و یا جایگزین یک نوع قهوه داخل ترکیب است. چون قهوه مورد نظرشان به اتمام رسیده یا قهوه‌ای که رست شده دقیقا مانند قبل نیست.

اگر به دنبال ترکیب قهوه هستید، نباید انتظار داشته باشید که در یک شب به یکی از بهترین ترکیب کنندگان قهوه تبدیل شوید. هرچه بیشتر و بیشتر این کار را انجام دهید، مهارت شما هم بیشتر خواهد شد و شما را به یک ترکیب کننده قهوه بهتر مبدل خواهد کرد.

مشاهده کنید: انواع قهوه های تازه رست ایلیا

چه مقدار قهوه باید ترکیب شود؟

مورد دیگری که راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا اهمیت دارد، مقدار یا درصد قهوه هاست. بهتر است بیشتر از پنج نوع قهوه در یک ترکیب وجود نداشته باشد و حداقل میزان هر یک 8 درصد کل ترکیب باشد. زمانی که یک اسپرسو تهیه می‌شود، 18 گرم قهوه استفاده می‌شود که حدودا 100 عدد دانه قهوه را در بر می‌گیرد. بنابراین اگر درصد ترکیب هر کدام کمتر از 8 درصد باشد عملا در نتیجه تاثیری نخواهد داشت.

البته هیچ قانونی ثابتی در این مورد وجود ندارد و بیشتر باید به نوع مصرف توجه کرد. در برخی از موارد قهوه در حجم‌های بسیار زیاد دم می‌شود، در این صورت درصد ترکیب می‌تواند متغیر باشد. همانطور که گفته شد میزان و نوع مصرف ملاک تهیه ترکیب‌ و در نهایت پیش فرض شما در استفاده از راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا خواهد بود.

راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستاچگونه قهوه‌های مناسب برای یک ترکیب را انتخاب کنیم؟

اما شاید یکی از چالش برانگیزترین مباحث در راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا، انتخاب قهوه مناسب باشد. از همین رو محصول نهایی شما باید هدفمند و متمایز باشد. یکی از مهمترین عواملی که به متمایز بودن محصول شما کمک می‌کند، تعادل در عطر و طعم ترکیب است. برای به دست آوردن یک ترکیب متعادل، رعایت موارد زیر می‌تواند کمک بزرگی باشد:

طعم پایه شیرین: برای به دست آوردن این طعم، بیشتر مردم از دانه‌های برزیل، مکزیک و پرو استفاده می‌کنند.

رضات بخشی دهانی: به لحظه‌ بین چشیدن اولین جرعه از قهوه و قورت دادن آن گفته می‌شود. نوشیدنی‌هایی که این رضایت را در مصرف کننده ایجاد نکنند، اصطلاحا با نام پوچ خوانده می‌شوند. برای اینکه از پوچ بودن ترکیب خود جلوگیری کنید، بهتر است از رایحه‌ای مثل سیب سبز استفاده کنید. در این راستا معمولا قهوه‌ کشورهای کاستاریکا، کلمبیا، گواتمالا و بروندی به صورت تک خاستگاه در ترکیب استفاده می‌شود.

رایحه زیاد: قهوه‌های تازه رست با درجه روشن بیشترین رایحه را دارند. اما معمولا تمامی ترکیب را نمی‌توان از درجه لایت استفاده کرد. برای این منظور بیشتر از قهوه‌های با عطر میوه‌ای یا گلی استفاده می‌شود که می‌توان قهوه‌های اتیوپی و کنیا را در این زمره قرار داد.

البته برای به رسیدن به این سه مورد، حتما نیازی به ترکیب تمامی انواع قهوه با یکدیگر نیست. بلکه می‌توان با ترکیب چند قهوه با درجات رست و فرآوری متفاوت حتی از چند مزرعه کنار هم، به این مهم دست یافت.

راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستاترکیب قبل رست در برابر بعد رست

اگر کمی تخصصی تر به ترکیب قهوه نگاه کنید، چالش دیگری در استفاده از راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا برای شما پیش می آید و آن این است که دانه ها را قبل از رست با هم ترکیب کنید یا بعد از رست؟ به عبارتی، وقتی که در مورد میزان دقیق ترکیب‌ تصمیم گرفته شد، نوبت به زمان ترکیب خواهد رسید. در اینجا تصمیم گیری برای اینکه دانه‌ها قبل یا بعد رست با یکدیگر ترکیب شوند کمی دشوار خواهد شد. برای سهولت در تصمیم گیری به فواید و معایب هر کدام خواهیم پرداخت.

راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستاترکیب‌ بعد از رست  (post-blending)

در این روش ابتدا همه‌ قهوه‌ها به صورت جداگانه رست شده و سپس با یکدیگر ترکیب می‌شوند. بسیاری از رستری‌های کوچک و محلی به این روش قهوه‌های خود را ترکیب می‌ کنند.

فواید: می‌توان تمامی قهوه‌ها را به صورت جداگانه و به روشی دلخواه رست کرد که نتیجه‌ای عالی در پی خواهد داشت. یکی از بهترین دلایل برای استفاده از ترکیب بعد از رست، تفاوت در میزان تراکم و رطوبت دانه‌های قهوه است. همانطور که می‌دانیم اقلیم و آب و هوا در تولید دانه‌های قهوه از نظر تراکم تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل قهوه ‌هایی که در اقلیم متفاوت رشد کرده‌اند، پروفایل رست متفاوتی نیز لازم دارند.

معایب: از آنجایی که مصرف دقیق روزانه یک رست کننده‌ قهوه مشخص نیست، باید برای تمامی مقادیری که مورد نیاز اوست‌، پروفایل رستی مناسب تهیه کند. به طور مثال در یک روز 10 کیلو قهوه لازم دارد و در روز بعد 30 کیلو و در روز بعد از آن تنها 3 کیلو قهوه مورد نیاز اوست. از این رو او باید برای تمامی این حجم‌ها پروفایل رستی تعیین کند که نتیجه ترکیب‌ یکسان باشد که این کار خود چالشی بزرگ است.

ترکیب قبل از رست  (pre-blending)

در اینجا ابتدا تمامی قهوه‌های سبز با یکدیگر ترکیب‌‌ می‌شوند و سپس در یک حجم مشخص رست خواهند شد.

فواید: در این روش دیگر نیازی به داشتن پروفایل رست مجزا برای تمامی حجم های قهوه نیست و سهولت کار را برای رستری بسیار بالا برده و باعث می‌شود کنترل بیشتری بر کیفیت قهوه ها اعمال شود.

معایب: احتمال وجود قهوه‌ با اندازه، تراکم و میزان رطوبت متفاوت در ترکیب هست که تمامی این عوامل بر رایحه‌ قهوه تاثیر خواهند گذاشت. در طرف دیگر ممکن است برخی از قهوه‌ها رست بیش از حد و برخی رست کمتر از حد داشته باشند.

به عنوان یک رست من‌، باید بهترین گزینه را برای شرکت خود در نظر بگیرید.

استراتژی ها در راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستا

حال که برخی از مفاهیم پایه را فهمیدیم، بهتر است به چند استراتژی برای استفاده از راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا، بپردازیم. به عبارتی دیگر، ببینیم قهوه های مختلف را به چه دلایلی با هم ترکیب می کنند و استراتژی هر ترکیب کننده چه چیزهایی می تواند باشد؟

  1. ترکیب کردن قهوه برای بالا بردن کیفیت

فرض ما در این‌جا این است که منظور شما از ترکیب کردن قهوه این است که به کیفیتی بالاتر دست پیدا کنید. اجازه دهید هنر ترکیب قهوه را با استفاده از ترکیب عطرها توضیح دهیم. هنگامی که قرار است یک ادکلن جدید طراحی و ساخته شود، عطرها را بر اساس جلب توجه بالا، متوسط و پایین دسته‌بندی می‌کنند.

عطرهای با جلب توجه بالا، عطرهایی هستند که در همان ابتدا تاثیر می‌گذارند. این عطرها بوی خود را به شدت بروز می‌دهند و بوی درخشان و متمایزی دارند. عطر مرکبات و زنجبیل را می‌توانیم از این دسته بدانیم. با این همه، این عطرها به سرعت تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند.

عطرهایی که جلب توجه آن‌ها متوسط است، کمی ملایم‌تر هستند. عطرهایی نظیر عطر گل رز یا اسطوخودوس از این‌گونه عطرها هستند. تاثیر این عطرها بر روی قلب و روح است.

در نهایت، عطرهای با جلب توجه پایین، عطرهایی هستند که به آرامی از بین می‌روند. بوی مشک یا گیاه رزین از این دسته محسوب می‌شوند. این عطرها به ادکلن نهایی عمق و پایداری بیشتری می‌بخشند. به عبارت دیگر، این عطرها به عنوان ثابت کننده عمل می‌کنند تا ادکلن ساخته شده، مدت بیشتری تاثیرگذار باشد.

  1. پاکت قهوه کافه دایرکتبهبود ویژگی‌های قهوه

قهوه هم دقیقا همانند عطرها دارای سطوح مختلفی است. بنابراین، می‌توانید ترکیب کردن قهوه را برای به دست آوردن یک محصول بهتر تجربه کنید. در مطالب مختلف راجع به عطر، طعم، غلظت، اسیدیته و “عطر و طعم ثانویه” (یعنی چیزی که به اصطلاح “در دهان باقی می‌ماند”) قهوه توضیح داده‌ایم و خواهیم داد.

شاید یک نوع قهوه در دسته‌بندی خود بسیار خوب به نظر برسد. با این حال، ممکن است همین قهوه در یک ترکیب قهوه برجسته‌تر شود و آن ترکیب، محصولی بی‌نقص و عالی باشد. علاوه بر این، می‌توانیم دانه‌های قهوه‌های مختلف موجود در یک ترکیب را در درجه‌های متفاوت رست کنیم. این کار به ما اجازه می‌دهد با توجه به خصوصیات هر کدام از این دانه‌ها، آن‌ها را به میزانی رست کنیم که بهترین کیفیت را ارائه می‌دهند.

برخی از دانه‌های قهوه دارای خصوصیت جلب توجه بالایی از طعم و عطرهایی مشابه ترش‌مزگی، دارچینی و … هستند. این قهوه‌ها به تنهایی خیلی قوی و با طعم و عطری غالب هستند که ممکن است چندان مطلوب نباشند. اما در یک مخلوط قهوه تاثیری عالی خواهند داشت. نکته بسیار خوبی که در ترکیب کردن قهوه وجود دارد، این است که همه چیز امکان‌پذیر است و بدون محدودیت می‌توانید آزمایش کنید تا در نهایت به ترکیبی دست پیدا کنید که عطر و طعم مورد نظر شما را داشته باشد.

مطالعه کنید: کدام کشورها بزرگترین تولید کننده های قهوه جهان هستند؟

استراتژی‌هایی مفید برای راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستا

در این‌جا استراتژی‌هایی را برای استفاده از راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا ذکر می‌کنیم که می‌تواند برای شما هم مفید باشد.

برای این که به کیفیتی خوب دست پیدا کنید، 25 درصد از ترکیب قهوه را به قهوه امریکای مرکزی (گواتمالا، پاناما)، یا قهوه کشورهای مکزیک، یمن یا اتیوپی اختصاص دهید.

یک نوع قهوه با خصوصیت جلب توجه متوسط باید 50 درصد از ترکیب قهوه را تشکیل دهد. این نوع قهوه مسئولیت غلظت فنجان قهوه را بر عهده دارد. دانه‌های این نوع قهوه دارای روغنی هستند که برای احساس قهوه توسط دهان، تعیین کننده محسوب می‌شود. برای انجام این کار، انتخاب قهوه برزیل یا کلمبیا مناسب است.

در نهایت، قهوه‌ای که کمتر جلب توجه می‌کند، باید عطر و طعمی داشته باشد که با ظرافت بروز پیدا کند. نوعی طعم شکلاتی، یا مغز آجیلی، یا کاراملی و … 25 درصد باقیمانده ترکیب را تشکیل خواهد داد. اگر می‌خواهید غلظت و شیرینی فنجان قهوه بیشتر شود، می‌توانید از قهوه سولاوسی یا سوماترا استفاده کنید.

اگر هم بیشتر به طعمی خاک مانند علاقه دارید، می‌توانید از قهوه Monsooned Malabar هند بهره بگیرید. یک قهوه قدیمی سوماترا هم می‌تواند عطر و طعمی منحصر به فرد را ارائه کند. در این‌جا باز هم باید به امکانات و انتخاب‌های پایان‌ناپذیری که برای استفاده از راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا پیش روی شما قرار دارد، اشاره کنیم.

راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستاخرید ترکیب قهوه

اما فایده دیگر یادگیری راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا ور بوستا این است که می توانید ترکیب های مختلف فروشگاه های بیشتر بشناسید. احتمالا در این فروشگاه‌ها متوجه قهوه‌هایی شده‌اید که به منظور خاصی نظیر قهوه صبحانه مخلوط شده‌اند. باید در نظر داشته باشید که برای مثال، درصد بالایی از مخلوط قهوه صبحانه را قهوه‌های براق‌تر و اسیدی‌تر تشکیل می‌دهند.

مثالی دیگر از این دست، ترکیب قهوه با رست ایتالیایی یا دارک است. در این ترکیب، آن 50 درصد قهوه‌ای که برای غلظت استفاده می‌شود، به صورت تیره رست می‌شود و طعم قابل توجه آن خاکی مانند است. قهوه مورد استفاده در مخلوط قهوه با رست ایتالیایی به هیچ وجه براق نیست.

مطالعه کنید: مهم ترین تفاوت های قهوه عربیکا و قهوه روبوستا کدامند؟

علاوه بر توجه به این مسائل، می‌توانید با بو کردن قهوه و بسته آن متوجه شوید که این مخلوط قهوه به چه میزانی رست شده است و ترکیبی تیره است یا روشن. به این ترتیب می‌توانید بر اساس علاقه خودتان قهوه مخلوط شده را خریداری کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

10 دیدگاه در “راهنمای ترکیب انواع قهوه عربیکا و ربوستا

  1. عدنان گفت:

    باسلام عالی بود

  2. موسی گفت:

    با سلام بسیار عالی بود
    یه سوال داشتم
    چطور میشه قهوه ای شبیه به قهوه ایلی داشت چه ترکیبی نزدیک به ایلی میشه؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز. در مورد قهوه ایلی تنها این اطلاعات در دست است که مربوط به چه مناطقی و با چه درجه رستی است . و میزان ترکیب آن به هیچ وجه قابل تشخیص نیست . در ضمن شرکت ایلی حدودا 150 سال در این کار تجربه دارد و دارای امکانات و تکنولوژی های بسیاری در زمینه قهوه است. به سادگی نیمتوان به ترکیبی نظیر ایلی دست یافت که اگر امکان پذیر بود دیگر رقبای بزرگ این شرکت قبلا به این کار دست زده بودند.

  3. موسی گفت:

    مرسی از جوابتون سوال دیگه ام اینکه با قهوه عربیکا کلمبیا چه ترکیبی خوب در میاد هم عربیکا و روبستا بگید
    برای عربیکا سوماترا چطور؟ چون تلخیش رو دوست دارم اما خیلی هم تند هست با تشکر
    اگه میشه یه ترکیب 100% عربیکا
    و یه ترکیب هم از هر دو بگید
    با تشکر فراوان

  4. موسی گفت:

    سلام و خسته نباشید
    چه قهوه ای کرم خوب داره هم روبوستا و عربیکا ذکر بفرمایید در ضمن با کلمبیا و سوماترا چه ترکیبی خوب در میاد
    مرسی و تشکر از سایت خوبتون
    در ضمن مطالب بسیار دست اولی دارید تبریک میگم

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون.
      معمولا ربوستاها کرمای بیشتری دارن ولی این که با کلمبیا و سوماترا چه ترکیبی مناسب هستش طبق سلیقه شما باید خودتون به دست بیارین.

  5. ارین گفت:

    سلام وقت بخیر ترکیب قهوه کلمبیا عربیکا با سوماترا روبوستا جوفتشون مدیوم رست باشن خوب در میاد یا ترکیب کلمبیا با برزیل خوب در میاد

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز . خوب رو چی معنی میکنید ؟ خوب چیزیه که شما به آن علاقه داشته باشید و با ذائقه شما مناسب باشه پس این کاملا بستگی به خودتون داره و هیچکس نمیتونه بهتون بگه

  6. محمدامین گفت:

    سلام وقتتون بخیر تشکر بابت مطالب بسیار مفیدتون
    بنده به تازگی یک قهوه سرا راه اندازی کردم ، اگه میشه یک ترکیب خوب برای قهوه پایه ، یا همون اسپرسو بهم بگین ، سپاسگذارم

  7. مربم گفت:

    سلام قهوه بسيار تيره استارباكس دارم خيلي سياهه. اين ضرر داره؟ ميشه مخلوط كرد با رويسنا؟ به چه ميزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *