قهوه و سلامتی, دانش قهوه

خطرات تنقیه قهوه (Coffee Enema) در مقابل مزایای آن

خطرات انمای قهوه (Coffee Enema) در مقابل مزایای آن

پیش از هر چیزی باید توضیحی مختصر در مورد تنقیه قهوه بدهیم. به طور کلی، تنقیه یا انما عبارت است از وارد کردن مایعی (نظیر آب) به داخل راست‌روده که جهت پاکسازی روده انجام می‌شود. در این مطلب به طور خاص به تنقیه قهوه می‌پردازیم.

امروزه پزشکان دنیا ازتنقیه قهوه برای درمان یا بهبود موارد زیر استفاده می‌کنند :

درمان سرطان
از بین بردن انگل ها
بهبود شرایط آوردوز
یبوست
اختلال عملکرد کبدی
ویروس کاندیدا
IBS
و سایر اختلالات گوارشی…

همه می‌دانیم که هر فعالیتی (به ویژه آن فعالیت‌هایی که در ارتباط با سلامت بدن هستند)، خطراتی هم به همراه دارد. به همین ترتیب، تنقیه قهوه نیز کاملا بدون ریسک نیست. با این همه، بیشتر انسان‌ها برای به دست آوردن برخی مزایا حاضر به ریسک کردن هستند. به عنوان مثال، زمانی که به اسکی می‌پردازیم، خود را در معرض خطر آسیب‌‌دیدگی‌های شدیدی قرار می‌دهیم. با این حال، تمایل داریم این کار را انجام دهیم، زیرا با تدابیری که می‌اندیشیم، ریسک آسیب‌دیدگی را در طول اسکی کردن به حداقل ممکن می‌رسانیم. بنابراین، هنگامی که تا حد امکان موارد ایمنی را رعایت کنیم، می‌توانیم به فعالیت‌هایی بپردازیم که برخی مزایا را برای ما به همراه دارند. تنقیه قهوه نیز این این قاعده مستثنی نیست.

در این مطلب می‌خواهیم بر اساس آن‌چه که “تام موزی” (Tom Mossey) در مقاله “ده ریسک مهم تنقیه قهوه” آورده است، فهرست خطرات بالقوه تنقیه قهوه را بررسی کنیم. این ده مورد، تمامی نگرانی‌های واقعی است که احتمال دارد در طول روند استفاده از تنقیه قهوه رخ دهند. ما همواره باید سعی کنیم این مخاطرات امکان بروز پیدا نکنند و منفعت استفاده از تنقیه قهوه را به حداکثر برسانیم.

با این توضیحات، اجازه دهید به طور کامل در مورد هر کدام از این تردیدها و نگرانی‌ها صحبت کنیم.

1.گاهی موادی نظیر قهوه، چای سبز، جوش شیرین، سرکه، نمک دریا یا مواد معدنی به دستورالعمل اصلی انما اضافه می‌شوند. با این حال، ثابت شده است که هیچ ماده‌ای اثری بهتر از نمک ساده نخواهد داشت؟

تا به حال به معنی واقعی کلمه هزاران تحقیق و پژوهش در مورد خطرات تشعشعات حاصل از تلفن‌های همراه انجام شده است. با این همه، هنوز نتایجی قطعی به دست نیامده است. باید توجه داشت که تحقیقات و مطالعات به سال‌ها و گاهی دهه‌ها زمان نیاز دارند تا بتوانند نتایجی قطعی ارائه دهند. به این ترتیب، در حالی که نتایج این تحقیقات ارزشمند است، اما همچنان قطعی نشده است. گاهی مواقع باید مشاهدات و تجارب خودمان و دیگران را به عنوان شواهد کافی در نظر بگیریم. با این توضیح، باید در نظر بگیریم که تجربه افراد بسیار زیادی نشان می‌دهد که تنقیه قهوه مفیدتر از انمای آب خالی برای آن‌ها بوده است.

2.وارد کردن هر چیزی درون مقعد، ممکن است به شکاف مقعدی منجر شود؟

مسلم است که در هنگام وارد کردن هر چیزی به درون مقعد باید احتیاط شود. همیشه باید این کار را با استفاده از روان کننده (لوبریکانت) و با احتیاط کامل انجام داد. به این ترتیب، این خطر نمی‌تواند قابل توجه و نگران‌کننده محسوب شود.

 3.استفاده مجدد کیت‌های انما (به جای این که از هر کیت فقط یک‌بار استفاده شود) ممکن است باعث انتقال باکتری‌هایی شود که در نهایت به عفونت یا انتقال بیماری منجر شود؟

مسلم است که باید قبل و بعد از هر بار استفاده از تجهیزات انما، مطمئن شوید که آن‌ها به خوبی تمیز می‌شوند. هنگامی که این کار به درستی انجام شود، خطر عفونت و انتقال بیماری به حداقل می‌رسد.

4.وارد کردن مایع داغ به رکتوم یا همان راست‌روده، ممکن است باعث یک سوختگی جدی داخلی شود؟

زمانی که ما می‌خواهیم قهوه صبحانه را بنوشیم، باید به میزان درجه حرارت آن توجه کنیم. در زمان تنقیه قهوه نیز باید دقیقا همین توجه را داشته باشیم. درجه حرارت قهوه باید در حدی باشد که احساس راحتی داشته باشیم و بیش از حد گرم نباشد.

5.انجام تنقیه قهوه در دفعات زیاد ممکن است باعث کم شدن آب بدن شود؟

بیشتر مردم به اندازه کافی آب نمی‌نوشند. با این حال، اگر تصمیم دارید که از تنقیه قهوه بهره ببرید، باید دقت ویژه‌ای داشته باشید که نوشیدن مایعات را فراموش نکنید.

خطرات انمای قهوه (Coffee Enema) در مقابل مزایای آن

6.انجام بیش از حد تنقیه قهوه ممکن است به عدم تعادل الکترولیت منجر شود (الکترولیت به قدرت یافتن بدن کمک می‌کند. عدم تعادل الکترولیت نیز باعث بروز مسائلی نظیر تشنگی، سردرد و نامنظم شدن یا پایین آمدن ضربان قلب می‌شود؟

وجود و توازن الکترولیت‌ها برای عملکرد صحیح بدن ما ضروری است. ما در هر نوع تخلیه بدنی، الکترولیت از دست می‌دهیم. تخیله‌های بدنی نظیر عرق کردن، عملکرد روده و ادرار کردن باعث خروج الکترولیت‌ها از بدن می‌شوند. در سوی مقابل، نوشیدن نوشیدنی‌های الکترولیتی نظیر آب نارگیل برای جایگزینی الکترولیت‌ها بسیار مناسب هستند. همچنین، خوردن برخی غذاهای با نمک دریایی، سیب زمینی، اسفناج، قارچ، نخود فرنگی و لوبیا نیز از این نظر عالی است. صرف نظر از این تبادل الکترولیت‌ها، باید به خاطر داشته باشیم در صورتی که رژیم غذایی سالمی داشته باشیم، کلیه‌ها می‌توانند الکترولیت‌های بدن را در سطح خوبی حفظ کنند.

7.کافئین موجود در تنقیه قهوه یا چای ممکن است در نهایت باعث اعتیاد به کافئین شود؟

البته مهم است که مراقب اعتیاد به کافئین باشیم. با این حال، انمای قهوه از این نظر خطری بیشتر از نوشیدن قهوه ندارد. حد اعتدال هر چیزی را باید رعایت کنیم.

8.از انجام انمای قهوه در مورد خانم‌های باردار و افرادی که دارای حساسیت به کافئین هستند، باید خودداری شود؟

به طور کلی، به دلیل خطراتی که خاص دوره بارداری است، زنان باردار باید در همه زمینه‌ها از جمله انمای قهوه با متخصص خود مشورت کنند. با این حال، نباید به عنوان یک قاعده، انمای قهوه را در زنان باردار رد کرد، زیرا ممکن است مزایای زیادی هم برای آن‌ها وجود داشته باشد. این عمل به ویژه در زمانی که زن بارداری به یبوست مبتلا شده باشد، می‌تواند مفید باشد. البته، قطعا افرادی که دارای حساسیت به کافئین هستند، باید از انجام انمای قهوه اجتناب کنند.

خطرات انمای قهوه (Coffee Enema) در مقابل مزایای آن

9.استفاده بیش از حد از هر نوع دستگاهی نظیر انما و شیاف که به صورت موقتی اعصاب کولون (پس روده یا روده بزرگ) را تحریک می‌کند، ممکن است منجر به پایین آمدن عملکرد روده شود؟

انماها (به ویژه انمای قهوه) ابزارهایی مفید برای بدن هستند. با این حال، از این ابزارها هم -همانند هر چیز دیگری- نباید بیش از اندازه استفاده کرد. تا زمانی که در استفاده از آن‌ها حد اعتدال را رعایت می‌کنید، از نظر سلامتی ایمن هستند و مشکلی به وجود نمی‌آورند.

10.استفاده از انما نمی‌تواند منجر به دفع سمومی شود که باعث سرطان می‌شوند. این کار باعث آبکی شدن مدفوع می‌شود و ممکن است منجر به انتشار آن در چند سانتی‌متری پایین روده شود. فراموش نکنید که برای استفاده از چنین جایگزینی (به دلیل خطراتی که دارد)، حتما مجوز پزشکی از متخصص دریافت کنید؟

در این مورد هم باید توجه داشت که انمای قهوه به عنوان یک درمان نهایی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه ابزاری است که به عنوان بخشی از برنامه جامع مراقبت بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

باید از آقای “تام موزی” برای گردآوری نگرانی‌های موجود درباره خطرات تنقیه قهوه تشکر کرد. به هر حال، تنقیه قهوه از آن دسته کارهایی نیست که با انجام دادن، آن را بیاموزید. پیش از اقدام به این عمل، باید آموزش کاملی را در مورد چگونگی انجام آن بگذرانید. به طور کلی، اگر یاد بگیرید که چه کاری باید انجام دهید، انمای قهوه می‌تواند به ابزاری استثنایی برای بهبود سلامتی شما تبدیل شود که کمترین خطر ممکن را دارد.

بر گرفته از کتاب “ده روز برای بهبود سلامتی”؛ نوشته “کریستینا آملانگ” (Kristina Amelong)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *