رست قهوه, دانش قهوه

نمودار رنگی رست قهوه برای رست کننده‌های خانگی

بیشتر رست کننده‌های حرفه‌ای قهوه از یک نمودار رنگی رست قهوه برای مشخص کردن سطح رنگ قهوه تولیدی خود استفاده می‌کنند. نمودار رنگی مورد استفاده این رست کننده‌ها توسط “انجمن تخصصی قهوه امریکا” (S.C.A.A.) تهیه و منتشر شده است. این نمودار رنگی رست قهوه با نام “SCAA – سیستم طبقه‌بندی رنگی رست قهوه آگترون” (SCAA / Agtron Roast Color Classification System) شناخته می‌شود و دارای تصاویر مربعی با کیفیت بسیار بالا است. قیمت نمودار آگترون معادل 290 دلار است که می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی SCAA اقدام به خرید آن کنید.

واضح است که تقریبا همه رست کننده‌های خانگی قهوه ترجیح می‌دهند به جای پرداخت چنین هزینه سنگینی، مبلغ آن را خرج خرید خود دانه‌های قهوه کنند! با این حال، آن‌ها هم همانند رست کننده‌های حرفه‌ای باید بتوانند در صحبت با دیگر رست کننده‌های قهوه، به درستی سطح رست قهوه خود را تشخیص و شرح دهند.

باید دقت داشته باشید که استفاده از تعاریف معمول ممکن است در برخی موارد مشکل‌ساز شود. حتما برای شما هم پیش آمده است که متوجه اختلاف نظر افراد در تندی یا شوری یک غذای واحد شده باشید. شاید یک غذا برای شخصی بسیار تند به نظر برسد در حالی که نفر دوم آن را چندان تند نداند. همین اتفاق در مورد رنگ رست قهوه هم رخ می‌دهد. ممکن است قهوه‌ای که یک نفر به آن رست “تیره” می‌گوید، از نظر فرد دیگر به صورت “متوسط” رست شده باشد.

بنابراین، همه رست کننده‌های خانگی قهوه به یک زبان مشترک نیاز دارند تا بتوانند به درستی در مورد آن‌چه که در ذهن دارند، سخن بگویند. در واقع، همین انگیزه باعث تولید و انتشار نمودار رنگی رست قهوه شده است. ما نیز در این مطلب سعی داریم این نمودار رنگی را برای رست کننده‌های خانگی تعریف کنیم. به این ترتیب، شما هم به عنوان یک رست کننده خانگی یا یک فرد علاقمند به نوشیدن قهوه می‌توانید بر اساس تصاویر ارائه شده، با سطوح مختلف رنگ رست قهوه ارتباط برقرار کنید.

نقطه ضعف نمودار رنگی رست قهوه برای رست کننده‌های خانگی

نمایش تمایز رنگ سطوح مختلف رست قهوه در نمایشگرهای رایانه چندان ایده‌آل نیست. ممکن است صفحه نمایش هر کدام از ما در تعداد رنگ‌های قابل نمایش متفاوت از یکدیگر باشند. همچنین، احتمالا سطح روشنایی و کنتراست صفحه نمایش‌های ما نیز با یکدیگر اختلاف دارد. در نتیجه، تصاویری که ارائه می‌شود ممکن است در هر صفحه نمایشی نسبت به صفحه نمایش دیگر کمی اختلاف رنگ داشته باشد. این مقاله در سال 2000 برای نخستین‌بار ارائه شد و اختلاف گفته شده بسیار بیشتر بود. با این حال، امروزه با پیشرفت بیشتر صفحه‌های نمایش، این اختلاف رنگ به حداقل ممکن خود رسیده است. با توجه به این نکته، این نمودار رنگی رست قهوه برای صرفه‌جویی در هزینه است. بدیهی است که این نمودار رنگی نمی‌تواند جایگزین قطعی نمودار رنگی SCAA آگترون باشد، زیرا نمودار رنگی SCAA آگترون بسیار واضح‌تر است. علاوه بر این، در آن نمودار رنگی، بسیار بیش‌تر از هشت رنگ مختلف رست قهوه نشان داده شده است.

کاربرد عملی نمودار رنگی رست قهوه برای رست کننده‌های خانگی

نمودار رنگی رست قهوه برای موارد مختلفی می‌تواند کاربرد داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • فهرست‌ها، وب‌سایت‌ها یا مجلات مربوط به رست‌کننده‌های خانگی قهوه. این نمودار به ویژه در مورد ترکیب کردن قهوه بسیار کاربردی است.
  • استفاده در زمانی که می‌خواهید برای فرد دیگری قهوه رست کنید یا سفارش رست قهوه را به یک رست کننده خانگی بدهید (برای مثال، پدر شما می‌گوید که برای او دانه‌های قهوه را در سطح 4 رست کنید).
  • ترکیب اطلاعات رنگی رست قهوه با زمان مورد نیاز برای این که تجهیزات تقلبی رست قهوه را شناسایی کنید (برای مثال، با استفاده از دستگاه x، رسیدن به سطح 2 رست قهوه به هشت دقیقه زمان نیاز داشت).

نمودار رنگی رست قهوه برای رست کننده‌های خانگی

در این‌جا می‌توانید این نمودار رنگی را مشاهده کنید:

سطح 1

سطح 2

سطح 3

سطح 4

سطح 5

سطح 6

سطح 7

سطح 8

اولویت‌های شخصی

بسیاری از افراد ممکن است ترجیح دهند که در سطح خاصی قهوه را رست کنند. برای مثال، شاید یک رست کننده خانگی قهوه را در سطح 7 رست کند و برای سال‌های متمادی حتی به سطح 6 یا 8 هم فکر نکند. با این حال، توصیه می‌کنیم سطوح دیگر رست را نیز تجربه کنید. بارها رخ داده است که افراد از نتیجه تغییر سطح رست قهوه خود بسیار راضی بوده‌اند. هر کدام از این سطوح رنگی رست قهوه می‌تواند طعمی متفاوت –و همچنان دلپذیر- را برای شما به ارمغان آورد. بنابراین، خود را محدود نکنید و با آزمایش و یادداشت‌برداری، به کسب تجربه بپردازید.

تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *