قهوه و سلامتی, دانش قهوه

تاثیر قهوه بر بیماری ام اس

اگر روزانه شش فنجان قهوه می‌نوشید و تصمیم به کاهش آن دارید کمی صبر کنید. طبق تحقیقات انجام شده و مجله‌ی علوم اعصاب، خواص ضد التهابی و محافظ نورونی کافئین احتمال ابتلا به بیماری ام اس یا تصلب بافت چندگانه را کاهش می‌دهد .

انستیتو بین المللی بیماری‌های عصبی و سکته مغزی ( NINDS ) ، ام‌ اس را نوعی بیماری غیر قابل پیش بینی دستگاه عصبی می‌داند که علائمی از خوشخیم تا بدخیم داشته باشد. ام اس در ارتباط بین مغز و سایر قسمت‌های بدن انسان اختلال ایجاد می‌کند.

قهوه حاوی حدود هزار ترکیب فعال زیستی است که محرک سیستم عصبی مرکزی (CNS) را نیز در بر می‌گیرد. خواص محافظ نورونی کافئین می تواند از تولید مواد شیمیایی در پاسخ به التهاب جلوگیری نماید.

مطالعات گذشته در رابطه با نوشیدن قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ، سکته و دیابت نوع 2 بوده است. در حیوانات آزمایشگاهی مورد مطالعه بیماری آلزایمر، مشخص شده است که کافئین از خونریزی مغزی جلوگیری می‌کند.

6 فنجان قهوه در روز کاهش 31 درصدی ابتلا به ام اس

دکتر آنا هد‌ استورم از انستیتو علمی محیط زیست در استکهلم سوئد، 1620 سوئدی دارای بیماری ام اس را با 2788 نفر سالم مقایسه کرده است. همچنین تیمی در دانشگاه دکتر هاپکینس آمریکا 1159 نمونه مبتلا به ام اس را با 172 فرد سالم بررسی کردند.

در هردو بررسی داوطلبان عادت‌های خود را نسبت به نوشیدن قهوه بیان کردند. مصرف قهوه در نمونه‌های سوئدی بنا به سن آنها متغیر بوده و تقرببا از سن 15 و 19 سالگی تا 40 سالگی قهوه مصرف می‌کنند.

در مطالعه‌ی دانشگاه آمریکا، شرکت کنندگان میزان حداکثر مصرف قهوه روزانه خود را بیان کردند. سن آغاز نوشیدن قهوه از کسانی که در روز بیشتر از یک فنجان قهوه مصرف می‌کردند، پرسیده می‌شد.

چند حقیقت در مورد بیماری ام اس

حدود چهارصد هزار انسان در آمریکا مبتلا به ام اس هستند. و هر ساله حدود 10 هزار نفر به آنها اضافه می‌شوند. انسان‌های سفید پوست بیشتر به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند و زنان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند .

محققین در آزمایشات بالا میزان مصرف قهوه جامعه آماری خود را بررسی کردند و نتایج را با افراد سالم مقایسه نمودند.

احتمال ابتلا به بیماری ام اس در میان کسانی که قهوه بیشتری مصرف می‌کردند در هر دو آزمایش حتی بعد از در نظر گرفتن مصرف سیگار و بیماری چاقی بسیار پایین‌تر بود .

در بررسی سوئدی، افرادی که حتی 5 تا 10 سال قبل قهوه مصرف می‌کردند احتمال ابتلا به ام اس کمتری داشتند. از آن جمله دسته‌ای که حدود 6 فنجان در روز قهوه می نوشیدند 28 تا 30 درصد احتمال ابتلا به بیماری ام اس در آنها کاهش یافته بود.

بررسی آمریکایی نشان داد احتمال ابتلا به ام اس در افرادی که از حدود پنج سال پیش تاکنون قهوه می‌نوشیدند نسبت به افرادی که تاکنون هیچ قهوه‌ای مصرف نکرده‌اند کمتر است.

در نتیجه افرادی که قهوه بیشتری مصرف کرده‌اند کمتر به ام اس مبتلا می‌شوند. البته قابل ذکر است که این نظریه صد در صد اثبات نشده است و فقط طبق مشاهدات دو تحقیق بیان شده است.

نیاز به تحقیقات بیشتر

برخی از محدودیت ها در این آزمایشات وجود دارد مثلا افرادی که ام اس داشتند مصرف قهوه‌ی خود را در برهه‌ای از زمان تغییر داده‌اند و مصرف قهوه‌ی آنها دقیق نبوده است در این صورت جواب نهایی آزمایش با تغییراتی روبه‌رو خواهد شد که چندان قابل اتکا نیست.

احتمال این که ماده‌ی شیمیایی دیگری در بدن به جز کافئین باعث کاهش روند این بیماری شده باشد و این موضوع نیازمند تحقیقات و بررسی‌های بیشتری است.

این بررسی‌های اخیر که بر روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده‌اند می‌تواند اثباتی برای یافته‌های قدیمی در مورد بیماری آلزایمر و پارکینسون باشد.

[alert style=”success”] حتما مطالعه شود : تاثیر قهوه بر بیماری آلزایمر [/alert]


با قهوه ایلیا همراه باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *