قهوه و سلامتی, دانش قهوه

تاثیرات حذف قهوه در بدن

تاثیرات حذف قهوه در بدن

در درجه‌ی اول هیچ کس مجبور به ترک کلی قهوه از عادات روزمره خود نیست اما شاید برخی بر این باور باشند که مصرف قهوه و کافئین آنها بیشتر از حد مجاز برای بدن خود است بنابراین تصمیم به قطع نوشیدن قهوه خود می‌کند . بر اثر ترک و حذف نوشیدنی قهوه اتفاقاتی ممکن است در بدن شما رخ دهد . در این مطلب به چند مورد از این اتفاقات می‌پردازیم .

کاهش وزن

نوشیدن قهوه مقادیرزیادی کالری به بدن شما وارد می‌کند. حال اگر قهوه را با شیر یا امثال آن سرو نمایید این مقدار بیشتر نیز خواهد شد. تحقیقات در دانشگاه دوک نشان دهنده‌ی این مطلب است که مصرف قهوه باعث افزایش 10 درصدی سطح قند خون می‌شود . در این حالت با مصرف هر بار قهوه حدود 200 کالری به بدن وارد می‌شود . با حذف این مقار کالری از رژیم غذایی روزانه‌ی خود ، احتمال کاهش وزن در بدن شما وجود خواهد آمد.

تاثیرات حذف قهوه در بدن

اضافه وزن

بعد از این که مصرف قهو و کافئین را از رژیم غذایی روزانه‌ی خود حذف نمایید ، بدن به دنبال جایگزینی برای آن است. از این رو ممکن است شما علاقه‌ی شدید و ناگهانی به شیرینی جات و مواد قندی پیدا کنید . در نتیجه مصرف زیاد این مواد قندی ، قند خون بدن شما بالا رفته و منجر به اضافه وزن می‌شود .

تاثیرات حذف قهوه در بدن

خوابی بهتر

به دلیل عدم وجود کافئین در بدن شما ، بدن احساس خستگی بیشتری می‌کند و برای جبران کمبود این محرک در بدن ، نیاز به خواب بیشتر و عمیق است . اگر عادت به نوشیدن قهوه در بعداز ظهر داشتید ، احتمالا وضعیت خواب مناسبی نداشته اید چرا که نیمه عمر کفئین در بدن حدود شش ساعت است و زمانی که شما مقدار کافئین در بدنتان زیاد باشد نمیتوانید خواب مناسبی داشته باشید.

تاثیرات حذف قهوه در بدن

سردردهای موقعی

زمانی که قهوه مصرف کنید ، کافئین به جای آدنوزین بر روی دریافت کننده‌های آن می‌نشیند و انسان احساس خستگی نمی‌کند . وقتی مصرف قهوه کاملا قطع شود ، دیگر کافئینی درون بدن وجود ندارد و آدنوزین دوباره به مغز راه پیدا می‌کند. این تغیرات باعث تغیر شیمایی ساختار مغز خواهد شد که منجر به سردردهای موقعی و موقتی می‌شود. برای جلوگیری از این سردردها بهتراست به یکباره و در یک روز قهوه را از رژیم غذایی خود حذف نکنید . به جای آن می‌توانید قهوه خود را با قهوه بدون کافئین مخلوط کنید و یا هر چند روز یک بار یک فنجان قهوه مصرف نمایید.

تاثیرات حذف قهوه در بدن

احساس بیماری

سردرد تنها درد ناشی از حذف کافئین از بدن نیست. کسانی که مصرف قهوه را کنار گذاشته‌اند همیشه از اثراتی مانند استرس ، اضطراب ، آنفولانزا ، گلودرد ، بی خوابی و… شکایت می‌کنند. خبر خوب این است که این علائم چندان پایدارنیستند و بعد از دو یا نهایتا یک هفته به کلی از بین خواهند رفت.

تاثیرات حذف قهوه در بدن

لبخندی زیباتر

قهوه به شدت اسیدی است وبا نفوذ به مینای دندان باعث تغییر رنگ و فرسودگی آنها خواهد شد. با عدم مصرف قهوه به مرور دندانهایی سفید تر و لبخندی زیباتر خواهید داشت.

تاثیرات حذف قهوه در بدن

حذف آنتی اکسیدان

قهوه اولین منبع آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی آمریکایی‌هاست. مصرف قهوه برای سلامتی و همچنین کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان سینه ، پارکینسون و چندین بیماری دیگر بسیار مفید است. با حذف این ماده از رژیم غذایی متاسفانه حجم عظیمی از آنتی‌اکسیدان ها را از دست داده احتمال ابتلا به این گونه بیماریها را برای خود بالا خواهید برد . خوشبختانه می‌توان با جایگزینن کردن موادی دیگر ، کمبود آنتی اکسیدان را در بدن جبران نمود.

تاثیرات حذف قهوه در بدن

احتمال ابتلا به یبوست

قهوه تسهیل کننده‌ و ملینی قوی برای روده‌های انسان است . در زمان حذف قهوه ممکن است به یبوست دچار شوید و البته چندان جای نگرانی نیست چرا که مواد بسیاری وجود دارند که می‌توان برای تسهیل روده‌ها مانند سبزیجات و مرکبات ، استفاده کرد. همچین نوشیدن آب فراوان و ورزش روزمره می‌تواند کمک بزرگی باشد.

تاثیرات حذف قهوه در بدن

احساس آرامش بیشتر

نوشیدن قهوه و کافئین همانطور که باعث هوشیاری انسان می‌شود باعث فعال و پرانرژی بودن او نیز خواهد شد. زمانی که کافئین زه عنوان یک داروی محرک از بدن حذف شود ، بدن انسان احساس آرامش و ثبات بیشتری خواهد داشت.

تاثیرات حذف قهوه در بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *