دانستنی های قهوه, دانش قهوه

10 تولید کننده برتر قهوه در جهان

تولید و پرورش قهوه در گوشه و کنار دنیا بصورت بیشماری وجود دارد و افراد بسیاری از این نوشیدنی بی‌نظیر به عنوان نوشیدنی اصلی روزانه‌ی خود استفاده می‌کنند . بنابراین اینکه قهوه پس از نفت به عنوان دومین کالای تجاری جهان به حساب می‌آید چندان تعجب آور نیست . در واقع قهوه به عنوان یکی از پر مصرف‌ترین نوشیدنی‌های جهان به حساب می‌آید و دانه‌های آن بصورت گسترده‌ای در همه‌جا یافت می‌شود . مصرف قهوه در سراسر دنیا به واحد تریلیون در سال می‌رسد . همچنین 70 درصد از مصرف قهوه‌ی جهان مربوط به عربیکا و 30 درصد از آن متعلق به روبوستا می‌باشد . البته در کشور ما مقدار مصرف روبوستا بیشتر از عربیکا می‌باشد .

سازمان بین‌المللی قهوه ( ICO ) طبق آخرین اطلاعات در ابتدای سال 2017 ، ده کشور برتر جهان براساس میزان تولید قهوه در سال 2016 را معرفی کرده است :

10 – گواتمالا : 224/871 تُن تولید در سال

برترین کشور‌‌های تولید کننده قهوه در جهان

گواتمالا 204/000/000 کیلوگرم دانه‌ی قهوه در سال 2015 تولید کرد و نسبت به تولید سال‌های گذشته‌اش نیز کیفیت خوب و ثابتی داشت . قهوه در گواتمالا در دمایی بین 16 تا 32 درجه‌ی سانتیگراد و در ارتفاعات 500 تا 5000 متری از سطح دریا پرورش می‌یابد . گواتمالا به عنوان بیشترین تولید‌کننده‌ی قهوه در آمریکای مرکزی به حساب می‌آمد اما در سال 2011 هندوراس از گواتمالا سبقت گرفت .

9 – مکزیک : 257/940 تُن تولید در سال

برترین کشور‌‌های تولید کننده قهوه در جهان

در سال 2015 تولید قهوه‌ی مکزیک به 234/000/000 کیلوگرم رسید . یکی از بهترین قهوه‌های عربیکای جهان در این کشور تولید می‌شود و بخش عمده‌ای از صادرات به آمریکا را نیز تشکیل می‌دهد .

در دهه‌ی 1990 میلادی بحران پرورش قهوه در مکزیک بوجود آمد و باعث شد قیمت قهوه‌های تولیدی این کشور افزایش یابد ، همچنین نظارت بر صادرات قهوه به خوبی کنترل نمی‌شد و این منجر به ناتوانی مکزیک در بازار تجاری قهوه در جهان شد که تا سال 2000 میلادی نیز این بحران ادامه داشت . اما احتیاج ثابت کشور آمریکا به واردات قهوه باعث شد بازار تجاری مکزیک نیز به تدریج بهبود یابد .

صادرات قهوه مکزیک در سال 2005  به 1.7 میلیون بسته ( 60 کیلوگرم  ) رسید و در سال 2014  نیز این مقدار به 4 میلیون افزایش یافت .

8 – اوگاندا : 314/489 تُن تولید در سال

برترین کشور‌‌های تولید کننده قهوه در جهان

هنگامی که در مورد پرورش قهوه فکر می‌کنید شاید نام اوگاندا هیچوقت به ذهن شما خطور نکند ! اما این کشور 285/300/000 کیلوگرم در سال 2015 تولید قهوه داشته است که در آفریقا جزو بالاترین صادرکنندگان قهوه در جهان به شمار می‌رود . اوگاندا در سال 2015 جای مکزیک را در این رتبه‌بندی گرفت و رتبه‌ی هشتم را به خود اخصاص داد . در این کشور هر دو گونه‌ی روبوستا و عربیکا به خوبی پرورش می‌یابد .

قهوه قسمت مهمی از اقتصاد اوگاندا را تشکیل می‌دهد و افراد زیادی در صنعت قهوه‌ی این کشور مشغول به کار هستند .

7 – هندوراس : 380/296 تُن تولید در سال

برترین کشور‌‌های تولید کننده قهوه در جهان

هندوراس 345/000/000 کیلوگرم تولید قهوه در سال 2015 داشته است که تقریبا با برداشت قهوه‌ی هندوراس در سال 2011 که 354/180 کیلوگرم بوده ، برابری داشته است . با این وجود برند این کشور هنوز در سراسر جهان به خوبی شناخته نشده است ، در حالیکه برندهای کشورهایی مانند کلمبیا و اتیوپی برای اکثر مردم شناخته شده است اما از قهوه هندوراس اکثرا در قهوه‌های ترکیبی استفاده می‌شود و در بین مصرف کنندگان افراد کمتری با برند این کشور آشنایی دارند .

با این حال قهوه همچنان به عنوان بخش مهمی از اقتصاد هندوراس محسوب می‌شود و تعداد زیادی از مردم این کشور از این طریق کسب درآمد می‌کنند .

6 – هندوستان : 385/786 تُن تولید در سال

برترین کشور‌‌های تولید کننده قهوه در جهان

ممکن است اینطور به نظر برسد که هندوستان در پرورش قهوه و حضور در بازار تجاری آن نقش چندانی ندارد . اما در واقع میزان تولید قهوه‌ی این کشور در سال 2015  به  رقم بالای 349/980/000 کیلوگرم رسید . اکثر قهوه‌های این کشور در تپه‌های جنوبی این کشور تولید می‌شود . دانه‌های قهوه در شرایط باد و بارندگی‌های موسمی رشد می‌کنند و اغلب در کنار ادویه‌هایی مانند هل و دارچین پرورش می‌یابند به همین دلیل طعم و رایحه‌‌ای تند دارند . در سال 2004 برند قهوه‌ی Tata در مسابقاتی بین‌المللی موفق به دریافت 3 مدال طلا شد . 80 درصد از قهوه‌های تولیدی کشور هندوستان صادر می‌شود و خریداران اصلی این قهوه کشورهای اروپایی و روسیه می‌باشند .

[alert style=”error”] بررسی و خرید : انواع دانه قهوه [/alert]

5 – اتیوپی : 423/287 تُن تولید در سال

برترین کشور‌‌های تولید کننده قهوه در جهان

اتیوپی با تولید 384/000/000 کیلوگرم در سال 2015  یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سالانه‌ی قهوه در جهان می‌باشد . این کشور از نظر جغرافیایی به عنوان خاستگاه معروف‌ترین قهوه‌ی سراسر جهان یعنی عربیکا به حساب می‌آید . از نظر اقتصادی نیز چیزی حدود 28 درصد از صادرات این کشور مربوط به قهوه می‌باشد و تقریبا 15 هزار از شهروندان اتیوپی در بخش‌های مختلف تولیدات قهوه مشغول به کار هستند .

اتیوپی فرهنگی غنی در قهوه دارد . چیزی حدود 1100 سال که کشت قهوه دراین کشور وجود دارد ، البته در ابتدا پرورش قهوه موفق نبوده است اما با گذشت زمان و آگاهی بیشتر در این زمینه تولید قهوه با کیفیت نیز به تدریج گسترش یافت . Harar ، Limu ، Sidamo  و Yirgacheffe برندهای شناخته شده‌‌ی قهوه عربیکای اتیوپی هستند که حق امتیاز آن به طور اختصاصی متعلق به دولت اتیوپی می‌باشد .

4 – اندونزی : 814/629 تُن تولید در سال

تولید قهوه‌ی کشور اندونزی در سال 2015 بیش از 660/000/000 کیلوگرم بوده است . در کنار تولید زیاد قهوه در هر سال ، کیفیت قهوه‌های اندونزی نیز بسیار خوب می‌باشد . اگرچه کیفیت قهوه‌های روبوستای اندونزی نسبت به عربیکا به دلیل شرایط اقلیمی اندکی پایین‌تر می‌باشد اما همین مقدار نسبت به بسیاری از قهوه‌های دیگر بالاتر است . بطور کلی مناطق جغرافیایی اندونزی به دلیل نزدیکی به خط استوا نواحی بسیار مناسبی برای کشت و پرورش قهوه می‌باشند .

تولید قهوه برای نخستین بار توسط استعمارگران آلمانی در کشور اندونزی صورت گرفت اما بعدها توسط خود مردم اندونزی ادامه یافت . چیزی حدود 1 میلیون هکتار از نواحی مختلف کشور اندونزی را مزارع پرورش قهوه تشکیل می‌دهند .

یکی از با کیفیت‌ترین قهوه‌های اندونزی قهوه‌ی Kopi Luwak می‌باشد که در سراسر جهان مشهور است . قیمت این قهوه به دلیل شیوه‌ی منحصر به فرد پرورش آن گران است .

palm civit نام حیوانی است که ظاهری شبیه به گربه دارد و در جنگل‌های جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کند . این حیوان میوه‌های درخت قهوه در مرحله‌ای که هنوز دانه‌های درون میوه‌ی قهوه سفت و سخت نشده است را مصرف می‌کند ، سپس توسط مایعی که توسط این حیوان برای هضم میوه‌ی قهوه تولید می‌شود گوشت میوه قهوه هظم و دانه باقی متنده دفع می‌شود و جمع‌آوری شده ، تمیز می‌شود و تحت عنوان قهوه‌ی Kopi Luwak با قیمت بالایی به فروش می‌رسد . از این قهوه حدود 500 کیلوگرم در هر سال تولید می‌شود و قیمت هر فنجان این قهوه نزدیک به 100 دلار می‌باشد !

3 – کلمبیا : 892/871 تُن تولید در سال

برترین کشور‌‌های تولید کننده قهوه در جهان

قهوه‌ی کلمبیا در سراسر جهان مشهور است و یکی از خوش طعم‌ترین قهوه‌ها همراه با رایحه‌ای مطبوع را تولید می‌کند . البته در بین سال‌های 1980 تا 2010 شرایط اقلیمی مناطق مختلف کلمبیا به دلیل افزایش تدریجی دما و کمبود بارش به عنوان یک شاخص منفی در قهوه‌های کلمبیا تاثیرگذار بوده است . سالیان زیادی کلمبیا پس از برزیل جایگاه دوم بیشترین تولید قهوه‌ی جهان را در اختیار داشت اما به دلیل گسترش سریع تولید و پرورش قهوه در ویتنام ، تولید قهوه‌ی کلمبیا به جایگاه سوم تنزل پیدا کرد . علیرغم تاثیرات اقلیمی منفی ، کلمبیا 810/000/000 کیلوگرم تولید قهوه در سال 2015 داشته است . کلمبیا نقش کلیدی و مهمی در بازار قهوه دنیا ایفا می‌کند .

[alert style=”error”] بررسی و خرید : انواع پودر قهوه [/alert]

2 – ویتنام : 1/818/811 تُن تولید در سال

برترین کشور‌‌های تولید‌ کننده قهوه در جهان

بسیاری از افراد با قهوه‌های ویتنام آشنایی دارند . در واقع ویتنام در زمینه‌ی تولید قهوه رتبه‌ی دوم جهان را در اختیار دارد و در سال 2015 به تنهایی 1/650/000/000 کیلوگرم قهوه تولید کرده است . با وجود جنگی که چندین سال در ویتنام جریان داشت و تا دهه‌ی 1980 میلادی نیز طول کشید اما در طول مدت جنگ و پس از آن ، قهوه همچنان به عنوان بخش عظیمی از صنعت قهوه‌ی ویتنام به حساب می‌آمد . میزان تولید قهوه‌ی ویتنام در سال 1975 تنها 6/000 تُن بود اما این مقدار به سرعت گسترش پیدا کرد و امروز به حدود 2 میلیون در سال رسیده است . صادرات قهوه ویتنام به سراسر جهان بسیار بالاست و تولید قهوه‌ی ویتنام نیز به قدری گسترش یافته است که هم اکنون جایگاه دوم به این کشور اختصاص یافته است .

1 – برزیل : 2/859/502 تُن تولید در سال

برترین کشور‌‌های تولید‌ کننده قهوه در جهان

و در نهایت برزیل ، بزرگترین تولید کننده‌ی قهوه در جهان !

در سال 2014 برزیل رقم سرسام‌آور 2/594/100/000  کیلوگرم قهوه روانه‌ی بازار کرده است . البته این دستاورد جدیدی برای برزیل نیست ، این کشور بیش از 150 سال است که به عنوان صدرنشین تولید قهوه‌ی جهان به حساب می‌آید .

مزارع پرورش قهوه بیش از 27/000 متر مربع از خاک این کشور را پوشانده است و اکثر این مناطق در شهرهای Gerais Minas ،Sao Paulo و Parana قرار دارند . این سه شهر در جنوبی‌ترین بخش‌های برزیل قرار دارند جایی که شرایط اقلیمی و دمایی برای کشت و پرورش قهوه بسیار مناسب می‌باشد .

قهوه‌ی برزیل همچنین نسبت به دیگر کشورها یک تفاوت عمده دارد . در مراحل‌ فرآوری قهوه در برزیل از روش پردازش خشک ( Dry Process ) استفاده می‌شود به این صورت که میوه‌های قهوه در معرض نور مستقیم خورشید خشک می‌شوند . در حالیکه در اکثر کشورها از روش پردازش خیس ( Wet Process ) استفاده می‌شود .

• نمودار میزان تولید قهوه در جهان – سال 2015 میلادی •

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *