آموزش, آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه

طرز تهیه کف شیر و راه‌های مختلف آن

تهیه کف شیر

از وقتی که برای اولین بار شیر را با قهوه مخلوط کردند، شاید نمی دانستند که چه حرکت زده اند و به طور کلی راه قهوه نوشی را چند صد درجه تغییر داده اند. جالب تر اینکه بعدها کف شیر هم محبوب و روش های طرز تهیه کف شیر همه گیر شد.

به هر رو، آنها احتمالا به دنبال راهی برای کاهش تلخی و شدت طعمی قهوه بودند و البته نمی خواستند این موضوع را با اضافه کردن آب حل کنند. این افراد قطعا به دنبال طعم و مزه و همچنین کالری بیشتر هم بودند و سرانجام به شیر رسیدند.

مایعی که در اروپا، به وفور یافت می شد و یکی از غذاهای اصلی مردمان این قاره بود. پس شیر را در قهوه های خود ریختند و این سرآغاز تولد نسل انواع شیر قهوه ها بود. چیزی که امروزه بسیار گسترش یافته و البته گاهی پیچیده شده است.

حال اهمیت این موضوع باعث شد تا این مقاله را بنویسیم و تا جایی که می توانیم به جنبه های مختلف ترکیب شیر و قهوه بپردازیم.

برای همین هم ابتدا از بررسی شیر شروع می کنیم و خیلی نرم به قسمت های کاربردی و آموزشی می رسیم.

شیر و تاثیرات آن در قهوه

دنیای قهوه با استفاده از شیر برای تهیه انواع نوشیدنی‌ها آشنایی دیرینه‌ای دارد و معمولا مردم و همچنین باریستاها برای بخشیدن طعمی بهتر به نوشیدنی‌های قهوه‌ خود از شیر و کف شیر استفاده می‌کنند.

در این بخش سعی داریم شیر و تاثیرات آن در قهوه را بررسی کنیم . قبل از همه لازم است به چند نکته اشاره کنیم .

همانطور که می‌دانید طرز تهیه کف شیر چندان هم ساده نیست. وجود چربی و پروتئین از اهمیت بالایی در تهیه کف شیر برخوردار است. چرا که شما باید بین پروتئین‌دار بودن یا چربی‌دار بودن شیر بهترین گزینه را انتخاب کنید. شیر پروتئین‌ دار باعث بهتر شدن کف و حباب‌های داخل آن می‌شود، ولی چربی شیر باعث بهتر شدن رایحه آن خواهد شد که البته این دو، تا حدودی متضاد یکدیگر اند.

طرز تهیه کف شیرترکیبات موجود در شیر

قبل از این که بخواهیم وارد بحث شیر و تاثیرات آن در قهوه شویم بهتر است اطلاعاتی را در مورد ترکیبات موجود در یک لیوان شیر بدانیم.

  • چربی شیر

بنابر بررسی‌های آزمایشگاهی، شیر حدود 4 تا 5 درصد چربی دارد و البته فقط یک نوع چربی را در بر نمی گیرد. بلکه ترکیبی از چندین نوع چربی تشکیل شده است .

گلبول های چربی شیر با اندازه‌ای حدود 0.1 تا 10 میکرون اندازه دارند که غشایی برای جلوگیری از فاسد شدن توسط آنزیم‌ها ایجاد می‌کنند. این کار باعث حفظ طعم شیر نیز می‌شود .

غشایی متشکل از فسفولیپید، گلیسیرید و پروتئین که توسط تری گلیسیرید‌ها احاطه شده‌اند، گلبول چربی را ایجاد می‌کنند .

  • پروتئین شیر

دو نوع پروتئین در شیر گاو وجود دارد: وِی و کازئین .

دو موردی که در روند طرز تهیه کف شیر مهم هستند. این پروتئین ها بعد ازفرآیند هوموژنیزه کردن شیر، به سطح آن می‌آیند. کل پروتئین موجود در شیر تقریبا 3 تا 4 درصد است که از این میزان حدود 80 درصد کازئین و مابقی وِی است. البته این میزان در فرآیندهای مختلف مانند هموژنیزه و استرلیزه متفاوت است .

در حقیقت این پروتئین شیر است که با مولکول های قهوه واکنش می‌دهد و باعث افزایش عطر و طعم نوشیدنی کاپوچینو یا لاته شما می‌شود . هرچه قهوه گرم‌تر باشد، نتیجه‌ی بهتری به دست می‌آید .

شیر هموژنیزه

فرآیند هموژنیزه برای کاهش گلبول‌های چربی موجود در شیر استفاده می‌شود. این کار با گذر شیر از یک دریچه و تحت فشار بالا انجام می‌شود. این فرآیند باعث کاهش گلبول‌های چربی شیر می‌شود. دلیل علمی آن هم ایجاد فضای بیشتر بر روی سطح گلبول‌ها و امکان جذب بیشتر پروتئین است .

به طور خلاصه هیچ دو پاکت شیر در دنیا مانند هم نیست. بنابراین هیچ اندازه ‌مشخصی برای اضافه کردن شیر به قهوه وجود ندارد و امری کاملا سلیقه‌ای است .

اکنون که شما می‌دانید در لیوان شیری که می‌خورید چه ترکیباتی موجود است، به بررسی شیر و تاثیرات آن در قهوه می‌پردازیم .

شیر خاصیت‌هایی فراتر از چیزهای ظاهری و چشایی به قهوه اضافه می‌کند که شما با حواس خود قادر به درک آن نیستید .

تحقیقات در حال انجام بر روی تاثیر شیر در قهوه

تحقیقاتی که اخیرا بر قهوه در مرکز تحقیقاتی نستله (Nestle’s Research Centre) سویس انجام شده است، حاکی از آن بوده که بعد از مصرف قهوه در بدن پلی فِنول (Polyphenol) آزاد می‌شود .

سپس به بررسی تاثیر شیر و سفید کننده قهوه ( نوعی محصول برای استفاده کردن در قهوه که باعث سفید شدن آن مانند شیر می‌شود، ولی لاکتوز در آن وجود ندارد و جزو لبنیات محسوب نمی‌شود) بر این ماده یعنی (پلی فِنول) پرداختند .

پلی فنول (polyphenol ) چیست؟

پلی فنول (Polyphenol) یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در قهوه است. این آنتی ‌اکسیدان‌ها دارای مزایای مفیدی برای سلامتی انسان هستند. پلی فنول‌ها در بدن باعث کاهش التهاب، جلوگیری از رشد تومورها، تعدیل سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان، افزایش وزن، محافظت از سیستم قلبی و عروقی، حفاظت از شبکیه چشم و … می شود. دانشمندان هنوز هم در حال بررسی مفاد بیشتر آنتی اکسیدان‌ها برای بدن انسان هستند. پلی فنول در میوه، سبزیجات، قهوه و چای، حبوبات و غلات وجود دارد .

نحوه انجام و نتیجه بررسی

در این آزمایش به افراد مختلف انواع نوشیدنی قهوه از قهوه‌های آماده گرفته تا نوشیدنی‌های شیردار داده شد. بعد از 12 ساعت از همه‌ افراد نمونه‌ خون گرفتند. مقادیر پلی‌فنول موجود در پلاسمای خون افراد اندازه گیری شد .

نتیجه آزمایش این بود که وجود شیر در قهوه بر پلی فنول موجود هیچ تاثیری ندارد، ولی وجود سفیدکننده قهوه باعث تاخیر در آزاد شدن آن می‌شود، اما در مقدار آن تاثیری ندارد .

ترکیبات شیربهتر است قهوه را با شیر بخوریم یا نه؟

اما طرز تهیه کف شیر به جای خودش، اما اصلا آیا قهوه را با شیر بخوریم یا نه؟

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بهتر است قهوه خود را بدون شیر و شکر میل کنید. قهوه به تنهایی کالری خیلی کمی نسبت به قهوه با شیر یا شکر دارد. در حقیقت هر فنجان قهوه ساده 4.7 کالری دارد و این مقدار شما را در کاهش وزن کمک خواهد کرد. اما در تضاد با قهوه ساده، یک فنجان قهوه با شیر یا شکر به طور حیرت آوری دارای 56 کالری است .

اگر به مصرف قهوه در شب‌ علاقه دارید بهتر است آن را با کمی شیر میل کنید. مصرف قهوه در شب باعث هوشیاری بیشتر شما می‌شود و البته بر روی خواب شما هم تاثیر گذار است. اگر به خاطر قهوه دچار بیخوابی شده‌اید به آن شیر اضافه کنید تا حدودی تاثیر آن را خنثی کند .

اگر از مشکل اسیدی بودن معده خود رنج می‌برید، بهتر است قهوه مصرف نکنید. ولی اگر علاقه به قهوه شما را از این کار منع می‌کند، قهوه را با کمی شیر میل کنید .

یکی دیگر از نگرانی‌های قهوه دوستان ابتلا به سرطان مری به دلیل خوردن قهوه داغ است. در این مودر نیز با اضافه کردن مقداری شیر می‌توان از حرارت موجود در قهوه کاست و طعمی خوش به آن افزود و خطر ابتلا به سرطان نیز کاهش خواهد یافت .

تصمیم با شماست که شیر در قهوه خود بریزید یا خیر. شاید اگر شیر را به قهوه خود اضافه کنید با ذائقه‌ شما سازگار نباشد. ولی در برخی موارد برای حفظ کلسیم بدن نیاز به افزودن شیر به قهوه دارید. در برخی موارد علاقه به شیر در قهوه وجود دارد، ولی برای کاهش وزن بهتر است آن را از قهوه‌ خود حذف کنید.

چگونه بهترین شیر را برای تهیه کف شیر انتخاب کنیم ؟

حال می رسیم به بخش های کاربردی این مقاله و می خواهیم ببینیم فرآیند طرز تهیه کف شیر چگونه است. برای همین ابتدا به سراغ انتخاب شیر مناسب می رویم.

مطمعنا لایه‌ بسیار زیبای کف شیر‌ بر روی یک کاپوچینو خوشمزه برحسب اتفاق ایجاد نشده است. همچنین طرح بسیار زیبای لاته آرت نیز خود به خود به وجود نمی‌ آید، بلکه دو عامل مهم آن را ایجاد کرده است. اول باریستای حرفه‌ای دوم استفاده از شیر با کیفیت و مناسب.

شیر‌ بی کیفیت باعث تهیه کف شیر‌ بسیار نامرغوب شده و در نهایت قبل از اینکه نوشیدنی به دست مشتری داده شود از روی قهوه محو شده و از بین می‌رود. همچنین طعم قهوه را نیز می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین اصالت شیر‌ می‌تواند تفاوت بزرگی بین یک فنجان قهوه عالی و یک فنجان نامرغوب ایجاد کند.

اصالت شیر از نظر علم

هر مزرعه شیری با میزان متفاوت در چربی، پروتئین و درجه‌ شیرینی تولید می‌کند. کیفیت دقیق این مواد در شیر‌ بستگی کاملی به موادی که گاو مصرف می‌کند، شرایطی که در آن نگهداری می‌شود و رفتاری که بعد از جمع آوری شیر با آن انجام می‌شود، دارد.

از نظر عملی دلیلی برای این که برخی شیرها برای باریستاها بهترند وجود دارد. یکی از محققین به نام مورتن مانچو (Morten Münchow) بر این باور است که بهترین شیر را گاوهای جرسی تولید می‌کنند و این به خاطر میزان بالای پروتئین، قند و چربی در آنهاست.

البته تنها تغذیه در کیفیت شیر‌ مهم نیست، بلکه شیرهایی که هموژنیزه نشده‌اند، کیفیت بهتری دارند.

کف شیر و فوم لاته

طرز تهیه کف شیر برخلاف ظاهرش، کاری بسیار دقیقی است. اولین نکته بسیار مهم این است که شیرهای متفاوت به زمان‌های تهیه شیر متفاوت نیاز دارند و همیشه باید در نظر داشت دمای خیلی زیاد باعث سوختن شیر ‌می‌شود که در نتیجه تمامی باکتری‌ها و آنزیم‌های موجود در شیر‌ از بین می‌روند و در این حالت پروتئین‌های موجود در شیر‌ به حالت کلوخ‌هایی در می‌آیند که به یکدیگر چسبیده باشند.

البته تنها زمان نیست که برای شیرهای متفاوت متغیر است. شیرهای متفاوت ساختار مولکولی متفاوتی دارند، بنابراین باید دما نیز مناسب آنها متغیر باشد.

دلیل تفاوت شیرها

نکته بعدی در فرآیند طرز تهیه کف شیر این است که تفاوت شیرها را بدانیم.

شیر‌ دارای سه ترکیب اصلی است که شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی می‌شود. حدود 3.3 درصد شیر را پروتئین تشیکل می‌دهد که با تغییرات در میزان چربی و کربوهیدرات شیر‌ ممکن است تغییر کند. ترکیب پروتئین خود به دو نوع اصلی کازئین و سرم تقسیم می‌شود.

پروتئین سرم دارای 9 آمینواسید اصلی است که می‌توان آن را با گرما تغییر داد و بر اثر گرما رایحه‌ خوبی آزاد خواهند کرد. در زمان تهیه کف شیر‌، سلول های کوچک کازئین از هم جدا شده و به مولکول های هوا می‌چسبند. این کار باعث ایجاد حباب و تهیه کف شیر‌ می‌شود. در نتیجه مقدار متفاوت پروتئین شیر بر تهیه کف شیر تاثیر دارد.

تاثیر حرارت بر کف شیر

آخرین عامل موثر در شیر، چربی آن است که به صورت گلبول درون شیر وجود دارد. حدود 98 درصد آن اسیدهای چربی از انواع مختلف هستند که چربی های اشباع شده، اشباع نشده و نیمه اشباع شده را در بر می‌گیرند.

مولکول‌های چربی نیز مانند پروتئین با احاطه کردن هوای خروجی نازل بخار به حباب تبدیل می‌شوند. ترکیبات دارای چربی بیشتر در دمای اتاق دارای کف شیر ثابت تری هستند، در حالی که شیر با چربی کمتر در دماهای بالاتر ثبات بهتری خواهد داشت.

گرم کردن این مولکول‌های چربی تنها بر کف شیر تاثیر نخواهد گذاشت، بلکه اسیدهای چربی نیز در واکنش های شیمیایی تاثیر گذاشته و باعث ایجاد رایحه‌ای نامرغوب در شیر می‌شود.

تمام این مطب به این معنی است که در طرز تهیه کف شیر، بهتر است از کیفیت شیر و تغذیه دام های آنها مطمئن شد و تا حد امکان از شیر کم چرب برای تهیه کف شیر استفاده کرد.

تهیه کف شیر و راه‌های مختلف آن

حال می رسیم به راه های مختلفی که برای طرز تهیه کف شیر وجود دارد. تهیه کف شیر روش‌های مختلفی دارد و با استفاده از ابزارهای مختلفی می‌توان آن را بدست آورد. اگر از دوست‌داران نوشیدنی‌هایی مانند کاپوچینو که در آن کف شیر بکار رفته هستید، در ادامه‌ این مطلب با ما همراه باشید تا روش‌های مختلف آن را بطور کامل برای شما شرح دهیم.

  1. با استفاده از نازل بخار

یکی از روش‌های رایج طرز تهیه کف شیر، استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز است. برای اینکار احتیاج به پیچر دارید. برخی از اسپرسوسازها با پیچر ارائه می‌شوند، اما اگر اسپرسو ساز شما پیچر نداشت، باید برای تهیه کف شیر آن را بصورت جداگانه خریداری کنید.

برای تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز، ابتدا شیر را داخل پیچر ریخته، آن را بصورت مورب زیر نازل بخار دستگاه بگیرید و توسط نازل کف شیر را تهیه کنید.

  1. طرز تهیه کف شیر با پیچربا استفاده از کف سازهای مخصوص

کف شیر سازها به دو دسته‌ی برقی و دستی تقسیم می‌شوند. با استفاده از کف شیر سازهای برقی به راحتی و سرعت تمام می‌توانید کف شیر تهیه کنید. همچنین استفاده از آنها نیز بسیار آسان است. در ادامه با معرفی چند نمونه از بهترین کف سازهای دستی و برقی با شما همراه خواهیم بود.

کف شیر سازهای برقی :

  • کف ساز برقی بیالتی

بیالتی (Bialetti) یکی از بزرگترین کمپانی‌های تولید انواع مختلف قهوه‌سازها و لوازم جانبی مربوط به آنهاست. محصولات این شرکت با بالاترین کیفیت عرضه می‌شوند. با خرید کف شیر ساز برقی بیالتی شما می‌توانید برای همیشه یک کف شیر ساز دستی با بهترین کیفیت داشته باشید.

مشاهده کنید: کف ساز شیر برقی بیالتی در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

  • کف ساز شیر برقی بیالتیکف ساز و شیرجوش نسپرسو مدل Aeroccino3

از مزیت‌های این دستگاه جنس بدنه‌ درونی آن است که از جنس سرامیک نچسب است و طعم شیر را تغییر نمی‌دهد. همچنین برای شستشو شما را به زحمت نمی‌اندازد. این کف ساز با ارتفاع 17 سانتی متر و قطر 9 سانتی متر، برای تهیه‌ فوم شیر حداکثر 120 میلی متر و برای تهیه‌ شیر گرم حداکثر 240 میلی لیتر گنجایش در اختیار شما می‌گذارد.

  • کف ساز شیر نسپرسوکف ساز شیر حرفه ای گاستروبک مدل 42414 و مدل 42410

کف ساز شیر گاستروبکاز ویژگی‌های کف شیرسازهای حرفه‌ای گاستروبک می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد :

تهیه کف شیر بسیار عالی تنها در 3 دقیقه

ماندگاری کف به مدت طولانی

تمام اتوماتیک

بدون نیاز به گرم کردن شیر از قبل

دارای پره‌ مخصوص جهت تهیه انواع سس ها

گنجایش 1 لیتر

  • کف ساز روتل

این کف ساز نیز یکی دیگر از کف سازهای با کیفیت است که تولید شرکت معتبر روتل سوئیس است. از مزیت های این کف ساز می‌توان به بدنه عایق ضد حرارت و سیستم خاموش شدن خودکار اشاره کرد.

مشاهده کنید: کف ساز شیر روتل در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

کف ساز شیر روتلکف سازهای دستی :

  • کف ساز دستی بیالتی

کف ساز دستی بیالتی یک دستگاه کار آمد بسیار مقاوم برای تولید کف شیر در منزل برای دوست‌داران قهوه است. با استفاده از کف ساز بیالتی با ریختن شیر گرم در محفظه شیر و چند بار بالا و پایین بردن اهرم شما مقدار قابل توجهی کف شیر با ماندگاری زیاد خواهید داشت.

مشاهده کنید: کف ساز شیر دستی استیل

  • کف ساز شیر دستی بیالتیهمزن و کف شیر ساز دستی گاستروبک مدل 42219

یک از راحت ترین روش های طرز تهیه کف شیر استفاده از هزمن هاست. با استفاده از این همزن و کف شیرساز کوچک خوش ساخت و حرفه‌ای به راحتی می‌توانید کف شیر تهیه کنید.

برخی مزایای این محصول عبارتند از :

پایه نگهدارنده برای جلوگیری از آسیب دیدن میله

قدرت بالای موتور

بسیار سبک و ارگونومیک

پرتابل و قابل جابجایی

  • همزن و کف‌ساز مدل HONGXIN

این همزن یکی از به صرفه‌ترین کف شیرسازها به شمار می‌رود. به غیر از تهیه‌ کف شیر می‌توانید جهت ترکیب انواع نوشیدنی‌ها بصورت راحت و سریع، از این همزن استفاده کنید.

مشاهده کنید: همزن و کف‌ساز مدل HONGXIN

  1. همزن شیربا استفاده از فرنچ پرس

حتی اگر هیچ کدام از این دستگاه ها را ندارید، نگران نباشید، چراکه روشی آسان تر هم در طرز تهیه کف شیر وجود دارد. فرنچ پرس یکی از پرکاربردترین قهوه‌سازها به شمار می‌رود. شما می‌توانید علاوه بر تهیه‌ یک قهوه فرانسه خوش طعم و عطر، از فرنچ پرس خود جهت تهیه‌ کف شیری عالی نیز استفاده کنید.

استفاده از فرنچ پرس برای تهیه‌ کف شیر یکی از روش‌هایی است که شاید مردم آشنایی کمتری با آن داشته باشند، اما با یکبار امتحان کردن نتیجه‌ای عالی خواهید گرفت.

مشاهده کنید: انواع فرنچ پرس در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

نکات مهم :

اگر از نظر کیفی بخواهیم مقایسه‌ای بین روش‌های مختلف طرز تهیه کف شیر داشته باشیم باید گفت که کیفیت نهایی هر کدام از این سه روش تقریبا شبیه به هم است. اما برخی افراد علاقه دارند با تهیه‌ یک کف شیرساز با کیفیت و مطمئن برای همیشه خیالشان بابت داشتن یک کف شیر حرفه‌ای راحت باشد و با استفاده از آن به سرعت و به آسانی بتوانند کف شیر تهیه کنند.

نوع شیری که برای تهیه‌ کف شیر استفاده می‌کنید در کیفیت نهایی آن موثر است. استفاده از شیر پر چرب نه تنها تولید کف شیر را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه در ترکیب با قهوه، طعم مناسب را ایجاد نخواهد کرد .بنابراین همیشه سعی کنید از شیر با چربی کم‌تر استفاده کنید.

چگونه بهترین پیچر را برای تهیه کف شیر انتخاب کنیم ؟

حال به یکی از مهم ترین مراحل طرز تهیه کف شیر می رسیم. تهیه کف شیر و لاته آرت دوتا از مهمترین و ضروری ترین توانایی ها برای یک باریستا است که البته چندان هم ساده نیستند. یکی از کارهایی که می‌تواند به باریستا در این زمینه کمک کند، انتخاب یک پیچر‌ مناسب است. از آنجایی که تعداد و انواع مختلفی از پیچر‌ در بازار با طرح، رنگ، اندازه، نوع و حالات مختلف وجود دارند و در سراسر دنیا با برندهای متفاوت عرضه می‌شوند، در زمان روبرویی با چنین تنوعی سردرگمی به وجود می‌آید و این سوال مطرح می‌شود که اکنون چگونه بهترین پیچر را برای تهیه کف شیر انتخاب کنیم ؟

جواب در نیاز شما خلاصه می‌شود.

بگذارید به بررسی چند نکته اساسی در مورد انتخاب پیچر بپردازیم.

اولین و مهمترین نکته بزرگ بودن پیچر‌ به اندازه ایست که شما بتوانید گردابی در آن ایجاد کنید تا کف شیری بهتر و با میکروفوم‌های بیشتر به شما بدهد. اما شاید بپرسید میکروفوم چیست؟

میکروفوم زمانی تولید می‌شود که شیر به بهترین نحو گرم شده و حالت مخملی نرم، براق و ابریشمی داشته باشد. این شیر نه تنها مزه‌ خیلی خوبی دارد، بلکه بهترین حالت شیر برای طراحی یک لاته آرت نیز هست.

اندازه

بیشتر پیچرهایی که در طرز تهیه کف شیر استفاده می‌شوند، حدود 350 و 600 میلی‌لیتری هستند. البته می‌توان در بازار نمونه‌های کوچکتر یا بزرگتر نیز یافت، اما زمانی که از پیچر‌ صحبت می‌شود بیشتر منظور این دو هستند.

مهمترین نکته‌ای که شما باید هنگام خریدن پیچر در نظر داشته باشید، نوع نوشیدنی مورد نظر و میزان شیری است که آن نوشیدنی نیاز دارد. نباید پیچر‌ شما پر یا خالی از شیر باشد، چرا که اگر شیر کمی داخل پیچر‌ باشد، نمی‌توانید نوک نازل بخار را به خوبی برای هوادهی مناسب داخل شیر ببرید. همچنین اگر مقدار شیر داخل پیچر‌ فراتر از حد باشد، در هنگام تهیه کف شیر از پیچر سر ریز می‌شود. میزان معین شیر داخل یک پیچر حدودا تا زیر دهانه‌ی پیچر است.

جنس

همواره جنس پیچر باید از استیل ضد زنگ باشد که بتواند حرارتی که در طی فرایند تهیه کف شیر در آن ایجاد می‌شود تحمل کند. این حرارت چیزی حدود 70 درجه سانتی گراد خواهد بود. پیچر نیز به همراه شیر داخل آن داغ می‌شود. اگر با داغ شدن پیچر مشکل دارید، بهتر است به دنبال پیچرهایی با روکش تفلون باشید.

دهانه پیچر

بسیاری از باریستاها و افراد حرفه‌ای در صنعت قهوه، می‌توانند به راحتی و با هر پیچری کار خود را انجام دهند، اما استفاده از برخی پیچرها به دلیل طراحی خاص دهانه‌، راحت تر است.

پیچر دسته‌دار یا بی‌دسته

خواه نا خواه شما برای ریختن شیر و تهیه کف شیر به یک پیچر نیاز دارید. برخی از افراد و باریستاها راحتی را دراستفاده از پیچربدون دسته می‌دانند. اما باید همیشه به یاد داشته باشید که شیر تا دمایی حدود 70 درجه سانتیگراد گرم می‌شود اگر شما نیز به پیچر بدون دسته اعتقاد دارید ، بهتر است از انواع لایه دار و با لعاب خوب انتخاب نمایید تا گرما به دست شما آسیب نرساند.

در این مطلب به چندین نکته اشاره کردیم، اما مهمترین عامل در خرید یک پیچر‌ راحت بودن شما با آن است. باید وزن، تعادل و کنترل مناسبی برای شما ایجاد کند. شما همچنین باید به میزان کنترلی که روی ریختن شیر خواهید داشت، توجه داشته باشید.

یک باریستای حرفه‌ای بهتر است چندین پیچر را امتحان کرده و بهترین و راحت ترین پیچر را برای خود بیابد.

مشاهده کنید: انواع پیچر شیر در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

طرز تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار

طرز تهیه کف شیر با استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز نکات خاص خود را دارد. توصیه می‌شود از شیر حیوانی، تازه و کم چرب که در یخچال خنک شده است، استفاده کنید. اگرچه شیر بدون چربی برای تولید کف شیر مناسب تر است، اما شیر فاقد چربی، طعم مناسب را در ترکیب با قهوه ایجاد نخواهد کرد. برای همین توصیه می‌شود از شیر با 2 درصد چربی استفاده شود که هم از نظر سهولت در تولید کف شیر و هم از نظر  طعم ، مناسب است.

مواد و تجهیزات لازم :

شیر تازه گاو

پیچر سرد و تمیز

دستگاه اسپرسو ساز

دماسنج

مراحل طرز تهیه کف شیر با نازل بخار:

  • به موقع شروع کنید

زمان تولید کف شیر بسیار مهم است. مواردی مثل اولویت تهیه قهوه یا شیر و گرم کردن دوباره آن، در سرو بعضی از قهوه ها بسیار حائز اهمیت است.

  • دستگاه اسپرسو ساز را روشن کنید

امروزه شرکت های بسیاری در دنیا مشغول به ساخت و ارائه تجهیزات مرتبط با صنعت قهوه هستند. به همین منظور دستگاه های اسپرسو ساز متفاوتی با طرح ها، رنگ ها، تکنولوژی ها و برندهای مختلف در بازار وجود دارد. ولی برای تولید کف شیر همگی تقریبا کار مشابهی انجام می‌دهند. پس شما می‌توانید با توجه به علاقه و توانایی مالی خود اقدام به خرید دستگاه مورد نظر کنید.

  • مراحل فوم گیری شیرکلید بخار دستگاه اسپرسو ساز را روشن کنید

با زدن این کلید، بویلر دستگاه اقدام به تولید بخار می‌کند. زمانی که بویلر‌ اسپرسو ‌ساز به اندازه کافی گرم شد، کلید تولید بخار را بچرخانید. چند ثانیه تامل کنید تا از میزان مناسب بخار مطمئن شوید و آب موجود در نازل بخار نیز تخلیه شود. پس از این کلید تولید بخار را به حالت قبل بازگردانید. اینکار باعث می‌شود، آب موجود در نازل بخار وارد شیر نشود و برای تولید کف شیر، بخار آب تازه و گرم داشته باشید.

  • شیر را داخل پیچر ریخته و دماسنج را داخل آن قرار دهید

مقدار شیر در طرز تهیه کف شیر، به نوع قهوه ای که شما قصد دارید سرو کنید بستگی دارد . برای کاپوچینو حداقل 120 میلی‌ لیتر کف شیر لازم است. استفاده از شیر و کف شیر زیاد در سرو قهوه در ایتالیا بسیار مرسوم است و اگر قهوه ای در این کشور سرو شد که بیشتر طعم شیر داشت تا طعم قهوه، تعجب نکنید .

  • پیچر را بصورت مورب زیر نازل بخار دستگاه اسپرسوساز قرار دهید

سر نازل بخار را به مقدار متوسط و معقول وارد پیچر کنید. اگر اندازه ورود سر نازل به داخل شیر به درستی انجام شود، فوم متراکم تر و یکنواخت‌تری تولید می‌شود . تولید کف شیر یک فرآیند تدریجی و زمان بر است. اگر از بی حوصلگی پیچر را پایین بیاورید، حباب های بزرگتری تولید می‌شود و کف شیر از یکنواختی خارج می‌گردد. پس صبور باشد و عجله نکنید .

پیچ دستگاه را بچرخانید تا بخار وارد شیر شود، پس ازمدتی تولید کف شیر شروع می‌شود .

دقت کنید که پروسه تولید کف شیر را بین دمای 60 تا 65 درجه سانتیگراد ( 150 تا 155 درجه فارنهایت ) متوقف کنید.

نکته قابل توجه در مورد پیچرها این است که مدل هایی از آنها وجود دارند که دارای دماسنج هستند و نیازی به دماسنج مجزا برای اندازه گیری دمای شیر ندارند .

مراحل فوم گیری شیر 2نکته های حرفه ای در طرز تهیه کف شیر:

  • استفاده از شیر پر چرب نه تنها تولید کف شیر را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه در ترکیب با قهوه، طعم مناسب را ایجاد نخواهد کرد .
  • اگر شما نیاز به کف شیر بیشتری دارید، می‌توانید روش بالا را تکرار کنید و باید به این نکته توجه داشته باشید که انتخاب میزان شیر به طرز تهیه قهوه مورد نظر شما و حجم پیچر شما بستگی دارد. پس ریختن بیش از اندازه شیر داخل پیچر بدلیل افزایش حجم شیر شما را دچار مشکل می‌کند .
  • بخار آب برخی از اسپرسو‌سازهای حرفه ای آنقدر پرفشار و پرحرارت است که پیش از آنکه دماسنج به دمای مورد نظر برسد، شیر داخل پیچر را به دمای مطلوب می‌‌رساند. برای همین در صورت استفاده از این نوع دستگاه ها، 10 درجه پیش از آنکه دماسنج دمای 65 درجه سانتیگراد را نشان دهد، بخارساز دستگاه را خاموش کنید.
  • پیش از ریختن کف شیر داخل فنجان، پیچر را کمی تکان دهید تا حباب های هوای بزرگی که در کف شیر وجود دارد از آن خارج شود .

4 دیدگاه در “طرز تهیه کف شیر و راه‌های مختلف آن

  1. فاطمه گفت:

    سلام
    برای درست کردن کف شیر کف شیر ساز دستی بیالتی بهتره یا فرنچ پرس؟

    1. محسن مداحی گفت:

      قطعا کف ساز بیالتی

  2. سلام
    یه سوال مهم و حیاتی!!!
    میزان ماندگاری کف یا فوم شیر چه مقداره؟!
    یعنی وقتی یه کاپوچینو میزنیم صدای ترکیدن این حباب ها به شدت زیاده و زود از بین میرن.
    آیا به غیر از مهارت و نوع وسیله،نوع شیر هم تاثیر داره؟
    به طور کلی فوم ماندگار به چه روشی تولید میشه و حداکثر میزان ماندگاری این فوم شیر چه قدر است….؟؟؟تشکران فراوان

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز. بله نوع شیر و میزان چربی آن مهم هستش. پیشنهاد میکنم مطلب ” چگونه بهترین شیر را برای تهیه کف شیر انتخاب کنیم ؟ ” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *