دانش قهوه, دانستنی های قهوه

چای برگ قهوه چیست؟

چای برگ قهوه چیست؟

با ارزش ترین قسمت یک گیاه قهوه، گیلاس آن است. قسمتی که پس از برداشت و فرآوری، دانه را به ما می دهد که بو داده، آسیاب و دم می کنیم. اما بقیه گیاه قهوه چطور؟

اغلب هنگامی که یک گیاه قهوه کوتاه یا هرس می شود، ساقه ها، شاخه ها و برگ های آن دور ریخته می شوند. اما در برخی از نقاط جهان، برگ های آن را برای تهیه چای برگ قهوه می چینند و دم می کنند.

در این مقاله در مورد اینکه این نوشیدنی چیست، چگونه ساخته می شود و از کجا آمده است، صحبت می کنیم.

مشاهده کنید: انواع قهوه در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

ریشه های مصرف چای برگ قهوه

چای برگ قهوه قرن ها در سوماترا، اتیوپی، جامائیکا، هند، جاوه و سودان نوشیده می شود.

از قرن شانزدهم تا قرن نوزدهم، کشاورزان اتیوپیایی قهوه برداشت شده خود را برای تجارت یا مصرف در مراسم خاص کنار می گذاشتند. اما به عنوان یک نوشیدنی روزانه، مردم منطقه هراری در اتیوپی از نوشیدنی موسوم به “کوتی” لذت می بردند.

چای برگ قهوه چیست؟کوتی با جوشاندن برگ های قهوه در آب داغ، گاهی با کمی نمک یا مقداری شکر درست می شد. این نوشیدنی معمولاً حداقل 30 دقیقه جوشانده می شد، زیرا اعتقاد بر این بود که هر چه برگ ها بیشتر بجوشد، دم کرده شیرین تر می شود.

چای برگ قهوه شباهت هایی به چای سبز دارد، اما خاکی تر و شیرین تر است. این چای نسبت به چای سبز کافئین کمتری دارد و به لطف سطوح بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن، از نظر تاریخی اعتقاد بر این است که علائم سرماخوردگی را درمان کرده یا تسکین می دهد.

در قرن نوزدهم، استعمارگران هلندی گیاهان قهوه را به مناطق کشاورزی مشخص شده در اندونزی منتقل کردند. کارگران مزارع قهوه از مصرف قهوه ای که برداشت می کردند منع شده بودند، بنابراین به جای آن چیزی به نام «کاوا داون» می نوشیدند.

کاوا داون از خشک کردن برگ‌های قهوه در آفتاب برای کاهش تلخی آن تهیه می‌شد. سپس برگها را دود کرده و برای چند ساعت تفت می دادند. در نهایت، آنها را در آب جوش خیسانده، سپس در پوسته نارگیل سرو می کنند. امروزه کاوا داون اغلب با شکر، شیر تغلیظ شده و زنجبیل درست می شود. گاهی ممکن است بامبو اضافه یا تخم مرغ هم به آن زده شود.

چای برگ قهوه چیست؟اگرچه برخی تلاش کردند تا چای برگ قهوه را در قرن نوزدهم در اروپا معرفی کنند، اما خیلی موفق نبودند. با این حال، در سال های اخیر، تا حدی به لطف مزایای سلامتی آن، موفقیت هایی در بازارهای غربی داشته است.

مطالعه کنید: انواع قهوه بوربن؛ راهنمای تولیدکنندگان و برشته‌کنندگان

چای برگ قهوه چه طعمی دارد؟

یکی از بزرگ‌ترین موانعی که برای نوشیدن چای با برگ قهوه وجود دارد، این واقعیت است که اکثراً تصور می‌کنند طعم آن شبیه قهوه است. لینا سازانوسکایت، مدیر ارتباطات بازاریابی Impact Roasters، یک رستوران قهوه در والبی، دانمارک است. لینا می‌گوید: «اگرچه از برگ‌های یک گیاه قهوه درست می‌شود، طعم آن کاملاً با قهوه متفاوت است.

قبل از اینکه چای را برای اولین بار امتحان کنید، اکثر مشتریان ما فکر می کردند که طعم آن باید کمی شبیه قهوه باشد. اما حتی ذره ای از طعم قهوه در آن وجود ندارد. مانند قهوه، طعم چای برگ قهوه بسته به مکان و نحوه رشد آن تغییر می کند.»

اگرچه این نوشیدنی اغلب با چای سبز مقایسه می شود، مهم است که توجه داشته باشید که چای برگ قهوه از نظر فنی اصلاً چای نیست.

چای برگ قهوه چیست؟تمام چای های “واقعی” از گیاه چای کاملیا سیننسیس مشتق شده اند. از آنجایی که برگ‌های قهوه از این گیاه به دست نمی‌آیند، نوشیدنی‌ای که با آن تهیه می‌شود از نظر فنی «تیسان» یا به عبارتی دمنوش است، مانند رویبوس یا بابونه.

Mateusz Petlinski مسئول کیفیت قهوه و چای در Rösterei VIER، یک شرکت تولید کننده قهوه و برگ چای در دوسلدورف، آلمان است. او می‌گوید: «مشکل این است که ما یک کلمه جالب برای توصیف آن نداریم.»

Mateusz در حال حاضر چای خود را از Bente Luther-Medoch’s Machare Estate در تانزانیا تهیه می کند. او این چای برگ قهوه را «ابریشمی، گسی کم و شیرینی بالا» توصیف می کند.

Mateusz توضیح می‌دهد: «می‌توانید طعم یادهایی از وانیل، عسل، تنباکو پیپ و نت‌های غنی و خاکی پیدا کنید. رنگ عصاره آن در فنجان به رنگ هلویی مسی، روشن و پر جنب و جوش است. در مقایسه با اکثر چای های سیاه، شیرینی و تعادل بسیار بالاتری دارد، اما فاقد لطافت است و بدیهی است که طعم قهوه را ندارد.»

در حالی که کافی‌شاپ‌ها و رسترهایی مانند Mateusz چای برگ قهوه را در حجم‌های کوچک وارد می‌کنند و می‌فروشند، بزرگترین و معروف‌ترین چای برگ قهوه غربی توسط برند نوشیدنی کانادایی Wize به فروش می‌رسد. Wize این نوشیدنی را در مقیاس بزرگ ارائه می دهد و چای آنها در حال حاضر در بیش از 30 کشور موجود است.

آخرین محصول آنها، چای سرد برگ قهوه، برنده بهترین محصول جدید در نمایشگاه جهانی چای 2015 شد. در حال حاضر، این نوشیدنی با طعم انبه یا گریپ فروت موجود است و با برگ های تهیه شده از نیکاراگوئه تهیه می شود.

مشاهده کنید: انواع لوازم جانبی قهوه ساز در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

چه سودی برای تولیدکنندگان دارد؟

به خوبی ثابت شده است در حالی که تقاضای بین‌المللی برای قهوه بالا است، تولیدکنندگان هنوز در زنجیره تامین مشکلات زیادی دارند، از جمله نوسانات قیمت و همه گیری کووید-19.

بسته به فصل برداشت هر کشور، قهوه فقط برای چند ماه در سال برداشت می شود،. این می تواند تعدادی از تولیدکنندگان و کارگران را برای بخش قابل توجهی از سال بدون کار (و درآمد) رها کند.

با این حال، برخی از تولیدکنندگان تصمیم گرفته اند محصولاتی را که می کارند و می فروشند متنوع کنند. از آنجایی که برگ های قهوه به طور مداوم تولید می شود، تولیدکنندگان می توانند در صورت وجود تقاضا، آنها را در خارج از فصل برداشت کنند.

بنیانگذار Impact Roasters، دانیل هالالا، در اتیوپی بزرگ شده است. او می گوید که اغلب چای برگ قهوه می خورد. لینا توضیح می دهد: «در اتیوپی، چای [برگ قهوه] به طور گسترده توسط افرادی که در کار کشاورزی هستند به دلیل اثر محرک و طراوت آن استفاده می شود. با این حال، پس از فرآیند هرس، از چای نیز می توان برای درآمدزایی برای کشاورزان قهوه استفاده کرد.»

چای برگ قهوه چیست؟اگر در آنجا تقاضا برای چای برگ قهوه افزایش یابد و قابل توجه باشد، می تواند به عنوان یک جریان درآمد کوچکتر دیگر برای تولیدکنندگان باشد. تنوع محصول فرصتی عالی برای تولیدکنندگان است تا در طول فص.ل خارج از فصل برداشت، پایدارتر شوند.

مطالعه کنید: درجه بندی قهوه سبز و اهمیت آن

آیا چای برگ قهوه محبوب تر می شود؟

به گزارش ورلد تی نیوز، حدود پنج میلیون نفر در سراسر جهان چای برگ قهوه می نوشند. با این حال، در اوایل سال 2020، سازمان ایمنی غذای اروپا این محصول را برای فروش در سراسر اتحادیه اروپا تایید کرد، به این معنی که بازار می تواند در ماه های آینده بزرگتر شود.

لینا می‌گوید: «علی‌رغم این واقعیت که برگ‌های درخت قهوه برای صدها سال در چندین کشور مصرف می‌شود، تنها اکنون به عنوان یک ماده غذایی تأیید شده است و ما معتقدیم که ممکن است راه‌های بیشتری برای دریافت چای برگ قهوه باز کند و وارد بازار اروپا شود.»

آگاه کردن مصرف‌کنندگان از این واقعیت که چای برگ قهوه نه قهوه است و نه چای – و مزه‌ای هم ندارد – می‌تواند چالشی برای فروشندگان آن باشد. در تجربه Mateusz، «مردم انتظار دارند که طعم آن شبیه قهوه باشد یا محتوای کافئین بیشتری نسبت به یک چای معمولی داشته باشد.»

او می‌گوید: «دریافت یک نسخه شیرین‌تر و متعادل‌تر از آنچه آنها انتظار دارند، برقراری ارتباط را بسیار چالش‌برانگیز می‌کند.»

لینا احساس می‌کند که ممکن است برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند در عادت‌های مصرف خود مسئولیت‌پذیر باشند نیز محبوب باشد. ممکن است برای افرادی که به پایداری اهمیت می دهند جذاب باشد، زیرا برگ های قهوه را می توان در تمام طول سال برداشت کرد.

در نهایت، Mateusz فکر می‌کند که فرصت‌های زیادی برای کافی‌شاپ‌ها وجود دارد که از چای برگ قهوه استفاده کنند. او می‌گوید: «ارائه یک قهوه خاص با چای برگ قهوه از همان تولیدکننده، دیدنی‌ترین چیز خواهد بود.»

چای برگ قهوه چیست؟او اضافه می‌کند که شیرینی طبیعی چای، آن را برای ترکیب با نوشیدنی‌های سرد و یا گازدار مناسب می‌کند. «برگ قهوه را به عنوان یک چای سرد به سبک ژاپنی که داغ روی تکه های یخ دم می شود، امتحان کنید و کمی لیمو به آن اضافه کنید.»

Mateusz فکر می کند چای برگ قهوه در آینده در منوی کافی شاپ ها محبوب خواهد بود. «به خصوص در اروپا، جایی که کاسکرا هنوز ممنوع است. مشاغل تخصصی قهوه به دنبال چیزی هستند که قهوه و چای را ترکیب کنند و در یک تجارت متمرکز بر قهوه منطقی باشد.»

تایید اخیر چای برگ قهوه برای فروش در اروپا و رشد آن با برندهایی مانند Wize نشان می دهد که بازاری برای این نوشیدنی در خارج از کشورهای تولید کننده وجود دارد. برای تولیدکنندگان، راهی برای تنوع بخشیدن به درآمد کشاورزی آنها ارائه می دهد. همانطور که Mateusz می گوید، برای کافی شاپ ها، می تواند راهی برای «پل زدن شکاف» بین دنیای قهوه و چای باشد.

منبع: Perfect Daily Grind

1 دیدگاه در “چای برگ قهوه چیست؟

  1. I must thank you for the efforts you have put in writing this site. I really hope to view the same high-grade content from you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own website now 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *