دانستنی های قهوه, دانش قهوه

هند و فرهنگ جدید قهوه‌

کشور هند از دیرباز تاکنون یکی از بزرگترین تولید کنندگان قهوه در جهان بوده است . این کشور در سالهای اخیر توانسته رتبه‌ی ششم را در تولید قهوه به خود اختصاص دهد . اما در این کشور اغلب مردم علاقه دارند که روزشان را با یک فنجان چایی شروع نمایند . اگر شما یک فنجان قهوه در یکی از رستوران‌های این کشور سفارش دهید ، قهوه‌ی آماده به جای یک فنجان قهوه‌ی واقعی برای شما سرو خواهد شد .

مرسومات جنوبی

در نواحی جنوبی هند شهرهای تامیل نادو ( Tamil Nadu ) و کارناتاکا ( Karnataka ) نسل‌های متمادی مشغول تولید و پرورش قهوه بوده‌اند . بر طبق داستان‌های کهن پرورش قهوه توسط بابا بودان در این کشور رواج یافته است . او با کاشتن هفت دانه‌ی قهوه‌ای که از سفر زیارتی خود در قرن هفدهم از یمن آورد آغاز گر تولید قهوه در هند شده است .

برای بیشتر مردم این دو شهر قهوه یک نوشیدنی منتخب به شمار می‌آید . کاپی بارهای کنار خیابان نوشیدنی‌های مخلوط قهوه فیلتری کف دار و شیر داغ و شکر خوشمزه ای سرو می‌کنند . کاپی نام قهوه‌ی فیلتری هند است .

ظاهر مصرف قهوه‌ی هند با نوشیدینی‌هایی مانند چای هندی تغییر کرد . امروزه این نوشیدنی در بیشتر کافه‌های شهرهای غربی به یکی از نوشیدنی‌های ثابت این کافه ها تبدیل شده است و نام چای تی لاته ( chai tea latte ) به خود گرفته است . البته نوشیدنی‌های اروپایی نیز در بیشتر مناطق کشور سرو می‌شود . در رستوران‌ها و کافه‌های شهر های جنوبی هند ، هرکجا که محفلی برای نشستن و دورهمی مناسب باشد ، سرو قهوه نیز انجام می‌گیرد .

هند کشوری با فرهنگ قهوه‌ جدید

واردات دوباره قهوه به هند

در گذشته بیشتر تولیدات قهوه‌ی هند به خارج از کشور صادر می‌شد و اگر قهوه‌ای هم درون کافه‌های این کشور سرو می‌شد از قهوه‌های وارداتی کشورهای دیگر استفاده می‌شد . قهوه صرفا یک محصول صادراتی برای این کشور به شمار می‌رفت . بیشتر محصول قهوه‌ی هند به کشورهای اروپایی و شرکت‎‌های بزرگی چون ایلی ( illy ) فروخته می‌شد . این شرکت دانه‌ها را فرآوری کرده و دوباره به هند بازمی‌گرداند . رستوران‌ها و خورده فروشان به عرضه‌ی این قهوه ها در داخل کشور روی آوردند . زمانی که قهوه در بازا هند موجود شد ، کسی نظری در مورد چگونگی تهیه و دم کردن آن نداشت و بیشتر مانند قهوه‌های آماده سعی در حل پودر قهوه داخل آب داغ داشتند .

اما این روزها با تلاش کارآفرینان همه‌ی این شرایط تغییر کرده است . قهوه‌خانه‌های متعددی در سرتاسر هند به وجود آمده است . غلتک روند رشد این قهوه‌خانه ها از سال 1996 شروع به چرخش کرد و اکنون حدود 1500 مکان سرو قهوه در این کشور وجود دارد . رفته رفته فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند استارباکس در این صحنه رو به رشد ظاهر شدند .

فضای جدید شهری

جوانان اولین افرادی هستند ک تمایل به نوشیدن قهوه در مکانهای عمومی دارند . برای یک جوان ، قهوه خانه فقط یک مکان برای خرید و سفارش قهوه نیست . کافه مکانی است که نه شبیه خانه است و نه شبیه دفتر کار و به جوانان اجازه می‌دهد با دوستان خود دورهم جمع شوند و لحظاتی را خوش باشند .

مسن‌ترها نیز با این مکان‌ها به خوبی وقف پیدا کردند به طوری که می‌توان در هر کافه دیدارهای غیر رسمی کاری را مشاهده کرد . توریست ها نیز به دنبال مکان گرم و نرمی هستند که بتوانند در آنجا  قهوه مورد نیازشان را تهیه کنند و از اینترنت بهره مند باشند . بنابراین امروزه می‌توان در بیشتر مکان‌های عمومی مانند ایستگاه‌های قطار ، بیمارستان‌ها ، فرودگاه‌ها و فروشگاههای بزرگ هند کافی شاپ یافت .

هند کشوری با فرهنگ قهوه‌ جدید

بازارهای جدید داخلی

افزایش مصرف داخلی قهوه برای کشاورزان این محصول بسیار خوشایند بوده است . شرکتهایی مانند شرکت دانه‌ی قهوه هند ( TheIndianBean ) به خرید ، رست و توزیع قهوه در سطح داخلی کشور پرداخته است . این شرکت همچنین به صورت آنلاین طریقه‌ی تهیه و دم کردن قهوه را به عموم آموزش می‌دهد . شرکت استارباکس نیز از 100 درصد دانه‌های قهوه‌ هند برای نوشیدنی های اسپرسو خود استفاده می‌کند . سرانه‌ی مصرف مردم این کشور شرقی در 10 سال گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است .

از اوایل دهه‌ی 90 ، کشاورزان قهوه کار گسترش مزارع را متوقف کردند و بیشتر به تولید قهوه با کیفیت بیشتر برای مصرف داخی و خارجی ، روی آوردند . مصرف قهوه‌ی مردم کشور هند روز افزون است اما همچنان 80 درصد از تولیدات این کشور صادر می‌شود .

کافه‌ها کم کم به عرضه‌ی محصولات قهوه دیگر کشورها به مشتریان خود روی آوردند . با ورود دانه‌های قهوه از آمریکای جنوبی و مرکزی و همچنین آفریقای شرقی به هند ، مردم تنوع بیشتری برای نوشیدن قهوه به دست آوردند . اکنون قهوه‌های سرد برپایه‌ی سودا و انواع نوشیدنی سرد و بستنی دار در بیشتر شهرهای هند یافت می‌شود .

البته هنوز هم علاقه مندان به نوشیدن چایی در هند بیشتر از قهوه هستند . به نظر نمی‌رسد که چایی به این زودی‌ها جای خود را به هیچ نوشیدنی دیگری بدهد . به طرزی که سرانه‌ی مصرف چایی مردم هند هشت برابر مصرف قهوه در این کشور است . بیشتر کشاورزان قهوه در هند تاکنون حتی یک فنجان قهوه نیز مصرف نکرده اند اما به نوشیدن چای علاقه‌ای بسیار دارند . همانطور که پدر و پدرانشان با نوشیدن قهوه صبح خود را آغاز می‌کردند و به کشت قهوه مشغول می‌شدند .

فرهنگ جدید و قدیم هند

قهوه خانه‌های قدیمی با کافه‌های جدید در هند تفاوت‌هایی دارند . قهوه‌خانه قدیمی صرفا به عرضه‌ی‌ قهوه به صورت ایستاه در محل می‌پرداختند و فقط به کیفیت قهوه‌ای که به مشتری عرضه می‌کردند اهمیت میدادند .

اما در کافه‌های مدرن همانقدر که کیفیت قهوه مهم است به مکان و فضای کافه نیز اهمیت داده می‌شود . بزرگترین دلیل پیشرفت این نوع کافه‌ها همین است . البته قیمتهای کافه‌های مدرن گرانتر از نوع قدیمی آن است . در اینجا تصمیم با خود شخص است که می‌خواهد در یک جایی بایستد و قهوه خود را بنوشد و محل را ترک کند ، و یا با دوستان خود دورهم جمع شوند و سلفی بگیرند و همچنان قهوه‌ای نوش جان کنند .

هند کشوری با فرهنگ قهوه‌ جدید

چند نوشیدنی که امروزه در بیشتر کافه بار های هند یافت می‌شود به قرار زیر است .

اسپرسو ، کاپوچینو ، کافه لاته ، کافه موکا

Café au lait : یک نوشیدنی سنتی فرانسوی و مشابه به کافه لاته است با این تفاوت که به جای اسپرسو از قهوه‌ی دمی در این نوشیدنی استفاده می‌شود و به نسبت یک به یک شیر به آن اضافه می‌شود .

هند کشوری با فرهنگ قهوه‌ جدید

Flavored coffee : نوعی نوشیدنی سنتی قهوه است که در جهان با اضافه کردن چاشنی‌هایی مانند دارچین و شربت‌ طعم خاصی به قهوه می‌دهند .

قهوه سرد ( Cold coffee )

قهوه فوری ( instant coffee )

قهوه فیلتری هند : این نوشیدنی از پودر قهوه‌ی تازه‌ی عربیکا با درجه‌ی رست دارک یا پیبی دارک هند تهیه می‌شود . این نوشیدنی برای ساعاتی در ظرف فلزی سنتی دم می‌شود و معمولا با نسبت 3 به 1 شیر به آن اضافه می‌گردد و به اسم قهوه‌ی فیلتری جنوب هند نیز شناخته می‌شود .

هند کشوری با فرهنگ قهوه‌ جدید

منبع :

The New Culture of Coffee in India

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *