آموزش, روش های دم کردن قهوه

طرز تهیه قهوه مکزیک ( Café de Olla )

قهوه مکزیک

قهوه مکزیک یک قهوه خاص است که مواد و طعم آن اندکی متفاوت می‌باشد. طعم این قهوه کمی تند است و در ظرف‌های مخصوصی تهیه می‌شود. اگر شما علاقه دارید قهوه‌های سنتی کشورهای مختلف دنیا را بشناسید، طرز تهیه آن را فرا گرفته و قهوه‌ای جدید و متفاوت تهیه کنید با قهوه ایلیا همراه باشید.

قهوه مکزیک چیست ؟

قهوه مکزیک

قهوه سنتی مکزیک Café de Olla نام دارد و یکی از خوش عطرترین قهوه‌های دنیاست. در این قهوه از چند ادویه خوشبو و پرخاصیت مانند دارچین، شیرین بیان و میخک استفاده می‌شود. همچنین استفاده از خلال پوست پرتغال طعم و عطر ویژه‌ای به آن می‌بخشد.

مکزیکی‌ها قهوه را درون ظرف‌های سفالی تهیه می‌کنند و آن را درون فنجان‌های سفالی نیز سرو می‌کنند. علت این کار به این دلیل است که هم شکل سنتی آن حفظ شود و هم اینکه مقداری طعم و رایحه‌ی خاکی مانند بگیرد.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : سنت‌های جالب قهوه در  سراسر جهان [/alert]

قهوه مکزیک شبیه به قهوه ترک و یا قهوه عربی روی شعله‌‌ی مستقیم تهیه می‌شود.در تهیه‌ی قهوه مکزیک  از شکر نیز استفاده می‌شود. Piloncillo نام شکری است که در مکزیک برای این قهوه استفاده می‌شود. این شکر طعم خاص شهد مانندی دارد و بصورت قند در قطعات بزرگ موجود است، ابتدا باید آن را به قطعات کوچک‌تر تبدیل کنید و در انتها توسط قند شکن آنها را ریز کنید.

نوع رُست قهوه‌ای که برای قهوه سنتی مکزیک استفاده می‌شود مدیوم یا مدیوم دارک است و درجه آسیاب آن باید زبر ( Coarse ) باشد.

بعضی نیز به این قهوه شکلات اضافه می‌کنند و یا آن را بصورت خنک و با یخ مصرف می‌کنند.

[alert style=”error”] بررسی و خرید : عربیکا مکزیک ماراگو، درشت‌ترین دانه قهوه موجود در ایران [/alert]

البته ما با توجه به موادی که در اختیار داریم طرز تهیه‌ی این قهوه را به شما آموزش خواهیم داد و حتما نیازی به رعایت تمامی موارد بالا نیست.

با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه Café de Olla :

قهوه مکزیک

  • آب : 2 فنجان
  • شکر قهوه‌ای : 5 قاشق سوپخوری
  • قهوه آسیاب شده : 3 قاشق سوپخوری
  • چوب دارچین : 4 عدد
  • ادویه میخک : 2 قاشق سوپخوری
  • پوست خلال شده پرتغال : 1 عدد

طرز تهیه :

قهوه مکزیک

در ابتدا آب، شکر، دارچین، پوست خلال شده پرتغال و ادویه میخک را در ظرفی باهم مخلوط کرده و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید تا جوش بیاید. هنگامی که جوش آمد زیر شعله را کم کرده و به آرامی ترکیب را هم بزنید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه به صورت آهسته جوش بخورد.

سپس شعله را خاموش کرده و ظرف را از روی حرارت بردارید. حال قهوه‌ی آسیاب شده را به آن اضافه کرده، هم زده و بگذارید مواد 5 دقیقه با هم خیس بخورند.

حال توسط قهوه سازهای فیلتری V60 یا فرنچ پرس باید قهوه را از فیلتر عبور دهید.

در انتها اگر لیوان سفالی دارید قهوه‌ی خود را درون آن سرو کنید و چند عدد چوب دارچین کنار آن قرار دهید.

  • شما می‌توانید مقداری پودر شکلات نیمه شیرین به قهوه اضافه کرده و طعم آن را خاص‌تر کنید.برای اینکار پس از اینکه مواد به نقطه جوش رسیدند و زیر شعله را کم کردید پودر شکلات را به مواد اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه به ‌آرامی هم بزنید تا پودر شکلات به خوبی با بقیه‌ی مواد ترکیب شود.
  • روی نوشیدنی خود می‌توانید کف شیر نیز اضافه نمایید.
  • همچنین در انتها می‌توانید به وسیله‌ی چند قطعه یخ آن را خنک بنوشید!

در پایان باید یادآور شدکه این قهوه از نظر طعمی به سمت طعم تند مانند میل می‌کند و عطر و رایحه‌ی آن بسیار زیاد است.

پیشنهاد می‌کنیم حتما یکبار قهوه مکزیک را تهیه کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید!


همیشه شادابی پس از چشیدن تلخیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *