دانستنی های قهوه, دانش قهوه

روز جهانی قهوه

روز جهانی قهوه

از آنجایی که هر پدیده یا واقعه‌ معروفی که در جهان رخ می دهد و مرسوم می شود و برای عموم مردم بسیار مهم طلقی می‌شود روزی را در نظر می گیرند و به عنوان آن رویداد یا پدیده نامگذاری می کنند، امروزه با مصرف روز افزون قهوه در جهان و اهمیت بالایی که این نوشیدنی محبوب پیدا کرده است روزی را به عنوان روز جهانی قهوه در نظر گرفته اند.

روز جهانی قهوه

روز جهانی قهوه مناستبی برای جشن گرفتن و ترویج قهوه به عنوان یک نوشیدنی است که در سراسر جهان به صورت‌های گوناگون جشن گرفته می شود. طبق توافق سازمان بین المللی قهوه ( International Coffee Organization )، اولین جشن رسمی به تاریخ 1 اکتبر سال 2005 بازمی‌گردد که در میلان ایتالیا برگزار شده است. در این روز همچنین از تجارت منصفانه‌ قهوه ( fair trade coffee ) تجلیل شد و در مورد وضعیت نابه سامان کشاورزان و تولید کنندگلن قهوه نیز بحث و گفتگو شد. در این روز خیلی از کارها وشرکتها، قهوه‌ی رایگان یا تخفیف دار عرضه می‌دهند. برخی دیگر تخفیف‌های ویژه‎‌ای برای محصولات خود در شبکه های اجتماعی ارئه می دهند. برخی از شرکت‎های چاپ کارت پستال، کارتهایی با عنوان قهوه چاپ می کنند و به رایگان در این روز هدیه می‌دهند.

تاریخچه روز جهانی قهوه

در جلسه‌ای که در روزهای سوم تا هفتم مارس 2014 در سازمان بین المللی قهوه برگزار شد، تصمیمی مبنی بر برگزاری اولین  جشن رسمی به مناسبت روز جهانی قهوه در میلان گرفته شد.

روز جهانی قهوه

مراسم‌های متعددی در سراسر جهان با نام روز قهوه و امثال آن و معمولا در روز 29 سپتامبر (7 مهر) برگزار می‌شده است.

تاریخ اولین جشن روز قهوه نامعلوم است. اولین بار رویدادی در ژاپن و در سال 1983 توسط تمامی ارگانهای ژاپنی قهوه رخ داد. در ایالات متحده‌ی آمریکا اولین رویداد مبنی بر روز قهوه به سال 2005 باز می گردد. عنوان روز جهانی قهوه ( International Coffee Day ) اولین بار توسط موزه‌ی غذاها و نوشیدنی‌های جنوبی ( Southern Food and Beverage Museum ) در کنفرانسی که در روز 3 اکتبر سال 2009 برای معرفی اولین قهوه‌ی نیواورلئان برگزار شده بود، استفاده شد. به گفته‌ی سازمان بین المللی قهوه این روز در کشور چین و برای اولین بار در سال 1997 برگزار شد و به جشنی سالانه مبدل گشت. کشور تایوان این روز را در سال 2009 جشن گرفت. کشور نپال نیز برای اولین بار در این کشور روز جهانی قهوه را در تاریخ 17 نوامبر 2005 به شادی و پایکوبی پرداخت. اندونزی روز جهانی قهوه را با روز استقلال این کشور در هم آمیخت و اولین بار آن را در سال 2006 اجرا نمود.

روز جهانی قهوه

روز جهانی قهوه  1 اکتبر هرسال مصادف با9  مهر است. در این روز حدود 77 کشور عضو سازمان بین المللی قهوه و هزاران شرکت و مشاغل مربوط به قهوه در جهان در یک محل جمع می شوند و روز جهانی قهوه را جشن می گیرند. امسال ( 2017 ) سومین سالگرد چنین مراسم و جشنی در جهان به صورت رسمی می باشد.

جشن روز قهوه منحصر به بزرگان این عرصه نمیشود و از کشاورزان قهوه گرفته تا تک تک افراد علاقه مند به قهوه را در برمی‌گیرد. این جشن البته برای بزرگداشت زحمات مردان و زنانی است که در عرصه ی تولید و کشت قهوه افتخار آفرین هستند ولی همچنان در فقر به سر می برند.

روز جهانی قهوه

در سال گذشته حدود 130 رویداد در مورد جشن قهوه از 54 کشور حهان در وبسایت رسمی سازمان بین المللی قهوه ( ICO  ) ثبت شد. امسال نیز این سازمان از تمامی شرکتهای خصوصی ، مشاغل مستقل و غیر مستقل و امامی علاقه مندان به قهوه دعوت کرده است که این روز را هرچه بهتر و با شکوهتر جشنن بگیرند.

روز جهانی قهوه

در کشور عزیز ما ایران نیز بسیاری از کافه‌ها و مشاغل مربوط به قهوه این روز را جشن می گیرند و قهوه‌ای به رایگان می دهند و برای کمی شاد نمودن مردم دورهمی هایی ایجاد می کنند و روزی پر خاطره می‌سازند.

قهوه ایلیا نیز به عنوان تخصصی‌ترین مرجع فروش قهوه در این روز تخفیف‌های ویژه ای برای محصولات و قهوه‌های خود خواهد داشت.


با قهوه ایلیا همراه باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *