دانستنی های قهوه, دانش قهوه

تجارت عادلانه قهوه ( Fair trade coffee )

تجارت عادلانه قهوه ( Fair trade coffee )

نتیجه تجارت عادلانه قهوه ، قهوه ایست که براساس استاندارد هایی تولید می‌شود. در این قرار داد سازمانها تجارتی پایاپای ایجاد می نمایند که بر پایه‌ی گفتگو، شفافیت و احترام است که تجارت بین المللی را نیز ارتقا خواهد داد. این تعاملات برای ایجاد شرایطی بهتر برای کشاورزان قهوه است.

تاریخچه قراردادهای قهوه

تجارت عادلانه قهوه ( Fair trade coffee )

از دهه ی 1940 بین کشورهای تولید کننده و مصرف کننده ی قهوه ارتباط مستقیمی وجود دارد که برای تعادل بین تولید و مصرف قهوه ایجاد شده است. هدف این کار کاهش تولید بی وقفه قهوه و به طبع آن کاهش چشمگیر قیمت آن است. قرار داد داخلی قهوه ی آمریکا در این مورد در سال 1940 به امضا رسید . سپس قرارداد بین المللی قهوه ( ICA ) در سال 1962 نوشته و امضا شد. در حال حاضر این قرارداد توسط سازمان بین المللی قهوه ( ICO ) مدیریت و اجرا می شود و 42 کشور تولید کننده ی قهوه عضو آن هستند و شامل حدود 97 درصد تولیدات قهوه ی جهان می شود. این قرارداد به این معنی است که هر کشور تولید کننده ی قهوه دارای سهم تولید می باشد و زمانی که قیمت به ازای هر پوند ( 450 گرم ) قهوه ی آن کشور کاهش یابد ، مقدار سهم کشور کاهش پیدا می کند و در پی آن قیمت روند افزایشی به خود میگیرد.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : تاریخچه قهوه [/alert]

از آنجایی که قهوه به عنوان یک کالا قیمتی متغیر و غیر ثابت دارد، همه‌ی تاجران بر پایه ی یک قیمت واحد که به نام قیمت سی ( C price ) معروف است معامله می کنند. این قیمت در واقع قیمتی است که برای مبادلات در اوراق بورس ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می شود البته این درست است که فقط بخشی از کل مقدار قهوه ی دنیا از آمریکا عبور می کند اما این قیمت به عنوان یک شاخص در نظر گرفته می شود.

قراداد قهوه بین المللی هر پنج سال یکبار بازبینی و مقرر می‌شد ولی در سال 1989 نقض گردید . نتیجه یک بحران و فاجعه برای قهوه بود به طوریکه قیمت آن به 0.77 دلار به ازای هر پوند رسید و این خبر بدی برای میلیون ها مزرعه دار قهوه در سراسر جهان بود.

قرارداد تجارت عادلانه قهوه در سال 1989 در پی فاجعه‌ی عرضه ی بیش از حد قهوه در جهان معرفی شد. در حالی که هیچ قیمتی از سوی سازمان بین المللی قهوه تعیین نشده بود، بازارهای قهوه بسیار نامتعادل بودند. قرارداد عادلانه اولین بار توسط سازمانی در هلند تحت نام مکس هاولار ( Max Havelaar ) قیمت های قهوه را تا حدی بالا برد تا کشاورزان قهوه کمی سود ببرند.

سهمیه های کشورها برای تولید قهوه به دلیل عدم توانایی سازمان قهوه برای ایجاد توافقی بین کشورها تا سال 1992 نامشخص بود و به همین دلیل در سال های 1990 تا 1992 قیمت قهوه به کمترین قیمت خود در تمامی دوران ها رسید.

توافق نامه هایی در سال های 2001 و 2007 با هدف تثبیت اقتصاد قهوه توسط افزایش مصرف آن، افزایش استاندارد‌های زندگی کشاورزان قهوه، تحقیقات اقلیمی قهوه و بازارهای آن و مطالعاتی مبنی بر پایداری محصول با اصولی مشابه با قرارداد تجارت بررسی و نوشته شد.

ارگان تجارت عادلانه ( Fair trade organizations )

تجارت عادلانه قهوه ( Fair trade coffee )

در پی ادامه‌ی راه تجارت عادلانه قهوه، برچسبی در آلمان با عنوان ترنسفیر ( Transfair ) ساخته شد که روی محصولاتی که از تجارت عادلانه قهوه به دست می آمد زده می شد. در طی 10 سال سه سازمان تولید برچسب دیگر نیز به این کار روی آوردند . در سال 1997 چهار سازمان با همکاری یکدیگر در این عرصه ارگانی بین المللی بنا نهادند که به سازمان برچسب گذاری بین المللی عادلانه ( FLO ) معروف شد که مسئولیت تعیین استاندارد عادلانه، بازرسی و صدور گواهینامه برای کشاورزان را به عهده گرفت.

این ارگان بیشترین سهم را در فروش قهوه در بازار جهانی به خود اختصاص داده است.

صدور گواهینامه تجارت عادلانه قهوه

این کار توسط سازمان بین المللی تجارت عادلانه قهوه صورت می پذیرد. بسته بند های قهوه به ازای استفاده ی درست و صحیح از لوگوی قهوه عادلانه دستمزد دریافت می نمایند. این لوگو به مصرف کنندگان این اطمینان را می دهد که محصول قهوه ، استاندارد های قرارداد تجارت عادلانه را دارا می باشد . قهوه‌هایی که دارای این لوگو هستند باید توسط کشاورزان و تولید کنندگان مشخص شده و پیرو شاخص تجارت عادلانه باشند.

واردات قهوه

تجارت عادلانه قهوه ( Fair trade coffee )

وارد کنندگان قهوه تجارت عادلانه باید ثبت نام رسمی داشته باشند و همچنین پولی پرداخت نمایند. طبق استانداردهای سازمان بین المللی قهوه، آنها موظف به پرداخت کمینه‌ی قیمت به صادر کننده هستند. در حال حاظر قیمت قهوه طبق عدد سی برای قهوه عربیکا به ازای هر پوند ( 450 گرم ) 1.40 دلار و برای قهوه روبوستا 1.05 دلار است. شرکت وارد کننده موظف است برای قهوه ارگانیک 30 سنت به ازای هر پوند به پول پرداختی خود اضافه نماید. همچنین اگر قیمت قهوه تغییر کرد آنها باید 20 سنت به ازای هر پوند پرداخت نمایند.

انتقادات به قرارداد تجارت عادلانه قهوه

برخی انتقادات به این روش معامله و تجارت وارد می شود. کولن هایت از شرکت ابداعات استنفورد می گوید : تجارت عادلانه ایده‌ای برای بهبود وضعیت فروش قهوه است. برخی از شرکت‌ها و مصرف کنندگان قهوه نگران کیفیت قهوه هستند. همانطور که در موج سوم قهوه قابل مشاهده است کیفیت قهوه بسیار مهم تلقی می شود. ایجاد تناسب بین قهوه اخلاقی و کیفیت بالا ممکن است کمی سخت باشد چرا که برخی از رست کننده‌های قهوه طبق تجارت عادلانه قیمتی یکسان به دست می آورند و هیچ انگیزه‌ای برای ارتقای کیفیت قهوه خود یا انتخاب مزارع با کیفیت‌تر ندارند.

خیلی از کشاورزان قهوه بیشتر مواقع قهوه‌ی عادلانه‌ی بیشتری نسبت به فروش خود تولید می کنند بنابراین آنها را به خریداران آزادی می فروشند که پولی بیشتر از حد قهوه‌ی عادلانه پرداخت می نمایند.

تجارت مستقیم

تجارت عادلانه قهوه ( Fair trade coffee )

آن دسته از افرادی که با تجارت عادلانه مخالف هستند و به نظر آنها کاری بیهوده و مخرب برای دنیای قهوه است، از تجارت مستقیم استفاده می کنند. در این تجارت کنترل بیشتری بر روی کیفیت قهوه تولید شده وجود دارد. همچنین این روش ، تعاملات بین رست کنندگان قهوه با کشاورزان را نزدیک‌تر و صمیمی‌تر می کند که بر کیفیت قهوه تولیدی بسیار موثر است.

تجارت مستقیم کشاورزان و تفت دهنده های قهوه یک رابطه ی دوطرفه است که باعث افزایش کیفیت قهوه به حداکثر آن میشود و از آنجایی که میوه های رسیده دارای کیفیت بیشتری هستند ، تفت دهنده های قهوه به دنبال میوه‌های رسیده ی قهوه هستند از این رو کشاورزان را تشویق می کنند که میوه‌ی رسیده برداشت نمایند و برای این کار به آنها جوایزی به عنوان پاداش می دهند .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

2 دیدگاه در “تجارت عادلانه قهوه ( Fair trade coffee )

  1. علی یوسفی گفت:

    واقعا از سایت خوبتون ممنونم. امیدوارم همچنان مطالب با ارزشتون رو در اختیار بازدید کنندگان بگذارید . موفق باشید.

    1. جلال رمضانی گفت:

      ممنون از شما دوست و همراه گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *