دانستنی های قهوه, دانش قهوه

بیالتی ، برند ایتالیایی که جاودانه شد !

بیالتی :

اگر شما از مصرف کنندگان قهوه باشید و یا از افرادی باشید که زیاد به کافه ها سر می زنند و یا حتی اگر در خانواده تان یک نفر قهوه خور باشد ، قطعا نام برند بیالتی را شنیده اید . اگر هم که تا به حال نشنیده اید اشکال ندارد ، ما در قهوه ایلیا آماده ایم تا شما را با این برند معروف و محبوب در دنیای قهوه آشنا کنیم .قطعا خیلی از افرادی که این برند را می شناسند در مورد تاریخچه و پیدایش این برند اطلاعات کاملی ندارند ، امروز قصد داریم در بخش جدید سایت با عنوان برند های دنیای قهوه شما را با یکی از معروف ترین این برند ها آشنا کنیم ، با ما همراه باشید .

تاریخچه شکل گیری برند بیالتی :

در سال ۱۹۳۳ ایتالیا وضع اقتصادی مناسبی نداشت و  بانک‌ها  و موسسات مالی همگی در حال ورشکستگی‌ بودند ، وضعیت به قدری بحرانی بود که یاس و نا امیدی سراسر ایتالیا را فرا گرفته بود . در شرایطی که رفتن به کافی شاپ ها برای مردم عادی تفریحی پرهزینه محسوب می‌شد، لوئیجی د پونتی که طراحی چیره دست بود یک قهوه ساز  کوچک خانگی برای آلفونسو بیالتی طراحی کرد ، نتیجه آن طراحی خلاقانه و ساخت با کیفیت  آلفونسو بیالتی تبدیل شد به یک قهوه ساز خوش‌ساخت که هم ارزان بود و هم توانایی تولید اسپرسویی غلیظ همانند  قهوه های کافی شاپ ها را داشت. پس از مدتی این دستگاه دوست داشتنی چنان فراگیر شد که امروزه از هر ۱۰  ایتالیایی، ۹ نفر در خانه‌‌اش یک موکا اکسپرس بیالتی دارد جالب است که بدانید از آن زمان تا به امروز بیش از ۳۳۰ میلیون نمونه از آن در طرح ها و مدل های مختلف ساخته شده است.تصویر زیر نمونه اولین موکا اکسپرس بیالتی است .

فلسفه نام گذاری موکا اکسپرس :

موکا نام منطقه ای است در یمن که از قدیمی‌ترین خاستگاه‌های قهوه  در دنیا به حساب می‌آید و اکسپرس به معنی سریع یادآور سریع و ساده آماده شدن قهوه در این دستگاه می باشد . موکا اکسپرس در حقیقت نام اختصاصی‌ برند ِ بیالتی‌ست برای این قهوه‌ساز که به‌طور عمومی موکاپات (Moka Pot) یا قهوه‌ساز ِ رو گازی (Stove Top) خوانده می‌شود.

ایده‌ی طراحی موکا اکسپرس چطور به ذهن آلفونسو بیالتی می‌رسد؟

 ویلیام لیدول در  Deconstructing Product Design  آورده است که آلفونسو نه در آشپزخانه یا کافه،‌ که با الهام گرفتن از مکانیزم ماشین‌لباس‌شویی‌های ابتدایی، به فکر طراحی موکا اکسپرس می‌افتد. در سیستم ماشین های لباس‌شویی قدیمی، سطلی درپوش‌دار که لوله‌ای به آن متصل است روی آتش قرار می‌گیرد و آب به‌همراه مواد شوینده درون سطل به جوش می‌آید. سپس آب ِ به‌جوش‌آمده که حالا با مواد شوینده به‌خوبی ترکیب شده از طریق لوله‌ای به مخزن لباس‌های چرک سرازیر می‌شود. بیالتی به این فکر می‌افتد که همین مکانیزم را می‌شود برای تهیه‌ی قهوه هم به‌کار گرفت: آب در محفظه‌ای روی شعله به جوش بیاید و با فشار از سبدی حاوی ِ قهوه‌ی آسیاب‌شده عبور کند و در ظرفی دیگر جمع گردد . نمونه‌هایی آزمایشی بر اساس این مکانیزم طراحی می‌شود تا در نهایت موکا اکسپرس بیالتی به شکل امروزی که ما می‌شناسیم ساخته و به بازار عرضه می‌شود.

بیالتی تا امروز :

با گذشت  ۲۰ سال  از تولید اولین موکا پات توسط آلفونسو بیالتی ، پسر وی رناتو که کسب و کار خانوادگی را می چرخاند تصمیم می گیرد برند خودشان را از سایر موکاپات های موجود در بازار متمایز کنداز همان زمان کاراکتر آدمک سبیلوی کلاه‌به‌سر بر بدنه‌ی قهوه‌ساز هشت‌وجهی ِ آقای بیالتی نقش می بندد . در سال ۱۹۵۳ رناتو از یک طراح ایتالیایی می‌خواهد تا نشانی تجاری برای او طراحی کند تا میراث خانوادگی‌اش را از نمونه‌های کپی‌شده‌ی احتمالی متمایز کند. این نشان تجاری بین ایتالیایی‌ها به آدمک سبیلو معروف است. آدمک سبیلوی بیالتی علاوه بر بدنه‌ی تمامی قهوه‌سازهای این شرکت، در آگهی‌های تبلیغاتی بیالتی نیز ظاهر شده است. آدمکی که انگشت اشاره‌ی دست راستش را برای سفارش یک اسپرسوی دیگر بالا برده است. امروزه برند بیالتی یکی از نام آشنا ترین برند های دنیای قهوه به شمار میرود که شاید بتوان به جرات گفت که همه مردم دنیا آن را دوست دارند .تصویر زیر نمونه ای از مدرن ترین اسپرسو ساز های بیالتی است که از طراحی همان موکا اکسپرس های اولیه الهام گرفته است .بیالتیشما خوانندگان گرامی قهوه ایلیا می توانید با مراجعه به بخش بیالتی در فروشگاه سایت از تمامی محصولات این برند ایتالیایی دیدن نمایید و با آن ها بیشتر آشنا شوید. در آینده در بخش نقد و بررسی سایت تلاش میکنیم که تک تک محصولات برند بیالتی را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید در انتخاب موکا پات خود آگاهانه تر عمل کنید .

‫0/5 ‫(0 نظر)

3 دیدگاه در “بیالتی ، برند ایتالیایی که جاودانه شد !

  1. parviz گفت:

    سلام عالی بود Grazie 🙂

  2. ali گفت:

    سلام ایا میشه از همین مدل دستگاه که بالا عکسش رو زدین پیدا کرد؟مال همون شرکت بیالیتی مرسی

    1. علی شمس گفت:

      سلام
      اسم این دستگاه بیالتی موکونا هستش ، شما می‌توانید در قسمت اسپرسوساز برقی فروشگاه این محصول رو مشاهده و خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *