آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

مقایسه آسیاب دستی و آسیاب برقی

مقایسه آسیاب دستی و آسیاب برقی

ممکن است مقایسه آسیاب دستی و برقی کمی عجیب باشد ، اما هدف از این مقایسه کمک به شما برای خرید یک آسیاب مناسب برای تهیه قهوه مورد نیاز خود است . با ما همراه باشید .

مقایسه آسیاب دستی و آسیاب برقی

زمانی که نوبت به تهیه یک قهوه عالی در منزل می‌رسد ، هیچ موضوعی آنقدر کوچک نیست که نادیده گرفته شود. قبل از این که به بحث اصلی بپردازیم باید به چند نکته توجه کنیم .در ابتدا شما برای خرید یک آسیاب قهوه باید چند سوال از خود بپرسید .

چه مقدار قهوه در روز آسیاب خواهم کرد ؟ چه مقدار پول می‌توانم برای یک آسیاب هزینه کنم ؟ چه نوع قهوه ای بیشتر مصرف خواهم کرد ؟

پرسیدن این چند سوال از خود باعث می‌شود در انتخاب خود دقت بیشتری به کار ببرید و دقیق تر انتخاب نمایید . با در نظر داشتن این موضوع به سراغ بحث خود یعنی آسیاب برقی در مقابل آسیاب دستی می‌رویم.

آسیاب دستی

همانطور که از نام این آسیاب مشخص است ، باید با دست مقدار مشخصی نیرو به دسته‌ی آسیاب وارد کرد تا تیغه‌ها به چرخش درآیند و قهوه آسیاب شوند. بسته به درجه‌ی آسیاب قهوه ، باید مقدار نیرو و زمان بیشتری صرف شود . درجه‌ی درشت چندان زمان‌بر نیست ولی هرچه درجه‌ی آسیاب رو به نرمی رود ، زمان و انرژی بیشتری می‌طلبد .

مقایسه آسیاب دستی و آسیاب برقی

خوشبختانه آسیاب‌های دستی بسیار کوچکتر از همتاهای برقی خود هستند و بسیاری از آنها به گونه ای ساخته‌شدند که کمترین آسیب را به بدن انسان وارد کنند و کنترل آن به راحتی انجام پذیرد . حمل آنها در مسافرت به دلیل اندازه کوچک آسیاب‌ها بسیار راحت است. 

به دلیل عدم وجود تکنولوژی خاصی در ساخت این نوع آسیاب‌ها ، قیمت کمی دارند و می‌توان بهترین آنها را با کمتری قیمت نسبت به نمونه‌های برقی تهیه نمود .

آسیاب برقی

همه ما به خوبی می‌دانیم که بهترین ویژگی آسیاب برقی راحتی و آسودگی کار با آن نسبت به آسیاب دستی است . تمام کاری که باید انجام داد پرکردن هوپر آسیاب ، تعیین درجه‌ی آسیاب و روشن کردن دستگاه است. بعد از چند ثانیه قهوه تازه آسیاب شده برای تهیه قهوه آماده است.

یکی از انتقادهایی که همیشه به آسیاب‌های برقی وارد  می‌شود ، درمورد قیمت زیاد آنهاست . یکی از عواملی که مردم آسیاب برقی مناسبی خریداری نم‌کنند قیمت آن است اما قبل از اینکه به سراغ یک آسیاب برقی ارزان قیمت بروید این نکته را در نظر داشته باشید که آسیاب‌های ارزان قیمت نمی‌توانند قهوه را به دقیقی و یک دستی نمونه‌های گرانقیمت تحویل دهند . برای مثال یک آسیاب برقی با کیفیت عالی ، می‌توان باراتزا مدل Encore را با قیمت نسبتا مناسب تهیه نمود .

مقایسه آسیاب دستی و آسیاب برقی

بیشتر آسیاب‌های برقی خانگی اندازه‌ای یکسان و استاندارد دارند تا بتوانند به راحتی درون مکان‌های با فضای کم جای گیرند اما با این حال اندازه‌ای بسیار بزرگتر از آسیاب دستی خواهند داشت.

[alert style=”error”] بررسی : انواع آسیاب باراتزا [/alert]

کدام یک برای من بهتر است ؟

برای این که بدانید کدام یک را باید خریداری نمایید در اول باید سه سوال ابتدای مطلب را برای خود پاسخ دهید .

هزینه و قیمت می‌تواند تاثیر بسزایی در تصمیم شما داشته باشد. اگر بتوانید هزینه یک آسیاب برقی مناسب را بپردازید به سراغ انواع برقی بروید و اگر توان پرداخت قیمت‌های گران را ندارید بهتراست نمونه دستی خریداری کنید .

در زیر چند نکته که برای کمک به خرید آسیاب برای شما ذکر میکنم.

شما باید از آسیاب برقی استفاده کنید اگر :
  • به دنبال سرعت و راحنتی در تهیه قهوه هستید .
  • با پرداخت هزینه تقریبا بیش از 500 هزار مشکلی ندارید.
  • بیشتر اسپرسو و نوشیدنی‌هایی که قهوه با درجه نرم لازم دارد تهیه می‌کنید.
  • فضای مناسب برای جای دادن یک آسیاب برقی به اندازه‌ی یک مخلوط کن دارید.

مقایسه آسیاب دستی و آسیاب برقی

شما بهتر است آسیاب دستی تهیه نمایید اگر :
  • توان یا علاقه به پرداخت هزینه بیش از حدود 100 هزار تومان ندارید .
  • زمان و راحتی تهیه قهوه برای شما اهمیت چندانی ندارد.
  • بیشتر از قهوه دمی و نوشیدنی‌هایی که با درجه آسیاب درشت‌تر تهیه می‌شوند استفاده می‌کنید.
  • به آسیابی کوچک نیازمند هستید.

مقایسه آسیاب دستی و آسیاب برقی


امیدوارم این مطلب کمکی برای شما دوستان گرامی باشد . با قهوه ایلیا همراه باشید….

12 دیدگاه در “مقایسه آسیاب دستی و آسیاب برقی

  1. سعید گفت:

    ممنون میشم راهنمایی کنید برای تهیه ی قهوه ی ترک چه آسیاب برقی رو می شناسید که بتونه حدود ۳ ، ۴ کیلو در هفته آسیاب کنه، چون بسیاری از آسیاب های برقی که ادعای آسیاب ترک رو دارن در عمل کم میارن! یا پودر قهوه ی تهیه شده به اندازه ی کافی ریز نیست و یا موتورشان داغ می کنه.

    1. جلال رمضانی گفت:

      آسیاب های زیر قیمت حدود 3 میلیون تومان توانایی آسیاب ترک رو ندارن و اگز هم داشته باشن مقادیر بسیار کم . باید آسیاب صنعتی خریداری کنید . شرکت تولیدی قهوه ایلیا اسیابی ساخته و تولید می کند که قادر است حدود 50 کیلو ترک در ساعت آسیاب کند

  2. عادل گفت:

    سلام جناب رمضانی مقالات متعدد شما رو مطالعه کردم الحق مطالب مفید و مهمی هستن
    سوالاتی که از شما دارم این هستش که چه تفاوتی بین یک آسیاب 1800 با آسیاب قوه 4500 هستش آیا فقط مربوط به سرعت و حجم بالای آسیاب قهوه در یک زمان ثابت هست یا خیر ؟ آیا برای کاربری حرفه ای اما در خانه تمایزی هست؟
    نمونه ها ( Baratza Sette 270 W و Compak E5 OD )
    2- آیا تفاوتی هم در طعم و رایحه نهایی قهوه مشخصاً بعد از تهیه اسپرسو هست؟
    من مدتی در حال تحقیق در مورد آسیاب مناسب اما با کیفیت خوب هستم ضمن احترام مطالب ذکر شده شما در متن، بایستی بگم در فروشگاه های خارجی مرتبط با قهوه، آسیاب های دستی قهوه گاهاً قیمتی کم و بیش معادل یک آسیاب قهوه برقی رو دارن بعنوان نمونه
    Helor 101 Hand Grinder
    Orphan Espresso LIDO 3 Hand Grinder
    Comandante Hand Crank Grinder
    که قیمت آنها به دلار حتی تا بیش از 250 دلار میرسه (آیا فقط به این دلیل قمیتی بالا دارن که آسیاب های آنها از آلیاژ ضد زنگ ساخته شده نه از سرامیک )3- اساسا تفاوتی در آسیاب این دو می بینید؟
    4- در یوتیوب و کانال های مرتبط مطالبی در این مورد دیدم متاسفانه بدلیل عدم تسلط به زبان متوجه منظور آنها نمی شوم خوشحال می شوم توضیحات تکمیلی بگید.
    https://www.youtube.com/watch?v=MyXeTs_lTts
    با سپاس از صبر و شکیبایی شما

    1. جلال رمضانی گفت:

      ممنون از شما دوست و همراه گرامی .
      خب توان دستگاه بسیار مهمه چون میتونه مقدار مشخصی از قهوه را تو زمان کمتری آسیاب کنه که این خودش خیلی مهم هستش . بله آسیاب های نیمه صنعتی برای استفاده خانگی و حرفه ای طراحی شدن.
      مسلما هرچی قهوه یکدست و بهتر آسیاب شده باشه طعم قهوه خروجی به ویژه اسپرسو بهتر خواهد بود . البته طعم قهوه به خود اسیاب ربطی نداره و مهم یکدست بودن و یکنواختی پودر قهوه هستش .
      خب البته تیغه های فلزی کاربردی بهتراز سرامیکی دارن البته هر دو جنس خاصیت های مربوط به خودشون رو دارند ولی تیغه های فلزی برای آسیاب دستی به نظر من مناسب تره چون هجم قهوه آسیاب شده خیلی مکم هستش و تیغه های فلزی نسبت به سرامیکی تیز تر هستند که باعث تهیه قهوه یکدست تر میشه . این چند آسیاب که اشاره کردید غیر از این که برند معروفی هستند کیفیت ساخت بسیار بالایی هم دارند پس نمیشه دلیل گرانی این محصولات رو فقط به خاطر تیغه هاش در نظر گرفت .

  3. Amin گفت:

    سلام
    آیا آسیات برقی توی مزه ی قهوه هم تاثیر گذاره ؟
    چون من قبلا یه آسیاب دستی داشتم و قهوه که درست میکردم بو و عطر و طعم خیلی خوبی داشت اما از زمانی که یه آسیاب برقی گرفتم احساس میکنم قهوه ها دیگه طعم و عطر سابق رو ندارن نمیدونم این فکر به خاطر حساسیت منه یا واقعا تاثیر گذار هست البته از دانه هایی که با آسیاب دستی استفاده میکردم ندارم و دانه ها فرق دارن

    1. جلال رمضانی گفت:

      خیر جناب خود آسیاب نغیری در طعم قهوه نخواهد داشت . فقط درصد یکدستی و یکسان بودن قهوه‌ها میتواند در طعم قهوه تاثیر داشته باشد و احتمالا این تغییر مزه به دلیل تغییر دانه‌ی قهوه شماست.

  4. علی گفت:

    اگر یک مقایسه بین اسیاب دستی پرولکس و برقی چینی ارزون تو بازار ک هم قیمت پرولکس دستی ان انجام بگیره؛نظر شما رو کدومه؟و کدوم رو ترجیح میدین؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      آسیاب دستی هرچقدر هم کیفیت مناسبی داشته باشه در آخر از انرژی دست شما استفاده می کنه و پودر شدن قهوه بسته به زمان و انرژی شما خواهد داشت.

  5. Mina گفت:

    سلام با خرد کن هم میشه آسیاب کرد قهوه رو هم خرد کن هم آسیاب میکن عکس قهوه هم روشه مال این دستگاه های چند کاره ست مارک fakir آلمان….اگه میشه اسیابش مال اسپرسوئه؟؟؟ لطفا جواب بدید

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      به طورکلی خردکن های آشپزخانه ای چون هیچ درجه تنظیمی ندارند، نمیشه در یک درجه مشخص قهوه رو باهاش آسیاب کرد…برای همین هم اگر حتی یک ذره بیشتر آسیاب کنید، قهوه خیلی آسیاب میشه و به شکل آرد درمیاد…پس اگر با این خردکن ها آسیاب میکنید، باید خیلی دقت کنید…برای همین ما خردکن های ادویه و آشپزخانه را برای آسیاب قهوه پیشنهاد نمیکنیم

  6. نازی گفت:

    سلام خدا قوت من آسیابی میخوام که باهاش بتونم مغزیجات رو آسیاب کنم چه اسیابی بنظرتون خوبه و زود خراب نمیشه و گارانتی و ضمانت هم داشته باشه
    ممنون میشم جوابم بدین

  7. امیرمهدی گفت:

    سلام بین آسیاب kg79 دلونگی و nova3660 کدوم بهتره ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *