دانستنی های قهوه, دانش قهوه

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

برزیل سالهاست که به عنوان بزرگترین تولید کننده‌ی قهوه در جهان به شمار می‌‎رود . اما بیشترین مصرف قهوه مربوط به کدام کشور است ؟!

با وجود استارباکس و بسیاری از برندهای شناخته شده‌ی قهوه در آمریکا ، اینطور تصور می‌شود که بیشترین مصرف قهوه نیز متعلق به این کشور است . اما در حقیقت اینطور نیست و مصرف قهوه‌ی مردم آمریکا در حد متعادل و معمول می‌باشد .

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : 10 تولید کننده برتر قهوه در جهان [/alert]

طبق آخرین لیستی که منتشر شده است 10 کشوری که بیشترین قهوه را در جهان مصرف می‌کنند به شرح زیر می‌باشند :

10 – برزیل : 4.8 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

 برزیل بیش از 100 سال است که به عنوان صدرنشین تولید قهوه‌ی جهان حضور دارد پس دور از ذهن نیست که در بین 10 کشوری که بیشترین مصرف قهوه را نیز دارند حضور داشته باشد ، در واقع برزیل تنها کشوری است که نامش هم در بین تولیدکنندگان و هم در بین مصرف کنندگان برتر قهوه در جهان به چشم می‌خورد .

هر فرد برزیلی به طور میانگین 4.8 کیلوگرم قهوه در سال یعنی حدود 1.32 فنجان قهوه بصورت روزانه مصرف می‌کند .

9 – بلژیک : 4.9 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

کلوچه‌ی بلژیک بسیار معروف است . اما بلژیکی‌ها در مصرف شکلات و قهوه نیز در بین ده کشور اول جهان قرار دارند . امروزه در تمامی کافی‌شاپ‌های بلژیک می‌توانید کلوچه‌های سنتی این کشور ، شکلات و البته انواع قهوه را بیابید . هر فرد بلژیکی بطور میانگین روزانه 1.43 فنجان قهوه مصرف می‌کند .

8 – آلمان : 5.2 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

قهوه در آلمان ابتدا در سال 1673 و در قسمت‌های شمالی این کشور معروف شد . در این سال نخستین کافی‌شاپ در آلمان افتتاح شد . البته در ابتدا کافه‌ها مکانی  برای جمع شدن افراد روشنفکر و ثروتمند بود . سباستین باخ شاعر مشهور آلمانی نیز به دلیل علاقه‌ی فراوان به قهوه شعری در این مورد سروده است .

مردم آلمان روزانه 1.43 فنجان قهوه مصرف می‌کنند ، مقداری که در سال به مصرف 5.2 کیلوگرم قهوه منجر می‌شود .

7 – دانمارک : 5.3 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

دانمارک کشوری در اروپای شمالی است که به عنوان یکی از کشورهای پر مصرف قهوه در جهان به شمار می‌رود . مصرف قهوه هر فرد دانمارکی 1.46 فنجان در هر روز می‌باشد .

مانند دیگر کشورهای اسکاندیناویایی ، در دانمارک نیز بطور سنتی معمولا  قهوه به همراه هر وعده‌ی غذایی سرو می‌شود . همچنین در کنار مصرف انواع کیک‌ها و ساندویچ‌های کوچک قهوه نیز وجود دارد . البته به لحاظ قیمتی نیز قهوه‌های دانمارک یکی از گرانترین قهوه‌ها در جهان هستند .

6 – صربستان : 5.4 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

مردم صربستان اکثرا قهوه‌های سنگین و غلیظ مصرف می‌کنند . مصرف قهوه ترک همراه با شیرین کننده‌های مصنوعی و میوه‌ای در این کشور بسیار معروف است .

مصرف روزانه‌ی هر فرد صربستانی 1.49 فنجان قهوه می‌باشد .

5 – اتریش : 5.5 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

اتریش به دلیل موسیقی‌ و آهنگ‌سازی‌های کلاسیک در جهان شناخته شده است . نخستین کافی‌شاپ اتریش در سال 1638 بازگشایی شد که به دلیل جو خاص آن مورد توجه قرار گرفته است .

نوعی رسپی  بنام کایسرملانژ در اتریش معروف است که با زرده‌ی تخم‌مرغ و عسل تهیه می‌شود .

بطور کلی میانگین مصرف روزانه‌ی هر فرد در اتریش 1.51 فنجان قهوه در روز است .

4 – اسلوونی : 6.1 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

مانند صربستان قهوه در اسلوونی نیز اکثرا بصورت قهوه ترک مصرف می‌شود که بسیار غلیظ می‌باشد و در فنجان‌های کوچکی سرو می‌شود . این قهوه گاهی اوقات باشیر یا خامه‌ی زده شده نیز مصرف می‌شود .

جمعیت اسلوونی حدود 2 میلیون نفر است و میزان مصرف سالانه‌ی قهوه در این کشور بطور کلی 9/327/000 کیلوگرم می‌باشد که به نسبت جمعیت اسلوونی رقم بالایی می‌باشد .

هر فرد در این کشور روزانه 1.68 فنجان قهوه مصرف می‌کند .

3 – هلند : 6.7 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

در سال 1616 هلندی‌ها نخستین اروپاییانی بودند که به درختان زنده‌ی قهوه در یمن دسترسی پیدا کردند . دانه‌های قهوه‌ی بدست آمده از این درختان شروعی بود برای بوجود آمدن فرهنگ قهوه در هلند که بتدریج به عنوان منبعی برای قهوه‌ی دیگر کشورها نیز محسوب می‌شد .

امروزه کافه‌های آمستردام در سراسر جهان شناخته شده هستند و فرهنگ مصرف قهوه در این کشور بسیار غنی است .

یک فرد هلندی بطور میانگین 1.84 فنجان قهوه در طول روز مصرف می‌کند .

مردم هلند معمولا قهوه را با شیرینی یا کیک مصرف می‌کنند . البته بین بخش‌های شمالی و جنوبی این کشور در این مورد تفاوت وجود دارد . در واقع قسمت شمالی هلند به دلیل وجود پروتستان‌ها معروف است که ترجیح می‌دهند قهوه را با یک شیرینی کوچک مصرف کنند در حالیکه در قسمت جنوبی اکثرا قهوه به همراه کیک‌های شیرین و بزرگ مصرف می‌شود جایی که بطور سنتی به دلیل وجود کاتولیک‌های رومی معروف است .

2 – نروژ : 7.2 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر قهوه در ابتدای قرن 18 میلادی و در بین افراد ثروتمند نروژ معروف شد و مصرف می‌شد . البته در آن زمان نروژ کشور فقیری بود و اکثرا دانمارک به این کشور کمک می‌کرد و موجودی قهوه‌ی نروژ را تامین می‌کرد .

قهوه در نروژ معمولا بدون هیچگونه افزودنی اضافی در هنگام صبح و یا به عنوان دسر بعد از شام مصرف می‌شود . مردم نروژ برای نوشیدن یک فنجان قهوه از یکدیگر دعوت می‌کنند و با کیک یا شیرینی آن را نوش جان می‌کنند !

میزان مصرف قهوه یک فرد در نروژ بطور میانگین 2 فنجان قهوه در روز می‌باشد . جمعیت 5 میلیونی این کشور در سال 36/472/000 کیلوگرم قهوه مصرف می‌کند .

در مناطق روستایی نروژ یک نوشیدنی خوش‌طعم که با قهوه‌ی دمی تهیه می‌شود به نام Karsk مصرف می‌شود .

1 – فنلاند : 9.6 کیلوگرم مصرف قهوه هر فرد در سال

10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

فنلاند عنوان نخست مصرف قهوه در جهان را به خود اخصاص داده است . قهوه در این کشور نوشیدنی بسیار محبوبی است و هر روز توسط اکثر مردم با مشاغل مختلف نیز مصرف می‌شود .

بیشتر مردم فنلاند قهوه را بصورت لایت رُست ( Light Roast ) مصرف می‌کنند . دانه‌های قهوه بسیار روشن هستند بطوریکه شاید در هیچ جای دنیا نظیر آن را پیدا نکنید !

این نوع مصرف قهوه از سال‌های قدیم که مردم خودشان دانه‌ی قهوه‌ی سبز را خریداری و رُست می‌کردند در بین مردم باقی مانده است . همچنین در فنلاند قهوه معمولا غلیظ و بصورت قهوه ترک تهیه و مصرف می‌شود .

2 دیدگاه در “10 کشور برتر جهان در مصرف قهوه

  1. علیرضا گفت:

    باسلام
    از کجا میشه قهوه تازه روست شده رو تشخیص داد به جز عطر و بو روشه دیگه ای وجود داره
    بعدش میشه توی خونه قهوه کاشت توی گلدان با دونه ی سبز قهوه
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید،با تشکر از سایت خوبتون

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      معمولا از عطر و بو تشخیص میدهند
      نخیر شرایط رشد قهوه بسیار سخت و کارشناسی است و توی ایران به جز یکی دو نتیجه نصفه و نیمه ، کاشت موفقی نداشته کسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *