دانستنی های قهوه, دانش قهوه

قهوه ایلی « illy » ، طعم بی نظیر قهوه ایتالیایی

قهوه‌ی ایلی « illy » یک برند ایتالیایی مشهور در دنیای تجارت قهوه است که فعالیت آن بیشتر در زمینه‌ی تولید قهوه می‌باشد. این شرکت توسط آقای فرانچسکو ایلی در سال 1933 بنیانگذاری شد و با همکاری پسر وی ( Ernesto ) به تدریج گسترش یافت.

تاریخچه ایلی ( illy History ) :

داستان ایلی از ایتالیا شروع شد جایی که  Francesco Illy بنیانگذار مجارستانی قهوه‌ی ایلی بعد از جنگ جهانی اول ، در شهر بندری Trieste در شمال ایتالیا ( شهری بین دریای Adriatic و اسلوونی ) سکونت داشت. وی در این شهر مدرک فارغ التحصیلی خود را در رشته‌ی اقتصاد دریافت کرد و پس از آن Trieste را ترک کرد و برای یافتن کار راهی شهر وین و همچنین شهر محل تولدش Timisoara شد. سرانجام او به شهر دوران کودکی خود و شهری که عاشق آن بود بازگشت و با زنی که او را عاشقانه دوست داشت ازدواج کرد. او در همان شهر ( Timisora ) مشغول به کاری در زمینه‌ی کاکائو و قهوه شد که به آن علاقمند بود. پس از گذشت مدتی کوتاه ، قهوه به شغل اصلی وی تبدیل شد و سرانجام در سال 1993 شرکت قهوه‌ی illy را تاسیس کرد. اختراع اسپرسوساز برقی توسط وی در سال 1935 به عنوان نقطه‌ی عطفی در دستگاه‌های اسپرسوساز برقی آن دوران و انقلابی کردن صنعت قهوه محسوب می‌شود. روش‌های نوآورانه‌ی بسته‌بندی محصولات برمبنای فشرده سازی ، شروعی برای صادرات محصولات آن به سوئد و هلند در طول دهه‌ی 1940 شد. روش بسته بندی  Francesco Illy’s به عنوان معیاری استاندارد برای محافظت و افزایش تازگی قهوه به هنگام انبارداری و در طول حمل و نقل آن شد.

پسر فرانسیسکو ( Ernesto ) با مدرک دکترا در رشته‌ی شیمی ‌، در اواخر دهه‌ی 1940 به شرکت قهوه‌ی ایلی ملحق شد. اشتیاق وی در یادگیری ، باعث بالا رفتن سطح تحقیقات در زمینه‌ی علم و تکنولوژی شد و پس از آن آزمایشگاهی کوچک در زمینه‌ی دانش شیمی قهوه شروع به کار کرد. در دهه‌ی 1950 فروش قوطی های کوچک تر قهوه‌های آسیاب شده اولین بار برای مصارف خانگی شروع شد. در سال 1965 شرکت به ایالت Flavia در شهر Trieste تغییر مکان یافت. درسال 1974 ، دکتر ارنستو ایلی « Dr. Illy » به منظور پیشبرد در نوآوری های قهوه با مدرک ESE ( European Society of Endocrinology ) در زمینه‌ی نخستین گونه‌ی قهوه‌ی نارس ، به مجموعه پیوست. وی در سال 1988 تصویر رنگی شاخصی را به منظور شناسایی بالاترین کیفیت قهوه براساس منبع تولید آن معرفی و آن را به نام خود ثبت انحصاری کرد.

در دهه‌ی 1990 مجموعه‌ی هنری قهوه‌ ایلی شروع به کار کرد و لوگوی جدید با طراحی James Rosenquist ثبت شد. قهوه‌ی illy در همین دهه جایزه‌ی Brazil Award را به عنوان نمونه‌ی عالی شناخته شده در زمینه‌ی فرهنگ سازی قهوه دریافت کرد.

اختراعات و نوآوری ها :

قهوه ایلی illy coffee

از ابتدای تاسیس ایلی « illy »، این کمپانی بزرگ 3 اختراع و نوآوری عمده و مهم را داشته است که در طول 40 سال اتفاق افتاد.

  1. نخستین آن درست بعد از اینکه 1 سال از بنیانگذاری شرکت می‌گذشت یعنی در سال 1934 رخ داد. بسته بندی به روش فشرده سازی با استفاده از گاز نیتروژن ساکن تحت فشار و اکسیژن آزاد در محیط ، که اتفاقی مهم در صنعت بسته بندی آن دوران محسوب می‌شد. این کار باعث تازگی و ماندگاری طولانی و همچنین حفظ طعم و رایحه‌ی اصلی قهوه شد.
  2. دومین اختراع مهم یک‌سال بعد یعنی در سال 1935 اتفاق افتاد. اختراع دستگاه اسپرسوساز برقی که برای اولین بار درتاریخ ، عناصر فشار و گرمادهی به‌طور مجزا استفاده می‌شد. این اختراع باعث شد اسپرسوی بدست آمده اسپرسویی متعادل باشد که نه طعم تلخی زیاد و نه مزه سوختگی بدهد.
  3. Easy Serving Espresso : این سرویس که به اختصار به آن ESE نیز گفته می‌شود سومین نوآوری انقلابی در صنعت قهوه بود و درسال 1974 راه اندازی شد که درنتیجه و همان‌طور که از اسم آن نیز مشخص است ( تحویل آسان اسپرسو ) باعث می‌شد اسپرسویی دلپذیر برای همه‌ی افراد در هر جایی که حضور دارند ( خانه ، دفتر کار خود و یا رستوران و کافی شاپ مورد علاقه ) در دسترس باشد.

آزمایشگاه‌ها و تحقیقات :

امروزه تحقیق و مطالعه در مورد دانش قهوه بسیار گسترده و پیچیده شده است ، در نتیجه نیازمند چندین علم مختلف در کنار یکدیگر است از قبیل: مطالعه در مورد پیدایش قهوه ، علم کشاورزی و برداشت محصول ، گیاه‌شناسی ، فیزیک ، ریاضیات ، شیمی ، زیست شناسی ، مهندسی ، فیزیولوژی و روانشناسی. بدین منظور شرکت قهوه‌ی illy ، چهار آزمایشگاه تخصصی را در این زمینه راه اندازی کرده است.

  1. AROMALAB : برای مطالعه‌ی دانش شیمی و تحقیق در مورد طعم و رایحه‌ی قهوه. همچنین کیفیت دانه های سبز و رست شده‌ی قهوه در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  2. SENSORYLAB : برای تحقیق در مورد رابطه‌ی بین محرک حسی‌ای که بوسیله‌ی قهوه آزاد می‌شود و  واکنش حسی‌ای که در ما صورت می‌گیرد.
  3. TECHLAB : در این آزمایشگاه ، تحقیقات و مطالعات آزمایشگاه‌های Aroma و Sensory بررسی می‌شود و راه حل‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی به منظور بهبود مداوم ترکیبات قهوه‌ی illy ارائه می‌شود.
  4. BIOLAB : برای مطالعه در خصوص بسیاری از جنبه‌های زیست شناسی ماهیت قهوه . ویژگی‌های گیاه قهوه و اثر متقابل آن در محیط و شرایط آب و هوایی گوناگون در این آزمایشگاه انجام می‌گیرد.

دانشگاه قهوه‌ ایلی :

آموزش امری مهم و حیاتی در زمینه‌ی کیفیت قهوه می‌باشد. برای کشاورزان و پرورش دهندگان قهوه ، جست وجو و تحقیق در مورد بهترین روش های کشت و پرورش وبرداشت قهوه ، برای باریستاها یا همان متصدیان کافی شاپ‌ها فراگیری روش‌هایی به منظور بدست آوردن رضایت بیشتر مشتریان و برای عاشقان قهوه بدست آوردن اطلاعاتی در مورد قهوه برای لذت بردن از یک فنجان قهوه‌ی باکیفیت در خانه‌های خود. به اشتراک گذاری فرهنگ و دانش قهوه ، الهام بخش تاسیس دانشگاه قهوه‌ی ( illy Università del caffè ) بود. اولین شعبه‌‌ی دانشگاه در شهر ناپل ایتالیا در سال 1999 تاسیس شد و در سال 2002 به شهر Trieste انتقال پیدا کرد. امروزه بیش از 20 شعبه از این دانشگاه در سرتاسر دنیا راه اندازی شده است.

محبوبیت و تولیدات گسترده در سراسر جهان :

درحال حاضر دفاتر اصلی قهوه‌ی ایلی در 5 کشور آمریکای شمالی ، فرانسه ، آلمان ، اسپانیا و Benelux قرار دارد و در بیش از 140 کشور جهان نمایندگی‌های توزیع و فروش محصول دارد . برند ایلی « illy » به عنوان یک برند خاص در تجارت دنیای قهوه محسوب می‌شود که محبوبیت بسیاری دارد و توجه میلیون ها نفر در خانه ها ، هتل های درجه یک ، رستوران ها و کافی شاپ ها در سرتاسر جهان را به خود جلب کرده است. تولیدات این شرکت بیشتر از قهوه‌ی تک خاستگاه وخالص عربیکا می‌باشد و از 6 کشور مختلف بدست می‌آید: برزیل ، گواتمالا ، اتیوپی ، کلمبیا ، کاستاریکا و اندونزی. همچنین قهوه‌ی کم کافیین عربیکا که در خاک های آتشفشانی السالوادور رشد می‌کند. درجه‌ی رست دانه های قهوه‌ی آن به 3 دسته تقسیم بندی می‌شود: معتدل ، تیره و درجه رست برای قهوه بدون کافیین و به هر دو شکل دانه‌ی قهوه وقهوه‌ی آسیاب شده تهیه و بفروش می‌رسد. نماد illy با طراحی یک فنجان سفید و حک شدن نام برند illy روی آن درجهان شناخته شده است.

تعداد کارمندان و سهام شرکت :

در پایان سال 2015 تعداد کارمندان قهوه‌ی illy به 1177 نفر رسیده است که نسبت به سال گذشته 8.6 درصد افزایش یافته است. همچنین در پایان همین سال مقدار سهام این شرکت به 437.1 دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن 11.8 درصد افزایش سهام داشته است.

[alert style=”error”]حتما ببینید : محصولات برند ایلی [/alert]

جوایز علمی کسب شده :

قهوه ایلی illy coffee

شرکت ایلی در طول مدت فعالیت خود جوایز زیادی را کسب کرده است که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

Sérgio Henrique Ferreira, Brazil : مطالعاتی در خصوص فشارخون

T.V. Ramakrishnan, India : محاسباتی در مورد فرآیند ترکیب مواد مایع در جامدات

C.S. Seshadri, India : نظریه‌ی فرهنگ تک اصطلاحی استاندارد

Luis Rafael Herrera-Estrella, Mexico : زیست شناسی گیاهی مولکولی

Rao Zihe, China : زیست شناسی ساختاری و مطالعاتی در خصوص ویروس‌های بیماری زا

José Goldemberg, Brazil : تحقیق در مورد انرژی‌ها و تکنولوژی‌های جدید

گواهی های دریافت شده :

قهوه ایلی illy coffee

شرکت ایلی همیشه استانداردها‌ی تولید را مهم دانسته و تمامی گواهی‌نامه‌های مرتبط را اخذ کرده است. تعدادی از این گواهی‌نامه‌ها عبارتند از :

Qualité France در سال 1992

ISO 9001 در سال 1996

ISO 14001 در سال 2003

EMAS Registration در سال 2004

Responsible Supply Chain Process در سال 2011

ISO 50001 در سال 2015

منابع :

Wikipedia

illy.com

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *