فرهنگ قهوه در آمریکا را در کافه های آن میتوان یافت . در کافی شاپ لا کولومب ( La Colombe ) واقع در فیلادلفیا یا پنسیلوانیا ، در حالی که از طعم قهوه خود لذت میبرید میتوانید روزنامه مطالعه کنید و یا با دوستانتان معاشرت نمایید.این کافی شاپ بسیار شلوغ و پر جنب و جوش است. نماد واقعی فرهنگ قهوه در ایالات متحده آمریکا به وضوح نمایان است.کارمندان آنجا به سرعت برای شما یک اسپرسو عالی و یا یک دریپ کافی سرو میکنند. جو حاکم بر کافی شاپ های لا کولومب مثال خوبی برای نشان دادن فرهنگ قهوه در آمریکا میباشد. برای کشف فرهنگ ، تاریخ و تجارت یکی از محبوبترن نوشیدنیهای دنیا در ایالات متحده با ما همراه باشید.
در سال های اخیر تعداد فروشگاه های مرتبط با صنعت قهوه بسیار رشد داشته است. در سال 1995 در آمریکا تقریبا 5000 فروشگاه تخصصی قهوه وجود داشت. این در حالی است که در سال 2006 تعداد این فروشگاه ها به 6000 عدد رسید. امروزه در هر خیابان اصلی در شهر های آمریکا که قدم میزنید به یک کافی شاپ برخورد خواهید کرد .
استارباکس که امروزه یکی از نماد فرهنگ قهوه در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود ، در منطقه وست کوست سیتی شهر سیاتل واشنگتن در سال 1971 آغاز به کار کرد. امروزه بیش از 12 هزار شعبه استارباکس در کل دنیا وجود دارد. استارباکس در اینکه فرهنگ قهوه در میان مردم از محبوبیت زیادی برخوردار شود ، نقش مهمی داشت. این فروشگاه ها انواع قهوه را به مشتریان خود عرضه میکنند. نوشیدنی های خاص سرد و گرم این فروشگاه مثل موکای شکلاتی سفید یا فراپاچینو در میان مردم بسیار محبوب است. خدمات آنها شامل انواع خوراکی ، موزیک و کتاب نیز میشود. استارباکس در آموزش مردم درباره جهان قهوه نقشی کلیدی داشت.
جدا از تهیه و ارائه قهوه توسط استارباکس ، مسائل دیگری نیز وجود دارد. در واقع بسیاری از مردم از گسترش تهاجمی استارباکس و توسعه کافی شاپ های غیر شخصی ، شدیدا انتقاد میکنند. عملکرد این شرکت کار را برای کافی شاپ های کوچک و مستقل بسیار سخت کرده است. اما این نوع کافی شاپ ها طرفداران قوی و وفادار خود را نیز دارا میباشند. در واقع یک نوع غرور خاصی در میان کافی شاپ های کوچک مستقل وجود دارد که به آنها توان رقابت و خاص بودن را میدهد.
انجمن تخصصی قهوه آمریکا سالانه رقابت های هیجان انگیزی بین باریستاها ، در سطح کشور برگزار میکند. بهترین باریستاهای مناطق مختلف کشور دور هم جمع میشوند ، قهوه درست میکنند و گروهی از متخصصین آنها را قضاوت مینمایند. باریستا ها کار خود را بسیار جدی میگیرند. آنها 15 دقیقه وقت دارند تا سه نوع قهوه که شامل اسپرسو ، کاپوچینو و یک نوع دیگر که مورد علاقه خودشان باشد ، تهیه و ارائه دهند. سپس بهترین باریستاها برای دریافت جایزه ملی رقابت میکنند. حتی سالانه این مسابقات در سطح جهانی نیز برگزار میشود. برگزاری چنین رقابت هایی همگی بر گرفته از تاثیر فرهنگ قهوه در ایالت متحده آمریکا است.
ممکن است که شما از یک فنجان قهوه در کافی شاپ محله خود لذت ببرید ولی به این موضوع توجه نداشته باشید که صنعت قهوه یک صنعت جهانی است. تحقیقات نشان میدهد که حداقل یک سوم جمعیت جهان قهوه مصرف میکنند. بعضی قهوه را بخاطر طعم و عطر غنی آن مصرف میکنند و گروهی نیز بخاطر تاثیر شادابی قهوه و کافئین موجود در آن، قهوه مینوشند. اما هرکسی داستان مربوط به قهوه و روش تهیه آن را نمیداند.
اگرچه نهال قهوه در قرن هفدهم توسط هلندی ها از شبه جزیره عربستان به جهان غرب برده شد و در آنجا رشد و نمو پیدا کرد ولی نوشیدنی قهوه در اواسط قرن هجدهم توسط انگلیسی ها به جهان معرفی شد. انگلیسی ها که در استعمار ید طولایی دارند در ابتدا چای را به جهان معرفی کردند و حتی در این دوران نیز سرو چای انگلیسی از فرهنگ خاص خود برخوردار است. شروع گسترش مصرف قهوه در ایالات متحده و جایگزینی آن به جای نوشیدنی محبوب مردم ” چای ” به سال 1773 باز میگردد. زمانیکه حزب بوستون که از گروهی از مستعمره نشینان تشکیل شده بود بر علیه پادشاه جورج سوم دست به شورش زدند و جایگزینی قهوه به جای چای از مضامین این شورش به حساب میآمد.
در قرن 18 میلادی ، قهوه به عنوان یکی از سودآورترین کالاهای جهان به شمار میرفت. مصرف و محبوبیت قهوه در ایالت متحده روز به روز به فزونی میرفت و بازرگانان دانا و باهوش در خلال جنگ داخلی امریکا سود سرشاری بردند. در سال 1864 برادران آربوکل ( Arbuckle ) ، جان و چالز ، متولد پیستبورگ با فروش قهوه خام به کابوی های غرب ثروتمند شدند. جیمز فولگر ( James Folger ) با فروش قهوه به کارگران معادن طلا پول زیادی به جیب زد. چند تن دیگر از برندهای معروف قهوه در جهان مثل مکسول هاوس ( Maxwell House ) و هیلز برادر ( Hills Brother ) در این دوره بار خودشان را بستند. پس از جنگ نیز قهوه های فوری به جهان معرفی شد و کماکان محبوب میباشد. تا اینکه در سال 1971 استارباکس متولد شد. که پیشتر آن را نقد کردیم.
اگرچه سرانه مصرف قهوه در اروپا بیشتر از امریکاست ولی تاثیرات مهم فرهنگی که مصرف قهوه در ایالت متحده داشته است بسیار بیشتر از اروپاست. قهوه نوعی وسواس فرهنگی در مردم آمریکا بوجود آورده است.
برای فهم بیشتر مفهوم فرهنگ قهوه در ایالات متحده آمریکا ، زنجیره ای از برند های متفاوت مثل دانکین دونات و استارباکس که بر زندگی خیابانی مردم به خصوص در صبحگاه ( 90 درصد مصرف قهوه در ایالات متحده در صبح است ) مسلط شده است همگی نشان دهنده تاثیر بزرگ فرهنگی این نوشیدنی پر طرفدار دارد. در صبح خیل عظیم کارمندان ، کارگران و حتی نظامیان با لیوان های قهوه دردست ، با عجله ، پیاده و سواره همگی راهی محل کار میشوند.
دانش آموزان و دانشجویان روی صندلی های راحتی محوطه دانشگاه ، افسران پلیس هنگام انجام وظیفه وکارگران در پروژه های نیمه تمام ساختمانی و راهسازی را در طول روز میتوان قهوه به دست مشاهده کرد. چه خبر شده ؟ گویی همه معتاد این نوشیدنی محبوب شده اند.
امروزه بعد از نفت ، قهوه با ارزش ترین کالای تجاری جهان است و 70 میلیارد دلار از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. جالب اینکه تنها 6 میلیارد دلار از این تجارت نصیب کشورهای تولید کننده میشود و مابقی آن یعنی 64 میلیارد دلار به عنوان ارزش افزوده در کشورهای مصرف کننده ، تولید میشود. حدود 20 میلیون نفر بطور مستقیم از تولید قهوه امرار معاش میکنند.
اگرچه مصرف سرانه قهوه هر نفر در جهان روند کاهشی داشته و از 0.71 لیتر در سال 1960 به 0.24 لیتر تا به امروز رسیده است ، لکن بخاطر انفجار جمعیت مصرف کلی قهوه رو به افزایش است که تاثیر بسیاری بر فرهنگ قهوه در ایالات متحده آمریکا خواهد داشت. آمریکا علیرغم تاثیر فرهنگی بسیاری که از قهوه پذیرا بوده است ، 1درصد قهوه عربیکا ، 2 درصد روبوستا و 4.5 تا 5.1 درصد قهوه فوری جهان را مصرف میکند. متوسط مصرف هر آمریکایی 200 تا 300 میلی لیتر است.