دمنوش ها

طرز تهیه دمنوش دارچین و شش خاصیت آن

‌دارچین ادویه‌ای بسیار خوشمزه است که هزاران سال برای خواص درمانی‌اش مورد ستایش بوده است. امروزه نیز مطالعات پی در پی اثرات مثبت دارچین بر سلامتی را نشان می‌دهند. در گذشته دارچین نایاب بود و به عنوان هدیه‌ای برای پادشاهان برده می‌شد اما امروزه در هر سوپرمارکت به راحتی یافت می‌شود. از دارچین در انواع  غذا‌ها به کار می‌رود. دراین مطلب به طرز تهیه دمنوش دارچین و شش خاصیت آن می‌پردازیم. با قهوه ایلیا همراه باشید.

دارچین سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست

آنتی اکسیدان‌ها از بدن ما در برابر اثرات رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است و در مقایسه با دیگر مواد غذایی مثل سیر و پونه کوهی حاوی مقادیر بیشتری از آنتی اکسیدان است. در حقیقت آنقدر خاصیت آنتی اکسیدانی دارچین قوی است که می‌‌توان از آن به عنوان نگه دارنده طبیعی غذا استفاده کرد.

[alert style=”success”] قهوه نیز دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است، بیشتر بدانید [/alert]

 خاصیت ضد التهابی

التهاب به بدن کمک می‌کند تا در برابر حملات عفونتی و میکروبی دفاع کند. اما التها در صورت زیاد شدن باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. دارچین در اینجا نقش اصلاح کننده‌ی التهاب را به عهده می‌گیرد و از این مشکلات جلوگیری می‌نماید.

کاهش ریسک سکته قلبی

محققان معتقدند دارچین اثر ضد سکته قلبی دارد. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، یک گرم یا تقریبا نصف قاشق چایخوری دارچین در روز، تاثیر مثبتی بر شاخص‌های خون داشته است. دارچین مقدار کلسترول بد را کاهش داده و بر کلسترول خوب بی‌تاثیر است. همجنین این گیاه اثر کاهشی بر فشار خون دارد. تمام این موارد روی هم می‌تواند ریسک ابتلا به حمله قلبی را بسیار کاهش دهد.

طرز تهیه دمنوش دارچین و شش خاصیت آن

افزایش پاسخ به هورمون انسولین

انسولین از مهم‌ترین هورمون‌ها در تنظیم متابولیسم و سطح انرژی است. این ماده در جابجایی قند از داخل خون به درون سلول‌ها نقش دارد. متاسفانه بسیاری از مردم از مقاومت انسولینی رنج می‌برند و این باعث بیماری دیابت نوع دو و سندروم‌های متابولیکی می‌شود. خبر خوب این است که دارچین‌ می‌تواند مقاومت به انسولین را تا حد زیادی کاهش دهد و در نتیجه باعث کاهش قند خون ‌شود.

طرز تهیه دمنوش دارچین و شش خاصیت آن

تاثیر بر بیماری‌های ذهنی

آلزایمر و پارکینسون دو بیماری شایع در میان کهن سالان هستند. دارچین از تجمیع پروتئین تئو ( tau ) جلوگیری می‌کند، این پروتئین با بیماری آلزایمر ارتباط مستقیم دارد. در ارتباط با پارکینسون هم تحقیقات نشان می‌دهد دارچین در حفاظت از نورون‌ها و تنظیم سطح انتقال دهنده‌های عصبی موثر است.

طرز تهیه دمنوش دارچین

برای تهیه دمنوش دارچین، هم از پودر و هم از چوب دارچین‌‌ استفاده می‌شود اما از آنجا که مصرف پودر آن باعث کدر شدن دمنوش گیاهی می‌شود، بهتر است برای تهیه این دمنوش، از چوپ آن استفاده شود.

ابتدا دو یا سه عدد چوب دارچین را با آب سرد شسته، خرد می‌کنیم.

سپس آنها را داخل یک قوری یا دمنوش ساز انداخته و  آب جوش با دمای 80-90 درجه سانتی‌گراد را به آن می‌افزاییم.

بعد از گذشت 15 تا 25 دقیقه دمنوش آماده است. در صورت تمایل و برای تعدیل طبع گرم دارچین، آن را با لیموترش تازه میل نمایید.

برای شیرین شدن طعم دمنوش، می‌توانید در موقع دم کشیدن، مقداری نبات داخل قوری یا دمنوش ساز اضافه کنید.

میزان مصرف توصیه شده آن

  • بعضی از محققان مصرف روزانه 2 تا 4 گرم پودر دارچین‌ را توصیه می‌نمایند و بعضی دیگر معتقدند این مقدار باید بین 1 تا 6 گرم دارچین باشد، با این حال توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند مسموم کننده باشد.

[kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *