آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات

قهوه جوش

قهوه اسپرسو یکی از بهترین و پرمصرف‌ترین قهوه ‌هاست. امروزه تهیه‌ اسپرسو به روش‌های مختلف و با دستگاه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. یکی از روش‌های تهیه‌ اسپرسو به وسیله‌ قهوه جوش روگازی موکاپات است که  هنوز هم معروف‌ترین برند تولیدکننده‌ آن در جهان یک کمپانی ایتالیایی به نام بیالتی است. برای همین در این مقاله با طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات آشنا می شویم.

اما قبل از هرچیز باید این نکته را روشن کنیم که قهوه‌ای که با این دستگاه تهیه می‌شود قهوه اسپرسو است. پس به خاطر واژه‌ قهوه جوش روگازی آن را با قهوه جوش روگازی ترک اشتباه نگیرید.

حال در این آموزش می خواهیم با هم بررسی کنیم که موکاپات چیست. به همین منظور ابتدا شما را با قسمت‌های مختلف یک موکاپات آشنا می‌‌کنیم و سپس درست کردن قهوه با موکاپات را آموزش می‌دهیم.

اما بد نیست اگر قبل از شروع آموزش، کمی هم درباره تاریخچه این وسیله صحبت کنیم.

تاریخچه موکاپات؛ مشکل یک مهندس قهوه خور

در یکی از روزهای عادی و آفتابی در ایتالیا ، آلفونسو با فنجان اسپرسویی در دست که از قهوه فروشی سر راهش خریده بود، دائما به این فکر می کرد که چه خوب می شد اگر این نوشیدنی خاص را می توانستیم در خانه و بدون داشتن دستگاه های بزرگ برای خودمان درست کنیم.

او که در میانه دهه پنجم زندگی اش قرار داشت و مهندس قابلی هم بود، این فکر را رها نکرد و به آزمون خطا پرداخت. تا اینکه در سال 1933 و در بحبوحه جنگ جهانی دوم توانست نخستین موکاپات جهان را بسازد. چیزی که یکی از محبوب ترین وسایل دم آوری قهوه و جز لاینفک آشپزخانه های مردم ایتالیا شد.

آلفونسو بیالتی پس از آن برند این دستگاه را به نام خودش ثبت کرد. برندی که با گذشت نزدیک به 90 سال، هنوز بهترین موکاپات های جهان را دارد.

اما چرا او نام موکاپات (Moka Pot) را برای دستگاهش انتخاب کرد؟ پاسخ اینجاست که آلفونسو شاید می خواست ادای احترامی به یکی از بهترین قهوه های جهان داشته باشد. یعنی قهوه یمنی و بندری به نام (مخا) در این کشور که تا به امروز هم بهترین قهوه های جهان را دارد. برای همین نام دستگاهش را موکاپات گذاشت تا بگوید این دستگاه، ظرفی (پات) است برای موکا.

اگر شما نیز علاقه دارید طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات را بصورت حرفه‌ای فرا بگیرید با ما همراه باشید.

مشاهده کنید: انواع موکاپات های بیالتی در فروشگاه آنلاین قهوه ایلیا

اجزای تشکیل دهنده قهوه جوش موکاپات:

قهوه جوش

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌‌کنید به طور کلی یک موکاپات از 5 قسمت تشکیل می‌شود.

نکات استفاده و نگهداری :

قهوه جوش

قبل و بعد از درست کردن قهوه با موکاپات باید به نکاتی توجه داشت. نکاتی که باعث می شود هم وسیله عمر مفیدی داشته باشد و هم بهترین بهره‌وری را از آن بگیریم. در زیر به بررسی نکات مربوط به موکاپات ها که تاثیر فراوانی در کیفیت قهوه خروجی و عمر دستگاه دارند می‌پردازیم‌.

سوپاپ کنترل فشار :

عملکرد این سوپاپ مانند سوپاپ زودپز است. یعنی زمانی کاربرد دارد که آب جوش به هر دلیلی نمی‌تواند وارد محفظه‌ خروجی قهوه شود. در این زمان جهت جلوگیری از افزایش فشار در محفظه آب، این سوپاپ بیرون آمده و بخار را خارج می‌کند. چراکه اگر این روند انجام نگیرد، احتمال ترکیدن دستگاه وجود دارد. حال به این نکته توجه کنید که این سوپاپ در حالت عادی باید بسته باشد.

محفظه آب :

قهوه جوش

این قسمت از موکاپات که پایین ترین قسمت آن است، با توجه به سایز موکاپات کوچک و بزرگ می شود. این محفظه همچنین دارای یک سوپاپ کنترل فشار است که هیچگاه نباید زیر آب قرار بگیرد. اما در مورد محفظه آب دستگاه توجه به دو نکته ضروری است. اول اینکه اگر شما زمان زیادی برای تهیه‌ قهوه ندارید، می‌توانید از آب 50 درجه استفاده کنید. ولی اگر طعمی مطلوب‌تر مد نظرتان است از آب سرد استفاده کنید. نکته‌ دوم اینکه شعله‌ مورد نظرتان را به اندازه‌ کف محفظه‌ آب انتخاب کنید. همچنین این شعله نباید زیاد باشد.

محفظه پودر قهوه :

قهوه جوش

این قسمت که شکلی قیف مانند دارد، روی محفظه آب قرار گرفته و لوله پایینی آن داخل آب می رود. هنگام عصاره گیری، آب جوش از این لوله بالا می آید و از سابه قهوه رد می شود. نکته اینکه همیشه پودر قهوه را لبالب محفظه پر کنید و ترجیحا آن را نکوبید. فقط با انگشتتان پودر قهوه را صاف کنید. جدای از اینکه بهترین قهوه برای موکاپات چیست، نکته‌ مهم در مورد پودر قهوه این است که میزان آسیاب قهوه نباید زیاد ریز باشد. چون هم در فیلتر بالایی گیر می کند و عملکرد دستگاه را مختل می‌ کند و هم باعث تلخ شدن بیش از حد قهوه می‌ شود.

مشاهده کنید: قیف یدک موکاپات بیالتی در فروشگاه آنلاین قهوه ایلیا

واشر پلاستیکی :

این واشر که همیشه جنسی پلاستیکی دارد بین محفظه آب و محفظه نگهدارنده عصاره قهوه قرار می گیرد. این واشر به نوعی، صافی (فیلتر) موکاپات را سر جایش نگه می دارد. تنها نکته درباره واشر این است که حتما پس از مشاهده‌ اولین خوردگی‌ها در آن، تعویضش کنید.

فیلتر و لوله خروجی قهوه :

فلیتر یا همان صافی موکاپات که از جنس آلومینیوم یا فلزی مشابه آن است، دارای سوراخ هایی هماهنگ است. کاربردش هم این است که فقط عصاره قهوه از آن خارج شده و به اصطلاح عصاره بدون لردی داشته باشیم. همیشه هم پس از پایان کار با دستگاه فیلتر و لوله‌ خروجی قهوه را با آب بشویید. این کار در مزه‌ نهایی قهوه بسیار تاثیرگذار است.

محفظه نگهداری قهوه و درب :

قهوه جوش

همیشه سعی کنید پس از هر بار استفاده درون درب قهوه جوش و محفظه‌ نگهدارنده قهوه را خوب بشویید. همچنین درون آن را دستمال بکشید تا قهوه به دیواره‌ ها رسوب نکند و کیفیت نهایی قهوه عالی باقی بماند.

نکات خرید یک موکاپات خوب:

قبل از اینکه سراغ طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات برویم، چند نکته را برای تهیه آن بگوییم. نکاتی که با رعایت آن می توانید انتخاب بهتری در خرید موکاپات داشته باشید:

  1. اولین و مهم ترین نکته در موکاپات ها جنس آلیاژ مصرفی آنهاست. جنس آنها به طور کلی از آلومینیوم یا استیل است. حال نکته اینجاست که کدام جنس بهتر است؟ پاسخ قطعا استیل خواهد بود. چراکه هم دوام بیشتری دارد و هم روی طعم قهوه اثر بدی نمی گذارد. اما آلومینیوم، دوام کمتری دارد و بر اثر استفاده زیاد، روی طعم عصاره قهوه اثر نامطلوب دارد. پس توصیه می شود کمی بیشتر خرج کنید و جنس استیل را بخرید تا قهوه بهتری داشته باشید.
  2. نکته بعدی برند و کارخانه سازنده موکاپات است. هرچند بیالتی هنوز عمده بازار موکاپات را در دست دارد، اما برندهایی همچون جنوا نیز از کیفیت خوبی برخوردارند. هرچند اگر بتوانید بیالتی اصل بخرید، بهتر است.پس لطفا از خرید برندهای متفرقه و ناشناخته دوری کنید و اجازه ندهید ارزان بودن آنها گولتان بزند.
  3. حجم موکاپات ها دیگر نکته مهمی است که باید در نظر بگیرید. چراکه برخی افراد مثلا شنیده اند موکاپاتی حجمش 4 کاپ است و فکر کرده اند پس خیلی باید بزرگ باشد. اما وقتی خریده اند، دیده اند که اصلا اینگونه نیست. چراکه کاپ یا فنجان در تصور ما ایرانی ها بسیار بزرگ تر از تصور ایتالیایی هاست. برای همین این نکته را در نظر بگیرید که هر کاپ در اروپا تقریبا 60 میلی لیتر در نظر گرفته می شود. برای مثال اگر می خواهید یک ماگ 200 میلی لیتری قهوه بخورید، یک موکاپات 6 کاپ تهیه کنید.

مشاهده کنید: انواع موکاپات در فروشگاه آنلاین قهوه ایلیا

موکاپات چگونه کار می‌کند ؟

اگر می خواهید ببینید درست کردن قهوه با موکاپات چگونه انجام می شود، این ویدئو را تماشا کنید. در این ویدئو به صورت دقیق تر با مراحل آن آشنا می شوید.

طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش رو گازی موکاپات:

طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات

حال نوبت آن است تا طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات را قدم به قدم بررسی کنیم:

  1. ابتدا دستگاه را باز کرده و محفظه‌ پودر قهوه را از محفظه آب جدا کنید. سپس مقداری آب درون محفظه آب بریزید. ( درست تا زیر سوپاپ کنترل فشار ) حال محفظه پودر قهوه را برداشته و آن را پر از پودر قهوه کنید. سپس سطح آن را با انگشت صاف کنید.

فوت گوزه گری: اگر می خواهید درست کردن قهوه با موکاپات روند سریع تری داشته باشد، از آب 50 درجه استفاده کنید. برای اینکار از قبل آب را گرم کنید.

  1. سپس محفظه‌ پودر قهوه را سر جای خود قرار داده و موکاپات را محکم ببندید.
  2. موکاپات خود را روی گاز قرار داده و منتظر شوید تا قهوه از لوله‌ خروجی خارج شده و درون محفظه قهوه بریزد.

حال قهوه‌ی شما آماده است، آن را با لذت نوش جان کنید!

فوت کوزه گری: قبل از اینکه رنگ قهوه خروجی از کرم روشن، کمرنگ تر شود، شعله را خاموش کنید. چراکه اگر حرارت زیاد از حد باشد، قهوه به اصطلاح بیش عصاره گیری (Over Extract) می شود.

مطالعه کنید: مقایسه دستگاه اسپرسوساز و اسپرسوساز روگازی ( موکاپات )

نکات مهم و قابل توجه در طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات :

طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات

  1. اگر به تازگی موکاپات تهیه کرده اید و برای اولین بار است که می ‌خواهید از آن استفاده کنید حتما این نکته را مد نظر داشته باشید که دستگاه‌ های قهوه ساز حتما باید قبل از استفاده برای بار اول شسته شوند. بدین منظور تمام فرایند طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات را جهت تهیه قهوه انجام دهید. فقط این بار محفظه‌ قهوه را پر نکنید. نصف یا کمتر در آن قهوه بریزید و پس از اتمام کار حتما قهوه بدست آمده را دور بریزید. سپس شروع به تهیه قهوه و نوشیدن آن کنید.
  2. پس از درست کردن قهوه با موکاپات و قبل از ریختن آن در فنجان، حتما فنجان را ابتدا پیش گرم کنید. بدین منظور ابتدا فنجان را با آب جوش پر کنید و بگذارید آب چند دقیقه درون آن بماند. سپس آن را خالی کنید. پس از انجام این کار قهوه را درون فنجان بریزید. این کار به منظور جلوگیری از شوک دمایی صورت می گیرد. بدین معنی که وقتی فنجان سرد باشد، قهوه داغی که وارد آن می شود، به یکباره با دمایی پایین تر برخورد می کند و احتمال اینکه طعم قهوه بد شود، وجود دارد.
  3. یکی از نکات مهم در مراحل طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات درجه آسیاب قهوه است. پس قبل از تهیه‌ قهوه به درجه‌ آسیاب آن دقت کنید. درجه‌ آسیاب مخصوص اسپرسو باید (Fine Grind) باشد. یعنی نه خیلی زبر (Coarse) مانند فرانسه و نه خیلی نرم (Extra Fine)مانند قهوه ترک. به طورکلی درجه‌ آسیاب قهوه برای موکاپات نسبت به اسپرسوساز برقی باید درشت تر باشد.
  4. پس از درست کردن قهوه با موکاپات سعی کنید آن را بلافاصله مصرف کنید. زیرا بعد از سرد شدن قهوه، ترکیبات شیمیایی تغییر می‌کند و خواص اصلی آن از بین می‌رود.
  5. اگر از گاز استفاده می کنید، شعله گاز باید خیلی ملایم باشد. اگر هم از اجاق برقی استفاده می کنید، موکاپات را در مرکز اجاق قرار ندهید. آن را در کناره های اجاق برقی بگذارید تا در مواجه مستقیم با دمای بالا نباشد. چراکه دمای بالا می تواند قهوه شما را بسوزاند و در نهایت طعم بسیار بدی داشته باشد.
  6. پس از هر بار درست کردن قهوه با موکاپات حتما آن را بشویید تا قهوه در فیلتر آن رسوب نکند. همچنین توصیه می شود برای شستن موکاپات از مایع ظرفشویی استفاده نکنید. چراکه هم عمر دستگاه شما را پایین می آورند و هم مواد شیمیایی آن طعم قهوه را خراب می کند. برای همین حدالمقدور موکاپات را فقط با آب گرم بشویید.

حرف آخر

حال که طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات را یاد گرفتیم، بگذارید حرف آخر را هم بزنیم.

هرچند به غلط موکاپات به عنوان دستگاه اسپرسوساز خانگی یا اسپرسوساز روگازی معروف شده، اما شما این اشتباه را نکنید. لطفا از این دستگاه انتظار اسپرسو با کرمای غلیظ نداشته باشید. درست است که موکاپات از شیوه دم آوری اسپرسو استفاده می کند، اما با دستگاه های اسپرسو ساز تفاوت دارد.

این تفاوت هم به خاطر اختلاف زیاد در فشار آب است که طعم و ظاهر متفاوت تری را باعث می شود. هرچند شرکت بیالتی برای کسانیکه به کرما علاقه دارند، موکاپاتی طراحی کرده تا کمی کرما در آخر عصاره گیری به قهوه اضافه شود. (به نوعی با این موکاپات می توان از قهوه خامه گیری کرد) اما باز هم نباید انتظار کرمای غلیظ و آن شدت طعمی قوی اسپرسو را از موکاپات انتظار داشته باشیم. به هر حال هر گلی یک بویی دارد و موکاپات هم در جایگاه خودش دستگاهی بسیار شگفت انگیز است.

همچنین شما علاوه بر موکاپات می‌توانید قهوه اسپرسو را به وسیله‌ اسپرسوسازهای برقی و اسپرسوسازهای همراه مینی‌پرسو و هندپرسو تهیه کنید.

مشاهده کنید: انواع اسپرسو ساز همراه در فروشگاه آنلاین قهوه ایلیا

لطفا تجربه تان از درست کردن قهوه با موکاپات را برایمان بگویید. اگر هم سوالی برایتان پیش آمد از ما بپرسید.

در آخر هم این ویدئو را برای درک بهتر طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات ببینید:


شادابی دست یافتنیست ، فقط انتخاب کن !

[kkstarratings]

207 دیدگاه در “طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات

  1. مجتبی گفت:

    با عرض سلام و تشکر بابت مطالب بسیار خوبتون
    من یه موکا پات تهیه کردم.سعی کردم همه نکات رو اجرا کنم ولی موقع بالا اومدن قهوه ، قهوه به صورت تکه تکه به بیرون میپاشه . مثل فیلم به صورت یکنواخت بیرون نمیاد و اصلا کف نمیکنه . مشکل کارم از کجاست؟؟؟؟؟؟

    1. علی شمس گفت:

      با سلام
      سوال اول اینکه نوع موکاپات شما چیه ، بیالتی یا سایر برند ها و اگر بیالتی هست کدوم مدل ؟
      سوال دوم اینکه قهوه را خودتان آسیاب کرده اید یا از فروشگاه آسیاب شده تهیه کردین ؟

      1. مجتبی گفت:

        مدلش کاپmodern life 3 هستش.
        قهوه رو از فروشگاه به صورت آسیاب شده تهیه کردم البته همون موقع برام آسیاب کرد

        1. علی شمس گفت:

          اگر موکاپات با کیفیتی هست و از نظر کیفیتش خیالتون راحته
          موضوع برمیگرده به واشر دستگاه ، باید واشر دستگاه رو با یه واشر نو و سالم تعویض کنین
          موضوع پاشیدن قهوه به این برمیگرده که واشر دستگاه یا شُل شده ، یا خراب شده ، یا کمی تغیر سایز پیدا کرده که فشار به در دستگاه به صورت یکسان ایجاد نمیشه و قهوه می پاشه به بیرون

          1. مجتبی گفت:

            خیلی ممنون
            واشر رو عوض میکنم و نتیجه رو براتون مینویسم

          2. مجتبی گفت:

            سلام چند وقت پیش واشر رو عوض کردم ولی فایده نداشت.همچنان قهوه غیر یکنواخت از لوله بیرون میپاشه

          3. محسن مداحی گفت:

            سلام.
            اگر با تعویض واشر و سوپاپ به نتیجه نرسید متاسفانه دستگاهتون مشکل داره و باید تعویضش کنید.

      2. سيروان گفت:

        سلام خسته نباشين
        من همه مراحل رو درست پيش رفتم اما آب جوش مياد و قهوه رو بالا انتقال نميده مشكلش از كجاشه؟
        يه قهوه جوش ديگه دارم مشكلي نداره

        1. رامین گفت:

          سلام مشکل قهوه ساز شما دفرمه شدن و از حالت دایره در اومدن محیط دور مخزن قهوه هست با استفاده از یک کش اسکناس مشکل حل میشه .کش پول رو دور لبه مخزن قهوه بندازین و درب قهوه سازو قشنگ محکم ببندین و رو شعله متوسط و کم قرار بدین. مشکل حل میشه

          1. مصطفی گفت:

            سلام من یک موکاپات خریدم.چرا خامه قهوه نداره؟مشکل از دستگاه اکسپرسو ساز رو گازیمه یا کلا اینطور میشه؟ممنکنم

      3. احسان گفت:

        سلام من قهوه جوشی که گفتید را تهیه کردم قهوه هم بیرون دادم برای مخصوص منوکاپ گازی آسیاب کردند اما موقع درست کردن آب خیلی با فشار بیرون میاد به طوری که کل اجاق و اطراف میپاشه مثل انفجار

    2. arash گفت:

      برادر من هیچ ربطی به واشر نداره و دستگاه هم سالمه فقط یکم باید حوصله به خرج بدی و شعله زیر قهوه سازو کم کنی بسیار کم اونوقت هم آروم میادبیرون و هم کف میکنه و هم قهوه تلخ و خوشمزه ای بهت میده

      1. مهدی گفت:

        آب سرد بیشتری در مخزن پایینی بریزید تا کفه حاصله بیشتر بشه و یکنواخت از لوله، وارد قوری بالا بشه و شعله رو هم کم کنید

    3. محمد گفت:

      سلام دوست عزیز
      نوع پودر قهوه خود رو عوض کنید
      از فروشنده بخواهید برای دستگاه موکا قهوه را پودر کند.

    4. مصطفی متولی گفت:

      علتش اینه که شعله زیاده..حرارت رو کم کنید.

    5. طباطبایی گفت:

      سلام بهتره بعد از جوش اومد زیرش کم کم کنید

  2. اشکان گفت:

    سلام…میخواستم بدونم قهوه که آماده شده رو میشه تا چند ساعت دیگه باقیماندشو استفاده کرد؟اگر گرم کردن دوباره بعد چند ساعت مشکلی داره..این مشکل جدیه یا فقط توصیه نمیشه؟

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.قهوه رو بعد از دم آوری باید مصرف کنید.بعد از سرد شدن ترکیبات شیمیایی داخل قهوه تغییر میکنه و دیگه خواص اصلی قهوه از بین میره.اما اینطور نیست که خطری داشته باشه.فقط توصیه میشه که قهوه رو بعد از دم کردن مصرف کنید.

      1. مجید گفت:

        سلام، بنده هم دقیقا مشکل اقا مجتبی را دارم
        واشر رو هم عوض کردم ولی فرقی نکرد، ایا قهوه جوش موکا دو کاپ با کاپ های بیشتر رفتارش فرق میکنه؟!!
        چون دقیقا با سه کاپ دقیقا همون نوع قهوه هیچ مشکلی نداره

  3. مریم گفت:

    ممنون لذت بردیم

  4. محمد رضا گفت:

    سلام.
    ممنون از توضیحات کاملتون.
    فقط میخوام بپرسم که بعد هر بار درست کردن قهوه،باید اون باقیمانده‌ی قهوه رو بریزیم دور یا بازم میشه باهاش قهوه درست کرد؟؟!

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.
      بعد از هر بار تهیه قهوه باید تفاله قهوه رو خارج کنید و دیگه نمیتونید از تفاله اون قهوه بگیرید.اما میتوانید از تفاله قهوه برای کارهای دیگری استفاده کنید.برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

      ۱۱ خاصیت تفاله قهوه

      1. جواداحمدی گفت:

        سلام دوستان من یه قهوه‌ای جوش روگازی ۲کاپ تهیه کردم. خیلی عالی قهوه داد نه پاشید نه کثیف کاری کرد…
        فقط یه سوال دارم یکی از. دوستام گفت به محض اینکه قهوه جوش تو جایگاهش قهوه داد گازو خاموش کن چند دقیقه صبر کن خود مخزن پر میشه لازم نیس روگاز باشه این روش درسته ؟؟؟

        یا درستش اینکه تا موقع مخزن پر شد روگاز باشه با شعله کم ؟؟؟

        1. مسعود زرفشانی گفت:

          سلام دوست عزیز
          روش ها مختلف است…اما شما به محض بالا آمدن قهوه، ابتدا شعله را تا آخر کم کرده و بگذارید چند ثانیه روی گاز بماند…سپس شعله را خاموش کرده و موکاپات را بردارید تا عملیات عصاره گیری پایان یابد

  5. deny your name گفت:

    بسیار بسیار سپاس و تشکر

  6. امیر زارع گفت:

    سلام من از موکوپات مارک Modern Life German خریدم -6 نفره ، اول اینکه متاسفانه رنگ روش که سیاه هست بصورت ذره ذره میریزه و اینکه احساس میکنم مخزنش 6 نفره نیست چون وقتی تا زیر سوپاپ پر میکنم آب رو حتی 3 تا فنجان کوچک هم نمیشه!
    از کجا میتونم بیالیتی تهیه بکنم؟

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.
      متاسفانه دستگاه شما از نوع چینی بدون کیفیت بوده. دستگاه های بیالتی رو میتونید از طریق فروشگاه اینترنتی ما تهیه کنید.

  7. عباس گفت:

    سلام و درود
    ممنون از توضیحات
    لطفا نحوه اضافه کردن شیر و این که چه میزان و چه موقه و به چه نوع قهوه ای میشه شیر اضافه کرد توضیح بدین ممنون میشم

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.
      شیر و سایر ترکیباتی که به قهوه اضافه میشه رو باید بعد از دم شدن قهوه به آن اضافه کنید.به تمام قهوه ها بعد از دم شدن میتونید شیر اضافه کنید.در بین روش های دم کردن قهوه فقط قهوه ترک رو میتونید با شیر دم کنید.

      1. آرین گفت:

        سلام من دوتا موکاپات یکی سه کاپ و یکی دو کاپ دارم اما قهوه رو اصلا بالا نمیاد ایراد از چیه قهوه رو هم از همونجایی که موکاپات گرفتم خریدم

        1. مسعود زرفشانی گفت:

          سلام وقت بخیر
          شاید ایراد از درجه آسیاب قهوه باشد

  8. جابر گفت:

    با سلام خدمت شما.من یک قهوه ساز فیلتری دارم دو تا سوال داشتم.ممنون میشم اگه جواب بدین.
    ۱-در کاتالوگ دستگاه مدت زمان تهیه قهوه ۱۰ دقیقه اعلام شده ولی دستگاه من پس از روشن شدن ظرف مدت ۳ دقیقه با سرعت زیادی قوری رو پر میکنه. نمیدونم اشکال از دستگاه منه یا طراحی دستگاه به صورت نرمالش هم همین جوریه.راستش من از خدمات پس از فروش پرسیدم ولی کسی جواب دقیق و قانع کننده ای بهم نداد. به نظر من فرایند تهیه این نوع قهوه باید به شکلی باشه که آب به صورت بسیار آرام و آهسته و به قول خودمون در حد چکه کردن روی قهوه بریزه تا فرصت بیرون کشیدن طعم قهوه ایجاد بشه. که این موضوع با جریان زیاد آب گرم ریخته شده بر روی قهوه در دستگاه من تناقض داره. نظر شما چیه؟ لطفا راهنمایی کنید.
    ۲-صفحه ای که قوری روش قرار میگیره تا موقعی که دستگاه روشنه ،گرمه . نمی دونم آیا بعد پر شدن قوری ، اگه کلید دستگاه برای گرم نگه داشتن قهوه روشن باشه، آسیبی به المنت آب گرم اصلی میرسه یا نه. چون دیگه در این حالت آبی برای گرم کردن در اطراف المنت وجود نداره. شاید این کار باعث سوختن المنت یا آسیب رسیدن به پلاستیک ABS دستگاه بشه. چون دربخش مشخصات فنی دستگاه نوشته “فاقد صفحه گرم نگهدارنده قهوه”.

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.
      پاسخ سوال اول : بیشتر دستگاه‌های قهوه‌ساز فیلتری دارای فیلتر فلزی یا پلاستیکی برای قهوه هستند که شکل مخروطی داره و سوراخ‌های این نوع فیلترها درشت هستند و به همین دلیل دم شدن قهوه و عبور از فیلتر با سرعت زیادی انجام میشه.بهتره از فیلتر های کاغذی مخصوص قهوه ساز فیلتری استفاده کنید تا دم شدن قهوه‌ شما به صورت استاندارد انجام بشه.
      پاسخ سوال دوم : معمولا این دستگاه‌ها دارای صفحه گرم نگهدارنده‌ی قهوه دم شده هستند و در صورت نبودن آب داخل مخزن آسیبی به المنت نمیرسه.البته دقت کنید که بهتره بعد از پروسه دم شدن ، قهوه خودتونو میل کنید تا خواص بیشتری از قهوه رو دریافت کرده باشید.

  9. armin گفت:

    سلام. من به تازگی یک عدد موکاپات 1 کاپ خریدم. وقتی باهاش قهوه درست میکنم همه چی درست پیش میره. ولی اخره سر مقداره کمی اب در مخزنه پایینی گیر میکنه و بالا نمیاد. ایا این امر طبیعیه؟

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.
      اگر مقدار آب خیلی کمه مشکلی نداره ولی اگر زیاده به احتمال زیاد واشر دستگاه شما خراب شده.

  10. Pari گفت:

    سلام میشه با قهوه جوش اسپرسو قهوه ترک هم درست کرد?

    1. علی شمس گفت:

      سلام
      خیر امکان پزیر نیست ، زیرا قهوه ترک بصورت بسیار نرم آسیاب شده است و زمانی که در سبد قهوه موکاپات قرار بگیرد موجب گرفتگی روزنه های فیلتر بالایی و سبد میشود و اگر سیستم موکاپات ب درستی هم عمل نماید مقدار بسیار زیادیاز پودر قهوه در مخزن بالایی جمع میشود که مصرف این قهوه به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود

  11. ایمان گفت:

    سلام، خسته نباشید، من به تازگی یک عدد موکاپات خریدم، موقع درست کردن قهوه تمام عملیات خوب پیش میره اما قهوه ولرم هستش منو راهنمایی کنید

    1. علی شمس گفت:

      با سلام
      نکات زیر رو مورد توجه قرار بدین
      حتما از آب سرد استفاده کنین در دستگاه
      شعله گاز رو خیلی زیاد و یا خیلی کم نکنین در این حد باشه که دقیقا به زیر دستگاه بخوره و کف دستگاه رو پوشش دهد
      قبل از ریختن قهوه در فنجان درون فنجان هایتان آب جوش بریزید و قبل از ریختن قهوه آب جوش را تخلیه کنید
      اما به طور کلی قهوه خروجی از موکاپات زیاد جوش و داغ نیست ، اما با روش های گفته شده خیلی بهتر میشه کیفیت قهوه نهایی

  12. فايزه گفت:

    سلام
    ببخشید قهوه ای که با دستگاه موکاپات درست میشه،،چه نوع قهوه ای هست؟

    1. علی شمس گفت:

      قهوه اسپرسو

    2. محسن مداحی گفت:

      سلام.قهوه اسپرسو

  13. سجاد گفت:

    سلام ممنون بابت آموزش خوبتون .یه سوال داشتم اونم اینه که؛واشر موکاپ رو چطوری خارج کنم که به واشر آسیب نرسه؟

    1. علی شمس گفت:

      سلام.با استفاده یک سوزن نازک

  14. ahmad گفت:

    با سلام من یک موکاپات یک نفره به قیمت ۳۰ هزار تومن با مارک atex خریدم و قهوه رو هم از همون مغازه تهیه میکنم ولی قهوه مزه سوختنی میده چه اشکالی داره و میخواستم بدونم که چرا قیمت موکاپات های بیالیتی انقدر بالاست !!! ایا کیفیت قهوه ای که با بیالیتی درست میشه یهتر؟؟؟

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.دستگاه های موکاپات چینی ارزان قیمت دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و فشار لازم در محفظه ی آنها ایجاد نمیشه و در نتیجه قهوه شما طعم سوختگی میگیره . البته بهتره برای موکا پات از قهوه هایی با رست مدیوم استفاده کنید.دستگاه های بیالتی به علت کیفیت سات بسیار بالا دارای قیمت بالایی هستند و طعم قهوه دم شده در این قهوه ساز ها بسیار بهتر از سایر موکاپات های موجود در بازاره

  15. mojtaba گفت:

    سلام .وقتی با موکا پات قهوه درست میکنم ، نیمه اول قهوه ای که بالا میاد خوب و غلیظ و خوش طعمه .ولی از یه جایی به بعد قهوه خیلی رقیق و بد بو و بد طعم میشه ، من همیشه سعی میکنم قبل از اینکه به این مرحله برسه زیر گاز رو خاموش کنم ولی خیلی کم قهوه میده اندازه یه کاپ (موکاپات سه کاپ دارم)،میخواستم ببینم همه اینجورین یا من بلد نیستم ؟ مشکل کارم از کجاست؟

  16. Mahdi گفت:

    سلام این که گفتید بعد از هر بار استفاده واشر دستگاهو در بیاریم و بشوریم. این کار واشر را خراب نمیکنه؟؟؟

    1. محسن مداحی گفت:

      نه واشر رو در نیاریید همینطورری زیر دستگاه رو بشویید .

    2. محسن مداحی گفت:

      نه واشر رو در نیاریید همینطوری زیر دستگاه رو بشویید .

  17. اترینا گفت:

    سلام خسته نباشید من تمام کارهایی که گفتین رو انجام دادم اما قهوه ام بسیار بی مزه و مانند آبی سیاه رنگ میشود و بسیار رقیق.روی شعله خیلی کم هم میزارم بعد چند دقیقه قهوه که بالا اومد ور میدارم ولی خیلی بی مزه و بده
    لطفا راهنمایی کنید

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.به طور کلی قهوه ای که با موکاپات های معمولی دم میشه غلظت یک اسپرسو خوب رو نداره و اگر دستگاه شما از برند های متفرقه و بی کیفیت باشه قهوه ای که با موکاپات درست میکنید هم بی کیفیت میشه.البته باید بگم قهوه ای هم که در دستگاه استفاده میکنید مهمه.

  18. مهدی گفت:

    سلام
    لطفا بفرمایید چرا هنگامی خروج قهوه از لوله خروجی ظرف ، قهوه از یکطرف لوله خروجی نسبت به دیگری نسبتا با تاخیر از موکا پات خارج می شود ؟ لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      درود دوست عزیز، این امر به احتمال زیاد بر میگرده به اینکه سطح پودر قهوه ای که در ابتدا در داخل سبد ریخته اید صاف نبوده، احتمال دیگر ، وجود موکاپات در سطحی کج است. در کل، این امر در کیفیت قهوه تاثیر چندانی ندارد

  19. مصطفی گفت:

    با سلام و تبریک سال نو برشما. سوال داشتم درمورد قهوه جوش. آیا آبی که از مخزن پایین به بالا میاد آب جوشیده هست یا ولرم؟ چون بنده وقتی استفاده میکنم . آب مخزن بالا اب ولرمی هست که اصلا دلچسب نیست

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      قهوه ای که در مخزن بالایی جمع می شود درجه حرارتی حدود 70 درجه دارد، اگر میخواهید قهوه شما گرم تر باشد، در مخزن آب، از آب جوش استفاده کنید. تا دمای قهوه دم شده بالا تر برود

  20. سعید گفت:

    سلام این واشر پلاستیکی موکاپات بر اثر حرارت مشکل سلامتی ایجاد نمیکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      درود
      چون نوشیدنی با این واشر هیچ برخوردی نداره گمان نکنم

  21. William گفت:

    سلام خسته نباشید
    سال نو مبارک ببخشید یه سوال داشتم
    قهوه جوش تازه خریدم سوالم اینه که وقتی اب جوش شد قهوه شروع کرد که بالا اومدن از لوله از کجا بفهمم که تموم شده و دیگه قهوه ای توی مخزن نیست و زیرش رو خاموش کنم؟

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      درب موکاپات رو باز کنید و مشاهده کنید و معمولا نصف قهوه که بالا آمد باید زیر گاز را خاموش کنید

  22. فرزین گفت:

    سلام خسته نباشید
    من میخوام یه موکاپات از سایت شما بخرم ولی میخوام بدونم اگه یه موکاپات 6کاپ بخرم امکان اینکه توش قهوه ی کمتری دم کرد وجود داره ؟ مثلا 2 یا 3 کاپ ؟؟
    یا حتما” باید دستگاه رو با آب و قهوه پر کرد و از کل ظرفیت دستگاه استفاده کرد ؟
    ممنون

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      باید دستگاه را لب به لب با قهوه پر کرد وگرنه قهوه ای رقیق و آبکی میده

  23. ahmad گفت:

    با سلام و تشکر از سایت خوبتون
    ایا اندازه اسیاب قهوه برای استفاده در موکاپات؛با اسیاب قهوه برای اسپرسوساز های برقی فرق میکنه؟؟ ایا باید درست تر باشه؟

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      بله متفاوت است باید درشت تر باشه

  24. mehdi گفت:

    با سلام لطفا بفرمایید چگونه می توان با موکا پات به ان حالت crema یا به اصطلاح حال خامه طبق ویدیوی بالا دست یافت ؟ بنده هر چقدر ازمون و تلاش می کنم نمی توانم با ان حالت crema قهوه را تهیه کنم لطفا دراین مورد توضیحات لازم را مبذول فرمایید

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      درود
      دوست گرامی کرما در کل به شرایط مختلفی بستگی داره، از نوع قهوه، میزان و دمای آب، و خود دستگاه، برای مثال دستگاه بریکا کرمای بیشتری نسبت به کلاسیک ها میزنه… ویدئو بالا ایده آل ترین حالت رو مهیا کرده و نتیجه رو میبینید

  25. mehdi گفت:

    با سلام لطفا خواهشمندم طرز تهیه قهوه با موکا پات بریکا را نیز مثل همین پست به طور کامل توضیح بفرمایید . با تشکر

    1. امید غفوری گفت:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      طرز تهیه قهوه با موکاپات بریکا نیز مشابه موکاپات‌های معمولی می‌باشد. تنها تفاوت آن داشتن کرما روی قهوه است.

    2. اشکان گفت:

      موکاپات کرما نمیده فقط کف تولید میشه که تو فنجون میریزی از بین میره که به تازگی و نوع دونه بستگی داره نژاد روبوستا که ارزونتر هم هست خیلی کف میکنه ولی خوشمزه نمیشه و خیلی هم تلخ میشه و نژاد عربیکا قیمتش دو برابر هستش خوشمزه است ولی کف نمیکنه البته من از کافه رویسا دونه برزیل اسپشیال گرفتم با اینکه صد در صد عربیکاست ولی کف میکنه در حد لالیگا

  26. mehdi گفت:

    در ضمن اینکه با هر نوع قهوه ای می توان نسبت و غلظت کرمای مورد نظر را با دستگاه بریکا بدست آورد ؟ لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر

    1. امید غفوری گفت:

      خیر دوست عزیز
      با توجه به نوع قهوه غلظت کرما نیز ممکن است متفاوت باشد.

  27. mehdi گفت:

    لطفا بفرمایید که آب رو تا سوپاپ که دراین دستگاه یعنی مدل بریکا پایین تر است تا آنجا باید ریخت ؟ در بعضی از فیلم آموزشی دیده می شود که مقدار نامعلومی آب رو اول به قسمت بالا یعنی ظرف جمع آوری قهوه میریزند وبعد به محفظه نگهدارنده آب ! که کمی گیج کننده است وبعداز خروج قهوه با قاشق قسمت خروجی قهوه رو بالا یا پایین می کشند !! یا زمان برداشتن از روی شعله ؟ لطفا دراین مورد راهنمایی و در مورد نحوه صحیح تهیه کردن قهوه با کرمای مشخص ، توضیحات لازم را مبذول فرمایید با سپاس فراوان

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      بله جناب آب حتما باید تا سوپاپ ریخته شود. گمان نکنم در جایی آب را بالا بریزند مگر در رسپی های خاص با موکاپات های خاص که نوشیدنی الکلی یا شیر را در بالا میریزند و آب را در محفظه پایین. در بعضی موکاپات ها برای ایجاد کرما این کار انجام میشه که در موکاپات های استانداردی مثل بیالتی نیاز نیست

    2. Ali گفت:

      سلام میخاستم ببینم وقتی قهوه درست میکنم اصلا کف نمیکنه دلیلش چیه.
      واینکه چطور میتونم کف بیشتری تولید کنم

      1. مسعود زرفشانی گفت:

        سلام دوست عزیز
        سه احتمال وجود دارده: یا اینکه درجه آسیابتون کمی درشت هست. یا اینکه دمای آب دستگاهتون پایینه و یا اینکه فشار پمپ دستگاهتون افت پیدا کرده

  28. mehdi گفت:

    با سلام وتشکر از پاسخگویی به موقع وعنایات شما ، اینجانب تمام مراحلی که برای قهوه طبق مراحل بالا ذکر نموده اید رو انجام دادم وتمام مراحل به خوبی انجام شد وظرف بالایی یعنی جمع آوری قهوه تا انتها با قهوه داغ و خوش عطر در عرض چند دقیقه پرشد ولی همیشه مقداری آب در محفظه پایینی یعنی ظرف نگهدارنده آب باقی می ماند آیا این طبیعی است ؟ لطفا راهنمایی فرمایید با سپاس

    1. امید غفوری گفت:

      با سلام و تشکر از توجه شما به مطالب سایت
      دوست عزیز اگر در محفظه‌ی آب دستگاه شما مقدار کمی آب باقی بماند طبیعی است و مشکلی وجود ندارد.
      موفق باشید

  29. mehdi گفت:

    با تشکراز پاسخ شما ، لطفا بفرمایید می شود اب را پایین تر از سوپاپ ریخت تا اینکه مقداری از آن در محفظه موکاپات باقی نماند ؟ در کل اینکه در محفظه پایینی مقداری آب باقی می ماند علت کار چیست لطفا توضیح و راهنمایی فرمایید با تشکر وسپاس

    1. محسن مداحی گفت:

      اگر مقدار آبی که در محفظه میماند زیاده قطعا واشر دستگاه شما ایراد داره.

  30. mehdi گفت:

    مقدار کمی آب نسبت به سایز ان مثلا در سایز 6نفره مقدار کمی از آب ولی در سایز 3نفره به مقدار خیلی جزئی باقی می ماند یعنی واشر هردو دستگاه ایراد دارد ؟! لطفا به صورت کامل راهنمایی و توضیح فرمایید . با سپاس

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      اگر مقدار آب جزئی است مشکلی نداره و دستگاه سالمه،

  31. رضا گفت:

    بدون استفاده از قهوه جوش هم ميشه قهوه عالي درست كرد ، ما كمي زحمت داره.جاش دردسرهاي قهوه جوشهاي جورواجور رو نداره.اينم بگم مقدار توضيح داده شده واسه يك فنجانه.براي تعداد بالا ميونين مقدار رو چند برابر كنينوسايل لازم : يك عدد ليوان روحي يا مسي ، چند فنجان به تعداد افراد ، پودر قهوه و شكر به تعداد ليوان ها…براي هر فنجان يك قاشق چاي خوري پودر قهوه و يك قاشق غذا خوري شكر داخل يك ليوان فلزي {بهتره مسي باشه اما از ليوانهاي روحي هم ميشه استفاده كرد } ميريزيم.اين مقدار واسه يك فنجان هست.بعدش آب جوش سرد{ واسه مناطقي كه آب سنگين دارن ، آب شير واسه مناطقي كه آبشون سبكه} به اندازه فنجان داخل ليوان ميريزيم و روي شعله گاز با حرارت كم قرار ميديم.با يك قاشق شربت خوري دسته بلند شرو ميكنيم به هم زدن محتويات ليوان.اين كار بين پانزده تا سي دقيقه ممكنه طول بكشه.بعد از گذشت اين زمان به محض اينكه قهوه قل اول رو زد شعله رو خاموش ميكنيم.مدتي ميذاريم دم بكشه.قهوتون آمادست.فقط هر كي قهوه بدون كافوئين ميخاد قهوه بدست اومده رو نيم ساعتي بذاره ته نشين كنه بعد اونو آروم منتقل كنه فنجان ديگه.حواسش باشه تا به پوره ها رسيد انتقال رو متوفف كنه.نوش جان.

  32. علی گفت:

    سلام خسته نباشید
    میخاستم بدونم من دستگاه قهوه جوشم (موکاپات) سه نفره هستش ولی اندازه یک نفر میخام درست کنم آب رو میشه اندازه یک نفر بریزم یا اینکه باید تا زیر سوپاپ باشه آب؟
    ممنون مشم راهنمایی کنید

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.آب رو میتونید کمتر بریزید ولی سبد قهوه رو حتما باید پر کنید

  33. نیما گفت:

    سلام
    آیا آسیاب قهوه هم وجود داره که خروجی اون قابل تنظیم برای موکاپ یا مثلا ترک باشه ؟
    اگه وجود داره آیا شما هم برای فروش دارید ؟

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      بله تمام آسیاب ها برای موکاپ تنظیم میشه ، موکاپ کمی درشت تر از اسپرو است
      برای قهوه ترک نیاز به آسیاب های صنعتی و حرفه ای است که هزینه بالایی می برد
      بله آسیاب هایی در همه رده ها در قهوه ایلیا موجود است و خواهد شد

  34. الهه گفت:

    سلام
    حتما باید محفظه ی پودر قهوه رو پر از قهوه کرد???
    اخه کلی قهوه هدر میره خب
    راستی میشه توی محفظه ی قهوه علاوه بر قهوه شکر یا پودر نستل ریخت???

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      بله حتما باید تا انتها پر کرد… به همین دلیل اندازه های مختلف از 1 فنجان تا 6 فنجان از این دستگاه ها وجود دارد
      فیلتر موکاپات فقط جای قهوه با آسیاب مناسب است… ریختن مواد دیگر علاوه بر خرابی دستگاه نوشیدنی مناسبی حاصل نخواهد داد

  35. مجید گفت:

    سلام ببخشید در یه موکاپ 6 نفره چند گرم باید پودر قهوه بریزیم و در اخر چند میل قهوه میده و به جز موکاپ بیالتی کدوم مارک خوب هستش ؟

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      درود
      سبد قهوه باید کاملا پر بشه که حدودا 40 گرم قهوه رو شامل میشه، قهوه خروجی در حدود 170 میلی لیتره
      و برند گت Gat ایتالیا نیز از برندهای خیلی خوبه موکاپه

  36. Captain Marvel گفت:

    سلام یه موکاپات Romax چهار کاپ دارم طبق گفته های شما سبدشو تا خرخره پر میکنم اب سرد تصفیه هم تا زیرسوپاپ میریزم وقتی که قهوه داره اماده میشه و از خروجی میاد تا نصف که میشه گازو خاموش میکنم تا باقیش هم بیاد روش کف داره اما به تدریج که میخاد تموم بشه کفش ناپدید میشه و قهوه یه دست بدون کف میشه دلیلش چیه؟ راستی وقتی که میخاد تموم بشه اخرش یه اب کرمی رنگ رقیق با فشار از لوله خروجی میاد بیرون. ممنون از مطالب خوب سایتتون.

    1. Captain Marvel گفت:

      البته اینم بگم رو کارتونش نوشته pezzetti:italexpress رو بدنه خودش نوشته Romax

    2. Captain Marvel گفت:

      البته دقیقا یادم نیست 4 کاپه یا 3 کاپ ولی فک کنم 3 کاپه به نظر شما مارک معتبری هست یا باید عوضش کنم؟ ممنون میشم پاسخ بدید

      1. محسن مداحی گفت:

        سلام .در اسپرسوساز های روگازی قهوه اسپرسو بدون کرما تولید میشه پس از دستگاهتون انتظار زیادی نداشته باشید .فقط اسپرسوساز بیالتی مدل بریکا دارای قابلیت تولید کرما روی قهوه اسپرسو است.

        1. Captain Marvel گفت:

          خب به نظر شما مینی پرسو بهتر کرما میده یا بریکا؟

          1. محسن مداحی گفت:

            مینی پرسو کرمای بهتری میده .

        2. فرهنگ گفت:

          جناب کاپتان مارول.
          من یه روماکس دو کاپ دارم عالی کار میکنه. کرم زیاد میده و هر کی دیده رفته موکاپات با یه برند دیگه خریده بامید اینکه همشون مثل هم هستن.ولی بعد بمن اطلاع داده که قهوه بدون کرم ساخته میشه.
          من تحت تاثیر نام بیالتی یه موکاپات اصلی با کیفیت ساخت بالا و البته اوریجینال تهیه کردم ولی هیچوقت قهوه رو با کیفیت روماکس درست نکرد.
          امروز که نوشته شما رو خوندم‌ متوجه شدم همون مارک pezzetti که روش نوشته Romax حرف نداره.

  37. Captain Marvel گفت:

    اها فهمیدم پس به طور کله هرچی دانه قهوه چرب تر باشه و فشار دستگاه بیشتر باشه کرمای تولید شده بیشتر و با کیفیت تره و در نتیجه قهوه تولید شده با کیفیت تره.
    حالا خداروشکر بالاخره فیزیک و مبحث فشار در شاره ها به یه کاری اومد??

  38. جواد گفت:

    با سلام وقت بخیر من یه دستگاه بیالتی 2 کاپ خریدم بعد 3 مرتبه مصرف آن را شستم و کنار گذاشتم اما بعد از چند ماه خواستم استفاده کنم کف دستگاه که سوپاپ دارد رنگ سیآه و سفید به خودش گرفته و حالت کپک دارد با هیچی هم پاک نمیشه میخواستم بدونم این دستگاه که این طور شده طبیعی هست؟و دوم اینکه میشه ازش استفاده کنم ضرر ندارد؟

  39. سلام ممنون ویدئوی خوبی بود کلش به زبان فارسی بود
    ایا باید حتما خودمان قهوه را اسیاب کنیم و ایا اسیاب شده اون طعم اصلی را داره

  40. سلام
    من همه موارد را رعایت می کنم ولی دو تا مشکل دارم
    بکی که کف نمی تون بگیرم یعنی قهوه من رنگ قهوه ای سوخته دارد و اصلا کف نمی کند
    دوم اینکه اگردرب موکاپات باز باشد قهوه به بیرون می پاشد
    لازم به ذکر است که در یک فروشگاه دستگاه و نوع قهوه هم را تست کردم خیلی خوب بود ولی در خانه موفق نمی شوم و من روی اجاق درست می کنم اما در عروشگاه روی یک پیک نیک کوچک تست کرد و خوب بود
    علتش چیه

    1. امید غفوری گفت:

      سلام
      بطور کلی موکاپات کرمای خوبی تولید نمی‌کند.

  41. fr گفت:

    با سلام
    موکاپات من 3 کاپ ظرفیت داره
    بعد از آماده شدن قهوه، در داخل ظرف پایینی دستگاه حدود 1.5 کاپ آب میمونه آیا این طبیعیه؟ اصلا آبی باید باقی بمونه یا نه؟ اگه آره در چه حدی نرمال به حساب میاد؟

  42. صادق محمدی گفت:

    برای اینکه قهوه غلیظ و خامه‌ایی بشه چیکار باید کرد ؟

  43. farshad گفت:

    با سلام
    موکاپات من 3 کاپ ظرفیت داره بعد از آماده شدن قهوه حدود 1.5 کاپ آب درون ظرف پایینی باقی میمونه آیا این طبیعیه؟ اصولا باید آبی بمونه یانه؟؟

    1. امید غفوری گفت:

      بله باقی موندن مقداری آب طبیعی هست.

  44. reza گفت:

    ممنون
    مطالبتون کاملا مفید بود و استفاده کردم

  45. بهار گفت:

    من که هیچی نفهمیدم?من ی قهوه ساز شیش کاپ خریدم 30تومن در حالی که شما میگین ی کاپش شصت تومنه?الان من اینو پس بدم یا نه??

    1. امید غفوری گفت:

      انواع و اقسام موکاپات با قیمتهای مختلف در بازار موجود هست و با توجه به کیفیت آنها، قیمت و کیفیت قهوه خروجی نیز متفاوت است.

  46. بهار گفت:

    حالا کلاقهوه ساز رو مزه قهوه تاثیر میذاره؟

  47. مصطفی گفت:

    سلام
    موکاپات من 4 کاپ هستش که از سایت شما خریداری کردم وقتی قهوه درست میکنم.. اون مزه دلخواه رو نمیده و
    مثل کلیپ بالایی کف نمیکنه مشکل کجاست!
    در ضمن از قهوه چهار میکس استفاده میکنم لطفا راهنمایی کنید؟

    1. امید غفوری گفت:

      سلام
      بطور کلی موکاپات کرمای خیلی خوبی تولید نمی‌کند. البته نوع قهوه هم بهتر است درصد روبوستای بیشتری داشته باشد.

  48. mehdi گفت:

    سلام خواستم بپرسم موكاپات استيلي ايا خوبه يا نه چون قبلا موكاپات الومينيومي داشتم ولي يدونه استيل خريدم ممنون

    1. امید غفوری گفت:

      سلام. جنس استیل بهتر هست.

  49. محسن گفت:

    سلام
    ایا اومدن تفاله (نه به مقدار خیلی زیاد(متوسط)) همراه با قهوه توی محفظه بالایی موکاپات غیر طبیعی هستش ؟
    ( اگه غیر طبیعی است علتش چیه؟ )

    1. جلال رمضانی گفت:

      بله غیر عادی هستش و یا موکاپات شما خرابه یا این که درجه‌ی آسیاب قهوه تون مناسب دستگاهتون نیست. ابتدا کمی پودر رو درشت تر کنید اگر مشکل رفع نشد ایراد از موکاپات هستش.

  50. امیری گفت:

    سلام.من یه دستگاه موکاپات فلر خریدم.که محفظه بالایی یه توری داره برای ساختن کرم یا کف روی قهوه.لطف کنید طرز استفاده از این دستگاه بگیید.ممنون.و تشکر

  51. amin گفت:

    کسی میدونه قهوه با کیفیت کجا میتونم تهیه کنم
    هان؟؟؟

  52. ساسان گفت:

    سلام خسته نباشید
    من بعد از اینکه قهوه رو داخل سبد پودر ریختم بعد 20 ثانیه سد خیس شد و قهوه خیس شدن و شبیه گل شد
    آیا این طبیعی هست ؟ اگه نیست مشکل از کجاست؟
    در ضمن بعد از درست شدن قهوه قهوه مزه ترش مزه داره که تو دهن بعد از چند مدتی باقی میمونه
    مشکل از کجا میتونه باشه؟
    ممنون برای سایت خوبتون

    1. جلال رمضانی گفت:

      بله طبیعی هستش. احتمالا قهوه ای که استفاده میکنید عربیکا هستش که طعم ترشی داره

  53. وحید گفت:

    سلام
    من خیلی فیلم آموزشی و مطالب سایت های مختلف رو خوندم و الان هم واقعا کلافه ام!
    ممنون میشم جواب بدید سوالاتمو.
    از کجا میشه فهمید که قهوه سوخته و خراب در اومده؟!
    اینکه کف قهمون رنگ تیره داشته باشه و بخار زیاد ازش بیاد یعنی قهمون سوخته نباید خورد؟!(قهوه ای هم که میزارم جاوا هستش و از خودتون خریداری کردم)
    من با دوتا قهوه جوش که از بازار خریدم با قیمتای مختلف همشون همین مدلی خروجی بهم میدن!(مارک امپراطور و کورونا)
    محفظه آب رو تا زیر سوپاپ آب میکنم و سبد قهوه هم تا سرش قهوه میکنم و به طوری که فشاری به قهوه ها وارد نشه آروم آروم با انگشتم سطح قهوه توی سبد رو صاف میکنم و در زیر یک شعله خیلی کم قرار میدم
    آیا این عمل اشتباهه؟!

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز . خیر اشتباه نیست. مشکل شما دقیقا چی هستش ؟

      1. وحید گفت:

        سلام
        فهمیدم مشکل از کجا آب میخوره
        شعله رو خیلی بیش از حد کم میکردم و همش خروجی قهوه ام خراب در میومد!

  54. اشکان گفت:

    این یارو تو فیلم که آموزش قهوه درست کردن میده انگار اعصاب نداره ها

  55. fateme گفت:

    سلام ببخشيد من به تازگي يه اسپرسوساز استيل خريدم.ميخاستم ببينم خوبه يانه چون يه اقاكه قهوه فروش بود بمن گفتن الومينيومي بهتره چون استيل قهوه اسپرسو خراب ميكنه وبدميشه. ميخاستم ببينم واقعا همينطوره يانه ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    1. جلال رمضانی گفت:

      الومینیوم به سرعت داغ میشه و ممکن است قهوه بسوزد . استیل بهتر هست

  56. Mohammad گفت:

    سلام من با موکاپاتم وقتی قهوه درست میکنم بعد از مدتی قهوه باسرعت و یهویی بیرون میاد مشکل از چیه من این قهوه جوش رو به تازگی خریداری کرده ام چه کنم

    1. محسن مداحی گفت:

      ممکنه واشر خاب باشه

  57. mahdi گفت:

    سلام خسته نبا‌شید من یه قهوه جوش موکاپات تازه گرفتم وقتی قهوه رو تا اخرش روی سبد پر میکنم خیلی خیلی تلخ میشه اصلا نمیشه خورد جنس قهوه ی منم ملایم یعنی تلخ نیست اگه به سبد کم قهوه بریزم مثلا نصفش چه فرقی میکنه
    ممنون میشم جواب بدید

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. تلخی زیادیکی از ویژگی های موکاپات هستش . اگر کمتر قهوه بریزید قهوه تون خیلی رقیق و ابکی میشه .

  58. مقاله مفیدی در مورد موکاپات بود از سایت ایلیا خیلی ممنونم

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلامت باشید. ممنون از شما دوست عزیز

  59. هانیه گفت:

    سلام .خسته نباشید…ببخشید سوالم اینه نمیتونیم تو محفظه بجا اب از شیر استفاده کنیم؟؟؟ بعد اینکه قهر ترک و میشه شیرین تر کرد قبل استفاده چه راهی واسه شیرین شدن طعم این اپرسو هست؟

  60. حمید گفت:

    چرا وقتی از موکاپات عصاره‌گیری میکنم قهوه حالت کدر داره و ذرات ریز قهوه باهاش مخلوط میشه؟ دیدم بعضیا خیلی شفاف عصاره‌گیری میکنند، حتی خودم آسیاب دستی گرفتم و درشت تر از حد معمول آسیاب کردم ولی فایده نداره

    1. جلال رمضانی گفت:

      قهوه تهیه شده با موکاپات معمولا غلیظ و حاوی پودر قهوه هستش البته به کیفیت ساخت محصول هم باید توجه کرد ولی در کل قهوه موکاپات غلیظ است.

  61. سیاوش گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمت شما و تشکر میکنم از شما بابت سایت عالیتون

    سوالم از شما اینه، ما باید چقد درپوش یا همون (محفظه ی قهوه)رو سفت کنیم ؟؟؟
    آیا لازمه که حتما محفظه ی قهوه رو سفت ، سفت کنیم یا نه؟؟؟؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام .ممنون سلامت باشید دوست عزیز. منظورتون از سفت کردن محفظه قهوه چیه ؟ اگر منظورتون بستن پیچ آن به پاینی هستش تا جایی که جاداره و خیلی سفت نشه چون ممکنه به واشر اسیب برسه

      1. سیاوش گفت:

        دو سه باری که با موکوپات قهوه درست کردم ،، حدود یکی دو دقیقه بخار از لوله خروجی خارج شد و بعدش قهوه شروع به خارج شدن میکرد به همین دلیل فک کردم شاید خوب سفت نکردم موکوپات رو؟؟

        به طور کلی اگه اول بخار بالا بیاد و بعد دو یا سه دقیقه قهوه خارج بشه آیا دستگاه خرابه یا من درست عمل نکردم و سبد قهوه رو پر نکردم

        1. جلال رمضانی گفت:

          خیر مشکلی نیست. روند کار به همین شکل هستش. ابتدا آب به جوش میاد و بخار به بالا میاد سپس قهوه بیرون میاد. طبیعی هستش و مشکلی نداره .

          1. Hossein گفت:

            سلام، ببخشید ی سوال داشتم؟ که ببینم میشه از پودر قهوه های اماده ک توی ی قوطی کوچیک هستن تو این قهوه جوش استفاده کرد؟؟؟

          2. جلال رمضانی گفت:

            سلام دوست عزیز. باید به درجه‌ی آسیاب قهوه توجه کرد اگر مناسب موکاپات هست بله می‌شود.

  62. mohsen گفت:

    سلام سوالی داشتم خدمتتون و اون اینکه وسیله ای که قهوه ترک رو روی اون میزارن و گرم میشه چیه حالت سه پایه در ویدیو آموزشی رو میگم

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز. این وسیله چراغ الکلی هستش که در زیر سه پایه قرار گرفته .

  63. گلرخ گفت:

    آیا از موکاپات میشه برای تهیه نسکافه، هات چاکلت و هم استفاده کرد؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. در عمل غیر ممکن نیست اما نتیجه جالبی به دست نخواهد آمد

    2. 9397620423 گفت:

      سلام من یه موکاپات سه کاپ دارم میخوام یه اسپرسو یه نفره غلظتشم کم باشه درست کنم چه مقدار قهوه در سبد قهوه بریزم

  64. mahdi nemati گفت:

    سلام خسته نباشید من با موکاپات اسپرسو درست کردم ولی شک دارم مگه نباید اسپرسو غلیظ باشه واسه من ابکی بود

    1. جلال رمضانی گفت:

      خیلی غلیظ نیست. بیشتر سنگین هستش .

  65. Ehsan گفت:

    سلام
    اگه بخواییم با جازوه اسپرسو درست کنیم چطوریه؟
    میشه راهنمایی کنید؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام به شما دوست عزیز. مفهوم قهوه اسپرسو اینه که شما تحت فشار قهوه رو تهیه کنید حال اگر در جازوه قهوه تهیه کنید دیگر اسپرسو نخواهد بود بلکه همان قهوه ترک است البته با طعمی نامطلوب

      1. Ehsan گفت:

        آخه رفتم مغازه طرف بهم گفت این قهوه اسپرسو هستش گفت ترک هم داریم
        حالا اینو چجوری درست کنم ک خوب در بیاد؟من با آب سرد قاطی کردم گذاشتم رو شعله موقعی ک یکم کف کرد برش داشتم ولی زیاد جالب نشده طعمش
        تو سایتم هرچقد گشتم طرز تهیه قهوه با جازوه نبود همش با این دستگاه های قهوه سازه

        1. جلال رمضانی گفت:

          دوست عزیز منظور فروشنده از اسپرسو درجه اسیاب قهوه بوده بنابراین شماا نمیتوانید این قهوه را در جازوه تهیه کنید چون طعمی نامطلوب خواهد داشت اگر میخواهید قهوه را با جذوه درست کنید باید قهوه با درجه اسیاب ترک خرید نمائید. پیشنهاد میکنم ابتدا اطلاعاتی در مورد قهوه به دست بیاورید تا به اشتباه نیوفتید. به طور خلاصه بهتون بگویم قهوه ای که با جازوه درست میشه بهش قهوه ترک میگن و باید با ریزترین درجه اسیاب بشه و قهوه ای که با موکاپات یا اسپرسو ساز تهیه میشه بهش اسپرسو میگن و درجه اسیابش ازترک درشت تر هست .

  66. Ehsan گفت:

    اها خیلی ممنون
    پس من قهومو با آسیاب ریز تر کنم دگ

    1. جلال رمضانی گفت:

      بله. خواهش میکنم .سلامت باشید.

  67. D0N گفت:

    سلام چند تا سوال داشتم :
    ۱-من یه موکاپات یه کاپ مارک امپراطور به تازگی خریدم میخواستم بدونم تجربه کار با این مارک رو داشتید ؟ نظرتون دربارش چیه مارک خوبیه ؟
    ۲-قهوه ای که من با موکاپات تهیه میکنم خیلی آبکیه و فقط آب سیاه میاد بالا بدون ذره ای کریما واسه همین از یکی از دوستان حرفه ای سوال کردم گفت یا قهوه خوب بخر یا یه دستمال کاغذی دو لایه کن بزار رو سطح قهوه بعد در موکاپات رو ببند زمانی که این کار رو انجام میدم کریما میگیرم اما قهوه خیلی ترش و بد مزه میشه و بوی سوختگی میده و موکاپات هم خیلی داغ میشه و قهوه رو میپاشونه نظرتون درباره این کار چیه مشکلی نداره ؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز. در مورد برند امپراطور متاسفانه اطلاعاتی ندارم.
      قهوه موکاپات باید غلیظ باشه و اگر خیلی آبکی هست مشکل از دستگاهتونه . دستمال کاغذی برای دستگاه مشکلی ایجاد نمیکنه چون باعث میشه فشار بیشتری به قهوه بیاد و عملا قهوه از بین دستمال کاغذی عبور میکنه به همین دی کرمای بیشتری بهتون میده. البته اینو فراموش نکنید که کرما مخصوص دستگاه های برقیه و اصلا از موکاپات انتظار کرم نداشته باشید.

  68. مژگان گفت:

    سلام من یک موکاپات استیل اینوکس خریدم ولی هر بار با اینکه تمام اصول را رعایت میکنم ولی قهوه از خروجی اصلا فوران نمیکنه اول چند قطره خارج میشه و بعد متوقف میشه ممنون از سایت مفید شما

  69. مرضیه گفت:

    سلام من به تازگی یه موکاپات استیل خریدم وقتی میخوام ازش استفاده کنم از سوپاپش آب قطره قطره بیرون میریزه میخواستم بدونم مشکل از موکاپاته ؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام . دستگاهتون مشکل داره و نباید از سوپاپ آب بیرون بریزه

  70. Hossein گفت:

    سلام و خسته نباشید، ببخشید من قهوه سازم مدل 6 کاپ هستش و تا حالا هم قهوه برزیلی و اسپرسو باهاش درست کردم ولی هیچ کدوم رنگ و مزه ای ک باید داشته باشه رو نداره.
    مثلا هردو نوع قهوه ک درست کردم رنگشون شبیه چای در میومد.
    شما میدونید مشکل چیه؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. ممنون.
      اگر تمامی مراحل را به درستی انجام می دهید ممکن است عیب از خود دستگاه باشد.

  71. هادی گفت:

    با سلام. موکاپات بنده قسمت فیلتر بالاییش یک مقدار لقی داره. آیا این طبیعیه؟ تا جایی که میدونم برندش ناشناختس.

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز. خیر نباید لق باشه باید کاملا محکم و ثابت باشه

  72. حسین گفت:

    سلام وقتتون بخیر، من بیالیتی بریکا گرفتم قهوه با فشار زیاد یکباره میزنه بیرون طوری که میریزه بیرون، میخواستم اگه میشه راهنماییم کنید

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. باید سوپاپ بالای دستگاه رو تنظیم کنید.

  73. Heliaa گفت:

    سلام من تازگی یک موکا ۶ کاپ خریدم همه مراحل رو رعایت کردم اول شعله رو کم کردم بعد یرب دیدم اتفاقی نمیوفته بعد شعله رو زیاد کردم قهوه کم کم ولی با فشار خارج شد طوری که اگر در موکا باز بود به بیرون میریخت و هروقت شعله را کم میکردم بیرون اومدن قهوه متوقف میشد میخوام ببینم مشکل چیه؟!

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. درجه ی آسیابرو کمی درشت تر بگیرید. با شعله کمتر امتحان کنید.

  74. علیرضا گفت:

    سلام!
    من جدیدا موکاپات بیالتی اکسپرس گرفتم اما مقدار زیادی از آب داخل مخزن میمونه و بالا نمیاد. موکاپات رو 2 روزه خریدم و از اول این مشکل رو داشت. واشر نو هست و قهوه نشت نمی کنه.
    1-ممکنه از درجه آسیب قهوه باشه؟ یعنی به قدر کافی درشت نباشه و نذاره آب مخزن کامل خالی شه؟
    2-واشر دقیقا چه کار میکنه؟چون برای بیشتر سوال ها گفتین مشکل از واشر هست

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. تا چه حدی داخل مخزن آب میریزید ؟ خیر نمیتونه به درجه آسیاب مربوط باشه .

      1. علیرضا گفت:

        تا زیر سوپاپ. قهوه ای که تا الان استفاده می کردم شاید یه مقدار درشت آسیاب شده چون از اول حتی با شعله کم قهوه آروم نمیاد بیرون یعنی میپاشه اینور اونور. قهوه ای که جدیدا گرفتم بیشتر آسیاب شده و آروم میاد بیرون. به نظر شما درجه آسیاب در بیرون اومدن قهوه موثره؟ و مشکل آب زیاد مخزن چیه؟

        1. جلال رمضانی گفت:

          واشر دستگاه رو برعکس کنید و درجه آسیاب رو درشت تر انتخاب کنید . نتیجه رو بهمون بگین. ممنون

  75. مهدی گفت:

    درود برشما
    بنده جدیداً یه موکاپات خریدم آیا میتوان به جای آب از شیر استفاده کرد؟؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. در عمل غیر ممکن نیست اما کاری بیهوده . خطرناک هستش چون دمای جوش شیر و آب و همچنین غلظت این دو مایع متفاوت است. بنابراین احتمال منفجر شدن موکاپات هست اما اگر منفجر نشود هم طعمی مناسب نخواهد داشت.

      1. سلام من یک دستگاه قهوه جوش دستی تازه خریداری کردم وقتی کل مراحل را انجام میدم اول مقداری آب از آن خارج میشه و سپس قهوه و وقتی درب آن را باز می کنم قهوه رفته داخل آب منبع لطفا راهنمایی کنید؟

        1. جلال رمضانی گفت:

          سلام. اگر از کیفیت دستگاه خریداری شده مطمعن هستید، درجه آسیاب رو درشت تر بگیرید.

  76. عارف گفت:

    سلام.ممنون از مطالب عالی تون . میخواستم بپرسم که باقی موندن آب فقط دلیلش خرابی واشر هست یا نه؟
    و دوم اینکه گزاشتن دستمال کاغذی چه تاثیری تو قهوه به دست اومده داره؟ آیا انجام این کار به قهوه جوش آسیب میرسونه؟
    سوم اینکه اگه بخوام قهوه هم غلیظ تر باشه وهم بیشتر کف کنه چه کارایی انجام بدم؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. ممنون از شما دوست عزیز.
      بیشتر به خرابی واشر مربوط میشه ولی ممکنه از سوپاپ و یا این که کلا دستگاهتون معیوبه هم باشه.
      گذاشتن دستمال کاغذی عملا کاری برای شما انجام نمیده جز این که الیاف دستمال هم به داخل قهوه راه پیدا میکنه. البته به دستگاه آسیبی نمیرسونه.
      در مورد کف بیشتر ، کلا داخل موکاپات انتظار کف از قهوه نداشته باشین.

  77. alaatv.com گفت:

    وای خیلی خوبه ساییتون

  78. حسینی گفت:

    سلام اگه سوپاپ دستگاه خراب بشه میشه عوضش کرد ؟؟؟؟؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. بله

      1. حسینی گفت:

        ممنونم . از شما و سایت خوبتون

        1. جلال رمضانی گفت:

          ممنون. سلامت باشید.

  79. حسینی گفت:

    سلام
    اگر از سوپاپ قهوه جوش گازی موقع درست کردن قوه هوا بیاد بیرون عین زودپز ..
    علتش چیه ؟؟؟
    خراب شده ؟؟؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. خیر اون قطعه کارش همینه که ازش هوا خارج بشه.

  80. صبا گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    به من گفتن که قهوه توی صافی تا جایی که ممکنه بکوبم و اینکه این کار نتیجه بهتری میده…
    و اینکه هرچی قهوه غلیظ تر از صافی خارج بشه بهتره…
    ایا این درسته؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. خیر اصلا نباید قهوه رو در موکاپات کوبید. غلظت قهوه بیشتر باشه خوبیه ولی تا حدی که طعم قهوه خراب نشه.

      1. صبا گفت:

        ممنون از راهنماییتون

        1. جلال رمضانی گفت:

          در خدمت هستیم

  81. علی رحمتی گفت:

    سلام.من یک قهوه ساز استیل اینترنتی خریدم که با بقیه موکاپات ها فرق داره و شبیه پارچ.وقتی قهوه درست میکنم تا شعله رو زیاد نکنم قهوه بیرون نمیاد و اینکه قهوش خیلی تلخ وغیرقابل خوردنه.دستگاهو که باز میکنم داخل مخزن آب، قهوه ریخته.قهوه ام رو هم از یکی از اقوام گرفتم که البته برای دستگاه برقی استفاده می‌کرده وخیلی نرم و شبیه پودره.
    الان مشکل از چیه؟قهوه ساز یا قهوه یا روش من؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. خب مسلما قهوه تون خیلی ریزه و باید درشت تر باشه. قهوه رو با درجه مناسب استفاده کنید اگر مشکلتون حل نشد مشکل از دستگاهه

  82. محمد گفت:

    سلام، ۱_با موکا پات امکان تهیه قهوه ترک هست یا نه؟۲_باموکاپات چهار کاپ آیا میشه کمتر از ظرفیت اش قهوه درست کرد؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. خیر قهوه ترک باید با جذوه تهیه بشه . خیر نمیشه کمتر تهیه کرد

  83. جلال گفت:

    سلام من دوتا قهوه جوش گرفتم جفتش مراحل رو دقیق انجام میدم اما وقتی دستگاه رو میزارم رو گاز اب سرد میاد بیرون اصلا به مرحله جوش و بخار نمیرسه لطفا راهنمایی کنید سپاسجلال

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. باید آب به جوش بیاد تا از دستگاه خارج بشه . کیفیت ساخت دستگاه نیز مهم هستش .

      1. جلال گفت:

        با سلام مجدد و خسته نباشی خدمتتون عرض کردم دستگاهای من اولش خوب بودن اما بعد مدت کوتاه این مشکل رو پیدا کردن البته بعضی اوقات درست کار میکنن اما اغلب اوقات متاسفانه همینکه موکا پات رو روی اجاق میزارم بعد ۱۰ تا ۲۰ ثانیه که هنوز اب ولرم هم نشده تقریبا کل اب میاد بیرون
        به قهوه فروش ها و مغازه دار ها میگم میگن اصلا امکان نداره چنین چیزی
        لطفا راهنمایی بفرمایین

        1. جلال رمضانی گفت:

          واقعا هم جنین چیزی از نظر علمی و فیزیک امکان نداره . شما از عدم رسوب یا تنگ شدن لوله های دستگاهتون مطمعن شوید.

  84. نبی گفت:

    سلام خسته نباشین
    قهوه که اماده میشه هیچ تفاله ای تو محفظه باقی نمیمونه و داخل قهوه تفاله ای نیست میخوام بدونم مشکل قهوه جوش یا قهوه خیلی ممنون میشم پاسخ بدین
    مدل romax

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. ممنون. مطمعن هستید که از قهوه استفاده می کنید ؟ نسکافه نیست احتمالا ؟

  85. محمد گفت:

    سلام
    در موکاپ های مثبت سه نفر میشه به‌اندازه یکنفره درست کرد؟؟؟
    و اینکه الا بهترین مارک های موکاپ چیه؟؟

  86. emad گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم لازمه اون مقدار ابی رو که میریزیم حتما تا زیر سوپاپ باشه اگه کمتر یاشه مشکلی داره؟ اگه قهوه رو هم کمتر بریزم مشکلی پیش میاد؟

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر آب رو کمتر بریزید عصاره گیری کامل انجام نمیشه

  87. zerafat گفت:

    سلام. ممنون از توضیحات کاملتون.

  88. سعید گفت:

    سلام من با موکاپات قهوه درست میکنم چرا رنگ قهوه شکلاتی نمیشه یا کف نمیکنه?

  89. امید گفت:

    سلام،قهوه رو عین فیلم میریزم و آب رو همچنین،ولی چه شعله رو زیاد میکنم و چه کم هیچ چیز از قهوه بالا نمیاد و فقط آب پایین دستگاه بخار میشه و قهوه میسوزه،تا جایی که آب دستگاه کاملا بخار میشه،مشکل کار کجاست؟ممنون

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام دوست عزیز
      احتمال زیاد موکاپات شما ایراد اساسی داره…شاید از سوپاپ و یا شایدم از مسیر خروجی باشه…در هر حال پیشنهاد میشه یک موکاپات جدید تهیه کنید

  90. مهدی گفت:

    سلام و درود فراوان بر شما. تشکر بابت مطالب خیلی خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *