آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

سبد های تحت فشار یا فشرده (Pressurized) و غیر فشرده (None – Pressurized)

سبد های تحت فشار یا فشرده (Pressurized) و غیر فشرده (None - Pressurized)

اسپرسو با در نظر گرفتن متغیرهایی می‌تواند به هنری عالی تبدیل شود . یکی از این متغیرها سبدی است که برا تهیه‌ی اسپرسو از آن استفاده می‌شود.  در این مطلب قصد داریم تفاوت بین سبد های فشرده و غیرفشرده ( که به سبدهای یک جداره و دوجداره فیلتردار نیز معروف است ) را بررسی کنیم. این دو نوع هم مزایا و هم معایبی دارند.

 سبد پورتافیلتر

در ساختار پورتافیلتر ، سبدی برای نگه داشتن پودر قهوه به منظور تهیه‌ی اسپرسو وجود دارد. می‌توان سبد قهوه را برای تمیز کردن یا تخلیه تفاله قهوه و یا تغییر اندازه‌ی آن پورتافیلر خارج کرد.

در انتهای پورتافیلتر صفحه‌ای مشبک وجود دارد که دارای روزنه‌هایی است به قطری که آب به بتواند از آن عبور ککند ولی در عین حال پودر قهوه را در خود نگه دارد.

سبد های تحت فشار یا فشرده (Pressurized)

سبد های تحت فشار یا فشرده (Pressurized) و غیر فشرده (None - Pressurized)

سبد های تحت فشار که به سبد های دوجداره نیز معروف‌اند دارای صفحه‌ای مشبک هستند. علاوه بر آن، صفحه‌ای دیگر با روزنه‌ی ریزی در وسط آن قرار دارد . وظیفه‌ی این روزنه‌ی کوچک هدایت کردن محلول قهوه با فشار بیشتر به بیرون است. این کار باعث اعمال فشار بیشتر بر قهوه‌ی تهیه شده می‌شود. به طور معمول این گونه سبدها را می توان در بیشتر دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی مشاهده کرد ولی در اسپرسو سازهای صنعتی کاربردی ندارند.

اکنون مزیت این گونه سبد چیست ؟

بزرگترین مزیت استفاده از این سبدها تولید قهوه با غلظت بیشتر است . این گونه سبد همچنین می‌تواند پودر قهوه با درجه‌ی زبرتر را تحمل کند . این مزیت زمانی مهم است که پودر قهوه با درجه دقیق در دسترس نباشد و یا این که شخص تهیه کننده‌ی قهوه نمی‌خواهد چندان خود را درگیر دانش و پیچیدگی تهیه‌ی قهوه کند. این سبد ها امکان استفاده از پودر قهوه‌ی مانده و از قبل آسیاب شده را به ما می‌دهد و با این حال اسپرسو ما از کرمای خوبی برخوردار می شود.

فشاری که در بین دیواره‌ی دوم به وجود می‌آید باعث می‌شود که آب راه خود را از روزنه‌ به بیرون پیدا کند و این باعث استخراج روغن قهوه می‌شود. این دلیل است که قهوه با درجه‌ی آسیاب زبرتر نیز قابل قبول است.

سبدهای معمولی یا غیر فشرده (None – Pressurized)

این سبدها به طور معمولی برای تهیه اسپرسو استفاده می‌شوند. تفاوت این سبدها با سبدهای فشرده این است که دیگر جداره ی دوم را ندارند. در اینجا فقط اعمال فشار در زمان تهیه‌ی قهوه و زمان تمپ آن است. این روش ترجیحی برای علاقه مندان به قهوه و باریستاها است. دلیل استفاده‌ی بارسیتاها از این سبدها  کنترل بهتر بر هر مرحله‌ی انحلال و تهیه اسپرسو است. این موضوع بسیار مهم است که شما از درجه‌ی آسیاب قهوه مطمعن شوید برای این که بهترین درجه برای دستگاه اسپرسوساز خود انتخاب نمایید. این سبد ها بهترین نتیجه را زمانی به ما می‌دهند که از پودر قهوه‌ی نرمتر و تمپ مناسب استفاده کنیم. این دو نیز نقش مهمی در عمل انحلال دارند.

استفاده از این سبد ها نیازمند دقت بیشتری است و در قبال کار خیلی خوب نتیجه‌ای عالی به دست می‌آید . این سبدها به شما قهوه‌ای با غلظت (Body) بیشتر و رایحه‌ای بهتر می‌دهد.

[alert style=”success”] حتما مطلعه کنید : طرز تهیه قهوه اسپرسو و نکاتی برای حرفه ای شدن [/alert]

نتیجه گیری

سبد های تحت فشار یا فشرده (Pressurized) و غیر فشرده (None - Pressurized)

سبد دو جداره تحت فشار باعث تولید کرمای غیر حقیقی می‌شود و می‌توان با استفاده از آن ، از پودر قهوه با درجات درشت‌تر هم استفاده کرد که بیشتر برای مبتدی‌ها و در وسایل خانگی استفاده می‌شود. تمپ پودر قهوه چندان تاثیری در کیفیت قهوه‌ی خروجی از این سبدها ندارد و قهوه‌ای با غلظت میانگین به ما می‌دهد.

در استفاده از سبد یک جداره یا غیر فشرده باید همه‌ی مراحل تهیه‌ی اسپرسو را به دقت انجام داد و درجه‌ی آسیاب نرم باشد. غلظت (Body) قهوه بیشتر و رایحه ی آن قوی تر خواهد بود ولی نحوه‌ی تمپ و اندازه پودر قهوه بسیار مهم است.

‫1/5 ‫(1 نظر)

27 دیدگاه در “سبد های تحت فشار یا فشرده (Pressurized) و غیر فشرده (None – Pressurized)

  1. ali گفت:

    سلام و خسته نباشید من دنبال یه دستگاه با کفیت خانگی بیشتر کیفیت تهیه اسپرسو برام مهم،که دارای پرتا فیلتر غیر فشره باش(حرفه ای)خدمات پس از فروش عالی داشته باش و قطعاتش راحت پیدا ش وراحت تعویض ش ،و تمیز کردن دستگاه راحت باش و زیاد هزینه نبره،قیمت حدود 5میلیون و یا 4میلیون باش حالا یه 500بالا تر و پایین تر زیاد فرقی نمیکنه و دستگاهی باش که بشه در کافه های کوچیک هم بشه ازش استفاده کرد مثلا تهیه روزانه 100کاپ چه برندی رو پیشنهاد میدین یا چه مدل هایی ؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      لطفا با پشتیبانی قهوه ایلیا تماس بگیرید تا به بهترین نحو راهنمایتون کنند.
      03134481560

  2. Ali گفت:

    با سلام
    حالا چجوری میشع فهمید که کدوم دستگاه ها جز کدوم سیستم هستند؟ تو کاتالوگ چیزی ذکر شده؟ با تشکر …

    1. جلال رمضانی گفت:

      با نگاه کردن به سبد قهوه دستگاه می توان فهمید ولی معمولا در دستگاه های خانگی از سبد فشرده استفاده میشود. شاید در خصوصیات برخی از دستگاه ها این مورد نیز ذکر شود .

  3. امید گفت:

    با سلام در دستگاه نوا ۱۴۸ امکان استفاده از سبد یک جداره هست

    1. جلال رمضانی گفت:

      امکان استفاده هست ولی قهوه‌ی خروجی چندان مناسبی به شما نخواهد داد .البته اگر سبد یک جداره در سایز مناسب نوا در دسترس باشد.

  4. Ali گفت:

    با سلام
    براي دستگاه دلونگي ec680 چجوري ميتونم سبد غير فشرده پيدا كنم؟
    ممنون

    1. جلال رمضانی گفت:

      فکر نکنم سبد غیر فشرده برای دستگاه های خونگی باشه

  5. پرهام گفت:

    سلام من دستگاه گاستروبک 42609 رو دارم و به شدت دنبال بسکت غیر فشرده هستم ایا برای این دستگاه میشه پیدا کرد؟ و ایا فقط لازمه بسکت رو عوض کنم؟ یا باید پورتافیاتر جدا بخرم؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز. خیر نیازی به تغغیر پورتافیلتر نیست و فقط کافیست سبد را تعویض نمایید. بله ممکن هست.

  6. مینا گفت:

    با سلام ، یک دستگاه اسپرسو ساز دلونگی دارم که حدود 4 ساله به خوبی کار می کنه .اما متاسفانه مدت یک هفته من سبد داخل پورتا فیلتر رو بدون اینکه از جای خودش در بیارم زیر جریان آب می شستم و دوباره استفاده می کردم . حالا که خواستم سبد رو خارج کنم و سبد بزرگتر رو داخل پورتا فیلتر بگذارم دیدم نمی تونم اونا رو از هم سوا کنم و خیلی محکم به همدیگه چسبیدند . نمی دونم باید چکار کنم . از محلول سرکه و جوش شیرین و انواع مایع ظرفشویی استفاده کردم . اما فایده نداشته . اگه ممکنه منو راهنمایی کنید .

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. احتمالا سبد زنگ زده باید زنگشو برطرف کنید.

  7. Mehdi گفت:

    سلام من یه قهوه ساز دلونگیec9 دارم سبدش گم شده و پیدا نمیکنم از کجا باید بخرم؟چه سبدی بهش میخوره؟؟؟

  8. حسین گفت:

    سلام من یه دستگاه زیگما دارم و داخل یه ویدیو دیدم که سبد اسپرسو ساز و به سبد غیر فشرده تغیر داده و خیلی هم تعریف میکنه و میگه قهوه خیلی عالی میتونید بگیرید اگه پرتا فیلترتون عوض کنید و حالت غیر فشرده بزارید میخواستم بدونم ایا واقعا میشه پرتا فیلتر دستگاه رو عوض کرد یا نه و اینکه قیمت پرتا فیلتر های صنعتی چنده

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام دوست عزیز
      متاسفانه در این مورد اطلاعاتی ندارم

  9. رضوی گفت:

    سلام وقت بخیر
    من دستگاه گاستروبک مدل ۴۲۶۱۲ دارم سبد قهوه تک کاپ دوبل می‌خوام از کجا میتونم پیدا کنم اصلا گیر نمیاد

    1. مسعود زرفشانی گفت:

      سلام دوست عزیز
      میتونید با پشتیبانی تماس بگیرید تا راهنماییتون کنن

    2. Eddie گفت:

      سبد قهوه هر دستگاه با دستگاه /خانگی/ دیگر متفاوته؟
      چطور میتوان فهمید مثلاً سبد دستگاه نیوزلند به نوا میخوره یا نه؟

  10. کیوان گفت:

    سلام آیا میشه بسکت های اسپرسو ساز های خانگی رو عوض کرد و از بسکت غیر فشرده استفاده کرد؟

  11. هادی گفت:

    سلام برای دستگاه نوا149 سبد غیر فشرده میتونه مناسب باشه؟ اسیاب هم دارم

  12. اکرم گفت:

    با سلام،میخواستم بدونم ایا سبد قهوه از پشت هم سوراخ داره.دستگاهی که من خریدم دو تا سبدداره ولی از بیرون سوراخی ندارن

  13. Eliiii گفت:

    سلام من اسپرسو ساز زیگما دارم میخوام بسکت غیر فشرده تهیه کنم شما موجود دارید این بسکتو!؟

  14. Hamed گفت:

    سلام،یه دستگاه مباشی ۲۰۱۴ دارم با بسکت فشرده
    میخواستم بدونم اگر بسکت غیر فشرده براش تهیه کنم بهتر جواب میده یا همین فشرده ای که روش هست خوبه؟

    1. خدیجه گفت:

      من هم مباشی ۲۰۱۴ دارم ولی عصاره ابکی میده آسیابش رو ریزتر کردم تمپ فشرده تر فایده نداشته شما این مشکل رو نداشتین ولی بسکت یه دستگاه خونگی دیگه رو امتحان کردم بهتر شد میخوام مطمئن شم مشکل از بسکت هست اونو تغییر بدم

      1. Hamed گفت:

        سلام دوست عزیز،من بسکت رو تغییر دادم الان کرما از دستگاه میگیرم در حد لالیگا
        یه بسکت غیر فشرده گرفتم خیلی خوب شد

  15. علی گفت:

    مباشی ۲۰۵۱ دارم که نیمه صنعتی است ولی بسکت فشرده چرا؟
    ایا اگر بسکت تعویض کنم عصاره بهتری میدهد؟

  16. هادی گفت:

    درود بر شما
    خسته نباشید
    من با دستگاه مباشی ،2015کار میکنم خواستم بدونم آیای پورتافیلتر غیر فشار که بشه با این دستگاه کار کرد وجود دارد یا نه سایز 51

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *