آموزش, روش های دم کردن قهوه

تهیه اسپرسو در 14 قدم به سبک باریستا

تهیه اسپرسو در 14 قدم به سبک باریستا

اسپرسو به طور معمول حدود 30 میلی‌لیتر قهوه را در بر می‌گیرد. یک اسپرسو خوب می‌تواند با طعم شیرین و غلیظ خود بهترین قسمت یک روز شما باشد. اسپرسو به تنهایی یک نوشیدنی در رده خود نیست بلکه پایه و اساس بسیاری از نوشیدنی‌هایی است که میلیونها انسان به آنها علاقه دارند. در طرف دیگر برای یک باریستای حرفه‌ای و موفق دانستن چگونگی تهیه بهترین شات اسپرسو بسیار مهم است. با ما با تهیه اسپرسو در 14 قدم به سبک باریستا همراه باشید.

تهیه اسپرسو در 14 قدم به سبک باریستا

پارامترهای اساسی اسپرسو

در زمان هر نوع از قهوه باید مقدار دقیق پودر قهوه، آب، زمان عصاره گیری، و حجم نهایی را دانست. تمامی این عوامل با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. اما برای اسپرسو فعلا میزان اولیه آب را در نظر نمیگیریم.

  • به طور کلی زمان عصاره گیری برای یک اسرسو خوب 25 ثانیه هست مگر اینکه از دستورالعمل های خاص و ویژه استفاده شود.
  • میزان پودر قهوه بسته به نوع سبد قهوه متفاوت است اما تقریبا این میزان 8 تا 10 گرم برای تک شات خواهد بود.
  • یک شات تک ساپرسو تقریبا حدود 25 تا 35 میلی‌لیتر است که با رعایت کردن موارد بالا به راحتی قابل دستیابی است.

البته به یاد داشته باشید که این مقادیر استاندارد هستن و ممکن است تغغیر کنند چون قهوه‌ها متفاوت هستند وبرخی در زمان و مقدار کمتر یا بیشتر بهتر خواهد بود.

زمانی که درحال یادگیری تهیه اسپرسو هستید از این استانداردها استفاده کنید اما زمانی که به خوبی تهیه اسپرسو را فراگرفتید از امتحان و تجربه مقادیر و پارامترهای متغیر نترسید. همیشه به یاد داشته باشید که کلید اصلی طعم قهوه است. زمانی که اسپرسو را میخورید و از طعم آن لذت می‌برید به آن معنی است که کار خود را خوب انجام داده‌اید.

گام او‍ل : فنجان

گرم کردن فنجان قبل از تهیه قهوه بسیار مهم است. اب داغ داخل آن بریزید با یان کار زمانی که اسپرسو را داخل فنجان میریزید دمای خود را به سرعت از دست نمی‌دهد.

گام دوم : پورتافیلتر و سبد قهوه

پورتافیلتر خود را چک کنید که تمیز و خشک باشد. ذره‌ای پودر قهوه مانده در سبد یا پورتافیلتر تاثیر بدی روی قهوه تازه ریخته شده در سبد خواهد گذاشت. همچنین سبد خیس قهوه باعث افزایش رطوبت هوه شده و بر عصاره گیری تاثیر خواهد گذاشت.

تهیه اسپرسو در 14 قدم به سبک باریستا

گام سوم : درجه آسیاب و مقدار قهوه

پودر قهوه را داخل پورتافیلتر بریزید و به درجه‌ی آسیاب و مقدار آن دقت کنید اگر کمتر ای بیشتر باشد باعث عصاره گیری بیش از حد یا کمتر از حد خواهد شد. عصاره گیری کمتر از حد قهوه را ترش کرده و عصاره گیری بیش از حد قهوه‌ای تلخ به ما خواهد داد.

اگر از آسیاب آن دیمند استفاده کنید می‌توانید به راحتی مقدار قهوه را تنظیم کنید ولی اگر اسیاب شما این قابلیت را ندارد پس بهتر است از ترازو استفاده نمایید.

گام چهارم : تقسیم کردن قهوه

پورتافیلتر را به آرامی بر روی تمپ مت قرار دهید و اگر لولر در اختیار دارید از آن استفاده کنید. این گام بسیار مهم است چون نباید هیچ حباب هوایی داخل پودر قهوه باقی بماند. وجود حباب هوا داخل قهوه به معنی عبور سریعتر و راحت آب از قهوه است که در اینصورت برخی از پودرهای قهوه کمتر از دیگر پودرها عصاره گیری می‌شوند.

گام پنجم : تمپ کردن

مرحله بعدی تمپ کردن است. هدف از تمپ قهوه بازهم حذف هر حباب احتمالی داخل سبد است.

[alert style=”error”] بررسی و خرید انواع تمپر [/alert]

تمپر خود را برداشته و پودر قهوه را فشار دهید. مطمعن شوید که تمپر صاف و فشار یکدست باشد. بسیار مهم است که فشار کاملا یکدست به قهوه وارد شود چون همه‌ی سطح قهوه باید صاف و بدون حباب باشد. با این کاراز عصاره گیری کمتر از حد قهوه جلوگیری می‌کنیم.

تهیه اسپرسو در 14 قدم به سبک باریستا

گام ششم : پالیش یا یکدست سازی

بعد از تمپ کردن قهوه باید سطح آن را پالیش یا یکدست کنید. برای این کار تمپر را بر روی سطح قهوه داخل سبد قرار داده و بچرخانید. با این کار هر فضای خالی احتمالی در سطح قهوه از بین خواهد رفت.

گام هفتم : تمیز کردن

تصور کنید کاپوچینو تهیه کنید و پودر قهوه داخل آن باشد!!

بعد از تمپ کردن مطمعن شوید که لبه‌های پورتافیلتر و داخل آن تمیز و عاری از پودر قهوه یا ماده‌ی دیگری باشد.

گام هشتم : آب گیری

قبل از اینکه پورتافیلتر را داخل هد گروپ ببندید از آن مقداری آب بگیرید و اگر نیاز است با فرچه تمیز کننده‌ی هدگروپ آن را تمیز نمایید. این کار باعث پاک و تمیزشدن هد گروپ از هرگونه تفاله یا پودر قهوه از قبل بر جای مانده می‌شود. عدم انجام این کار ممکن است به از بین رفتن کل قهوه تان منجر شود.

گام نهم : تهیه اسپرسو

در نهایت آماده برای جایگذاری پورتافیلتر و گرفتن اسپرسو هستید. بعد از بستن پورتافیلتر، سریعا تهیه را آغاز کنید چون ممکن است گرمای دستگاه و هد گروپ قهوه را بسوزاند.

گام دهم : سرو کردن

زمانی که دستگاه متوقف شد، البته اگر از دستگاه تمام خودکار استفاده می‌کنید در غیر اینصورت بعد از گذشت حدود 25 ثانیه خود دستگاه را متوقف نمایید. فنجان را از زیر دستگاه بردارید. در این لحظه می‌توانید قهوه را سرو کنید یا به تهیه کف شیر برای لاته یا کاپوچینو بپردازید.

گام یازدهم : دور ریختن تفاله قهوه

پورتافیلتر را باز کرده و تفاله قهوه را داخل ناک باکس بریزید. هرگز این مرحله را فراموش نکنید.

[alert style=”error”] بررسی و خرید لوازم نگهداری و نظافت [/alert]

گام دوازدهم : تمیزکردن پورتافیلتر

بعد از تخلیه سبد قهوه، پورتافیلترو سبد را برای اسپرسوی بعدی شستشو دهید و تمیز کنید.

گام سیزدهم : تمیز کردن هد گروپ

لازم است بعد از تهیه هر بار اسپرسو هد گروپ دستگاه را نیز تمیزکنید. ای کار به خاطر حذف هر گونه قهوه یا تفاله‌ ایست که به آن چسبیده باشد.

گام چهاردهم : جایگذاری

تا زمان تهیه اسپرسو بعدی، پورتافیلتر و سبد قهوه را داخل هد گروپ ببندید. با این کار پورتافیلتر گرم و تمیز باقی می‌ماند.


امیدوارم این مطلب کمکی برای باریستاها باشد. با قهوه ایلیا همراه باشید…

‫0/5 ‫(0 نظر)

5 دیدگاه در “تهیه اسپرسو در 14 قدم به سبک باریستا

  1. باران گفت:

    زمان عصاره گیری اسپرسو دوبل و سینگل چه تفاوتی باهم داره

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. تفاوتی نداره. توی مطلب گفته شده که زمان مناسب برای اسپرسو چقدر هست

      1. مهدی گفت:

        اگر واقعاً نظرتون اینه که زمان عصاره گیری تفاوتی ندارد ، بهتون پیشنهاد میکنم که فقط به دم آوری چای بپردازید!

        1. امیررضا گفت:

          دقیقا زمانش دو برابر هستش 😂😂 چجوری میگه فرقی نداره… دبل اسپرسو زمانش تقریبا دو برابرع سینگل هستش… دو برابر داری ازش عصاره میگیری خو مشخصع دو برابرع دیگه زمانش تقریبا 😂😂 ینی چی فرقی نداره

        2. علي گفت:

          سوال اينك ميزان درشتي و ريزي قهوه در سينگل و دبل ثابته؟ يا اينك ميزانشون فرق داره؟ مثلا سينگل ريز تر يا درشت تره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *