دانستنی های باریستا

اهمیت تناسب در تهیه قهوه

اهمیت تناسب در تهیه قهوه

نوشیدنی محبوب ما، قهوه ، در ساده‌ترین روش، از ترکیب پودر قهوه و آب تهیه می‌شود. بیشتر طعم قهوه به دو چیز بستگی دارد . یکی آب و دیگری قهوه . البته در این میان عوامل زیاد دیگری بر طعم قهوه تاثیر می‌گذارند ولی چند عامل بسیار مهم ، آب ، قهوه و نحوه تهیه آن است. در این میان میزان یا تناسب قهوه به آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تناسب عاملی است که بر روی غلظت ، طعم دهانی ، رایحه و در کل عطر و طعم قهوه بسیار تاثیر گذار است . برای تهیه یک قهوه عالی باید رمز و راز تناسب قهوه را نیز دانست.

اهمیت تناسب در تهیه قهوه

دلیل اهمیت تناسب در تهیه قهوه

عطر و طعم قهوه بسته به دستور تهیه آن بسیار متنوع است. تهیه قهوه مانند پختن کیک است که با تغییر مقادیر هر کدام از مواد لازم ، طعم کیک عوض خواهد شد. در تهیه قهوه نیز اگر مقادیر قهوه و آب تغییر کند عطر و طعم قهوه نیز تغییر خواهد کرد. البته این تغییر ممکن است چندان برای عموم مردم قابل تشخیص نباشد اما چشنده‌های حرفه‌ای این تغییرات را به خوبی تشخیص می‌دهند. همین امر باعث می‌شود تا باریستاها  از ترازو و زمان سنج استفاده کنند.

اهمیت تناسب در تهیه قهوه

برخی از باریستاها برای تهیه قهوه از نسبت 1:14 و یا 1:16 قهوه و آب استفاده می‌کنند. به این معنی که به ازای هر گرم پودر قهوه از 16 میلی گرم آب استفاده می‌کنند. میزان استفاده قهوه و آب چندان مهم نیست بلکه متعادل بودن آن مهم است و باریستاها سعی می‌کنند در تهیه قهوه تناسب و تعادلی دقیق ایجاد نمایند.

روش‌ها و تناسبهای متفاوت در تهیه قهوه

یکی از مهمترین عوامل موثر بر عطر و طعم و همچنین تناسب آب و قهوه ، روش تهیه آن است. در زمان تهیه قهوه با روش‌های متفاوت ، نسبت آب و قهوه متفاوت هستند. در میان روش‌های قهوه ، درجات آسیاب نیز متفاوت است که این نیز عامل موثر دیگری بر عطر و طعم قهوه است.

[alert style=”success”] تماشا کنید : 6 روش مختلف تهیه قهوه [/alert]

به طور مثال ، برای تهیه اسپرسو از پودر قهوه نرم و همچنین مقادیر آب بسیار کم استفاده می‌شود. در تهیه اسپرسو نسبت آب به قهوه حدود 1:3 است.

اهمیت تناسب در تهیه قهوه

در تهیه قهوه به صورت غوطه‌وری مانند فرنچ پرس یا آئروپرس ، نسبت آب به قهوه در حدود 1:15 یا 1:18 است. در این روش قهوه با درجات درشتر آسیاب شده و زمان بیشتری نیز برای عصاره گیری نیاز دارد.

اهمیت تناسب در تهیه قهوه

البته تمامی این نسبت‌ها به صورت پیشنهادی هستند و برای به دست آوردن یک قهوه عالی باید مقدارها و نسبت‌های متفاوت را در روش‌های متفاوت امتحان کرد. هر کس سلیقه و ذائقه متفاوتی نسبت به دیگری دارد و بنابراین بهترین قهوه از نظر هر شخص می‌تواند متفاوت باشد.

2 دیدگاه در “اهمیت تناسب در تهیه قهوه

  1. Majid گفت:

    سلام ببخشید این نسبتها یعنی1:14 چجوریه یعنی 1پیمانه قهوه و 14 پیمانه اب
    با تشکر

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام دوست عزیز . خیر یک پیمانه حجم بسیار زیادی از قهوه و آب می شود. منظر در اینجا گرم است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *