دانش قهوه, قهوه و سلامتی

آیا قهوه خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد؟

سرطان سینه

سرطان سینه یکی از سرطان‌های رایج است که امروزه شایع‌تر از قبل شده است. اما علت یا علت‌های آن چه می‌تواند باشد و چه راه‌هایی برای پیشگیری از این سرطان وجود دارد؟ در این مقاله که برپایه‌ی یافته‌های علمی نگاشته شده است شما را بیشتر با این سرطان آشنا می‌کنیم و خواهیم گفت که قهوه چه تاثیری روی سرطان سینه می‌تواند داشته باشد.

سرطان سینه چیست و چگونه رشد می‌‌کند؟

سرطان سینه

ابتدا بهتر است اطلاعاتی کلی در مورد سرطان داشته باشیم. سرطان بطور کلی در هر نقطه از بدن می‌تواند رخ دهد و اگر تعریفی از آن بخواهیم ارائه دهیم می‌توان گفت سرطان یعنی رشد بی رویه و خارج از کنترل سلول‌ها در بخشی از بدن که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این سلول‌ها با تاثیری که بر روی بدن می‌گذارند بخش‌های مختلف آن را با مشکل روبرو می‌سازند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. سلول‌های سرطانی می‌توانند رشد کرده و به بخش‌های مختلف بدن گسترش یابند و ممکن است خوش خیم باشند یا بدخیم.

سرطان سینه هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های درون سینه شروع به رشد خارج از کنترل می‌کنند. این سلول‌ها معمولا به شکل یک تومور هستند که به وسیله‌ی اشعه‌ی ایکس دیده می‌شوند، این رشد بیش از حد سلول‌ها خود را به شکل یک توده‌ نشان می‌دهد که اگر کمی بزرگ باشد می‌توان آن را احساس کرد.

اگر این سلول‌ها بصورت تهاجمی بافت‌های بدن را احاطه کرده و به قسمت‌های مختلف بدن گسترش یابند سلول‌های بدخیم هستند. سلول‌های سرطانی درون سینه از طریق خون یا سیستم لنفاوی بدن به قسمت‌های دیگر بدن انتقال می‌یابند. سرطان سینه بطور کامل در خانم‌ها اتفاق می‌‍افتد اما در موارد بسیار معدودی ممکن است برای آقایان نیز رخ دهد.

مناطقی که اکثر سرطان‌های سینه ممکن است رخ دهد مربوط به دو ناحیه می‌باشد :

1 – مجراهای حمل کننده‌ی شیر 2 – غده‌های تولید کننده‌ی شیر

البته در نواحی دیگر نیز ممکن است اتفاق بیفتد اما درصد آن بسیار کمتر است. اگرچه بسیاری از انواع سرطان سینه به شکل یک توده درون سینه خود را نشان می‌دهد اما برخی دیگر نیز اینگونه نیستند و با توجه به علایم و نشانه‌ها باید آنها را تشخیص داد.

سرطان سینه

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که بیشتر توده‌ها ممکن است سرطانی نبوده و بی خطر باشند. این توده‌های خوش خیم و بی خطر به شکل سلول‌های بیش از حد رشد کرده هستند اما به قسمت‌های دیگر بدن سرایت نمی‌کنند و تهدیدی برای زندگی بدن نیستند. اما برخی از این توده‌ها ممکن است خطرآفرین باشند و به سلول‌های بدخیم تبدیل شوند، بنابراین اگر علایمی در این زمینه مشاهده کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

متاسفانه تا کنون علت قطعی و دقیقی برای رخ دادن سرطان سینه یافت نشده است اما چیزی که بصورت قطعی می‌شود گفت این است که علت بروز سرطان سینه آسیب رساندن به سلول‌های DNA می‌باشد.

احتمالا سوالی که برای شما پیش می‌آید این است چه چیزی و چگونه باعث آسیب رساندن به سلول‌های DNA می‌شود؟

فاکتورهایی که ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دهد را می‌توان به دو بخش قابل اجتناب مانند دوری از نوشیدنی‌های الکلی و فاکتورهای غیرقابل اجتناب مانند سابقه‌ خانوادگی در داشتن سرطان سینه، تقسیم کرد.

قهوه و سرطان سینه

سرطان سینه

امروزه سرطان یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در تمامی جوامع است. از سال‌ها پیش تحقیقات زیادی در خصوص تاثیر قهوه بر روی انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه انجام گرفته است. بطور کلی قهوه به دلیل خواص زیادی که برای بدن دارد می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی انواع سرطان‌ها بگذارد.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : قهوه و سلامتی [/alert]

طی تحقیقاتی که موسسات معتبر پزشکی انجام داده‌اند مشخص شده است که قهوه به هیچ وجه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد. محققان در این آزمایشات که برروی خانم‌های با سنین مختلف انجام داده‌اند، مواردی از قبیل سابقه‌ی خانوادگی در داشتن سرطان، استعمال دخانیات، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و … را در نظر گرفته‌اند.

محققان پس از این تحقیقات، کسانی که روی آنها آزمایشات انجام داده‌اند را به دو گروه تقسیم کردند، یک گروه خانم‌هایی که در دوران یائسگی قرار دارند و یک گروه کسانی که در مرحله‌ی پیش از یائسگی هستند.

سرطان سینه

مشخص شد که مصرف قهوه در هر دو گروه می‌تواند بر روی سیستم بدنی آنها تاثیر گذاشته و احتمال ابتلا به سرطان سینه را در آنها کاهش دهد. در واقع این مطالعات نشان می‌دهد که خانم‌های یائسه با مصرف دو فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان را تا حدود 30 درصد می‌توانند کاهش دهند. خانم‌هایی که پیش از یائسگی هستند باید قهوه‌ی بیشتری مصرف کنند، در واقع اگر به طور منظم 3 تا 4 فنجان در روز قهوه بنوشند خطر ابتلا به سرطان را تا 38 کاهش می‌دهند.


با قهوه ایلیا سالم بمانید!

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *