قهوه و سلامتی, دانش قهوه

آیا بین قهوه و کلسترول خون ارتباطی هست ؟

آیا بین قهوه و کلسترول خون ارتباطی هست ؟

در جامعه امروزی که تحرک انسان‌ها کاهش یافته و بیماری‌های قلبی و اضافه وزن پدیدار شده‌اند همه نگران میزان کلسترول خون خود هستند چرا که با افزایش آن در بدن، احتمال سکته قلبی افزایش می‌یابد . با مصرف روز افزون قهوه این سوال به وجود می‌آید که تاثیر قهوه بر کلسترول خون چگونه است و آیا بین قهوه و کلسترول خون ارتباطی وجود دارد یا خیر.

کلسترول چیست  ؟

آیا بین قهوه و کلسترول خون ارتباطی هست ؟

کلسترول ماده‌ای مومی شکل است که کبد آن را تولید می‌کند و به طور طبیعی داخل بدن یافت می شود. افزون بر تولید خود بدن، با مصرف برخی از مواد غذایی، کلسترول در بدن تولید می شود. حجم زیاد کلسترول در بدن باعث بالا رفتن احتمال بیماریهای قلبی عروقی می‌شود. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که حتی المقدور میزان کلسترول بدن را کاهش دهیم .

قهوه برخلاف بقیه‌ی مواد غذایی، هیچ کلسترولی ندارد ولی بر تولید آن در بدن تاثیرگذار است.

ارتباط بین قهوه و کلسترول

آیا بین قهوه و کلسترول خون ارتباطی هست ؟

چندین بررسی و مطالعه در دهه‌های گذشته حاکی از آن بوده که قهوه و کلسترول با یکدیگر مرتبط هستند. بنابر یکی از همین مطالعات، روغن قهوه ( که به دیترپن معروف است ) مانند کفستول ( Cafestol ) و کاول ( Kahweol ) در قهوه‌ی کافئین‌دار و بدون کافئین به وفور یافت می شود.

این تحقیق حاکی از آن بود که کفستول بر روی سیستم متابولیسم بدن و تنظیم کلسترول تاثیر می‌گذارد. طبق بررسی بزرگی که روی قهوه و کلسترول انجام گرفت، مشخص شد که روغن قهوه باعث کاهش اسیدهای صفراوی و استرول‌های خنثی در بدن شده که در نهایت موجب افزایش میزان کلسترول در بدن می شود. طبق این بررسی کفستول بزرگترین ماده‌ای است که موجب افزایش کلسترول در خون می‌شود.

اگر اختلالات ژنتیکی دارید که موجب کاهش سوخت و ساز بدن شما می شود و در روز دو یا سه لیوان قهوه بیشتر مصرف می‌کنید احتمال بروز حمله قلبی برای شما بیشتر است.

تاثیر روش تهیه قهوه بر تولید کلسترول در بدن

روغن قهوه مواقعی در فنجان ظاهر می‌شود که قهوه بیشترین تماس را با آب داشته باشد. در میان روش های دمی، فرنچ پرس به دلیل تماس مکرر و بالای آب با پودر قهوه بیشترین میزان کفستول را به خود اختصاص می‌دهد. دم کردن قهوه به روش قوری آمریکایی که دارای فیلتر است، به دلیل عبور تنها یک بار آب از میان قهوه‌ها دارای کمترین میزان کفستول می‌باشد. بیشترین حجم کفستول  بدون این که به درجه‌ی رست قهوه بستگی داشته باشد در پشت فیلتر باقی می‌ماند وارد فنجان نمی‌شود. بررسی دیگری مشخص کرد که قهوه ترک و جوشاندن قهوه اسکاندیناوی بیشترین میزان دیپرین را در بین روش‌های تهیه‌ی قهوه به خود اختصاص می دهند. میزان دیپرین در قهوه فوری و روش های فیلتری بسیار ناچیز است و اسپرسو دارای مقادیری نسبتا متعادل است.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : طرز تهیه قهوه ترک ، آموزش تصویری [/alert]

آزمایشات نشان داده‌اند که نوشیدن روزانه پنج فنجان قهوه از فرنچ پرس می‌تواند کلسترول خون را 6 تا 8 درصد افزایش دهد.

مزایای نوشیدن قهوه

آیا بین قهوه و کلسترول خون ارتباطی هست ؟

فواید نوشیدن قهوه بر هیچ کس پوشیده نیست. اگر شما مقادیر قابل توجهی قهوه غیر فیلتری یا فرنچ پرس در روز مصرف می کنید، چندان جای نگرانی نیست. چرا که در قهوه سرشار از فوایدی برای بدن است.

طبق بررسی که در کلینیک مایو انجام شد، هیچ ارتباطی بین قهوه و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان وجود ندارد و اتفاقا دقیقا در جهت عکس یعنی کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی موثر است و همچنین میزان مرگ و میر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

قهوه همچنین احتمال ابتلا به بیماری های دیابت نوع 2 ، بیماری کبدی، پارکینسون و افسردگی را کاهش میدهد.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید :خواص قهوه ، قسمت اول ! [/alert]

هشدارها و خطرات

آیا بین قهوه و کلسترول خون ارتباطی هست ؟

شاید برخی از حرف و حدیث ‌ها به علت وجود ماده‌ی انرژی زایی به نام کافئین در قهوه باشد. اگرچه بیشتر ما به دلیل وجود همین کافئین قهوه می نوشیم.

کافئین یک ماده‌ی محرک است که مقادیر زیاد آن باعث تنش های عصبی، بی خوابی، سردرد، شکم درد و رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود. برخی از افراد در برابر کافئین بسیار حساس هستند و بایستی میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهند و یا اینکه از قهوه‌ی بدون کافئین استفاده نمایند.

[alert style=”success”]حتما مطالعه کنید : قهوه بدون کافئین یا دی‌کف ( Decaf Coffee ) [/alert]

کافئین بیش از حد ممکن است برخی از شرایط مانند بی خوابی، عصبانیت، افسردگی، فشار خون، بیماری قلبی، مشکلات کلیوی و مشکلات معده را تشدید نماید.

کلام آخر

هیچ تفاوتی ندارد که قهوه در کجا و چطور تهیه می شود، در هر صورت یکی از معروف‌ترین و مرسوم‌ترین نوشیدنی های جهان به شمار می آید. اما اگر نگرانی در مورد افزایش کلسترول خون در شما وجود دارد می‌توانید به سادگی این خطر را با استفاده از روش‌های فیلتری برطرف نمایید و یا از قهوه اسپرسو با درجه‌ی دیپرین متعادل استفاده کنید. اگر کلسترول بالایی دارید از روش های فیلتری استفاده کنید و با دکتر خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *