دانش قهوه, رست قهوه

تکنیک های ترکیب قهوه برای رست در خانه

ترکیب قهوه برای رست در خانه

تنها کمی پس از این که رست خانگی قهوه (Home Coffee Roasting) خود را شروع می‌ کنید، با کیسه تقریبا خالی قهوه خود مواجه می‌ شوید. هنگامی که چنین چیزی را می ‌بینید، به خود می ‌گویید که این مقدار برای یک رست دیگر کافی نیست.

در این‌ جا دو انتخاب پیش روی شما است: این که محصولی مشابه را خریداری کرده و همین مقدار قهوه باقیمانده را به آن اضافه کنید؛ یا این که نوع دیگری از قهوه را امتحان کرده و آن را با قهوه فعلی ترکیب کنید.

ترکیب قهوه برای رست در خانهبه طور کلی، ترکیب قهوه برای رست در خانه را می ‌توان به دو دسته تقسیم کرد: ترکیب کردن قهوه برای اسپرسو و ترکیب کردن قهوه برای غیر اسپرسو (قهوه عادی)

تجربه ثابت کرده است که ترکیب کردن قهوه برای قهوه‌ های عادی به نسبت اسپرسو بسیار ساده ‌تر و راحت ‌تر است. به احتمال فراوان برای این که به طعم و عطر مورد علاقه خود در اسپرسو برسید، باید برای آزمایش و تکرار ترکیب کردن قهوه تلاش زیادی انجام دهید.

این در حالی است که بسیاری از مردم در همان تلاش نخست خود برای ترکیب کردن قهوه جهت تهیه یک فنجان قهوه معمولی، به موفقیت می ‌رسند. در نهایت باید گفت که ترکیب قهوه برای رست در خانه برای اسپرسو یک موضوع کاملا مجزا و متفاوت است. برای همین هم در این مقاله به ترکیب قهوه برای رست در خانه برای قهوه عادی پرداخته شده است.

مطالعه کنید: اصول رست دانه های سخت و نرم قهوه چگونه است؟

رست کننده‌ های خانگی قهوه متفاوت از رست کننده‌ های تجاری هستند

رست کننده‌ های خانگی قهوه با چالش‌ های متفاوتی نسبت به رست کننده‌ های تجاری و حرفه ‌ای روبرو هستند. رست کننده‌ های خانگی قهوه مقدار قهوه کمتری را رست می‌ کنند و دفعات رست کردن آن‌ ها هم بسیار کمتر از رست کننده‌ های حرفه ‌ای است.

علاوه بر این، بیشتر آن‌ ها (به استثنای موارد خیلی نادر) در طول فرایند رست کردن قهوه بر روی درجه حرارت کنترل خیلی کمی دارند؛ به ویژه زمانی که رست کردن قهوه خارج از خانه و در فضای باز انجام می ‌شود. توجه داشته باشید که اگر ترکیب قهوه برای رست در خانه به خوبی انجام شود، می‌ تواند برخی نواقص رست کردن قهوه را بپوشاند و آن ‌ها را به نوعی جبران کند.

افرادی که سال‌ ها تجربه ترکیب و رست کردن قهوه را دارند، معمولا الگوهایی را برای خود به وجود آورده‌اند تا بر طبق آن‌ ها قهوه خود را ترکیب کنند. رست کننده ‌های خانگی معمولا در زمان ‌های مختلف، دانه ‌های متنوعی از قهوه را در مقادیر متفاوت دارند.

به همین دلیل، معمولا آن‌ ها تمایلی به استفاده از دستورالعمل ‌های ثابتی که نوع و مقدار قهوه ‌ها را تعیین می‌کند، ندارند و دوست دارند قهوه ‌های موجود را با هم ترکیب کنند. البته مطمئنا برای اسپرسو بهتر است دستورالعمل‌ های ثابت جهت ترکیب کردن قهوه داشته باشید.

ترکیب کردن قهوه همانند کارهای هنری است. شما ابتدا مواد موجود خود را بررسی می ‌کنید و بعد تصمیم می ‌گیرید که با آن ‌ها چه کاری می‌ توانید انجام دهید.

اجبار به ترکیب قهوه برای رست در خانه ؟

در بیشتر مواقع، رست کننده ‌های خانگی زمانی به ترکیب قهوه روی می ‌آورند که مقداری قهوه برای رست کردن کم دارند. بنابراین، در بسیاری از مواقع آن‌ ها تمایلی به ترکیب کردن قهوه ندارند و این کار را از روی ناچاری انجام می ‌دهند.

باشگاه ترکیب قهوهاگر شما هم اینچنین هستید، شاید برای شما هم این نکته جالب توجه باشد که بسیاری از رست کننده‌ های حرفه ‌ای از قهوه گواتمالا برای ترکیب کردن قهوه ‌های خود استفاده می ‌کنند. دلیل این کار، این است که هیچ وقت عطر و طعم دانه‌ های قهوه گواتمالا بر عطر و طعم قهوه ‌ای که با آن ترکیب شده است، غلبه نمی‌ کند.

این دانه ‌ها معمولا حتی باعث برجسته ‌تر شدن عطر و طعم قهوه ترکیبی دیگر می ‌شوند. در نتیجه، به رست کننده ‌های خانگی قهوه نیز توصیه می‌شود که همیشه مقداری قهوه گواتمالا داشته باشند، زیرا استفاده از آن برای ترکیب قهوه برای رست در خانه با دیگر قهوه ‌ها همیشه مفید است.

مشاهده کنید: انواع محصولات و قهوه های برند ایلیا

ترکیب کردن دو نوع قهوه (ترکیب چکرز!)

هر کسی که چند بار پشت سر هم دانه ‌های قهوه را رست کرده باشد، می ‌داند که با داغ‌ تر شدن دستگاه رست کننده (یا فر اجاق گاز)، رست ‌های بعدی سرعت بیشتری دارند. به عبارت دیگر، اولین رست به آرامی انجام می ‌شود، اما رست ‌های بعدی زمان کمتری لازم دارند و باید دقت کنید که بیش از اندازه دانه‌ های قهوه را رست نکنید.

«ترکیب چکرز» اصطلاحی است که برای ترکیب دو نوع قهوه استفاده می ‌شود. این اصطلاح به بازی چکرز اشاره دارد که در آن دو نوع مهره سیاه و سفید وجود دارند. در ترکیب چکرز ممکن است هیچ کدام از این قهوه ‌ها به تنهایی عطر و طعم فوق‌ العاده‌ ای نداشته باشند، اما ترکیب آن‌ ها فوق ‌العاده خواهد بود. ترکیب چکرز را به دو صورت می‌توان انجام داد:

  1. هر دو از یک نوع قهوه هستند

برای این حالت یک دانه قهوه‌ ای را انتخاب کنید که هم در حالت رست ملایم و هم در حالت رست تیره دارای عطر و طعم خوبی باشد. برای رست کردن، ابتدا بخشی از آن را به صورت ملایم رست کنید. در مرحله دوم، بخش دیگر قهوه را این ‌بار به صورت تیره‌ تر رست کرده و در نهایت این دو را با هم ترکیب کنید. دانه‌ های قهوه برزیل، کلمبیا و سوماترا برای این مدل ترکیب چکرز توصیه می‌شوند.

  1. دانه‌های قهوه از دو نوع متفاوت هستند

در این حالت، شیوه کار مشابه همان حالت اول است. تفاوت این حالت این است که برای رست مرحله اول (یعنی رست ملایم) از دانه قهوه ‌ای استفاده می‌ کنید که قرار است مسئولیت طعم و عطر فنجان قهوه را بر عهده داشته باشد. دانه قهوه انتخاب شده برای رست مرحله دوم (یعنی رست تیره ‌تر)، مسئولیت جرم و غلظت قهوه را بر عهده دارد.

برای قهوه طعم دهنده، همه دانه‌ های قهوه شرق آفریقا و همه دانه ‌های قهوه امریکای مرکزی توصیه می ‌شوند. همچنین، توصیه ما برای قهوه غلظت دهنده هم دانه ‌های قهوه برزیل، کلمبیا و سوماترا است.

ترکیب کردن سه نوع قهوه

ترکیب قهوه برای رست در خانهدر بسیاری از انواع بهترین ترکیب قهوه برای رست در خانه از سه نوع مختلف دانه قهوه استفاده می ‌شود. یک الگوی مناسب برای این کار، این است که هر نوع دانه قهوه یکی از این سه نقش را بر عهده داشته باشد:

جرم و غلظت قهوه

عطر و طعم غالب بر قهوه

عطر و طعم ملایم و ظریف در قهوه

برای این ترکیب قهوه از سه نوع دانه قهوه با سه مرحله رست کمک می ‌گیریم:

  1. دانه قهوه برای عطر و طعم غالب بر قهوه با رست ملایم. دانه ‌های قهوه شرق آفریقا نظیر اتیوپی، کنیا و رواندا برای این نوع توصیه می ‌شوند.
  2. دانه قهوه برای عطر و طعم ملایم و ظریف در قهوه با رست متوسط. توصیه ما برای این نوع قهوه، دانه ‌های قهوه امریکای مرکزی نظیر پاناما، کاستاریکا، گواتمالا و هندوراس است.
  3. دانه قهوه برای جرم و غلظت قهوه با رست تیره ‌تر. برای این بخش هم دانه‌ های قهوه برزیل، کلمبیا و سوماترا را توصیه می ‌کنیم.

این سه نوع دانه قهوه رست شده را در سه ظرف مجزا از هم نگهداری کنید. در زمانی که می‌خواهید قهوه خود را در فرنچ پرس دم کنید، هر بار این سه نوع قهوه را با نسبت ‌های مختلف ترکیب کنید.

این کار باعث می‌شود رست کننده‌ های خانگی بهتر متوجه شوند که کدام عطر و طعم را ترجیح می ‌دهند و چه تغییراتی برای بهتر شدن عطر و طعم فنجان قهوه خود انجام دهند.

مشاهده کنید: رستر صنعتی ایلیا

ترکیبی برای ایجاد حس تازگی قهوه به صورت کاذب

قهوه برزیلرست کننده‌ های حرفه ‌ای این توانایی را دارند که میانگینی از انتظارات مشتریان و مصرف ‌کنندگان قهوه خود را به دست بیاورند و بر اساس همان انتظارات، قهوه خود را ترکیب و رست کنند. آن‌ها به راحتی می ‌توانند میزان رست شدن مناسب دانه‌ های قهوه را در طول کار ارزیابی کنند.

آن‌ها حتی می ‌توانند برخی دانه ‌های بیش از اندازه رست شده را با دیگر قهوه‌ ها ترکیب و استفاده کنند. علاوه بر این، اگر متوجه شوند که قهوه ‌ای به اندازه کافی رست نشده است، به سرعت می ‌توانند آن را مجددا رست کنند.

رست کننده‌ های خانگی قهوه ممکن است انواع مختلفی از قهوه‌ ها را داشته باشند که در نهایت از هر کدام مقدار کمی باقی مانده باشد و به این دلیل به ترکیب قهوه برای رست در خانه روی بیاورند. هرچند که عمل رست کردن قهوه چندان نمی ‌تواند مشکلات ناشی از یک ترکیب بد قهوه را اصلاح کند، اما ترفندهایی وجود دارد که برخی مسائل را بتوانید پوشش دهید.

یکی از این ترفندها برای زمانی است که شما مقداری قهوه دارید که کهنه شده است. برای این که این قهوه را دور نریزید و ضمنا حالت کهنگی آن نمایان نباشد، می‌ توانید مقدار کمی از این قهوه را با قهوه تازه‌ ای از همین نوع یا از نوع قهوه گواتمالایی ترکیب کنید. البته بعضی افراد با ذائقه و قوه چشایی حساسی که دارند، ممکن است متوجه تازه نبودن این قهوه بشوند، اما در بیشتر موارد این امر قابل تشخیص نیست.

شاید در خوب بودن این ترفند تردید داشته باشید، اما این روشی است که بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد و می‌تواند چند روزی قهوه ترکیب شده را به صورت مصنوعی تازه نشان دهد.

ترفند ترکیب قهوه برای رست در خانه در 7 روز قبل از رست کردن

ترکیب قهوه برای رست در خانهیکی از بهترین ترفندها را برای انتهای مطلب گذاشتیم! یکی از بزرگ ‌ترین مشکلاتی که در رست کردن قهوه‌ های ترکیب شده با هم وجود دارد، این است که زمان رست شدن این دانه ‌ها با هم متفاوت است و برخی سریع ‌تر و برخی کندتر از دیگر دانه‌ های قهوه رست شوند. به این ترتیب، در زمان رست کردن چنین ترکیبی ممکن است برخی دانه‌های قهوه به خوبی رست نشوند یا این که برخی دیگر بیش از اندازه رست شوند.

رست کننده ‌های حرفه‌ای به دلیل این که حجم زیادی از قهوه را رست می ‌کنند، این انتخاب را دارند که هر قهوه را به صورت مجزا رست کرده و پس از این عمل، آن ‌ها را به نسبت دلخواه ترکیب کنند. اما رست کننده‌ های خانگی قهوه این امکان را کمتر دارند، زیرا حجم کل قهوه آن ‌ها کم است.

علاوه بر این، ممکن است از هر نوع قهوه هم مقدار خیلی کمی داشته باشند که در عمل رست کردن مجزا را منتفی می ‌کند. ترفند ویژه ‌ای که می ‌توانید از آن برای ترکیب قهوه برای رست در خانه استفاده کنید، این است که دانه‌ های قهوه سبز را یک هفته قبل از رست کردن با یکدیگر ترکیب کنید و در یک ظرف نگه دارید.

با این کار حتی اختلاف سطح رطوبت این دانه‌ ها کاهش پیدا می‌ کند. نتیجه این ترفند این است که سرعت رست شدن این دانه‌ ها مشابه یکدیگر می ‌شود. این نکته کیفیت قهوه‌ های ترکیب شده توسط رست کننده‌ های خانگی را به میزان قابل توجهی بالا می ‌برد.

این اتفاق به ویژه در ترکیب کردن قهوه برای اسپرسو (یعنی جایی که هر عنصر شاید تنها 5 درصد بر روی کیفیت فنجان اسپرسو تاثیر داشته باشد) خود را نشان می ‌دهد. این روش در زمانی که یکی از دانه‌ های قهوه شما از نوع روبوستا باشد نیز تاثیر بیشتری دارد.

با این حال، در نظر داشته باشید که این روش در ترکیب کردن قهوه بدون کافئین با دانه‌ های قهوه معمولی کارایی ندارد.

مطالعه کنید: رست دانه های مختلف قهوه چگونه است؟

چه هنگامی بهتر است از ترکیب کردن قهوه صرف‌نظر کنیم؟

اگر قهوه منحصر به ‌فرد یا ویژه ‌ای را در اختیار دارید، پیشنهاد می ‌کنیم از ترکیب کردن آن با قهوه ‌های معمولی صرف‌ نظر کنید. یک قهوه ویژه، استحقاق توجهی خاص را دارد. بنابراین، به نظر می ‌رسد ایده ترکیب کردن چنین قهوه ‌ای با قهوه‌ های معمولی، ایده چندان خوبی نباشد.

کلام آخر

ترکیب کردن قهوه معمولی (و نه برای اسپرسو) برای رست کننده ‌های خانگی چندان به بهره ‌گیری از الگوهای خاص و استفاده از دستورالعمل‌های محدود کننده نیازی ندارد. شما می ‌توانید با آموختن چند ترفند، به یک ترکیب قهوه برای رست در خانه برای خودتان برسید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *