آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی

تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی. کدام یک بهتر است ؟

در دنیای قهوه سال‌هاست که بحث در مورد مسئله‌ی بسیار ساده‌ای به نام فیلتر ادامه دارد. استفاده از فیلتر کاغذی در برابر اسنفاده از فیلتر فلزی همیشه مورد بحث بزرگان قهوه قرار گرفته است.

اما کدام یک قهوه‌ای بهتر به دست می‌دهند ؟ مسلما هرکدام که قهوه‌ی بهتری تهیه نماید بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما مهم این است که بدانیم قهوه بهتر چیست. با آزمایش چندین فیلتر شاید بتوانیم به حل این مشکل کمک کنیم یا حداقل کمی از سنگینی بار آن را کاهش دهیم.

فیلتر کاغذی در برابر فیلتر فلزی

ممکن است تصمیم گیری برای استفاده از هرکدام از این فیلترها برای شما دشوار باشد بنابراین ما چندین سوال در مورد این دو مطرح میکنیم و نهایت سعی خود را می‌نماییم تا به بهترین تحو به آنها پاسخ دهیم سپس تصمیم گیری با شخص شماست که کدام فیلتر برای شما بهتر است.

تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی. کدام یک بهتر است ؟

قیمت کدام یک بیشتر است؟

مطمعنا قیمت فیلتر فلزی بسیار بیشتر از فیلترهای کاغذی است ولی فیلترهای کاغذی یکبار مصرف هستند و شما مجبور به خرید مکرر آن هستید و اگر یکی از طرفداران مصرف زیاد قهوه هستید فیلترهای کاغذی شما زود به زود به پایان خواهد رسید. نتیجه این که در دراز مدت هزینه‌ی زیادی برای فیلتر کاغذی پرداخت خواهید کرد و بهتر این است که فیلتر فلزی تهیه نمایید.

تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی. کدام یک بهتر است ؟

آلودگی محیطی کدام کمتراست ؟

ما همگی باید در مورد محیط زیست خود و تاثیری که بر آن می‌گذاریم نگران باشیم و باید همیشه سعی کنیم که کمترین ضرر را به محیط زیست برسانیم. دراینجا مسلما فیلتر فلزی دارای آسیب بسیار کمتری نسبت به محیط زیست است. البته می‌توان کاغذ فیلتر کاغذی را بازیافت نمود ولی آیا کسی برای این کار زمانی صرف خواهد کرد؟

تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی. کدام یک بهتر است ؟

تمیز کردن کدام فیلتر آسان‌تر است؟

اساسا تمیز کردن فیلتر کاغذی در نسبت به نمونه‌ی فلزی آن بسیار آسان‌تر است چرا که تنها کاری که نیاز است انجام دهیم این است که آن را برداشته و به دور بیاندازیم. فیلتر فلزی باید ابتدا از تفاله قهوه تخلیه و سپس شستشو شود. شستشوی آن به وسیله‌ی دست یا ماشین ظرفشویی انجام می‌گیرد.

تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی. کدام یک بهتر است ؟

کدام برای شما مفید تر است ؟

قهوه دارای فواید بسیاری برای بدن انسان است اما در این میان ضررهایی هم دارد. قهوه حاوی کفستول است. روغنی که به عنوان افزایش دهنده‌ی کلسترول خون شناخته می‌شود. زمانی که از فیلتر کاغذی برای تهیه قهوه استفاده شود بیشترین حد کفستول توسط فیلتر کاغذی گرفته خواهد شد. این خاصیت بسیاری از متخصصینی که نگران سلامتی و کلسترول خون هستند را متقاعد ساخته است که فیلتر کاغذی بسیار مناسب‌تر است.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : آیا بین قهوه و کلسترول خون ارتباطی هست ؟ [/alert]

اگرچه فیلترهای کاغذی سفید به وسیله‌ی ماده‌ای به نام دیوکسین به این رنگ در آورده می‌شوند و بسیاری از متخصصین نگران این هستند که این ماده‌ی سفید کننده راه خود را به فنجان قهوه بیابد و باعث مضراتی برای انسان شود. با استفاداه از فیلترهای فلزی نگران این مواد سفید کننده نخواهید بود.

البته راه دیگری نیز وجود دارد و استفاداه از فیلترهای کاغذی سفید نشده است که از ماده‌ی دیوکسین در آن هیچ خبری نیست و همچنین کفستول قهوه را حذف می‌کند .

تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی. کدام یک بهتر است ؟

آیا نوع فیلتر بر طعم قهوه تاثیر دارد ؟

تمامی مطالب گفته شده ممکن است بی اهمیت باشد اگر طعم قهوه‌ی شما چندان جالب نباشد. فیلتر فلزی و کاغذی دو طعم کاملا متفاوت از قهوه را به دست خواهند داد و شما باید ببینید کدام یک بیشتر مورد علاقه‌ی شماست.

به دلیل این که فیلتر فلزی تاثیر چندانی بر کفسیتول قهوه ندارد ، روغن نسبتا زیادی درون فنجان قهوه وارد می‌شود و همین امر باعث ایجاد عطر و رایحه‌های خاصی در قهوه می‌شود که توسط فیلترهای کاغذی به دست نمی‌آیند. بنابراین اگر به قهوه‌ای با غلظت و رایحه‌های بیشتر علاقه دارید از فیلتر فلزی استفاده نمایید.

در طرف دیگر فیلترهای کاغذی ، قهوه را بیشتر فیلتر می‌کنند و نتیجه آن قهوه‌ای رقیق‌تر با رایحه‌هایی کمتر است. در برخی مواقع نیز فیلترهای کاغذی طعمی شیبهی به کاغذ به قهوه می‌دهند و راه حل آن شستن یک بار فیلتر با آب داغ قبل از تهیه قهوه است که این یک مرحله به مراحل تهیه قهوه اضافه خواهد کرد.

تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی. کدام یک بهتر است ؟

روش شما برای دم کردن قهوه

در این قسمت باید به نحوه و روش تهیه قهوه نیز توجه کرد چرا که برخی از روش‌های تهیه و دم قهوه فقط با فیلترهای کاغذی سازگاراند و نمیتان از فیلتر فلزی در آن استفاده کرد. پسبنابراین باید در هنگام خرید دستگاه قهوه‌ساز خود ابتدا به این نکته نیز توجه کنید.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : چه روش دمی برای من مناسب تر است ؟ [/alert]

تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی. کدام یک بهتر است ؟

کلام آخر

بحث فیلترهای فلزی و کاغذی چندین سال است که گریبان گیر همه‌ی علاقه‌مندان به قهوه شده و به نظر نمی‌رسد که به این زودی حل شود . اما طبق مواردی که گفته شد دیگر تصمیم با خود شماست که از کدام فیلتر استفاده نمایید. در نهایت از هر فیلتری که استفاده کنید از قهوه‌ی خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *