راهنمای خرید, آموزش

چه مواردی روی بسته بندی قهوه درج می‌شود ؟

بیشتر رست کننده‌های‌ قهوه اطلاعات زیادی بر روی بسته بندی‌های خود درج می‌کنند که شاید باعث سردرگمی افراد شود . شاید شماهم با بسته بندی قهوه روبرو شده باشید که اعداد و ارقام زیادی بر روی آن نوشته شده باشد و شما ندانید که این‌ نوشته ها واقعا چه هستند و به چه منظوری روی بسته بندی درج شده اند. در این مطلب قصد داریم تا برخی از نوشته‌های روی بسته بندی قهوه را بررسی کنیم. با ما همراه باشید…

نام بسته بندی

بیشتر رسترهای صنعت قهوه اسپشالیتی معمولا نام قهوه‌های خود را بر اساس مزرعه ، اتحادیه یا منطقه رشد آنها نامگذاری می‌کنند. اگر بر روی بسته کلمه‌ی ( finca ) یا ( estate ) درج شده باشد ، به معنی تک خاستگاه بودن قهوه داخل بسته است و از یک مزرعه‌ با کیفیت و قابل رهگیری به دست شما رسیده است. این عمل بسیار معمول است که در بسیاری از کشورهای تولید کننده‌ی قهوه ، قهوه‌ها در زمان شستشو با یکدیگر مخلوط می‌شوند.

چه مواردی روی بسته بندی قهوه درج می‌شود ؟

منطقه قهوه

قهوه نوعی از گیاه است که عوامل محیطی می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی عطر و طعم آن بگذارد. در نتیجه خریداران قهوه به خصوصیت های مشابه قهوه‌های دو منطقه توجه می‌نمایند. برای مثال قهوه‌های اتیوپی دارای اسیدیته‌ی زیادی است و این در حالی است که قهوه تارازو کاستاریکا شیرینی بیشتری دارد .

چه مواردی روی بسته بندی قهوه درج می‌شود ؟

فرآوری قهوه

فرآوری به هرآنچه برای قهوه از زمان برداشت تا زمان صادرات قهوه سبز اتفاق می‌افتد فرآوری گفته می‌شود. سه روش اصلی برای فرآوری قهوه وجود دارد و هرکدام از آنها تاثیرات مخصوص خود را بر عطر و طعم قهوه خواهند گذاشت.

در کشورهایی مانند کلمبیا ، گواتمالا و کنیا معمولا از فرآوری تر استفاده می‌شود به همین دلیل دانه‌های قهوه این کشورها دارای عطر و طعمی بهتر ،  دانه‌ی تمیزتر و رایحه‌ی فراوانتر هستند.

در کشورهایی که آب زیادی در دسترس ندارند و سطح کشت قهوه بسیار وسیع است ، مانند اتیوپی و برزیل از فرآوری خشک استفاده می‌شود.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : روش های فرآوری قهوه از زمان برداشت [/alert]

گونه‌های قهوه

گونه‌ی گیاه قهوه تاثیر زیادی بر چرخه‌ی رایحه‌ای قهوه دارد . گونه‌ی بوربون تفاوت چشمگیری با گونه‌ی گیشا دارد حتی اگر در یک مزرعه رشد کرده باشند. درختچه‌ی قهوه دارای گونه‌های فراوانی است که بیشتر تولیدات انبوه از چندین گونه آن است. برای خرید یک قهوه مناسب ، خریداران به گونه‌ی آن توجه زیادی دارند.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : گونه های قهوه [/alert]

چه مواردی روی بسته بندی قهوه درج می‌شود ؟

ارتفاع رشد

کمتر کسی است که در مورد ارتفاعات قهوه‌ای که خریداری می‌کند اطلاعاتی داشته باشد و یا حتی برایش مهم باشد که این قهوه در چه ارتفاعی رشد کرده است. اما برای رستری‌ها و افرادی که به صورت حرفه‌ای در زمینه‌ی قهوه فعالیت دارند دانستن این موضوع بسیار مهم است. بر اساس یک قانون ، هرچه قهوه در ارتفاع بالاتری رشد کرده باشد کیفیت آن بیشتر خواهد بود . ارتفاعی که درخت بتواند در آن رشد کرده و زنده بماند . ارتفاع نیز یکی دیگر از عواملی است که بر عطر و طعم و همچنین کیفیت قهوه تاثیر بسزایی دارد. به طور مثال قهوه‌هایی که در ارتفاعات بالاتر رشد می‌کنند دارای اسیدیته‌ی بیشتری هستند .

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : ارتفاع و اقلیم چگونه بر عطرو طعم قهوه تاثیر می گذارد ؟ [/alert]

تاریخ رست قهوه

تاریخ رست و تفت قهوه نیز یکی از عوامل مهم تاثیر بر رایحه و کیفیت قهوه است. به عنوان یک قانون که در بین بیشتر مصرف کننده‌های قهوه وجود دارد ، بهتر است قهوه را تا حدود یک ماه بعد از رست شدن استفاده کرد . سعی کنید از بسته بندی‌هایی که تاریخ رست بر روی آنها درج نشده‌اند استفاده نکنید و یا قیل از خرید از فروشنده بخواهید تا تاریخ رست آن را به شما بگوید.

چه مواردی روی بسته بندی قهوه درج می‌شود ؟

خصوصیات طعمی قهوه

برخی از بسته بندی‌های قهوه خصوصیات عطری و طعمی قهوه داخل بسته را بر روی آن درج می‌نمایند. کاراملی ، شکلاتی ، لیمویی و… . این خصوصیات برای بسیاری از مصرف کنندگان قهوه مهم است و به آنها بسیار توجه می‌کنند . خصوصیات طعمی در یک فنجان قهوه بسیار آشکارا خود را نشان می‌دهد .

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : چه قهوه‌ای برای من مناسب تر است ؟ [/alert]


قهوه ایلیا با تجربه‌ای چندین ساله در صنعت رست و تفت قهوه ، قهوه‌‌ای تازه رست شده و در بسته بندی‌های مناسب به مشتریان خود عرضه می‌کند. با ما همراه باشید..

[alert style=”error”] بررسی کنید : قهوه های تازه رست ایلیا [/alert]

2 دیدگاه در “چه مواردی روی بسته بندی قهوه درج می‌شود ؟

  1. amir گفت:

    سلام . چرا شما همه یا برخی از این اطلاعات رو (مثل تاریخ دقیق رست )روی قهوه های خودتون ثبت نمیکند ؟

    1. محسن مداحی گفت:

      در حال برنامه ریزی برای ثبت دقیق اطلاعات هستیم .به زودی روی قهوه های سینگل ارجین تمام اطلاعات ثبت خواهند شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *