آموزش, طرز تهیه انواع دسر و نوشیدنی

طرز تهیه کاپوچینو

کاپوچینو Cappuccino یکی از پرطرفدارترین ترکیبات اسپرسو با شیر است و حتی در رقابت با کافه لاته نیز خیلی وقت ها از آن پیشی گرفته است. اما آیا برای نوشیدن این ترکیب جذاب حتما باید به کافه رفت؟ خیر. شما می توانید با استفاده از طرز تهیه کاپوچینو، آن را خانه درست کنید.

حال ما در این مقاله قصد داریم تا طرز تهیه کاپوچینو با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز و سپس طرز تهیه کاپوچینو بدون دستگاه برقی را با هم بررسی کنیم.

تاریخچه کاپوچینو

اما قبل از اینکه سراغ انواع طرز تهیه کاپوچینو برویم، بهتر است کمی درباره تاریخ این نوشیدنی بدانید.

هرچند شاید بگویید کاپوچینو یک نوشیدنی مدرن است و چه تاریخی می تواند داشته باشد. یا حتی اگر تاریخی داشته باشد، چه جذابیتی برای ما دارد؟

اما کمی صبر کنید. خیلی وقتها برخی چیزهای ساده، پشت پرده های عجیبی دارند و کاپوچینو یکی از آنهاست:

آنطور که در اسناد مکتوب و داستان های شفاهی آمده، ایده اضافه کردن شیر به قهوه در سال های قرن هفدهم میلادی در اروپا به وجود آمده است. معروف ترین اینگونه نوشیدنی ها، چیزی به نام Kapuziner است که برای اولین بار در قهوه خانه های شهر وین اتریش، سرو می شده و به نوعی پدر کاپوچینو است. این نوشیدنی ترکیبی از قهوه، شیر، شکر و برخی از ادویه ها بوده و بسیار هم طرفدار داشته است. تا جایی که به دیگر کشورهای اروپایی نیز می رود و در آن کشورها به “قهوه وینی” معروف می شود.

Kapuziner البته به نوعی با قهوه دمی درست می شد و حتی کاپوچینو هم در ابتدا به شیوه “قهوه وینی” ترکیب می شده است. به عبارت دقیق تر، کاپوچینو در سال 1930 در شمال ایتالیا پدیدار می شود و در ابتدا همان “قهوه وینی” بوده با این تفاوت که خامه زده شده هم به آن اضافه می کردند و رویش دارچین یا شکلات می پاشیدند. در اصل چیزی که امروز به نام کاپوچینو می شناسیم، نسخه دوم این نوشیدنی که که با آمدن دستگاه های اسپرسو متولد می شود.

اما نام این نوشیدنی از کجا آمده؟ پاسخ شاید کمی عجیب و دور از ذهن باشد: از رنگ لباس فرقه ای مسیحی به نام “کاپوچین” که در ایتالیا فعالیت زیادی داشته اند و البته هنوز هم گویا وجود دارند.

رنگ لباس راهبان این فرقه، قهوه ای روشن و تیره بوده و به خاطر شباهتش با رنگ این نوشیدنی، نام کاپوچینو به وجود آمده است. هرچند نمی دانیم این نام را چه شخص یا گروهی پیشنهاد داده بودند و چرا باید رنگ یک نوشیدنی را با رنگ لباس یک فرقه مذهبی مشابهت دهند و نام گذاری کنند؟ چراکه این رنگ، خیلی رنگ خاصی نیست و در چیزهای دیگر هم می توان پیدایش کرد.

به هر حال وجه تسمیه نام کاپوچینو با یک فرقه مسیحی گره خورده و هرگاه کاپوچینو را بر زبان می آوریم، در اصل داریم نام این فرقه را یاد می کنیم.

اما کاپوچینو هنگامی که دستگاه اسپرسو در ایتالیا گسترش پیدا می کند، به نسخه امروزی خودش می رسد. یعنی قهوه اسپرسویی که با مقدار مشخصی شیر بخار زده ترکیب شده و رویش با پودر شکلات یا کاکائو تزیین می شود. مدلی که در طول جنگ جهانی دوم به دیگر کشورهای اروپایی نیز رفت و با گسترش ارتباطات در دنیا، از شرق تا غرب زمین سفر کرد.

انواع کاپوچینو

کاپوچینو به خصوص در ایتالیا انواع مختلفی دارد که با کم و زیاد کردن قهوه یا شیر به دست می آیند: 1. اگر مقدار شیر کاپوچینو زیاد باشد به آن “کیارو” یا “Chiaro” گفته می شود و همچنین به “کاپوچینوی خیس” نیز معروف است. 2. اگر شیر کمتری داشته باشد به آن “اسکورو” یا “Scuri” می گویند که به “کاپوچینوی خشک” نیز شناخته می شود. 3. به مدل سرد کاپوچینو نیز “فردو” یا “freddo” گفته می شود که از ترکیب شیر سرد فوم دار با اسپرسو تهیه می شود و در ایتالیا و یونان بسیار رواج دارد.

طرز تهیه کاپوچینوحال که با کاپوچینو بیشتر آشنا شدید، وقت آن است تا سراغ طرز تهیه کاپوچینو برویم:

طرز تهیه کاپوچینو حرفه‌ای (با دستگاه اسپرسو ساز)

مواد و تجهیزات مورد نیاز :

اسپرسو ساز دارای نازل بخار

پیچر استیل (پارچ مخصوص کف شیر)

ماگ یا فنجان قهوه (نوع عریض و کم عمق آن توصیه می‌شود)

قهوه آسیاب شده مخصوص اسپرسو

مشاهده کنید: انواع قهوه های تازه رست و ترکیبی در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

طرز تهیه:

مرحله 1: به وسیله‌ اسپرسوساز یک شات اسپرسو تهیه کنید.

مرحله 2: حدود یک سوم پیچر را با شیر سرد پر کنید. نازل بخار را دقیقا در زیر سطح شیر قرار داده و به مدت 8 الی 10 ثانیه آن را در معرض بخار قرار دهید. سپس نازل بخار را کاملا در شیر فرو ببرید و این کار را تا زمانی که دمای شیر به بالاتر از 65.5 درجه سانتیگراد برسد ادامه دهید.

مرحله 3: چندین بار ضربات محکمی به پیچر وارد کنید تا حباب هایی که روی آن ایجاد شده از بین بروند و کف شیر، فشرده و یکدست شود.

مرحله 4: کف شیر را به آرامی به مرکز فنجان و روی قهوه اسپرسو اضافه کنید تا هنگامی که لایه ضخیمی از کف شیر تشکیل شود.

نکته ای برای حرفه‌ای تر شدن:

 پیچر حاوی شیر را تا هنگامی که به آن نیاز ندارید در یخچال قرار دهید. زیرا شیر سردتر برای تبدیل شدن به کف احتیاج به بخار بیشتری دارد و این کار باعث می‌شود بافت آن بهتر شکل بگیرد.

طرز تهیه کاپوچینو خانگی به وسیله اسپرسوساز گازی

مرحله 1: آماده کردن اسپرسو

ابتدا به وسیله‌ اسپرسوساز یک شات اسپرسو تهیه کنید.

مرحله 2: کف شیر

120 میلی گرم شیر در شیرجوش خود بریزید (شیر کم چرب کف بیشتری را تولید می‌کند)

شیرجوش را روی شعله گاز بگذارید و یک دماسنج در آن قرار دهید. دمای شیر باید به 65 تا 68 درجه ی سانتیگراد برسد. سپس از یک همزن دستی استفاده کنید و به وسیله آن شیر را به قدری هم بزنید تا کف شیر غلیظی ایجاد شود. البته می توانید از فرنچ پرس برای فوم دادن شیر نیز استفاده کنید.

مرحله 3: تهیه کاپوچینو

شات اسپرسو را در فنجان مناسب کاپوچینو بریزید. دقت داشته باشید که یک اسپرسوی خوب باید غلظت بالایی داشته باشد. حال کف شیر را روی آن بریزید. هم اکنون کاپوچینو شما آماده است. این نکته را فراموش نکنید که کاپوچینو شما باید حاوی یک سوم اسپرسو و دو سوم کف شیر باشد.

اگر دوست دارید می‌توانید برای طعم و رایحه بیشتر مقداری پودر دارچین یا کاکائو نیز به روی آن بپاشید. از نوشیدن یک فنجان کاپوچینو دلچسب لذت ببرید.

مشاهده کنید: همزن و کف ساز شیر میتا در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

طرز تهیه کاچینو با طعم فندق

افزودن مواد اضافی همچون شیرین کننده و شربت ها در طرز تهیه کاپوچینو، می تواند آن را لذت بخش تر کند. به خصوص برای کسانیکه با همان مقدار تلخی کم کاپوچینو نیز مشکل دارند. یکی از این افزودنی ها، فندق است که به صورت سیروپ (شربت) به نوشیدنی اضافه می شود. به عبارتی با افزودن آن، کاپوچینوی فندق به دست می آید که بسیار خوشمزه و جذاب است.

حال در این قسمت سراغ طرز تهیه کاپوچینو با طعم فندق می رویم و برای آنکه بتوانید آن را به راحتی در خانه در خانه درست کنید، طرز تهیه شربت فندق را هم با هم بررسی می کنیم:

طرز تهیه کاپوچینو فندقمواد لازم برای طرز تهیه کاپوچینو با فندق:

شیر : نصف فنجان

شربت فندق : 2 قاشق غذاخوری

پودر قهوه : 1 قاشق غذاخوری

آب داغ : یک چهارم فنجان

پودر کاکائو : مقداری جهت تزئین

مرحله 1: تهیه شربت فندق

همانطور که گفتیم باید از قبل سیروپ فندق را آماده کنید.

مواد لازم جهت تهیه شربت فندق :

آب : 250 میلی‌لیتر

شکر قهوه‌ای : 200 گرم

فندق : 150 گرم

عسل : به مقداری که کمی ترکیب را غلیظ کند

  1. ابتدا فندق‌ها را با استفاده از آسیاب به پودر تبدیل کنید. پودر فندق را به مدت 15 دقیقه و با دمای 160 درجه سانتیگراد / 320 درجه فارنهایت درون فر یا مایکروویو بگذارید تا رنگ آن قهوه‌ای شود و عطر آن فضای آشپزخانه‌ی شما را پر کند. سپس آن را از فر بیرون بیاورید .
  2. تابه را روی اجاق قرار داده، آب و شکر و عسل را داخل آن ریخته و هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند. سپس پودر فندق را به ترکیب اضافه کرده و حداقل به مدت 5 دقیقه هم بزنید. پس از آن زیر اجاق را کم کرده و پس از سه الی چهار دقیقه تابه را از روی اجاق بردارید و اجازه دهید خنک شود .

نکته: عسل علاوه بر خواص فوق‌العاده‌ای که دارد به شربت فندق شما طعم ویژه‌ای را می‌بخشد اما استفاده‌ی از آن اختیاری است .

مرحله 2: تهیه قهوه

به وسیله‌ موکاپات و یا اسپرسوساز برقی یک شات اسپرسو تهیه کنید.

مطالعه کنید: طرز تهیه اسپرسو با قهوه جوش روگازی موکاپات

مرحله 3: تهیه کف شیر

برای تهیه کف شیر، ابتدا شیر برای چند دقیقه روی اجاق قرار دهید تا گرم شود ( نیازی به جوش آمدن شیر نیست) سپس بوسیله‌ی همزن شیر را آنقدر بزنید تا به کف شیر تبدیل شود .

مرحله 4: ترکیب مواد و اضافه کردن کف شیر

دو قاشق غذاخوری از شربت فندق، یک شات اسپرسو و یک چهارم فنجان آب را باهم مخلوط کنید. مواد را درون ظرفی ریخته و روی اجاق گاز و یا درون فر قرار دهید تا گرم شود. سپس آن را هم بزنید تا یکدست شود. پس از مخلوط شدن مواد با هم، آن را درون یک ماگ یا فنجان ریخته و کف شیری را که از قبل تهیه کرده‌اید روی آن بریزید .

در انتها جهت تزئین می‌توانید مقداری پودر کاکائو نیز اضافه کنید. همچنین اضافه کردن چند تکه موز و یا چند دانه فندق می‌تواند باعث زیباتر شدن تزئین شما شود.

بستنی کاپوچینو

بستنی کاپوچینوعلاقه مندان به قهوه همه روزه در پی یافتن راه‌های جدید برای نوشیدن مقدار قهوه مورد علاقه خود هستند. در فصل زمستان یک فنجان قهوه گرم می ‌تواند بسیار خوشمزه تر باشد. چرا که گرمی را به بدن هدیه می‌کند و طعم و کافئین قهوه نیز جایگاه خود را دارند. اما در فصل گرما، تابستان های بسیار داغ مخصوصا در کشور ایران که گرما روز به روز افزایش می‌یابد، نوشیدن یک فنجان قهوه هرچند خوش عطر و طعم اما بازهم ممکن است کمی آزار دهنده باشد.

اما بستنی یخی کاپوچینو از نظر طعم یکی از بهترین دسرهایی است که با قهوه تهیه می‌شود و در فواصل گرم و همچنین مناطقی که همیشه گرم است بسیار پرطرفدار و محبوب شده است. دقیقا مشخص نیست که اولین بار این دسر خوشمزه در کجا تهیه شده، اما گمانه ها به کشور ایتالیا مهد اسپرسو باز می‌گردد.

در دستور تهیه این بستنی از دارچین استفاده می شود تا علیرغم اینکه یک دسر سرد است، احساس سرما نکنید. همچنین اسپرسو موجود در این دسر به صورت لطیف و غلیظ طعمی بسیار ویژه ایجاد خواهد کرد.

طرز تهیه بستنی کاپوچینو

مواد لازم (برای تهیه 8 عدد بستنی)

237 میلی‌ لیتر آب

133 گرم شکر

2 قاشق غذاخوری سیروپ ذرت

2 شات اسپرسو

237 میلی لیتر شیر

1 قاشق مرباخوری دارچین

مراحل:

مرحله 1: ابتدا آب را به نقطه جوش برسانید و سپس شکر را در آن حل کنید. آنقدر حرارت به آن بدهید تا تمامی شکر به خوبی در آب حل شود. بعد از حل شدن شکر، مایع را کمی خنک و سیروپ ذرت را به آن اضافه کنید.

مرحله 2: یک چهارم از این مایع را کنار گذاشته و مابقی را تا هنوز گرم است با اسپرسو مخلوط کنید. سپس بگذارید تا خنک شود.

مرحله 3: حال یک چهارم کنار گذاشته شده را با شیر مخلوط کنید و دارچین را به آن اضافه کنید.

مرحله 4: در نهایت دو مخلوط را در قالب به صورت مساوی ریخته و درون فریزر قرار دهید. حداقل زمان مورد نیاز برای فریز شدن، 6 ساعت است.

نکته : انتخاب قالب به دلخواه خودتان است .

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

22 دیدگاه در “طرز تهیه کاپوچینو

  1. مریم گفت:

    سلام من قهوه و اسپرسو ساز مارک پرشیا رو دارم و بلد نیستم ازش حتی قهوه درست کنم. لطف می کنید هم آموزش قهوه و هم کاپوچینو با فوم شیر و آموزش دقیق و کامل بدید ممنونم.

    1. علی شمس گفت:

      با سلام خدمت شما کاربر گرامی ، چشم در اصرع وقت یک آموزش تصویری کامل قرار میدهیم

  2. Arta گفت:

    سلام
    شیر را چگونه باید به قهوه اضافه کرد، که از حل شدنشون جلوگیری کرد؟؟؟؟

    1. علی شمس گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای تهیه کاپوچینو شیر باید غلیظ شده باشه و به صورت کف در اومده باشه ، واسه این کار چندین راه وجود داره ، اول اینکه شیر رو با قسمت تولید بخار دستگاه اسپرسو به کف تبدیل کنید ، دوم اینکه از دستگاه هایی که برای اینکار به عنوان کف ساز چه برقی و چه دستی ساخته شده اند استفاده کنید . شما میتونید با مراجعه به بخش فروشگاه چندین مدل از این خامه ساز ها و یا همان کف ساز ها را مشاهده نمایید.

  3. Hossein گفت:

    سلام چجوری میتونم خامه ای که در کاپوچینو استفاده میشه رو تهیه کنم (منظورم کف شیر نیست )؟ فقط با خرید دستگاه های گرون قیمت امکانش هست؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.
      برای اینکه یک فنجان قهوه با کرمای عالی داشته باشید باید یک دستگاه خوب داشته باشید.دستگاه خوب الزاماً گرون نیست.مثلا دستگاه اسپرسوساز نوا قیمتش 400/000 تومانه ولی قهوه رو با کرمای بسیار خوبی تولید میکنه.یا به عنوان مثال دیگه مینی پرسو قیمتش 199/000 تومانه ولی قهوه رو با کرمای بسیار خوب و ماندگاری براتون تولید میکنه.

  4. ارش گفت:

    سلام
    من دستگاه باریست دارم
    با خوندن مطالبتون تونستم اسپرسو خوبی تهیه کنم یعنی بهتر از قبل
    ولی فوم خوبی نمیتونم در بیارم
    میشه ب طور تقریبی بگین برای چقدر باید سر فوم گیر داخل شیر باشه
    و اینکه باید پیچر رو تکون داد یا ثابت نگهداشت
    ممنون ازتون

    1. محسن مداحی گفت:

      سلام.نیازی به تکان دادن پیچر نیست فقط از شیر کم چرب استفاده کنید و اینکه فشار بخار دستگاه در تهیه کف شیر بسیار مهمه.اگر فشار دستگاهتون زیاد نیست سعی کنید از مقدار شیر کمتری استفاده کنید.امیدوارم نتیجه بهتری بدست بیارید.

  5. احمد گلبویی گفت:

    با سلام و خسته نباشید خدمت تیم ایلیا

    برای درست کردن فوم شیر(برای کافه لته) فرنچ پرس بهتره یا همزن هایی که تو همین مقاله هم نشون دادید؟؟

    1. امید غفوری گفت:

      با سلام
      جهت تهیه‌ی کف شیر روش‌های مختلفی وجود دارد که این با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید متفاوت است. استفاده از کف‌سازهای دستی و برقی با کیفیت بیالتی که ویژه‌ی این کار طراحی شده است کار شما را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند اما با استفاده از انواع فرنچ پرس هم می‌توانید کف شیر خوبی تهیه نمایید.
      موفق باشید

  6. hemat گفت:

    سلام اسپرسوساز ۴کاره همسول خریده ام
    دوست داشتم نظر شماهم بدونم در موردش

    1. جلال رمضانی گفت:

      از نطر قهوه ایلیا دستگاه خیلی خوبی در رنج قیمت خودش هست.

  7. محمدحسین گفت:

    با سلام خدمت مدیریت محترم سایت، سؤالی داشتم. تفاوت کافه لاته با کاپوچینو چیه؟ چون اونطوری که بنده مطالب هر دوشونو توی سایتتون خوندم هر دو ابتدا یک شات اسپرسو در ماگ ریخته میشه و سپس کف شیر رو بهش اضافه میکنند، پس فرقشون چیه؟
    ممنون

  8. محمدحسین گفت:

    سلام‌خدمت‌مدیریت محترم سایت ایلیا، تفاوت کاپوچینو با کافه لاته در چیست؟ چون اونطوری که بنده مطالبشونو توی سایتتون خوندم هر دو ابتدا یک شات اسپرسو داخل ماگ یا فنجان ریخته میشه و سپس کف شیر یا فوم شیر به اسپرسو اضافه میشه، پس تفاوت بین کافه لاته با کاپوچینو چیه؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      دوست عزیز تفاوت بسیاری از این نوشیدنی ها در مقدار کف شیر آنهاست.

  9. فاضل گفت:

    سلام شیر باید برای کاپوچینو کامل حالت مایع بودن خودشو از دست بده؟؟؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. حالت رنگ خیس باید باشه

  10. سلام.. میخام یه دستگاه قهوه ساز بخرم.. در حد مصرف خونگی
    مبشه در انتخاب دستگاه راهنمایی بفرمایید.. چه نکاتی ضروریه در نظر بگیرم. ممنون از شما

  11. Milad گفت:

    سلام روز خوش، سوالی داشتم. من با موکاپات و فرنچ پرس میخام کاپوچینو درست کنم، اما نکته ای داره که شما لطف کنید جواب بدید. کاپوچینو یی که من درست میکنم 100%به شکل کف درمیاد اصلا داخل اون استکان چیزی به شکل مایع پیدا نمیکنم. ایراد کار من از کجاست. اول من با موکاپات اسپرسو درست میکنم وسپس شیر حرارت دیده رو داخل فرنچ پرس میریزم و به شکل کف درمیارم و….(ممنون میشم توضیح بدید.) سپاس

    1. جلال رمضانی گفت:

      شاید میزان شیری که استفاده می کنید بیش از حد باشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *