روش های دم کردن قهوه, آموزش

طرز تهیه آیس کافی

طرز تهیه آیس کافی

اگر به دنبال راهی هستید که در فصل های گرم هم بتوانید قهوه بخورید، بهترین راه برای شما فراگرفتن طرز تهیه آیس کافی و دیگر راه های درست کردن یک قهوه خنک است. راه هایی که عمدتا بسیار ساده هستند و می توانید به راحتی آنها را در خانه به کار بگیرید.

اما قبل از اینکه سراغ این موارد برویم، باید یک نکته را روشن کنیم و آن هم تفاوت قهوه سرد دم با آیس کافی است.

طرز تهیه آیس کافیتفاوت قهوه سرد دم و آیس کافی

در سال‌های اخیر نوشیدنی قهوه سرد دم (Cold Brew) در بسیاری از کشورهای علاقه مند به قهوه طرفداران فراوانی پیدا کرده است. این نوشیدنی به دلیل طعم بسیار خوشمزه و کافئین بالای آن محبوب شده است.

اما قهوه قبل از آن نیز به صورت سرد سرو می‌شد که یکی از این نوشیدنی‌های سرد آیس کافی است. حال می‌خواهیم بدانیم تفاوت آیس کافی و قهوه دم سرد چیست.

قهوه دم سرد

  • قهوه در دمای معمولی و یا دمای اتاق دم می‌شود.
  • زمان تهیه بسیار طولانی است.
  • طعمی ملایمتر با اسیدیته بسیار کم.
  • رایحه‌های نسبتا بسیار کمی در قهوه دم سرد وجود دارند.

آیس کافی

  • قهوه با آب داغ و در دمای بالا دم می‌شود و بر روی یخ ریخته می‌شود.
  • زمان تهیه خیلی کم است.
  • روش‌های متعددی برای تهیه آن وجود دارد.
  • رقیق و تلخ خواهد بود.

طرز تهیه آیس کافی با قهوه اسپرسو و فرانسه

آیس کافی نوشیدنی خوشمزه ای است که واقعا در هوای گرم تابستان یا روزهای سرسبز و زیبای بهار حال آدم را عوض می کند. این که آیس کافی از کجا آمده و تاریخچه شکل گیری آن به چه زمانی بر می گردد را به زمان دیگری موکول می کنیم که مفصل در موردش صحبت کنیم، اما در حال حاضر فقط قصد داریم یک آشنایی اولیه با این نوشیدنی خوشمزه پیدا کنیم و به طرز تهیه آیس کافی ساده بپردازیم. آیس کافی یا به بیان صحیح تر آیسد کافی  (Iced Coffee) نام نوشیدنی خنک تابستانی است که با قهوه سنگین و غلیظ تهیه می‌شود.

مشاهده کنید: انواع قهوه های ترکیبی در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

دلیل استفاده از قهوه غلیظ در فرمولاسیون تهیه این معجون خوشمزه این است که موقع آب شدن یخ‌ها و حل شدن بقیه مواد، نوشیدنی ما خیلی رقیق نشود. در کشور های مختلف جهان افزودنی‌های متفاوتی به این نوشیدنی سرد اضافه می‌کنند. اما پایه اصلی آن قهوه با یخ و کمی شیر و شکر یا بستنی است.

نکته مهم و کلیدی در مورد تهیه این نوع آیس کافی بعد از غلیظ بودن قهوه این است که قهوه ای که آماده می کنیم نباید تفاله داشته باشد و یا به تعبیر ساده تر باید از قهوه اسپرسو و یا دیگر انواع قهوه‌ که توسط دستگاه تهیه شده و از فیلتر عبور کرده استفاده شود. از همین رو چون قهوه‌های ترک دارای تفاله هستند، برای تهیه آیس کافی مناسب نیستند.

مواد لازم جهت تهیه آیس کافی ساده

  • اسپرسوساز برقی یا موکا پات و یا سایر قهوه ساز های فیلتری ( قهوه ساز فرانسه ، نسپرسو ، فرنچ پرس و… )
  • بین ۶۰ تا ۷۵ میلی‌لیتر قهوه‌ی اسپرسو (معادل دو الی سه شات ) یا ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌لیتر قهوه‌ فیلتری
  • 3 قاشق چای‌خوری شکر ( با توجه به ذائقه تان )
  • یخ حبه ای به مقدار لازم (اندازه حبه ها نه زیاد درشت باشد که چند تکه کل فضای لیوان را اشغال کند و نه آنقدر کوچک باشد که سریع ذوب شوند)
  • خامه یا شیر پر چرب

طرز تهیه آیس کافی ساده

  1. ابتدا با دستگاه های ذکر شده یک قهوه کاملا غلیظ تهیه می کنیم .
  2. در یک لیوان تا حدود 2 الی 3 سانتیمتر پایین تر از دهانه لیوان یخ می ریزیم ( همان طور که گفته شد سعی کنید از حبه های یخ متوسط استفاده کنید) و سپس در صورت تمایل به آن خامه یا شیر پر چرب اضافه می کنیم.
  3. قهوه ای که تهیه کرده اید را درون لیوان بر روی یخ ها، شیر و خامه بریزید .
  4. اگر تمایل دارید میتوانید 2 سا 3 قاشق چای خوری شکر به آیس کافی خود اضافه کنید و سپس آن را هم بزنید. حدود 1 دقیقه صبر کنید. آیس کافی خوشمزه و دلچسب شما آماده است، میتوانید نوش جان کنید .

طرز تهیه آیس کافی تایلندی

حال می رسیم به شیوه دیگری از درست کردن آیس کافی، یعنی طرز تهیه آیس کافی تایلندی که تفاوت آن با ایس کافی ساده در افزودنی هایی است که در آن استفاده می کنند.

مشاهده کنید: انواع قهوه های تازه رست در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

مواد لازم جهت تهیه آیس کافی تایلندی:

  • قهوه غلیظ : 1 شات
  • شکر : 4 قاشق سوپخوری
  • خامه یا کف شیر : 4 قاشق سوپخوری
  • پودر هل : 2 قاشق چایخوری
  • پودر گردو یا بادام : 1 قاشق چایخوری
  • قطعات یخ : به مقدار لازم

طرز تهیه:

  1. تهیه قهوه: ابتدا به مقدار مورد نیاز پودر قهوه را با 2 قاشق چایخوری پودر هل مخلوط کنید. سپس به وسیله اسپرسوساز یک شات اسپرسو تهیه کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از فرنچ پرس یک فنجان قهوه دمی غلیظ تهیه کنید.
  2. اضافه کردن بقیه مواد: پس از تهیه قهوه، شکر و پودر بادام یا گردو را به قهوه اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب یکنواختی به دست آید. سپس اندکی صبر کنید تا ترکیب بدست آمده مقداری دمای خود را از دست داده و خنک شود.
  3. تهیه کف شیر: حال فرصت مناسبی است که کف شیر را تهیه کنید. این کار را به روش‌های گوناگونی می‌توان انجام داد. استفاده از فرنچ پرس یکی از روش‌های کم هزینه و آسان برای تهیه کف شیر است. اما اگر می‌خواهید حرفه‌ای باشید و سریع‌تر این کار را انجام دهید استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسوساز و یا کف شیرساز دستی بیالتی نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.
  4. ترکیب مواد: حالا نوبت ترکیب نهایی مواد است. چند قطعه یخ کوچک درون یک لیوان بیندازید و مخلوطی را که از قبل آماده کرده‌اید روی آن بریزید. به طوریکه دو سوم لیوان را در بر بگیرد. سپس یک سوم باقی مانده را با کف شیری که تهیه کرده‌اید پر کنید و در انتها نیز چند تکه یخ روی آیس کافی خود قرار دهید.

نکته: برای دستیابی به شکل زیبا و لایه‌ای کف شیر روی لیوان خود، یک قاشق چایخوری را بصورت برعکس بالای لیوان بگیرید و کف شیر را بصورت آهسته به وسط قاشق بریزید. در انتها ملاحظه خواهید کرد که کف شیر زیبایی روی آیس کافی شما تشکیل شده است.

نکته: شما می‌توانید بجای کف شیر از خامه‌ آماده نیز برای نوشیدنی خود استفاده کنید.

استفاده از شکر طعم مطلوبی به آیس کافی شما خواهد داد. اما اگر به صورت تلخ قهوه را مصرف می‌کنید و یا رژیم غذایی دارید می‌توانید از شکر استفاده نکنید. همچنین استفاده از شکر قهوه‌ای برای سلامتی مناسب‌تر است. همچنین جهت تزیین می‌توانید مقداری پودر کاکائو روی نوشیدنی خود اضافه کنید.

زمان و دما در تهیه آیس کافی و قهوه دم سرد

قهوه سرد دم در دمای خنک و یا دمای اتاق که معمولا 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد است تهیه می‌شود. در نتیجه عصاره گیری یا انحلال قهوه بسیار کند پیش‌خواهد رفت و زمان بسیاری نیاز خواهد داشت که حدود 12 تا 48 ساعت است.

در طرف دیگر در طرز تهیه آیس کافی، قهوه با دمای بالا دم شده و سپس بر روی آن یخ ریخته می‌شود. بنابراین زمان کمی نیاز دارد. بهترین دما برای تهیه قهوه 90 تا 96 درجه سانتی‌گراد است.

میزان کافئین آیس کافی و قهوه دم سرد

همانطور که می‌دانیم هرچه قهوه بیشتر با آب تماس داشته باشد، میزان کافئین آن نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین قهوه سرد دم که حدود چندین ساعت با آب تماس دارد، کافئین بسیار بیشتری نسبت به آیس کافی خواهد داشت.

رایحه آیس کافی و قهوه دم سرد

از آنجایی که عمدتا دمای بالا باعث بیرون آمدن عطر و رایحه قهوه می شود، قهوه سرد دم به دلیل اینکه در دمای معمولی عمل می آید، عطر خاصی ندارد و صرفا یک بوی اسیدی یا تلخ می دهد.

اما ایس کافی به دلیل اینکه قهوه اش به شیوه های معمول و با دمای بالا درست می شود، عمدتا رایحه و عطر همان قهوه های داغ را دارند.

نوع قهوه مورد استفاده

در دنیای قهوه مرسوم است که قهوه سرد دم را در دسته دم آوری های نسل سوم جای می دهند. از همین رو برای در رط تهیه قهوه سرد دم عمدتا از قهوه های تک خاستگاه و حتی تخصصی استفاده می کنند تا پیچیدگی طعمی بهتری داشته باشند.

اما آیس کافی به دلیل مخلوط شدن با آب و یخ، پیچیدگی طعمی خاصی از آن انتظار نمی رود و می توان از هر نوع قهوه ای در طرز تهیه آیس کافی استفاده کرد.

در نهایت برای پاسخ به این سوال که آیس کافی و قهوه دم سرد بهتر است، باید گفت که این موضوع کاملا به ذائقه خود شما مربوط می‌شود. قهوه‌ای با کافئین بسیار بالا و طعمی ملایم و نه چندان تلخ علاقه دارید یا قهوه معمولی مخلوط با یخ ؟

طرز تهیه آیس کافی

حال پس از اینکه فهمیدیم تفاوت قهوه سرد دم و آیس کافی چیست و هر کدام چه ویژگی هایی دارند، وقت آن است تا به سراغ طرز تهیه آیس کافی برویم.

در این بخش می خواهیم چندین رسپی آیس کافی را بررسی کنیم و در ابتدا به معروف ترین انها یعنی طرز تهیه آیس کافی با قهوه اسپرسو و قهوه فرانسه می پردازیم.

طرز تهیه آیس کافی با اسپرسو

آیس کافی ژاپنی

تا اینجا قهوه مورد استفاده در طرز تهیه آیس کافی، عمدتا قهوه اسپرسو یا فرنچ پرس بود، اما فکر می کنید، می توان با انواع قهوه دمی هم آیس کافی درست کرد؟ جواب مثبت است و برای همین هم در این مرحله قصد داریم آیس کافی ژاپنی را قدم به قدم و با استفاده از هاریو V60 به شما آموزش دهیم.

مشاهده کنید: انواع دم افزارهای نسل سوم در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

  1. آیس کافی ژاپنیریختن قالب های یخ در قوری قهوه

برای تهیه آیس کافی ژاپنی شما 170 گرم یخ نیاز دارید. این مقدار را پیش از تهیه قهوه داخل قوری می‌ریزیم. زمانی‌ که قهوه پس از فیلتر شدن داخل قوری ریخته شد، به وسیله این یخ ها قهوه خنک خواهد شد.

  1. آیس کافی ژاپنی 2آسیاب کردن قهوه و ریختن آن روی فیلتر

برای تهیه آیس کافی ژاپنی ما به شما پیشنهاد می‌دهیم از 35 گرم دانه‌ قهوه‌ تازه استفاده کنید. درجه آسیاب قهوه برای استفاده در این روش باید Medium Coarse یا متوسط رو به درشت باشد. سپس پودر قهوه تهیه شده را روی فیلتر دستگاه هاریو V60 بریزید.

  1. هریو V60ریختن یکنواخت آب

آب باید در حدود 92 درجه سانتیگراد باشد. این دما برای دم آوری قهوه و سپس سرد شدن بسیار مناسب است. به نحوی که پس از 2 دقیقه آیس کافی ژاپنی سرد شده و آماده نوشیدن می شود. همچنین برای تهیه آیس کافی ژاپنی 330 گرم آب نیازمندیم که با مجموع یخ های آب شده حجمی حدود نیم لیتر پیدا می‌کند.

ابتدا مقداری کمی آب داغ روی پودر قهوه می‌ریزیم تا تمام سطح آن را فرا گیرد. این کار را برای خروج گاز CO2 که از واکنش اولیه آب با پودر قهوه بوجود می‌آید، انجام می‌دهیم. پس از ۳۰ ثانیه انتظار، آب را با دقت، یکنواخت و به نرمی بر روی پودر قهوه میریزیم. نکته مهم این است که آب داغ به هیچ وجه نباید مستقیما روی فیلتر ریخته شود و دمای آب باید حدود 92 سانتیگراد باشد. سعی کنید ریختن آب را از مرکز شروع کرده و دایره‌وار به سمت کناره‌ها بروید.

  1. سرور قهوهتکان دادن

پس ازریختن قهوه بر روی یخ های قوری ، قوری را به آرامی بچرخانید تا یخ ها آب شود و نوشیدنی ما خنک گردد .

  1. نوشیدن و لذت بردن از آیس کافی ژاپنی

زمانی که آیس کافی ژاپنی با حجم زیادی از یخ خنک شود و به عبارتی یخمال سرو شود، برای روزهای داغ تابستان بسیار دلچسب است .

  1. دگرگونی

نوع قهوه، دمای آب و زمان دم کشیدن، همگی از عواملی هستند که بر روی طعم و عطر فنجان قهوه موثر است. قهوه ایلیا محصولات متنوعی از انواع مختلف قهوه با درجه آسیاب متناسب با V60 هاریو برای تهیه‌ی آیس کافی ژاپنی ارائه داده است.

9 دیدگاه در “طرز تهیه آیس کافی

  1. اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟

    1. جلال رمضانی گفت:

      سلام. لینک کدوم مطلب رو پیدا نکردین ؟

  2. 20payment.com گفت:

    اقا خیلی وبسایتتون عالیه

    1. جلال رمضانی گفت:

      ممنون. سلامنت باشید.

  3. SAEID گفت:

    سلام
    واسه درست کردن آیس کافی، میشه از بستنی هم استفاده کرد که خیلی خیلی خوشمزه میشه.
    لذتشو ببرین

  4. تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.

    1. جلال رمضانی گفت:

      ممنون سلامت باشید

  5. timecode.ir گفت:

    سلام.وبسایت جالبی دارید.واقعا ممنونم

  6. berna.ir گفت:

    سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *