روش های دم کردن قهوه, آموزش

چگونه در خانه قهوه تهیه کنیم؟ راهنمایی برای مبتدی‌ها

نکته ای که باریستاها و صاحبان کافه باید در مورد کیفیت آب بدانند!

شاید برای شماهم اتفاق افتاده باشد که در یک کافه قهوه‌ای نوش جان می‌کنید و تصمیم می‌گیرید همان قهوه را در خانه تهیه نمایید اما نمیدانید از کجا باید شروع کرد. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی جامع به تهیه قهوه عالی در خانه داشته باشیم. در اینجا به تمامی موارد مورد نیاز شما برای تهیه یک قهوه عالی خواهیم پرداخت و همچنین به چندین نکته کاربردی و عملی اشاره می‌کنیم.

چگونه در خانه قهوه تهیه کنیم؟ راهنمایی برای مبتدی‌ها

دانه‌ قهوه

اول از همه، شما به دانه‌ی قهوه‌ نیاز دارید. پیشنهاد من استفاده از دانه‌ی قهوه‌ به جای پودر است حتی به مقدار خیلی کم. چرا که در نهایت طعم قهوه‌ شما متاثر می‌شود.

اگر طعم و رایحه‌ی خاصی مد نظر دارید که در بین قهوه‌‌ وجود دارد می‌توانید از فروشنده یا از کافه‌دار مخصوص خود کمک بگیرید. همیشه به میزان رست و منطقه‌ی رشد قهوه در هنگام خرید توجه کنید.

وسایل تهیه قهوه

برای تهیه قهوه‌ وسایل متعددی وجود دارد که می‌توانید از بین آنها بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. دو فاکتور اصلی که باید مد نظر داشته باشید استفاده‌ی آسان و قهوه‌ی خوش عطر و طعم است.

در بین دستگاه‌های فیلتری کمکس، هریو وی‌60 از همه معروف‌تر هستند. قهوه‌های فیلتری معمولا قهوه‌ای رقیق و شفاف دارند.

آئروپرس، فرنچ پرس و کلور سه دستگاه معروف دیگر در تهیه قهوه دمی هستند که قهوه‌ای غلیظ‌تر و سنگین‌تر نسبت به دستگاه‌های فیلتری به شما می‌دهند.

چگونه در خانه قهوه تهیه کنیم؟ راهنمایی برای مبتدی‌ها

آسیاب

هرچه قهوه تازه‌تر آسیاب شود، قهوه‌ی بهتری به دست خواهد داد. این کی قانون و دلیلی است که همیشه بهتر است قهوه را به صورت دانه خریداری کرده و خود آن را آسیاب نمود.

دو نوع آسیاب وجود دارد. آسیاب‌های تیغه مخروطی و تیغه تخت. تفریبا میتوان گفت که تیغه‌های مخروطی به دلیل آسیاب یکنواخت‌تر قهوه، بهتر از تیغه‌های تخت هستند. البته آسیاب‌های با تیغه تخت مقرون به صرفه‌تر هستند. شاید بهتر باشد تا مبتدی ها برای خود آسیاب دستی تیغه‌ مخروطی تهی کنند. این نوع آسیاب‌ها به دلیل قیمت ارزان‌تر و تهیه پودر یکدست‌تر بسیار مناسب هستند.

چگونه در خانه قهوه تهیه کنیم؟ راهنمایی برای مبتدی‌ها

نکته‌ی مهم دیگر در آسیاب قهوه‌، انتخاب درجه آن است که البته به روش تهیه قهوه‌، ذائقه‌ی شخصی و نوع دانه‌ی قهوه‌ بستگی دارد.

قانون درجه‌ی آسیاب به این گونه است که هرچه قدر درجه‌ی آسیاب نرم‌تر باشد عصاره گیری به دلیل سطح تماس بالاتر آب با قهوه بیشتر خواهد شد. هرچه قهوه‌ نرم‌تر باشد ممکن است عصاره گیری بیش‌از حد صورت می‌گیرد و قهوه‌‌ تلخ‌تر شود. اگر درجه‌ی آسیاب درشت‌تر باشد و عصاره گیری به خوبی انجام نشود و کمتر از حد عصاره گیری شود،  قهوه‌ ترش‌تر خواهد شد. پس اگر قهوه‌ شما ترش است آن را نرم‌تر آسیاب نمایید و اگر خیلی تلخ است درجه‌ی آسیاب را درشت تر انتخاب کنید. ( البته این موضوع بستگی به زمان تهیه قهوه و نوع قهوه نیز دارد ).

[alert style=”success”] چگونه درجه‌ی آسیاب بر قهوه‌ تاثیر می‌گذارد ؟ [/alert]

چند نکته در مورد آسیاب

  • در زمان آسیاب قهوه‌‌، تنها میزانی که مورد نیاز شماست آسیاب کنید.
  • بعد از هر بار استفاده از آسیاب، آن را تمیز کنید تا هیچ پودر قهوه‌ای داخل آسیاب باقی نماند. پودرهای قهوه‌‌ کهنه در آسیاب می‌توانند بر طعم قهوه‌‌ شما تاثیر منفی بگذارند.

ترازو

از هر دستورالعملی که در تهیه قهوه‌ استفاده می‌کنید باید مقدار دقیق قهوه‌ و آب را اندازه گیری نمایید. شما می‌توانید اندازه گیری خود را برحسب وزن یا حجم انجام دهید. وزن دقیق‌تر و یکنواخت‌تر است. برای این منظور به یک ترازوی حساس نیاز دارید.

چگونه در خانه قهوه تهیه کنیم؟ راهنمایی برای مبتدی‌ها

دماسنج

دمای آبی که برای تهیه قهوه‌ استفاده می‌کنید بر طعم قهوه بسیار تاثیرگذار است. دمای پیشنهاید برای تهیه یک قهوه عالی دمایی بین 90 تا 96 درجه سانتی‌گراد تعیین شده است. دمای دقیق به نوع قهوه‌ و ذائقه‌ی شخصی شما بستگی دارد.

[alert style=”success”] نکته ای که باریستاها و صاحبان کافه باید در مورد کیفیت آب بدانند! [/alert]

اساسا هرچقدر دمای آب بیشتر باشد عصاره گیری نیز بیشتر خواهد شد. اگر قهوه‌ شما ترش است دمای آب را بیشتر کنید و در عوض اگر تلخ هست دمای آن را کمتر کنید.

چگونه در خانه قهوه تهیه کنیم؟ راهنمایی برای مبتدی‌ها

زمان سنج

زمان تهیه قهوه یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر عطر و طعم قهوه‌ است. از هر دستورالعملی که استفاده می‌کنید باید زمان دقیق تهیه قهوه را بدانید. هرچه زمان بیشتری قهوه با آب تعامل داشته باشد عصاره گیری بیشتری انجام خواهد گرفت.


در این مطلب به چندین عامل مهم و تاثیر گذار در عم قهوه اشاره کردیم اما در نهایت مهمترین عامل ذائقه‌ی شماست. با کنترل این عوامل می‌تواندی بهترین قهوه‌ را برای خود تهیه و از آن لذت ببرید.

1 دیدگاه در “چگونه در خانه قهوه تهیه کنیم؟ راهنمایی برای مبتدی‌ها

  1. Heisenberg گفت:

    سلام لطفا یه مقاله در مورد تفاوت های قهوه جوش های بیالیتی با برند های چینی بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *