دانستنی های قهوه, دانش قهوه

ذخیره و نگهداری قهوه چگونه است؟ (نکات و ترفندها)

ذخیره و نگهداری قهوه

برای به دست آوردن یک فنجان قهوه‌ خوب با عطر و طعم عالی چندین عامل تاثیر زیادی دارد که می‌توان به خاستگاه قهوه، کیفیت دانه، نوع قهوه، رست قهوه، انبار یا ذخیره کردن قهوه و دم کردن آن اشاره کرد. در این میان یکی از مهمترین آن‌ها ذخیره و نگهداری صحیح و مناسب قهوه است. برای همین هم در این مطلب به چندین نکته در مورد ذخیره و نگهداری قهوه خواهیم پرداخت.

اهمیت ذخیره و نگهداری قهوه به روش صحیح

قبل از هر چیز بگذارید از اهمیت ذخیره و نگهداری قهوه البته به روش صحیح و استاندارد حرف بزنیم.

قهوه پس از اینکه رست می شود، شروع به از دست دادن عطر، طعم و آزاد کردن گازهای درون خود می کند. این یک فرآیند طبیعی است و دلیلش هم حرارت دیدن دانه های قهوه و تغییر شکل ترکیبات درون این دانه هاست که باعث می شود گازها و عطر و به تبع انها، طعم قهوه به مرور زمان آزاد شده و به هوا بروند. (برای همین است که وقتی قهوه را با آب داغ دم آوری می کنید، عطر و طعم قهوه به سرعت آزاد شده و درون فنجان شما می آید)

حال از آنجایی که نمی توانیم جلوی این فرآیند طبیعی را بگیریم، باید کاری کنیم تا این از دست دادن عطر و طعم به حداقل خود برسد. به عبارتی دیگر، باید سعی کنیم با روش های مختلف عوامل مختلفی که باعث از دست دادن سریع تر عطر و طعم می شود را از دانه های قهوه دور کنیم تا بتوانیم قهوه را برای مدت زمان بیشتری مصرف کنیم.

ذخیره و نگهداری قهوهپس اهمیت چگونگی ذخیره و نگهداری قهوه در این است که بتوانیم قهوه را تا جای ممکن تازه نگهداریم و تا جایی که می شود مدت زمان این تازگی را بالا ببریم. چراکه بسیار از ما به خصوص در خانه، از آنجایی که نمی توانیم هر روز قهوه تازه تهیه کنیم، به این نگهداری نیاز داریم.همچنین برای کافه نیز این امر از آنجایی که مشتری همیشه تقاضای قهوه ای خوب و خوشمزه را دارد، دارای اهمیت است. به خصوص که در کافه ها قهوه ها عمدتا در حجم های بالا خریداری می شود.

مشاهده کنید: انواع قهوه های ترکیبی ایلیا

حال این مورد درباره قهوه های آسیاب شده، تا چندین برابر بیشتر اهمیت دارد. چراکه قهوه آسیاب شده تا ده برابر و شاید بیشتر از دانه قهوه، عطر و طعم خود را از دست می دهد و باید بسیار بهتر نگهداری شود.

هرچند توصیه می شود همیشه قهوه را به صورت دانه تهیه کنید و یک آسیاب شخصی داشته باشید. اما برای کسانیکه در خانه قهوه مصرف می کنند، خیلی وقت ها داشتن یک آسیاب سخت است و برای همین قهوه آسیاب شده می خرند. هرچند باید بگوییم که در درجه اول باید سعی کنید قهوه آسیاب شده را در کمترین زمان ممکن استفاده کنید و نگذارید بیشتر از ده روز طول بکشد. چراکه در غیر این صورت، عملا قهوه عطر و طعم خاص خودش را ندارد و شما نهایتا یک نوشیدنی قهوه ای و تلخ می نوشید که لذت چندانی ندارد.

حال برویم سراغ روش ها و ترفندها و نکات ذخیره و نگهداری قهوه که می توانند عمر قهوه شما را بیشتر کند.

جای خنک و غیر قابل نفوذ برای هوا

بزرگترین دشمنان دانه و پودر قهوه، هوا (اکسیژن)، رطوبت، گرما و نور است. از همین رو برای حفظ دانه‌های تازه رست شده‌ خود، باید آنها را در محفظه‌ای کدر و در پوشیده (به طوری که هوا داخل آن نشود) و در دمای اتاق نگه داری کنید. دانه‌های قهوه بسیار زیبا هستند و جلوه‌ای زیبا دارند ولی اگر در معرض نور خورشد قرار بگیرند مطمعنا طعمی متفاوت خواهند گرفت.

پس دانه‌های خود را در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید. کابینتی در نزدیکی اجاق گاز و نقطه‌ آفتاب گیر در آشپزخانه کمی گرم است .

نگهداری قهوه در بسته بندی‌های معمولی خرده فروشی برای مدت طولانی چندان توصیه نمی‌شود و بهتر است آن را درون مخزن‌های درب پوشیده‌ای که هوا و نور به آن نفوظ نکند ریخته شود.

خرید مقدار مناسب قهوه

همانطور که گفته شد، قهوه از زمان رست شدن شروع به آزاد کردن گازها و رایحه‌های خود می‌کند و به همین دلیل هرچه زمان بیشتری از زمان رست آن و به خصوص پودر شدن آن بگذرد، خاصیت خود را از دست می‌دهد و مسلما طعم متفاوت تری با قهوه‌ تازه رست خواهد داشت. پس برای داشتن قهوه‌ای بهتر و با خواص بیشتر بهتر است مقادیر قهوه‌ای خریداری کنید که بتوانید آن را در مدت کم استفاده کنید و حداکثر ظرف مدت یک ماه (جتی کمتر) همه‌ قهوه را مصرف کرده باشید .

اگر مجبورید قهوه‌ خود را در مکانی نگهداری کنید که هوا به آن نفوذ می‌کند، بهتر است مقادیر قهوه خود را به چندین قسمت تقسیم کنید و فقط یکی از این قسمت‌ها را در معرض هوا قرار داده و از آن استفاده کنید و مابقی را درون محفظه‌ای با درپوش حفظ کنید.

همچنین باز هم یادآوری می کنیم که نکته‌ بسیار مهم در این باره، خریداری دانه به جای قهوه پودر شده است. به دلیل واکنش بسیار بالای قهوه پودر شده با اکسیژن هوا، قهوه به سرعت بیات می‌شود. پس بهترین روش خرید دانه‌ قهوه و آسیاب آن به محض نیاز است.

در قسمت بعدی به این موضوع بیشتر پرداخته می شود.

نگهداری درون یخچال

تازگی یکی از مهمترین عوامل در تهیه یک قهوه خوب با عطر و طعمی عالی است. متخصصین و حرفه‌ای‌های قهوه بر این عقیده‌اند که قهوه باید بعد از رست شدن هرچه سریع تر استفاده شود، به خصوص زمانی که بسته بندی آن باز شده باشد.

البته مطالب ضد و نقیضی در مورد نگهداری دانه‌ی قهوه درون یخچال وجود دارد. از آنجایی که قهوه رطوبت را جذب می‌کند و بیشتر محفظه‌هایی که برای نگهداری محصولات درون یخچال وجود دارد در برابر هوا عایق نیستند و هوا می‌تواد به آنها نفوذ کند (هرچند در مقادیر بسیار کم)، نگهداری قهوه درون یخچال و این گونه محفظه‌ها توصیه نمی‌شود و اگر مایل به نگهداری آن درون یخچال هستید حتما از عایق بودن محفظه‌ مورد استفاده در برابر هوا مطمئن شوید.

ظرف ذخیره و نگهداری قهوه

مورد بعدی که در ذخیره ونگهداری قهوه بسیار اهمیت دارد، ظرفی است که برای این کار انتخاب می کنید. چراکه اگر ظرف شما شرایط خوبی نداشته باشد و به عبارتی برای نگهداری قهوه مناسب نباشد، حتی می تواند باعث خراب شدن دانه قهوه شود، چه برسد به قهوه آسیاب شده!

اما ظرف ذخیره و نگهداری قهوه چه ویژگی هایی باشد داشته باشد؟

  • نخستین نکته این است که باید به خوبی بسته شود. به طوری که هیچ راهی برای ورود هوا باقی نگذارد. حال این ظرف چه یک قوطی فلزی باشد یا ظرفی شیشه ای یا حتی یک پاکت، نباید هیچ ایرادی در قسمت درب و بسته شدن داشته باشد. به علاوه اگر سوپاپی به منظور خروج هوا داشته باشد که خیلی بهتر است. (پاکت های قهوه بسیاری از رستری ها و قهوه فروشی هایی حرفه ای، یک سوپاپ خروج هوا دارند.)
  • دیگر ویژگی این ظرف غیر شفاف بودن و به عبارتی عبور ندادن نور از خود است. چراکه همانطور که گفتیم نور و گرما می تواند باعث تشدید واکنش های شیمیایی درون دانه شود و در نهایت عطر و طعم خیلی زودتر از بین برود. پس ظرف ذخیره و نگهداری قهوه نباید شفاف باشد و نور را از خودش عبور دهد.
  • نکته بعدی این است که حتما از ظرف نو استفاده کنید. به هیچ وجه از ظرفی که قبلا در آن چیز دیگری همچون چای یا حبوبات نگهداری می کردید، استفاده نکنید. چراکه حتی در صورت شستن ظرف، عطر و بوی ماده قبلی کمی باقی می ماند و روی قهوه اثر بدی می گذارد.

دانه قهوه یا قهوه آسیاب شده؟

دانه قهوه و پودر قهوه

مشاهده کنید: انواع پودر قهوه در فروشگاه اینترنتی ایلیا

اما بعد از پرداختن به یکسری نکات و ترفند های ذخیره و نگهداری قهوه، پاسخ به این سوال خالی از لطف نیست که ایا به عنوان مصرف کننده دانه قهوه را خریداری کنیم و سپس خودمان آسیاب کنیم؟ و یا قهوه را از همان ابتدا آسیاب شده خریداری کنیم؟ پاسخ به این سوال بستگی به چند پارامتر دارد :

  • قهوه مورد علاقه خود را پیدا کرده اید یا خیر؟
  • در منزل یا محل کار آسیاب قهوه دارید یا خیر؟
  • میزان مصرف قهوه شما در یک یا دو هفته چقدر است؟
  • دسترسی شما به فروشگاه قهوه چگونه است؟
  • تازگی و کیفیت قهوه چقدر برای شما اهمیت دارد؟

حال پاسخ به این پنج سوال مشخص می‌کند که شما باید دانه قهوه خریداری کنید یا پودر قهوه .

به عبارتی این شرایط برای خریدن دانه قهوه ایده آل است: اگر قهوه مورد علاقه خود را پیدا کرده اید پس نیاز به تعویض پشت سر هم نوع قهوه خود ندارید. اگر در منزل و یا محل کارتان آسیاب قهوه دارید، پس با آسیاب کردن دانه های قهوه مشکلی نخواهید داشت. از طرف دیگر اگر مصرف قهوه شما بالاست و دسترسی تان به فروشگاه های قهوه محدود است، پس باید مقدار زیادی قهوه تهیه کنید که در نتیجه تهیه مقدار زیادی پودر قهوه منطقی نیست و در آخر اگر تازگی و عطر و طعم قهوه برای شما اهمیت دارد، میبایست خودتان قهوه را قبل از دم کردن آسیاب کنید.

حال با معکوس کردن این پاسخ ها به طور کلی و یا موردی می‌توانید به شرایط ایده آل  برای خرید پودر قهوه دست یابید.

مطالعه کنید: آسیاب قهوه چیست؟

شرایط ذخیره و نگهداری قهوه آسیاب شده

از آنجایی که شاید بسیاری از قهوه دوستان، قهوه آسیاب شده تهیه می کنند، در این قسمت می خواهیم به مشکلات و راه حل های ذخیره و نگهداری قهوه آسیاب شده بپردازیم:

مشکل: قهوه آسیاب شده به دلیل پودر شدن سطح تماس بیشتری با هوا پیدا می کند، به همین دلیل زود تر طعم و عطر خود را از دست میدهد !

راه حل: پودر قهوه خود را در ظروف شیشه ای تیره رنگ با درهای وکیوم نگهداری کنید .

.

مشکل: به دلیل ذکر شده در بالا، خرید و نگهداری مقدار زیاد پودر قهوه کار درستی نیست، زیرا جز اینکه نگهداری آن مشکل می‌شود، خیلی دیر مصرف می شود !

راه حل: در هنگام خرید به اندازه مصرف یک هفته یا حداکثر دو هفته خود پودر قهوه خریداری کنید. (برای مثال اگر مصرف متوسطی دارید، می توانید بین 150 تا 250 گرم تهیه کنید)

.

مشکل: قهوه آسیاب شده جذب رطوبت بسیار بالایی دارد !

راه حل: از قرار دادن ظرف شیشه ای خود در مکان های مرطوب، نمناک به ویژه در یخچال خودداری کنید. همچنین در نزدیکی سماور و کتری و به طور کلی بخار آب نباشد.

.

مشکل: رطوبت زیاد و آب می‌تواند کل پودر قهوه موجود در ظرفتان را تحت تاثیر قرار دهد و خراب کند!

راه حل: در هنگام برداشتن پودر قهوه دقت کنید که قاشق یا وسیله ای که از آن برای برداشتن قهوه استفاده می کنید به هیچ عنوان خیس نباشد.

.

مشکل: قهوه بو های مختلف و چربی های بسیار کم و سطحی را به خود جذب می کند!

راه حل: برای جلو گیری از بو گرفتن قهوه تان و از دست دادن بوی اصلی خود سعی کنید درب ظرف را برای مدت زمان طولانی باز نگذارید و برای جلوگیری از جذب چربی سعی کنید با دست تان قهوه هارا لمس نکنید.ذخیره و نگهداری قهوه

شرایط ذخیره و نگهداری قهوه به صورت دانه

به طور کلی نگهداری از دانه قهوه بسیار ساده تر از نگهداری از قهوه آسیاب شده است، اما به دلیل اینکه اغلب افراد مقدار زیادی از دانه قهوه را تهیه می کنند اگر در حفظ و نگهداری صیح آن نکات لازم را رعایت نکنند، باعث ضرر بیشتری خواهد شد .

شرایط ذخیره و نگهداری قهوه به صورت دانه نیز مانند قهوه آسیاب شده است، اما با حساسیت کمتر. همچنین مزیت های استفاده از دانه قهوه نسبت به قهوه آسیاب شده بیشترند که می توان به: مدت زمان نگهداری بیشتر، آسیاب کردن به اندازه دلخواه و مصرف کردن با عطر و بوی بهتر، حساسیت کمتر نسبت به جذب بو و چربی اشاره کرد.

شاید مهم ترین نکته در نگهداری دانه قهوه، نگهداری آن در ظروف در بسته و تیره مانند ظروف پلاستیکی، سرامیکی یا استیل باشد. چون اگر رطوبت، نور و گرما به دانه قهوه نرسد دانه قهوه رست شده را به راحتی می توان تا یک ماه نگاه داشت .

جالب است بدانید که فروشگاه های قهوه و کافی شاپ ها برای نگه داری دانه قهوه خود از سیلو قهوه استفاده می کنند که همین شرایط را در ظرفیت بالاتر برایشان مهیا می سازد.

مشاهده کنید: چند نمونه از ظرف های مخصوص نگهداری قهوه در سایت آمازون

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *