آموزش, طرز تهیه انواع دسر و نوشیدنی

طرز تهیه کافه موکا در خانه

طرز تهیه کافه موکا در خانه

احتمالا کافه موکا را در کافه ها دیده باشید، اما طرز تهیه کافه موکا در خانه چگونه است؟ برای کسانی که از دوستداران قهوه و شکلات هستند، کافه موکا «Caffè Mocha» که با نام “موکاچینو” نیز شناخته می‌شود، یک نوشیدنی گواراست که می‌تواند به عنوان دسر نیز مصرف شود. کافه موکا در واقع نسخه آمریکایی قهوه لاته است که از اضافه کردن یک شات قهوه اسپرسو به هات چاکلت تهیه می‌شود.

اشتباه رایجی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید، تفاوت بین نوشیدنی کافه موکا و دانه قهوه موکا است. همانطور که در ذیل شرح داده خواهد شد، یکی از اجزاء تشکیل دهنده کافه موکا، یک فنجان قهوه است که می‌تواند از هر نوع قهوه‌ای با هر روشی تهیه شود. (عموما از قهوه اسپرسو یا قهوه دمی ‌استفاده می‌شود)

موکای یمنی؛ یکی از بهترین قهوه های جهان

یمنقبل از اینکه سراغ طرز تهیه کافه موکا در خانه برومی، بد نیست اگر با کلمه موکا بیشتر آشنا شویم. نوعی از قهوه نیز با نام “موکا” وجود دارد که در بازار خرید و فروش می‌شود. این نوع قهوه عربیکا در کشور یمن ( طبق نظر مورخین ، یمن کنونی یکی از اولین مکان هایی است که در آن قهوه کشت شد) تولید می‌شود و در شهری بندری در ساحل دریای سرخ با همین نام (مُخا) خرید و فروش می‌گردد.

زمانیکه قهوه موکا در این منطقه کشف شد و به تمام نقاط دنیا صادر شد، به عنوان گران‌ترین نوع قهوه در بازار آن موقع (قرن 15 میلادی) داد و ستد می‌شد. اولین مشاهدات مربوط به استفاده جمعی از قهوه در جهان، مربوط به قرن 15 و استفاده صوفیان یمنی از نوشیدنی قهوه در عبادات شبانگاهی بوده است.

یکی از دلایل اصلی شهرت قهوه موکا به ته مزه شکلاتی آن بر می‌گردد. شاید به همین دلیل است که این نام را بر نوشیدنی گوارای ما نهاده‌اند. البته از قرن 17 به بعد از ترکیب دانه های قهوه موکا با سایر دانه‌های قهوه در سراسر جهان ( مثل دانه قهوه جاوه اندونزی ) ترکیبات جدیدی تهیه شد که بعد از آن در تهیه کافه موکا استفاده شد.

متاسفانه با خشکسالی جهانی در قرن اخیر و وجود آفتهایی که گریبانگیر درخت های قهوه موکا شد، تولید این قهوه در این منطقه به صفر رسیده است. البته تلاشهای بسیاری انجام شده که این درخت را در سایر مناطق دنیا با همین نام کشت کنند ولی هیچوقت توان برابری با دانه قهوه موکا اصلی را ندارد.

اما داستان موکا تنها به اینجا ختم نمی شود و قهوه های بندر موکا و به طور کلی یمن، هنوز هم جایگاه خودشان را دارند. اگرچه بسیاری از کشورها، قهوه های با کیفیت و حتی کمیابی همچون زیرگونه گیشا را پروش می دهند، اما قهوه های یمنی، کماکان دست نیافتنی تر و در جایگاه بالاتری قرار دارند. به طرزی که خیلی وقت ها، قهوه یمنی به جواهری نایاب تبدیل می شود و اگر باریستایی بتواند به آن دست پیدا کند، گویی چند رده ارتقا می یابد.

البته این وضعیت قطعا به خاطر مشکلات این کشور است. مشکلاتی همچون خشکسالی و مهم تر از همه، جنگ داخلی یمن که باعث شده ارتباط این کشور با کشورهای دیگر تقریبا قطع شود.

با این حال، هنوز امید می رود، کشوری که روزگای بهشت روی زمین خوانده می شد و از هر جنبه ای رونق و رشد داشت، دوباره خودش را پیدا کند و به دنبال آن باز هم بتوانیم طعم قهوه یمنی را بچشیم.

مشاهده کنید: انواع قهوه های تازه رست در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

ترکیب اسپرسو با شیر

طرز تهیه کافه موکا در خانه، یکی از محبوب ترین رسپی های اسپرسو با شیر است. اما احتمالا پس از اینکه اسپرسو به عنوان یک نوشیدنی محبوب در جهان گسترش پیدا کرد، برخی در پی ترکیب کردن آن با دیگر مواد رفتند. اما شاید بهترین این ترکیب ها، ترکیب اسپرسو با شیر باشد. ترکیبی که به مرور زمان شکل های مختلفی پیدا کرد. به طوری که امروزه نیمی از منوی کافه ها را نوشیدنی های بر پایه اسپرسو تشکیل می دهند و از این بین نود درصد آنها ترکیب اسپرسو و شیر هستند.

حال اگر بخواهیم درباره تفاوتی که شیر در طعم اسپرسو ایجاد می کند حرف بزنیم، قبل از هر چیز باید بگوییم که شیر در مقدار کافئین قهوه هیچ تاثیری ندارد. این یک باور غلط است که مردم فکر می کنند شیر باعث کاهش کافئین قهوه می شود. اما تاثیری که شیر روی اسپرسو می گذارد بیشتر مربوط به ویژگی هایی مانند بادی قهوه (چیزی شبیه به غلظت)، میزان ترشی یا همان اسیدیته قهوه و میزان تلخی آن می شود.

برای مثال از آنجایی که شیر محیطی قلیایی دارد، اسیدیته قهوه و به خصوص قهوه عربیکا را تا حد زیادی مورد تاثیر قرار داده و باعث کاهش آن می شود. همچنین به خاطر غلظتی که دارد بادی نوشیدنی را بالا می برد. علاوه بر این به خاطر آزادسازی قند داخل شیر بر اثر گرما دادن، تلخی اسپرسو را نیز کم می کند.

ترکیبات مختلف اسپرسو با شیر

شاید بپرسید چرا ترکیبات متفاوتی از اسپرسو با شیر وجود دارد و این ترکیبات چه تفاوت هایی با هم دارند؟ در پاسخ باید گفت ابتدا توجه کنید که میزان قهوه در همه انواع ترکیبات اسپرسو با شیر، برابر است. یعنی چیزی بین 36 تا 40 میلی لیتر عصاره قهوه که به اصطلاح اسپرسوی دبل شات نامیده می شود. موردی که در فرآیند طرز تهیه کافه موکا در خانه نیز رعایت می شود.

اما تفاوت اصلی در میزان شیر مورد استفاده در نوشیدنی و همچنین مقدار فوم (یا همان کف) شیر روی آن است. برای مثال مقدار شیر مورد استفاده در کاپوچینو چیزی حدود 110 تا 140 میلی لیتر است و در ترکیبی مانند ماکیاتو اندازه دو یا سه قاشق چای خوری.

همچنین درباره میزان فوم می توان گفت در ترکیبی مانند کرتادو یا فلت وایت، فوم شیر باید کمتر از یک سانت باشد. اما کاپوچینو یا لاته می توانند تا 3 سانت هم فوم داشته باشند.

پس هنگامیکه به کافه می روید و می خواهید یکی از نوشیدنی های ترکیبی اسپرسو با شیر را سفارش دهید به این تفاوت ها دقت کنید. چراکه بسیار پیش آمده شخصی ماکیاتو سفارش داده و انتظار داشته لاته برایش بیاورند. بعد هم که حجم کم شیر آن را دیده شاکی شده است!!!

مراحل طرز تهیه کافه موکا در خانه  (Caffè Mocha)

 طرز تهیه کافه موکا در خانهعلیرغم اینکه طرز تهیه کافه موکا در خانه حدود 15 دقیقه زمان می‌برد تا آماده شود، اختلاف نظرهای بسیاری در تهیه آن وجود دارد. دلیل اصلی این اختلاف نظرها به ترکیبات، روش تهیه قهوه و روش تهیه شربت شکلات بستگی (سیروپ شکلات) دارد. پس از بررسی ده ها سایت، مقاله و ویدئو، سعی کردیم یک روش استاندارد برای تهیه کافه موکا معرفی کنیم و سپس سایر روش ها و انتخاب ها را برای تکمیل توضیحات معرفی کنیم.

مواد لازم برای طرز تهیه کافه موکا در خانه:

  • یک فنجان قهوه اسپرسو معادل 30 میلی لیتر
  • 2 قاشق غذاخوری مخلوط پودر شکلات و پودر کاکائو معادل 30 گرم ، از هر کدام 15 گرم
  • نصف فنجان شیر معادل 100 میلی لیتر
  • خامه قنادی

مرحله 1 : ابتدا پودر شکلات و کاکائو را داخل فنجان بزرگ یا ماگ می‌ریزیم، سپس مقداری آب جوش به آن اضافه می‌کنیم و پودر را با قاشق حل می‌کنیم. دقت کنید مقدار آب داغ به اندازه‌ای باشد که ترکیب حالت کاراملی پیدا کند.

مرحله 2 : سپس قهوه اسپرسو را به شربت شکلات اضافه می‌کنیم و پس از آن شیر بخار زده شده را روی آن می‌ریزیم.

مرحله 3 : خامه قنادی را با تزئین روی فنجان موکا اضافه می‌کنیم.

در بعضی از مقالات پیشنهاد می‌شود در طرز تهیه کافه موکا در خانه از قهوه دمی به جای قهوه اسپرسو استفاده شود. زیرا عقیده دارند طعم غالب قهوه اسپرسو سبب می‌شود طعم شکلات در موکا از بین برود. از طرفی دوستی پیشنهاد داده بود از اسپرسو دبل شات استفاده شود.

در هر صورت این موضوع کاملا سلیقه ای است. برای آشنایی بیشتر توصیه می‌شود مقالات مربوط به  طرز تهیه قهوه اسپرسو و انواع روش های تهیه قهوه دمی شامل کمکس، آئروپرس، فرنچ پرس، اواسولو، سایفون و … مطالعه شود .

استفاده از قهوه تازه آسیاب شده یک اصل اساسی در تهیه موکای خوش عطر و طعم است.

ترکیب شکلات و پودر کاکائو عامل اصلی طعم موکا است. در این ترکیب اصلی که شکلات و کاکائو معمولا به مقدار مساوی با هم ترکیب می شوند، باید از مواد با کیفیت و خالص استفاده شود. می‌توانید با استفاده از انواع برندها و مقادیر متفاوت، با آزمون و خطا به ترکیب مورد علاقه خود دست پیدا کنید. در بعضی از مقالات ترکیبات خاصی از برندهای متفاوت شکلات پیشنهاد شده است که متاسفانه به دلیل عدم دسترسی عموم، بیان نمی‌گردد. کارخانجات داخلی تولید شکلات بعضاً محصولاتی جهت تهیه موکا تولید کرده اند.

در طرز تهیه کافه موکا در خانه می‌توانید به جای پودر شکلات از تکه‌های شکلات تلخ استفاده کنید. تکه‌های شکلات را می‌توانید با روش بن ماری (شکلات را درون یک ظرف شیشه ای روی یک کتری آب در حال جوشیدن قرار دهید تا به آرامی نرم شود. دقت کنید که سطح آب جوش با ظرف شیشه ای برخورد نداشته باشد) و یا به وسیله‌ی ماکروویو نرم کنید. اگر از مایکروویو برای نرم کردن استفاده می‌کنید . دقت کنید که شکلات را بیش از 30 ثانیه حرارت ندهید. افزایش دما سبب تغییر مزه شکلات می‌شود.

یک روش تهیه شربت شکلات یا سیروپ نیز وجود دارد که از کاراملی کردن شکر (بوسیله حرارت دادن شکر) در تهیه سیروپ از آن استفاده می‌شود.

به جای ترکیب شکلات و کاکائو می‌توانید از شربت های آماده کاکائو استفاده کنید. شربت های هرشیز « Hershey’s Syrup » از جمله برندهایی است که در ایران نیز موجود است.

در بعضی از ترکیبات کاکائو و شکلات می‌توانید از یک قاشق چایخوری وانیل نیز استفاده کنید.

به جای قهوه اسپرسو یا قهوه دمی می‌توانید از قهوه فوری نیز استفاده کنید. درتهیه کف شیر می‌توانید از روش های ساده و حرفه ای استفاده کنید. به جای استفاده از کف شیر و شیر بخارزده شده می‌توانید تنها شیر را داغ کنید و به ترکیب شکلات و قهوه اضافه کنید. فقط دقت کنید دمای شیر از 70 درجه سانتیگراد بیشتر نشود، زیرا سبب تغییر مزه کافه موکا می‌شود.

مطالعه کنید: طرز تهیه کف شیر و راه‌های مختلف آن

در اضافه کردن شیر به ترکیب قهوه و شکلات دقت کنید، ابتدا شیر بخارزده شده را به مخلوط اضافه کنید و سپس کف را بر روی آن بریزید.

استفاده از خامه قنادی بر روی موکا کاملا سلیقه ای است. بعضی ها به جای آن از تزیین شیر بر روی کافه موکا (لاته آرت) استفاده می‌کنند.

کافه موکا را می‌توانید با قراردادن در یخچال یا اضافه کردن یخ، سرد سرو کنید. در این صورت آن را با ” فروزن موکا ” یا ” کولرموکا ” می‌شناسیم. دقت کنید تکه های یخ را به مخلوط اضافه کنید، زیرا  قرار دادن قالبهای یخ در فنجان و ماگ خالی و سپس اضافه کردن قهوه و سایر ترکیبات امکان شکستگی ماگ یا فنجان را به همراه دارد.

اضافه کردن شکر در طرز تهیه کافه موکا در خانه کاملا سلیقه ای است و پس از آماده شدن کافه موکا معمولا در کنار آن سرو می‌شود .

نوعی از Caffè Mocha وجود دارد که به موکای شور معروف است و در ترکیبات آن از نمک دریایی استفاده می‌شود.

حرفه ای‌ها قهوه موکا را به صورت لایه‌ای تهیه می‌کنند. آنها ابتدا سس شکلات را داخل لیوان می‌ریزند و سپس به آرامی‌ قهوه اسپرسو را اضافه می‌کنند، بعد شیر داغ را و در نهایت از فوم شیر و خامه و پودر شکلات تلخ برای تزئین آن استفاده می‌کنند.

می‌توانید روی کافه موکای خودر را با شربت آماده شکلات ، دارچین ، پودر کاکائو و … تزئین کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *