دمنوش ها

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان

گل گاوزبان گیاهی داروئی و بسیار مفیدکه است که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی‌متر می‌رسد، ساقه آن دارای شیار و خار می‌باشد و برگ‌های آن ساده، مخملی و پوشیده از خارهای ریزی است که در هنگام چیده شدن، گزیدگی ملایمی در دست‌ها بوجود می آورد. زمان برداشت گل گاوزبان از اردیبهشت تا شهریور است. این گیاه خودرو در دامنه‌ی کوه‌های البرز رشد کرده و خواص درمانی متعددی دارد.

از نظر طب سنتی، گل گاوزبان دارای طبعی گرم ، انرژی‌زا و آرام کننده است. گل گاوزبان در مقابل شوری مقاوم و  قادر به جذب یون‌های سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از خاک می‌باشد.  از این گیاه برای پاکسازی خاک و استخراج یون‌های پتاسیم و منیزیم خاک استفاده می‌شود. گیاه گل گاوزبان به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود و تسکین دهنده اعصاب است.

خواص داروئی گل‌گاوزبان

1) این گیاه خون را تصفیه می‌کند.

2) از بهترین تسکین دهندگان اعصاب است.

3) عرق آور و ادرار آور است.

4) تقویت کننده کلیه‌ها است.

5) گل گاوزبان در درمان سرماخوردگی موثر است.

6) دمنوش آن در درمان سرفه موثر است.

7)  به درمان برونشیت کمک می‌کند.

8) رفع کننده بی اختیاری ادرار است.

9) برای درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است.

10) ضماد برگ‌های گاو زبان برای رفع ورم و التهاب موثر است.

11) برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدار زیادی ویتامین C می‌باشد و در بعضی از کشورها از آن در سالاد استفاده می‌شود.

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان

برای تهیه دمنوش گل گاوزبان سه قاشق غذاخوری از آن را به همراه دو عدد لیمو عمانی که از وسط سوراخ شده باشند در قوری چینی بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم بکشد. سپس دم کرده را در یک لیوان بریزید و به آن دو قاشق مرباخوری عسل بیفزایید و هم بزنید تا کاملا حل شوند.حال به آرامی میل کنید.

[alert style=”success”]  بیشتر بخوانید: دمنوش چیست؟ [/alert]

توصیه

اگر در حال مصرف داروهای شیمیایی اعصاب هستید و قصد استفاده از گیاهان دارویی را دارید حتما پزشکتان را در جریان بگذارید؛ چرا که تداخل دارویی ممکن است به ضررتان باشد.

[kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *