دانستنی های باریستا

شکفت قهوه چیست و چه اهمیتی دارد؟

شکفت قهوه چیست و چه اهمیتی دارد؟

آیا در تلاش هستید که یک فنجان قهوه در خانه دم کنید که طعم آن به اندازه یک فنجان قهوه در کافه باشد؟ ممکن است فکر کنید همه چیز را تحت کنترل دارید. همه چیز را علامت زده اید و بهترین وسیله ای را که می توانید تهیه کرده اید. اما تا به حال به شکفت قهوه خود فکر کرده اید؟

شکفت قهوه یا به اصطلاح بلومینگ قهوه یک متغیر مهم است که اغلب توسط بسیاری از علاقه مندان به قهوه خانگی در مراحل اولیه یادگیری نادیده گرفته می شود.

با این حال، این روند را نباید نادیده گرفت. هنگامی که اهمیت شکفت قهوه خود را درک کردید، قهوه تان را به یک فنجان با طعم عالی تبدیل می کنید که تقریباً هر دوستدار وفادار قهوه را تحت تأثیر قرار می دهد.

چه چیزی باعث شکفت قهوه می شود؟

مطمئنم شنیده‌اید که باریستاها در کافی ‌شاپ وقتی با همکارانشان پشت پیشخوان صحبت می‌کنند، از «شکفت» یاد می‌ کنند، و احتمالاً برای لحظه ‌ای گیج شده ‌اید.

اما شکفت قهوه چیست؟ احتمالاً قبلاً این واکنش را در هنگام دم کردن قهوه دیده ‌اید که قهوه‌ تان شروع به متورم شدن و حباب زدن می ‌کند.

شکفتن قهوه بخشی طبیعی از هر فرآیند دم ‌آوری است و زمانی که آب داغ به قهوه برخورد می ‌کند و باعث می ‌شود گازها فوراً آزاد شوند، «شکفت» نیز شروع می ‌شود.

به عبارتی دیگر، در لحظه ای که مقدار کمی آب به پودر قهوه خود وارد می کنید، CO2 از سلول های قهوه خارج می شود. همچنین هرچه قهوه شما تازه تر باشد، شکفتن آن نیز بیشتر است.

شکفتن قهوه معمولاً 30 ثانیه طول می کشد و در این مدت می بینید که قهوه شما شروع به حباب زدن کرده و به شکل گنبدی در می آید. پس از این مرحله می توانید به کار ریختن آب ادامه دهید.

به زبان ساده، شکفتن قهوه به آب گرم اجازه می دهد تا بیشتر CO2 آزاد کند که این کار اساسا بستر قهوه را برای استخراج مناسب عصاره قهوه آماده می کند.

اما اگر شکفتن قهوه را نمی بینید، به احتمال زیاد به این معنی است که قهوه شما تازه نیست. در این حالت بیشتر گاز زدایی (آزادسازی CO2) قبلاً رخ داده و متأسفانه همراه با این پدیده بیشتر ترکیبات طعم دهنده موجود در دانه نیز از بین رفته اند.

بنابراین شکفتن قهوه چیز خوبی است و اطلاعات زیادی در مورد کیفیت دانه های قهوه به شما می گوید.

مشاهده کنید: انواع قهوه های تازه رست ایلیا

اهمیت آسیاب و رست در شکفتن قهوه

کلید یک شکفت قهوه فوق ‌العاده همراه با عصاره غنی و طعم‌ دار این است که قهوه تازه برشته شده را تا زمانی که ممکن است تازه نگه دارید.

این بدان معناست که فقط دانه‌ های قهوه تازه برشت را بخرید و حتما فقط قبل از دم آوری آسیاب کنید.

چراکه اگر همه دانه قهوه را آسیاب کنید، سطح مجاورت ذرات قهوه با هوا بیشتری می شود و این امر باعث می شود که گازهای درون قهوه سریع تر آزاد شوند.

علم پشت شکفت قهوه بسیار جذاب است و درک اینکه چگونه دی اکسید کربن با قهوه شما تعامل می کند چیزی است که ارزش یادگیری دارد.

  بیایید دقیق تر نگاه کنیم.

دی اکسید کربن طعمی ترش دارد. بنابراین وقتی قهوه شما به دلیل قدیمی بودن شکفت نمی شود، یا زمان کافی برای گاز زدایی آن باقی نگذاشته اید، CO2 مستقیما به قهوه شما را تزریق می شود و طعمی ترش و زننده به آن می دهد.

دی اکسید کربن همچنین آب را دفع می کند. به عبارتی دیگر، این آب است که عطرها و طعم‌ های قهوه را استخراج می ‌کند. بنابراین اگر دی اکسید کربن فرصتی برای بیرون رفتن نداشته باشد، آب به طور کامل با قهوه تماس نخواهد داشت.

پس به یاد داشته باشید که دی اکسید کربن طعمی ترش دارد. بنابراین اگر قهوه‌ تان شکفتن را به طور کامل طی نکرد، طعمی ترش و عصاره ‌گیری محدودی خواهید داشت که برابر است با قهوه بد مزه.

شکفت قهوه در ایروپرسعواملی که بر نحوه شکفت قهوه تأثیر می گذارد

همانطور که اشاره کردیم، تازگی قهوه شما یک متغیر بسیار مهم است، اما بسیاری از عوامل دیگر نیز می توانند بر روی این امر تاثیر بگذارند.

موارد زیر بر سرعت از دست رفتن گاز دانه‌ های قهوه به محض اتمام فرآیند برشته کردن تأثیر می‌گذارند.

  • منشا دانه قهوه

منشا دانه قهوه می تواند بر زمان شکفت قهوه تأثیر بگذارد. برخی از مناطق، قهوه ای تولید می کنند که سریع تر از سایر قهوه های تولید شده در مناطق دیگر گاز زدایی می کند.

  • درجه رست قهوه

رست های مختلف قهوه شکفت های متفاوتی خواهند داشت. برای مثال، رست‌ های تیره ‌تر ایتالیایی معمولاً حاوی گاز کمتری در مقایسه با قهوه‌ های روشن برشت هستند.

  • دما و ذخیره سازی

ذخیره سازی مناسب قهوه نه تنها برای شکفتی چشمگیر، بلکه برای تازگی کلی قهوه شما حیاتی است. نگهداری قهوه در محیط گرم باعث خروج سریع تر گاز می شود. توصیه می کنیم دانه های خود را در داخل یک ظرف مات و در جایی خنک نگهداری کنید.

  • رطوبت

اگر  قهوه خود را از هر چیزی که در آشپزخانه شما گرما ایجاد می کند، مانند کتری یا اجاق گاز دور نگه دارید، نباید نگران آن باشید.

  • اندازه آسیاب

و در آخر، درجه قهوه آسیاب شده شما. حتی چیزی به سادگی آسیاب کردن قهوه بر سرعت آزاد شدن دی اکسید کربن تأثیر می گذارد.

آسیاب های ریز به مراتب سریع تر از قهوه آسیاب شده درشت، گاز را از سطح خود آزاد می کند. زیرا سطح بیشتری برای متراکم شدن و آزاد شدن مولکول های دی اکسید کربن وجود دارد.

مشاهده کنید: انواع آسیاب قهوه در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

شکفتن یا نشکفتن؟

تا اینجا از فواید شکفت قهوه آگاه شدید. روش دم کردن بسیار ساده است و شامل اضافه کردن آب کافی برای مرطوب کردن قهوه تازه آسیاب شده است. اما بسته به قهوه ساز شما، فرآیند شکفت کمی متفاوت خواهد بود.

بیایید نگاهی به سه قهوه ساز آشنا بیندازیم.

چکانه ای-فیلتری

برای تهیه قهوه با دستگاه هایی مانند Hario V60 یا Chemex، آب داغ را به آرامی با حرکات دایره ای از لبه بیرونی بریزید و به آرامی به سمت مرکز حرکت کنید.

ترفند این است که به اندازه کافی از آب استفاده کنید تا پودر قهوه اشباع شده و به طور یکنواخت خیس شوند. به اندازه ای که قهوه شروع به چکیدن از طریق فیلتر کند.

اجازه دهید شکفت قهوه تقریباً 30 ثانیه زمان ببرد. پس از پایان شکفت، به آرامی ریختن آب را ادامه دهید.

فرنچ پرس

شکفت قهوه در فرنچ پرسبرای فرنچ پرس، روند شکفت بسیار روش قبل است. هنگامی که قهوه درشت آسیاب شده خود را به فرنچ پرس اضافه کردید، به آرامی مقدار کمی آب داغ را روی پودر قهوه بریزید.

شما باید به اندازه کافی آب اضافه کنید تا قهوه را کاملا خیس کند. در این حالت اگر قهوه شما تازه باشد، بلافاصله شروع به شکوفایی می کند.

اجازه دهید این فرآیند حدود 20 ثانیه انجام شود و به آرامی آن را هم بزنید تا مطمئن شوید که همه آنها با آب تماس دارند. هنگامی که شکفت تمام شد، روش معمولی دم کردن فرنچ پرس خود را ادامه دهید.

مشاهده کنید: انواع فرنچ پرس در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

قهوه ساز قطره ای اتوماتیک

بله، شکفت قهوه با استفاده از قهوه ساز قطره ای خودکار نیز امکان پذیر است. فیلتر کاغذی خود را در سبد قطره ای قرار دهید و قهوه آسیاب شده خود را اضافه کنید.

به آرامی آنقدر آب بریزید که روی قهوه خیس بخورد، اما نه آنقدر که تا انتها نفوذ کند و از صافی به داخل قوری بریزد.

اجازه دهید قهوه تقریباً 60 ثانیه شکوفا شود و سپس به چرخه دم کردن منظم خود با دستگاه ادامه دهید.

وقتی می گذارید قهوه در یک دستگاه خودکار شکوفا شود، قطعاً می توانید تفاوت طعمی آن را در مقایسه با عدم شکوفایی بفهمید.

به دلیل اینکه شکفت قهوه قبل از ریزش آب توسط دستگاه، یک سطح یکنواخت در بالای پودر قهوه ایجاد می کند. این سطح یکنواخت آب به شما امکان استخراج یکنواخت و در نهایت طعم بهتر را می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *