آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

تفاوت فیلتر کاغذی سفید شده و بی رنگ ( Bleached vs Unbleached )

تفاوت فیلتر کاغذی سفید شده و بی رنگ ( Bleached vs Unbleached )

علاقه‌مندان به قهوه که خود را در دنیای تخصصی قهوه مشغول نموده‌اند همواره در حال بحث و مجادله در مورد موضوعات خاص قهوه هستند. اخیرا موضوع تفاوت بین فیلتر کاغذی سفید شده و بی رنگ برای خود بازار داغی یافته است.

برخی از مردم فقط به فیلترهای بی‌رنگ علاقه دارند و تنها از آنها استفاده می‌کنند ولی در طرفی دیگر برخی دیگر معتقداند که فیلتر سفید شده بسیار بهتر بوده و رو به استفاده از آن آورده‎اند. در این مطلب قصد بررسی این دو فیلتر را درایم که آیا واقعا تفاتی دارند یا خیر . با ما همراه باشید…

تفاوت فیلتر کاغذی سفید شده و بی رنگ ( Bleached vs Unbleached )

تاثیر مواد سفید کننده بر طعم قهوه

بسیاری از مردم بر این باورند که این مواد استفاده شده برای سفید ککردن فیلترهای کاغذی باعث تغییر مزه‌ی نهایی قهوه تهیه شده توسط آن می‌شود ولی در واقع اینطور نیست و مقدار مواد سفید کننده‌ای که به فیلتر‌ها برای سفید شدن می‌زنند هیچ تاثیری بر طعم قهوه خروجی از آن ندارد و یا حتی برای سلامتی انسان نیز خطری ایجاد نمی‌کند.

فیلتر سفید شده چیست ؟

اساسا همان کاغذ سات که طبق فرایندی رنگ آنها به سفید تغییر کرده است. کاغذ به طور طبیعی سفید نیست مانند کاغذهای کاهی گذشته یا بسته ‌بندی‌هایی که در فروشگاه مواد غذایی وجود داشت. دومحصول اصلی در فرایند سفید سازی کاغذ استفاده می‌شود.

  • کلر
  • اکسیژن

کلر دقیقا همان ماده‌ایست که برای تمیز کردن استخر از آن استفاده می‌شود. استفاده از کلر یکی از رایج‌ترین روش‌های سفید کردن کاغذ است اما کیفیت آن به روش استفاده از اکسیژن نمی‌رسد. اگر به دنبال فیلترهای سفید شده هستید حتی الامکان از فیلترهای سفید شده به روش اکسیژن خریداری نمایید.

تفاوت فیلتر کاغذی سفید شده و بی رنگ ( Bleached vs Unbleached )

متاسفانه فیلترهای سفید شده برای محیط زیست چندان کم‌ خطر نیستند. در مرحله‌ی اول در فرآیند سفید سازی به محیط زیست آسیب می‌رسد و در مرحله‌ی دوم در زمان دورانداخته شدن باعث آلوده شدن محیط می‌شوند. با این حال فقط مقادیر بسیار کمی مواد برای سفید کردن این فیلترها استفاده می‌شود. فیلترهای سفید شده توسط اکسیژن برای محیط زیست بهتر است چرا که اکسیژن نسبت به کلر خطر کمتری برای محیط دارد.

فیلترهای بی رنگ

این فیلترها مانند همنوع‌های سفید خو درخشان و براق نیستند و زیبا به نظر نمی‌رسند ولی بسیار طبیعی‌تر است و برای محیط زیست خطر کمتری دارد. تمامی کاغذهای که به رنگ قهوه‌ای یا کاهی دیده می‌شوند برای سفید شدن تحت فرآیندی قرار می‌گیرند و سفید می‌شوند ولی این کاغذهای کاهی رنگ بعد از جذب توسط خاک هیچ خطری برای خاک ندارد.

در زمان استفاده از فیلترهای کاغذی بی‌رنگ قهوه کمی طعم کاغذ به خود می‌گیرد ولی خوشبختانه راه حل این موضوع بسیار ساده است. فقط کافی است قبل از این که قهوه را داخل فیلتر بریزیم یک بار آن را با آب گرم شستشو دهیم دقیقا همانطور که قهوه را دم می‌کنیم فقط بدون حضور قهوه داخل فیلتر سپس آب جمع شده درون قهوه ساز را به دور می‌ریزیم .

تفاوت فیلتر کاغذی سفید شده و بی رنگ ( Bleached vs Unbleached )

کیفیت این دو فیلتر چگونه است ؟

به یاد داشته باشید که استفاده از فیلتر سفید یا بی رنگ تاثیر چندانی بر روی طعم قهوه نسبت به هم ندارند بلکه چیزی که تاثیر گذار است کیفیت فیلتری است که خریداری نموده‌اید . در زمان خرید فیلتر کاغذی به فکر صرفه جویی چند تومان نباشید چرا که این چند تومان ممکن است به کلی طعم قههوه‌ی شما را تغییر دهد.

در هنگام خرید فیلتر کاغذی علاوه بر اندازه‌ی مناسب فیلتر برای دستگاه قهوه ساز خود باید به ضخامت فیلتر نیز توجه کنید. فیلتر نازک‌تر باعث می‌شود آب با سرعت بیشتری از آن عبور کند به طور حتم بر کل فرایند دم کردن قهوه تاثیر می‌گذارد و این تاثیر برای طعم قهوه چندان مطلوب نیست.

کلمه‌ای درمورد قیمت

همه‌ی ما میدانیم کیفیت بسیار مهم‌ است و زمانی که شما فیلتر سفید شده یا بی‌رنگ خریداری می‌کنید تنها رنگ آن را انتخاب می‌کنید. اما اگر بخواهیم از نظر قیمت این دو را بررسی نماییم فیلتر بی‌رنگ به دلیل فرآیندهای کمتر کارخانه‌ای ارزان‌تر از فیلتر سفید شده است. بنابراین اگر واقعا قصد دارید پول خود را برای خرید فیلتر صرفه جویی کنید بهتر است از فیلترهای بی‌رنگ استفاده نمایید.

تفاوت فیلتر کاغذی سفید شده و بی رنگ ( Bleached vs Unbleached )

در آخر کدام بهتر است ؟

درواقع تفاوت بسیار کمی بین فیلترهای سفید و بی‌رنگ وجود دارد. چیزیز که آشکار است برای سفید کردن کاغذ از موادی اسفتاده می‌شود و مطمعنا شما مقداری از این مواد را می‌توانید در فیلترها مشاهده نمایید. البته این مواد هیچ تاثیری بر طعم قهوه خروجی ندارد. فیلترهای بی‌رنگ برای محیط زیست کم خطر هستند. بنابر گفته‌های ما تصمیم با شما خواهد بود.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : تفاوت بین فیلتر کاغذی و فلزی ، کدام یک بهتر است ؟ [/alert]

فرقی نمی‌کند که چه نوع فیلتری باشد سعی کنید بالاترین کیفیت را داشته باشد. چرا که بر روی طعم قهوه شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *