دانستنی های قهوه, دانش قهوه

تجارت مستقیم ( direct trade ) چیست ؟

تجارت مستقیم ( direct trade ) چیست ؟

تجارت مستقیم واژه‌ ایست که توسط رست کننده‌های قهوه استفاده میشود. رست کننده‌ها ، قهوه مورد نیاز خود را مستقیما از کشاورزان قهوه تهیه می‌نمایند. در این میان دیگر دست دلال‌ها و یا حتی برخی قراردادهای قهوه کوتاه می‌شود . تفت دهنده‌های قهوه بر این باورند که تجارت مستقیم بهترین نوع مبادله‌ی قهوه است چرا که براساس احترام به منافع دو طرف بنا شده است .

تجارت مستقیم ( direct trade ) چیست ؟

تجارت مستقیم ( direct trade )

تجارت مستقیم گونه‌ای از تامین منابع توسط رسترهای مشخص قهوه و سازنده‌های کاکائوست که به ایجاد یک رابطه‌ی مستقیم با کشاورزان و تولید کننده‌های دانه‌ی قهوه و کاکائو منجر می‌شود. هیچ سری استانداردی برای تجارت مستقیم وجود ندارد و استانداردهای این تجارت در بین کشاورزان و تفت دهنده‌های قهوه بنا به نظر شخصی خودشان متفاوت است. با این حال استفاده کننده‌های این تجارت روش خود را بسیار مفید برا منافع هردوطرف می‌دانند . در حالی که تمامی استانداردهای تجارت مستقیم در میان رسترها و کشاورزان متغیر است ، هیچ تعریف خاص و جامعی نمی‌توان از تجارت مستقیم و استانداردهای آن به دست آورد.

تجارت مستقیم ( direct trade ) چیست ؟

 

برخی از رسترها و شرکت‌های تفت دهنده‌ی قهوه به دلیل عدم رضایت از گواهینامه‌های موجود قهوه رو به تجارت مستقیم آورده‌اند. برخی از آنها روش‌هایی خاص برای خود در پیش گرفته اند.به طور مثال اینتلیجنسیا کافی ( Intelligentsia Coffee  ) که قهوه را رست کرده و به صورت اینترنتی به فروش می‌رساند برچسب تجارت مستقیم اینتلیجنسیا را بر روی محصولات خود نصب می‌کند تا مصرف کننده‌ها را متوجه روابط مستقیم خود با کشاورزان قهوه نماید. یکی دیگر از رسترهای قهوه به نام کانتر کالچر ( Counter Culture ) که در سال 2008 تاسیس شد به تجارت مستقیم خود لقب گواهینامه را داده است و از آن به عنوان گواهینامه تجارت مستقیم کانتر کالچر یاد می‌کند. مانند قرارداد تجارت عادلانه ، کانتر کالچر نیز قیمت پایه‌ای برای قهوه‌هایی که خریداری می‌نماید در نظر گرفته است با ای تفاوت که سطح کیفتی نیز مشخص نموده است.

[alert style=”success”] حتما مطالعه کنید : تجارت عادلانه قهوه [/alert]

استانداردهای محیطی

از آنجایی که هیچ استاندارد خاصی در مورد این تجارت وجود ندارد مسلما استانداردی برای حفاظت از محیط زیست نیز قید نشده است. اما قهوه اینتلیجنسیا اظهار داشته است که تمامی کشاوران همار با او از قوانین حفظ محیط زیست پیروی می‌کنند و اقدامات کشاورزان نظیر استفاده از آفت‌ کش‌ها و علف زداها و همچنین نحوه‌ی استخراج فاضلاب این مزرعه ها با دقت بررسی میشود. اینتلیجنسیا همچنین اظهار داشته که تمامی قوانین حفاظت از پوشش گیاهی و جنگل‌ها توسط کشاورزان هکار آنها رعایت می‌شود.

تجارت مستقیم ( direct trade ) چیست ؟

استانداردهای کاری

قهوه اینتلیجنسیا به کشاورزان 25 درصد بیشتراز قیمت مصوب قرارداد تجارت عادلانه دستمزد پرداخت می‌کند. اما در این میان دیگر قانون خاصی در مورد بیگاری کشاورزان وجود ندارد.

تجارت مستقیم ( direct trade ) چیست ؟

اشکالات این روش تجارت

از آنجایی که این روش تجارت جزئی از قرادادها و گواهینامه‌های شخص ثالث نمی‌شود اعتماد به آن کمی دشوار است. این تجارت شامل هیچ استانداردی نمی‌شود و گواهینامه‌های قهوه از آنها حمایت نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *