دانستنی های قهوه, دانش قهوه

تاریخچه ای از مصرف قهوه

انسان چگونه قهوه را تهیه و مصرف کرد و چنان صنعت قهوه رشد یافت که سالیانه میلیاردها دلار مبالدات جهانی را به خود اختصاص دهد. نقهوه چه دورانی را گذراند تا به موج سوم خود برسد ؟ آیا از ابتدا قهوه به همین شکل کنونی تهیه و مصرف می‌شده است؟ در این مطلب قصد داریم تا نگاهی اجمالی به مصرف قهوه در طی 600 سال گذشته تاکنون داشته باشیم و به این پرسش‌ها پاسخ دهیم. با قهوه ایلیا و تاریخچه‌ای از مصرف قهوه همراه باشید…

مصرف سنتی قهوه : تشریفات و مراسم های مهمان

تخمین و تعیین مصرف قهوه برای اولین بار بعد از کشف، بسیار سخت است اما تنها چیزی که به طور حنم می‌توان گفت این است که اولین باراستفاده از قهوه در آفریقا و خاور میانه بوده است. شاید آنها از قهوه به عنوان یک دارو و یا محرک استفاده می‌کردند. به هر حال قهوه در دهه‌ی 1400 میلادی توسط سوفی‌ها در مراسم‌های مذهبی تهیه و دم می‌شده است.

تاریخچه ای از مصرف قهوه

مصرف کنندگان سنتی قهوه در خاورمیانه از قهوه به عنوان یک نوشیدنی برای پذیرایی مهمان استفاده می‌کردند و با قهوه به آنها خوش آمد می‌گفتند و به اصلاح برای میهمان مراسمی ترتیب می‌داند. این مراسمات معمولا در خانه اتفاق می‌افتاده است.

در طول دوران امپراطوری عثمانی، قهوه به عنوان یک کالا به فروش می‌رسید و همین امر باعث رواج یافتن قهوه خانه‌ها شد.

قهوه بعد از گسترش در اروپا، رفته رفته در کل جهان پخش شد و به محافل مردانه و دورهمی‌های آنها اختصاص یافت.

از سوئد تا کلمبیا، براین باور بودند که قهوه باعث ایجاد تناقضات اخلاقی در افراد می‌شود و رهبران مذهبی نیز قهوه خانه‌ها را یک خطر بزرگ برای حاکمیت خود می‌دیدند و در برخی از کشورها، مصرف قهوه را ممنوع کردند.

این رویه تا اواسط دهه 1800 ادامه داشت تا این که قهوه به نسل اول خود وارد شد.

نسل اول قهوه

اولین موج قهوه از زمانی آغاز شد که قهوه به وفور در تمامی جهان یافت می‌شد و به راحتی در دسترس عموم بود. در طول دهه‌ی 1800، دو شرکت فولجرز و مکسول هاوس، کار خود را به عنوان فروشگاه قهوه آغاز کردند. در همین دوره بود که قهوه فوری و قهوه سازهای بزرگ مانند پرکولاتور ( percolator )، که تا اواخر دهه‌ی 1970 میلادی استفاده می‌شد، اختراع شدند.

تاریخچه ای از مصرف قهوه

سپس در اوایل دهه‌ی 1900 میلادی، دستگاه‌های اسپرسوساز پا به عرصه‌ی ظهور گذاشتند و با کمی فاصله، نسکافه و قهوه فوری منجمد خشک نیز به بازار آمد. قهوه فوری منجمد خشک این قابلیت را داشت تا به مناطق بسیار دورتر نیز صادر شود .

نسل دوم قهوه

موج دوم قهوه به خاطر نگرانی در مورد کیفیت قهوه و عدم وجود متخصص در تولید قهوه به وجود آمد.

در این موج و در سال 1971، شرکت استارباکس تاسیس شد. همچنین فردی به نام ارنا کوتسن ( Erna Knutsen ) با استفاده از واژه‌ی قهوه اسپشیالتی در مجله‌ای به مشکلات قهوه و چای پرداخت و بعد از آن در سال 1982، سازمان قهوه اسپشالتی آمریکا تاسیس شد.

تاریخچه ای از مصرف قهوه

در این زمان در کلمبیا نیز تحول بزرگی در صنعت قهوه رخ داد و فردی به نام خوان والدز موسسه‌ی ملی قهوه را در این کشور تاسیس کرد.

نسل سوم قهوه

موج سوم قهوه با نگرشی متفاوت به عرصه قهوه وارد شد. در این موج با تمرکز بر داستان پشت پرده‌ی قهوه، مشتریان و مردم دریافتند که گونه‌ی قهوه، کشور تولید کننده‌ی آن، اقلیم، روش فرآوری، رست و نحوه‌ی تهیه قهوه می‌تواند بر طعم و مزه نهایی قهوه تاثیر بگذارید.

تاریخچه ای از مصرف قهوه

[alert style=”success”] ارتفاع و اقلیم چگونه بر عطرو طعم قهوه تاثیر می گذارد ؟ [/alert]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *