دانستنی های باریستا

باریستا ( Barista ) کیست ؟

باریستا ( Barista ) به شخصی گفته می‌شود که مسئول تهیه و سرو قهوه اسپرسو است . البته  افرادی که در کافی‌شاپ‌ها وظیفه تهیه انواع نوشیدنی قهوه را برعهده دارند نیز گفته می‌شود ولی از لحاظ فنی ، باریستا ( Barista )  شخصی است که در تهیه و سرو اسپرسو تخصص دارد . همچنین ممکن است به شخصی که مهارت بالایی در آماده کردن شات اسپرسو و نوشیدنی‌های اسپرسو ، مانند کاپوچینو و لاته دارد نیز گفته شود .

کلمه‌ی Barista اصالتا یک لغت ایتالیایی است و به مسئول سرو نوشیدنی‌های الکلی یا غیر الکلی گفته می‌شده است . این لغت در انگلیسی جنسیت خاصی ندارد ولی حالت جمع آن در زبان ایتالیایی تغییر می‌کند به طوری که باریستی ( Baristi ) به معنی چند باریستای مذکر و باریسته ( Bariste ) به چند باریستای مونث گفته می‌شود .

شغل باریستا

شغل باریستاها معمولا کار در کافی‌شاپ‌ها و کافه‌بارها می‌باشد و وظیفه‌ی آنها کار با دستگاه‌های اسپرسوساز دستی یا کاملا اتوماتیک است . اسپرسوسازهای دستی نیاز به مهارت بسیار دارند ولی  اسپرسوسازهای اتوماتیک ، با پرکردن فیلتر و فشاردادن دکمه کار خود را انجام می‌دهند .

باریستاها وظیفه ای فراتر از تهیه‌ی اسپرسو و انواع آن ، بر عهده دارند چرا که تهیه کف شیر و انواع نوشیدنی فرانسه و دمی نیز برعهده آن‌هاست .

برای تهیه یک قهوه خوب باید به مراحلی از قبیل آسیاب ، تهیه قهوه و کف شیر توجه کرد .

فراگیری حرفه باریستا

مدارس بسیاری در دنیا برای آموزش باریستا وجود دارد . انجمن تخصصی قهوه اروپا ( SCAE ) یکی از دایر کنندگان این مدارس است . آموزش باریستای خوب از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که هرچه باریستا بهتر به مردم خدمات ارائه دهد بر فروش و تبلیغ محصولات قهوه آن شرکت نیز تاثیر می‌گذارد .

با این که می‌توان با گذراندن دوره‌های باریستایی یک باریستای موفق شد اما بهترین راه برای این کار ، ایستادن در کنار باریستای ماهر و یادگیری فنون و روش‌های اوست . خلاقیت در تهیه و دم کردن انواع قهوه باعث موفقیت بیشتر خواهد شد .

باریستا ( Barista ) کیست ؟

 

بسیاری از باریستاها به توانایی خود افتخار می‌کنند و سالها برای ارتقای آن تلاش می‌نمایند . به همین منظور هر ساله مسابقاتی در بین آن‌ها برگزار می‌شود تا هرکدام قابلیت‌های خود را به رخ دیگری بکشد .

[idea] چند نکته در مورد باریستا حرفه‌ای [/idea]

مسابقات جهانی باریستا  Barista

همیشه در بین باریستاها رقابت وجود داشته است و اکثرا همدگیر را به چالش می‌کشند . یکی از بزرگترین مسابقات باریستا مسابقات جهانی باریستاهای دنیا (  World Barista Championships) است .

در سال 2016 این مسابقه انجام شد و برگ وو از کشور تایوان ( Berg Wu of Taiwan ) به عنوان بهترین باریستای جهان انتخاب شد .

در این مسابقات علاوه بر مهارت در تهیه اسپرسو ، اطلاعات تخصصی باریستاها هم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد . این اطلاعات شامل دانش کلی باریستا از قهوه ، روش‌های ویژه هر باریستا برای تهیه لاته و کاپوچینو ، رست قهوه  و دم کردن قهوه سرد می‌شود .

باریستا ( Barista ) کیست ؟

معانی دیگر Barista

علاوه بر شخصی که قهوه اسپرسو و نوشیدنی‌های قهوه سرو می‌کند ، ممکن است به اماکنی مانند کافی شاپ ها یا برخی مجلات مربوط به قهوه نیز این عنوان داده شود .

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “باریستا ( Barista ) کیست ؟

  1. علیرضا گفت:

    با سلام
    ممنون از اطلاعت مفیدی که در اختیار ما قرار میدید
    واقعا سایت خیلی عالی است

    1. جلال رمضانی گفت:

      نشکر از همراهی شما دوست عزیز .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *