آشنایی با لوازم و تجهیزات قهوه, آموزش

آسیاب قهوه ( Coffee Grinder )

تاریخچه آسیاب قهوه ( Coffee Grinder )

1350 سال پیش از میلاد مسیح آسیاب توسط رومی ها اختراع شد . درواقع زمانی که قهوه کشف شد ، آسیاب اختراع شده بود و این آسیاب ها برای تهیه آرد و ادویه استفاده می‌شده است . تاریخچه آسیاب قهوه ( Coffee Grinder ) به زمان کشف قهوه باز می‌گردد . اولین نمونه های آسیاب قهوه شبیه هاون و از جنس سنگ یا چوب بوده است . احتمالا همانطور که اولین درخت قهوه در اتیوپی کشف شده ، اولین آسیاب های قهوه نیز از آن جا اختراع شده باشد .

تاریخ آسیاب قهوه

اولین آسیاب دستی در قرن پانزدهم میلادی توسط ایرانی ها و یا ترک ها اختراع شد . ( در مورد این مساله اختلاف نظر وجود دارد . ) این آسیاب دستی که بیشتر برای تهیه ادویه جات استفاده می‌شده ، شبیه آسیاب های دستی امروزی عمل می‌کرده است . این نوع آسیاب که در ساخت آن خلاقیت و نوآوری بسیاری به خرج دادند و از نقوش اسلامی ، ایرانی در طراحی آن استفاده شده بود ، برای آسیاب ادویه مورد استفاده قرار می‌گرفت . بعد از آن ترک ها از این آسیاب به عنوان آسیاب قهوه و تهیه پودر قهوه ترک استفاده کردند . امروزه آسیاب های دستی سیلندرگونه ترکی با طراحی نقوش مختلف بر روی آن جزء سوغات با ارزش ترکیه به شمار می‌رود .

تاریخ آسیاب قهوه

در سال 1665 میلادی شخصی به نام نیکلاس بوک ( Nicholas Book  ) در انگلستان آسیابی را که خود طراحی کرده  بود ، ساخت و به تولید انبوه رسانید . این نوع آسیاب که اولین مدل آسیاب قهوه اروپایی بود ، خیلی زود در اروپا مشهور شد . بعد‌ها با گسترش صنعت الکتریسیته ، آسیاب های برقی به مردم معرفی شد که روز به روز بر کیفیت و توانایی های آن افزوده گردید .

انواع آسیاب قهوه‌ ( Coffee Grinder )

همه‌ی ما می‌دانیم که برای آماده کردن یک فنجان قهوه با عطر و بوی تازه باید قهوه را به صورت تازه قبل از دم کردن قهوه آسیاب کنیم و برای بدست آوردن یک فنجان قهوه‌ی خوب شما باید بسته به طرز تهیه قهوه مورد علاقه‌تان میزان آسیاب قهوه خود را تنظیم کنید.در ذیل به اختصار انواع آسیاب‌های قهوه موجود در بازار معرفی می‌شوند .

[alert style=”error”] بررسی و خرید : انواع آسیاب‌  [/alert]

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید چرا باید آسیاب بخریم . مگر انواع پودر قهوه در طعم‌ها و اندازه‌های متنوع با برندهای مختلف در بازار موجود نیست ؟ پس چرا باید دانه قهوه را خودمان تهیه کنیم و سپس آسیاب نماییم ؟

[alert style=”success”]  حتما مطالعه کنید :  دلایل خرید آسیاب شخصی  [/alert]

آسیاب قهوه دندانه‌ای ( Electric Burr Grinders )

امروزه اکثر آسیاب‌هایی که در مغازه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند جزء آسیاب‌های دندانه‌ای هستند. این آسیاب‌ها به دو دسته ی آسیاب‌های دندانه‌ای قیفی ( Conical Burr Grinder ) و آسیاب‌های دندانه‌ای صفحه‌ای ( Flat Burr Grinder ) تقسیم می‌شوند که ظاهری شبیه به هم دارند و فقط نوع تیغه‌ها و سرعت چرخش تیغه ها در آنها متفاوت است . قهوه در آسیاب‌های دندانه‌ای به صورت یکدست آسیاب می شود . بسیاری از قابلیت ها مانند درجه تنظیم میزان پودر کردن و زمان سنج قابل تنظیم برای جلوگیری از هدر رفتن پودر بر روی بعضی از انواع این آسیاب ها قرار دارد.

آسیاب قهوه دندانه ای قیفی ( Conical Burr Grinder )

در این نوع از آسیاب ها قهوه ها از بین از دو صفحه‌ی موج‌دار فلزی( Steel Corrugated Plates ) یا سرامیکی که در هم جفت می شوند عبور کرده و به پودر تبدیل می شوند.فاصله ی این دو صفحه درجه پودر شدن قهوه را تعیین می کند و قابل تنطیم است.این آسیاب ها دارای سرعت مناسب هستند که مانع از ایجاد حرارت و گرم شدن قهوه و از بین رفتن عطر و بوی آن می شوند.

آسیاب قهوه دندانه ای صفحه‌ای ( Flat Burr Grinder )

تیغه های آسیاب های صفحه ای مانند 2 صفحه روی هم قرار می گیرند که فاصله‌ی میان صفحه‌ها را می‌توان بسته به درجه‌ی درشتی دلخواه دانه‌ها کم و زیاد کرد. مثلاً برای به دست آوردن پودر قهوه‌ با درجه fine ( مخصوص قهوه اسپرسو ) فاصله‌ی بین صفحه‌ها را کم می‌کنیم.

انواع آسیاب قهوه

آسیاب قهوه‌ دندانه‌ای مخصوص اسپرسو ( Espresso Burr Grinder )

این آسیاب‌ها در واقع نسخه‌ی تخصصی‌تر آسیاب‌های دندانه‌ای متداول هستند که برای کافی شاپ‌ها طراحی شده اند. به کمک این آسیاب‌ها می توانید درجه‌ی ریزی و یا درشتی پودر به‌دست‌ آمده را به خوبی بر حسب فشار آبی که قرار است از میان پودر عبور کند تنظیم کنید.این آسیاب‌ها دارای جایگاهی برای قرارگیری فیلتردستی Portafilter دستگاه اسپرسو است تا پودر قهوه مستقیماً داخل آن بریزد. 

آسیاب قهوه‌ تیغه‌ای برقی ( Electric Blade Grinders )

این آسیاب‌ها از دو تیغه‌ی فلزی ساخته شده که توسط موتور الکتریکی کوچکی به حرکت درمی‌آیند و با سرعت بسیار بالا در پایین ظرفی شبیه به فنجان می‌چرخند و دانه‌های قهوه را پودر می کنند. در این آسیاب‌ها برای کنترل درجه‌ی درشتی و ریزی پودر باید مدت زمانی را که دانه‌ها در آسیاب قرار دارند را کم یا زیاد کرد به همین علت برای افزایش دقت هنگام کار کردن با آسیاب تیغه‌ای باید حتماً یک زمان‌سنج داشته باشید . برای آسیاب قهوه‌‌ به صورت نرم باید قهوه را در چند مرحله آسیاب کنید یعنی ابتدا قهوه را آسیاب کنید بعد کمی آسیاب را تکان دهید و دوباره قهوه را آسیاب کنید . قهوه در این آسیاب‌ها به صورت یکدست آسیاب نمی‌شود و میزان آسیاب را باید با چشم خود کنترل کنید که دارای خطاست .

grinder

آسیاب قهوه دستی (Manual or Turkish Mill )

از این آسیاب‌ها برای آسیاب مقدار کمی قهوه استفاده می‌شود و درجه‌ی ریز شدن قهوه در بعضی از این آسیاب‌ها قابل تنطیم است البته اگر بخواهید قهوه را به اندازه‌ی قهوه ترک نرم آسیاب کنید باید قدرت دست زیادی داشته باشید.

آسیاب قهوه صنعتی غلطکی ( Roller Mill )

آسیاب‌های غلطکی برای آسیاب قهوه‌ در حجم زیاد طراحی شده اند . در این آسیاب‌ها قهوه با عبور از بین چند غلطک به پودر تبدیل می شود.از این آسیاب قهوه‌ در کارخانه جات استفاده می شود.

grinder

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *