دانش قهوه, دانستنی های قهوه

اسپرسو رومانو چیست؟

اسپرسو رومانو چیست

اسپرسو رومانو یک نوشیدنی ساده و در عین حال جذاب است. در خالص‌ترین شکل آن، اسپرسویی است که با یک تکه لیمو سرو می‌شود، حتی اگر تهیه آن از کافه‌ای به کافه دیگر متفاوت باشد.

با وجود این سادگی، هنوز هم سردرگمی در مورد این نوشیدنی وجود دارد. مثلا در نقاط مختلف جهان و مناطق خاصی از ایتالیا با نام متفاوتی به کار می رود.

علاوه بر این، در حالی که کلمه «رومانو» در نام این نوشیدنی وجود دارد، هیچ مدرک قطعی دال بر پیوند تاریخی آن با رم یا ایتالیا وجود ندارد.

مشاهده کنید: انواع محصولات قهوه ایلیا

اسپرسو رومانو نمای کلی: اسپرسو رومانو

اسپرسو رومانو از ترکیب یک شات اسپرسو با یک تکه لیمو یا آب لیمو و یک قاشق چای خوری شکر درست می شود. برش لیمو را می توان داخل قهوه چکاند یا خودش را داخل قهوه انداخت.

این یک نوشیدنی همه کاره است که می توان آن را گرم، سرد یا همراه با یخ و یا با شیر سرو کرد. برخی از کافه‌ها نیز به آن «آنیسیت»، یک لیکور مدیترانه‌ای که از انیسون (مشابه سامبوکا و پاستیس) تهیه می‌شود، اضافه می‌کنند.

«ماسیمیلیانو ماتونه» یک باریستا و مشاور است. او می گوید که اغلب ممکن است روغن پوست لیمو قبل از ریختن قهوه روی آن در یک فنجان چکانده شود. برخی افراد پوست لیمو را در فنجان می‌گذارند، در حالی که برخی دیگر آن را حذف می‌کنند.

این نوشیدنی در منطقه کامپانیا ایتالیا که شامل شهر ناپل، کاپری و ساحل آمالفی است، محبوب است. در مناطقی نیز اغلب به عنوان کافه کانارینو یا کافه آل لیمون شناخته می شود.

شهروندان محلی ادعا می کنند که این نوشیدنی در شهر جولیانو اختراع شده است. امروزه، این نوشیدنی خاص شهر است و به عنوان یک غذای لذیذ منطقه ای در نظر گرفته می شود.

اسپرسو رومانودر این منطقه، اسپرسو رومانو اغلب با لیمو سورنتو تهیه می شود. لیموهای سورنتو دارای گواهینامه نشان جغرافیایی از اتحادیه اروپا هستند. این بدان معنی است که آنها به طور مستقل برای کیفیت و ماهیت منحصر به فرد خود تأیید و شناسایی شده اند.

مطالعه کنید: نحوه عصاره گیری اسپرسو حرفه ای و ایجاد دستور العمل های جدید

کاوش در تاریخ منحصر به رومانو

علیرغم وجود کلمه «رومانو» در نام این نوشیدنی -به معنای رومی- داستان های متناقضی در مورد منشاء نوشیدنی وجود دارد.

برخی می گویند این یک اختراع آمریکایی است که میراث جعلی ایتالیایی برای جذب گردشگران به آن داده شده است. برخی دیگر ادعا می کنند که این نوشیدنی در فرانسه اختراع شده است.

در حالی که هیچ مدرک قطعی مبنی بر ایتالیایی بودن آن وجود ندارد، داستان هایی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است این نوشیدنی از آنجا سرچشمه گرفته باشد.

ایتالیایی ها چندین دهه است که قهوه دم شده با موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز مصرف می کنند. دستگاه اسپرسوساز در آغاز قرن بیستم و موکاپات در دهه 1930 اختراع شد. هر دو اختراع ایتالیایی هستند. با این حال، در اوایل قرن بیستم، به لطف جنگ جهانی اول و دوم، محدودیت هایی برای واردات در ایتالیا وجود داشت.

در این مدت، ایتالیایی ها مجبور به مصرف قهوه فوری ارزان شدند که اغلب توسط سربازان آمریکایی تهیه می شد. در این زمان، احتمالا طعم این قهوه بسیار ضعیف بود و کاملاً برخلاف قهوه موجود در فروشگاه‌های امروزی بود.

اسپرسو رومانوپس از پایان جنگ جهانی دوم، هنوز مدتی باقی مانده بود تا تجارت بین المللی قهوه از سر گرفته شود و یک بحران اقتصادی بزرگ در ایتالیا رخ دهد.

از آنجایی که مردم ایتالیا تا حد زیادی فقط به قهوه بسیار بی کیفیت دسترسی داشتند، این احتمال وجود دارد که با لیمو ترکیب شده باشد تا طعم های نامطلوبی را که تجربه کرده اند، پنهان کند.

مشاهده کنید: انواع قهوه ساز در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

طعم اسپرسو رومانو

دکتر «ویلتون سوارس کاردوسو» معلم و پزشک در انستیتو فدرال آموزش و پرورش برزیل، Ciência e Tecnologia است. او می گوید که هنگام ترکیب اسپرسو و لیمو، تیزی و اسیدی لیمو به طور موثری با شدت و تلخی اسپرسو متعادل می شود و بالعکس.

اسپرسو رومانواو توضیح می دهد: «اسید سیتریک با تازگی مرکبات مرتبط است. ایم اسید به دلیل تلخی قهوه، خود را برجسته می کند. همانطور عطر لیمو.»

وقتی لیمو و قهوه با هم ترکیب می شوند، طبیعتاً بهتر است که هر دو ماده از کیفیت بالایی برخوردار باشند. هنگامی که از دانه هایی بی کیفیت استفاده می شود، نوشیدنی ممکن است خیلی تلخ شود و طعم متمایز لیمو را از بین ببرد.

اسپرسو رومانو در میان برخی از نوشیدنی‌ها، اسپرسو رومانو نیز ظاهراً توانایی کاهش اثرات خماری را دارد. کافئین به طور طبیعی دارای خواص منقبض کننده عروق است که به تسکین سردرد کمک می کند، در حالی که روغن های ضروری موجود در لیمو به هضم کمک می کند و عملکرد متابولیک را تسریع می بخشد.

مطالعه کنید: 17 نکته درباره بهترین اسپرسو برای مبتدیان

اسپرسو رومانو نوشیدنی عجیبی است. با وجود این واقعیت که به ظاهر ساده است، به نظر می رسد توافق کمی در مورد منشاء و تاریخ آن وجود دارد. علاوه بر این، به نظر می رسد نام آن همچنان موضوع اختلاف نظر باشد.

با این حال، چه این نوشیدنی در ایالات متحده آمریکا، فرانسه، رم یا یک شهر کوچک در کامپانیا اختراع شده باشد یا نه، از آن زمان به بعد با فرهنگ ایتالیایی پیوند خورده است.

منبع: Perfect Daily Grind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *