دانستنی های قهوه, دانش قهوه

چرا درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس باید ریز باشد؟

درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس

فرنچ پرس یکی از ساده ‌ترین و ارزان‌ ترین روش ‌های دم کردن قهوه است. حتی یک تازه‌ کار در حوزه قهوه نیز به راحتی می ‌تواند با این روش یک فنجان قهوه مناسب را تهیه کند.

با این حال، می ‌خواهیم ببینیم آیا می ‌توانیم با تنظیم درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس در زمان آسیاب کردن، این فنجان قهوه را از یک قهوه معمولی به یک فنجان قهوه استثنایی تبدیل کنیم؟

فشار دادن فرنچ پرس

شاید این مسئله هم یکی از همان مسائلی باشد که همه ما می ‌دانیم. با این همه، می ‌خواهیم نگاهی به این قضیه داشته باشیم که چرا ریزتر آسیاب کردن دانه‌ های قهوه می‌ تواند برای تهیه قهوه‌ ای که به روش فرنچ پرس دم می ‌شود، منطقی باشد.

به عبارتی دیگر، درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس اگر ریزتر از حدی باشد که همه می گویند، چگونه می شود؟

مشاهده کنید: انواع فرنچ پرس در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

یک روش بدون چالش

در دنیای تخصصی قهوه می‌ دانیم برای این که به یک فنجان قهوه بی ‌نقص و کامل دست پیدا کنیم، می ‌توانیم از تنظیم مدت عصاره‌ گیری، اندازه ذرات دانه ‌های آسیاب شده قهوه و دیگر عوامل بهره ببریم.

با این حال، این کارها را معمولا در دم کردن به روش‌های فیلتری (Pour Over)، اسپرسو و آئروپرس (Aeropress)  انجام می ‌دهیم. در بیشتر مواقع، روش فرنچ پرس دست کم گرفته می ‌شود و این موارد را در آن‌ها در نظر نمی‌گیرند.

کتل هریو و ایروپرس

یک توافق کلی در روش فرنچ پرس وجود دارد که برای تهیه قهوه به این روش، از پودر قهوه و آب استفاده شود که دمای آب زیر نقطه جوش باشد. سپس، باید اجازه دهید پودر قهوه بین سه تا پنج دقیقه در آب غوطه ‌ور بماند. پس از گذشت این زمان، یک فنجان قهوه مناسب و قابل قبول خواهید داشت.

البته، در این روش می‌ توانید هر سه متغیر را بهینه کنید. هر سه این عوامل بر روی یکدیگر تاثیر گذار هستند. در نتیجه، اگر یکی از آن ‌ها را تغییر می ‌دهید، باید تاثیر این تغییر را بر روی دو عامل دیگر نیز در نظر بگیرید.

برای همین هم می توانیم درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس را تغییر دهیم.

مطالعه کنید: طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس (French Press)

چرا در روش فرنچ پرس معمولا دانه‌های قهوه به صورت درشت آسیاب می‌شوند؟

شاید برایتان عجیب به نظر برسد که چرا باید یک دستگاه آسیاب تیغه‌ ای گران ‌قیمت را فقط برای تهیه قهوه به روش فرنچ پرس تهیه کرد. با این حال، اگر می‌ خواهید قهوه ‌ای با کیفیت عالی بنوشید، باید آسیاب مناسب آن را در نظر داشته باشید. یک دستگاه آسیاب قهوه با کیفیت، می ‌تواند دانه ‌های قهوه را به صورت یکنواخت آسیاب کند.

هنگامی که دانه‌ های قهوه به صورت یکنواخت آسیاب نمی‌ شوند، طیف وسیعی از اندازه‌ های مختلف قهوه از اندازه ‌های بسیار ریز تا اندازه ‌های بسیار درشت وجود خواهد داشت.

یک دستگاه آسیاب با کیفیت پایین ممکن است مقدار زیادی ذرات بسیار ریز تولید کند. همین ذرات بسیار ریز می ‌توانند با عبور از فیلتر فرنچ پرس، به فنجان قهوه راه پیدا کنند. اگر مقدار این ذرات زیاد باشد، هم شکل قهوه نامطلوب می‌شود و هم طعم آن تلخ ‌تر می ‌گردد.

زمانی که دانه‌ های قهوه با کیفیت خوب به صورت درشت آسیاب می ‌شوند، میزان ذرات بسیار ریز خیلی کم خواهد بود. این اتفاق باعث می‌شود احتمال این که فنجان قهوه شما پر از تفاله قهوه و تلخ‌ مزه باشد، بسیار کاهش پیدا کند.

برای این کار می‌توانید از یک دستگاه آسیاب با کیفیت استفاده کنید. همچنین، می‌ توانید با بهره گرفتن از یک غربال قهوه (الک) و جدا ساختن ذرات بسیار ریز پودر قهوه، این مشکل را حل کنید. اینگونه اندازه ذرات را برای فهمیدن درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس بهتر تشخیص خواهید داد.

روش دم کردن فرنچ پرس، روشی است که در آن ذرات قهوه درون آب غوطه ‌ور می‌ شوند تا قهوه دم بکشد. این به این معنی است که ذرات قهوه فرصتی طولانی ‌تر نسبت به سایر روش ‌های دم کردن قهوه برای عصاره‌ گیری دارند.

درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس

به همین دلیل است که ما معمولا از ذرات درشت قهوه استفاده می ‌کنیم تا فرایند عصاره ‌گیری را آهسته کنیم و از عصاره ‌گیری بیش از حد جلوگیری شود.

در روش فیلتری، اگر از ذرات بسیار ریز قهوه استفاده کنیم، ممکن است مانع از به درستی جریان یافتن آب شود. این مسئله در روش فرنچ پرس وجود ندارد. در نتیجه، در این روش آزادی عمل بیشتری برای آزمایش و تجربه به دست آوردن وجود دارد.

البته، باید مدت زمان دم کشیدن قهوه را در نظر داشته باشیم و اندازه ذرات قهوه را به صورتی تنظیم کنیم که از عصاره‌ گیری بیش از حد جلوگیری شود. با این حال، از این نظر که بخواهیم از جریان یافتن آب در بستر پودر قهوه مطمئن شویم، محدودیتی نخواهیم داشت.

دلیل استفاده از ذرات ریزتر

در پس این که از ذرات ریزتر قهوه بخواهیم استفاده کنیم، ایده‌ ای وجود دارد. علت این کار، این است که اجازه می‌ دهد عصاره ‌گیری از ترکیبات تولیدکننده طعم و بوی قهوه با سرعت بیشتری انجام شود.

دلیل این اتفاق این است که سطوح بیشتری از ذرات قهوه در معرض آب قرار می‌گیرند. به این ترتیب، ترکیبات داخل ذرات قهوه به سرعت عصاره‌گیری و درون آن حل می ‌شوند.

“مت پریگر” بنیانگذار “باریستا هاستل” است. او در وبسایت خود می ‌گوید:

«مهم‌ترین مسئله این است که بدانیم اندازه ذرات قهوه در حقیقت آن چیزی که عصاره ‌گیری می‌شود را تغییر نمی ‌دهد. تنها تغییر ممکن در مدت زمانی است که عصاره‌گیری انجام می‌شود. در حقیقت، تمامی ترکیبات مربوط به طعم و عطر قهوه در دانه‌ های قهوه وجود دارند و آماده عصاره‌گیری هستند. اندازه ذرات فقط باعث می‌شود که این ترکیبات عطر و طعم چقدر بیشتر یا کمتر در معرض آب قرار داشته باشند»

تاکید مت پریگر بر روی این مسئله است که «اگر زمان تماس ذرات قهوه با آب را طولانی‌تر کنیم، طعم و عطرهای بیشتری از این ذرات عصاره‌گیری می‌شود.» در نتیجه، ما می ‌توانیم مدت زمان عصاره‌ گیری را بیشتر کنیم.

قهوه و فرنچ پرس

با این حال، به دلیل این که درجه حرارت آب پایین می ‌آید، در مدت زمان مشابه، قهوه ‌ای که به صورت ذرات ریزتری آسیاب شده است، عصاره‌گیری به مراتب بیشتری خواهد داشت.

یکی از ترس ‌هایی که در استفاده از درجه ریزتر برای تنظیم درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس وجود دارد، این است که فنجان قهوه پر از گرد قهوه شود و حالتی گل‌ آلود ایجاد کند. شاید فکر کنید که ذرات ریزتر به راحتی از فیلتر فرنچ پرس عبور می ‌کنند و به فنجان قهوه می‌ رسند.

با این حال، قهوه‌سازهای فرنچ پرس با کیفیت، دارای فیلترهای خوبی هستند که می‌توانند ذرات تا اندازه متوسط را به خوبی فیلتر کنند. به این ترتیب، این ذرات پس از به اشباع رسیدن قهوه، درون قهوه‌ساز باقی می ‌مانند.

مشاهده کنید: انواع قهوه ساز فرانسه در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

“جیمز هافمن” نویسنده «اطلس جهانی قهوه» است. توصیه هافمن این است که از درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس، اندازه متوسط است. سپس، قهوه را بعد از چهار دقیقه با تکان دادن فرنچ پرس هم بزنید. پس از آن، به مدت پنج تا هفت دقیقه دیگر اجازه دهید قهوه دم بکشد. جیمز هافمن می‌گوید:

«فرنچ پرس یکی از روش ‌های تهیه قهوه است که بیشترین آزادی عمل را دارد. با انتخاب یک مدت زمان دم کشیدن طولانی، باعث می ‌شویم به عصاره‌ گیری خوبی دست پیدا کنیم»

او اضافه می‌کند:

«با این حال، همیشه توصیه من این است که مردم هر بار که می ‌خواهند به این شیوه قهوه دم کنند، استفاده از ذرات ریزتر را تجربه کنند. با این کار، قهوه بهتر و بهتر می ‌شود.

سپس در یک نقطه، ناگهان به مرز تلخی می ‌رسم. در این‌ جا است که باید کمی ذرات قهوه را درشت‌تر کنید. بعد از رسیدن به این مرحله، می‌ توانید به سراغ خرید قهوه بیشتر و بهتر بروید»

مسئله‌ ای که جیمز هافمن بر روی آن تاکید دارد، این است که یک نقطه برای عصاره‌ گیری بیش از حد وجود دارد که باید آن را بشناسید. اگر کار خود را به خوبی انجام دهید، با رسیدن به جایی که ترکیبات تلخ ‌مزه قهوه بیش از حد عصاره‌ گیری می ‌شود و باعث نامطلوب شدن طعم این نوشیدنی می‌ گردد، این شناخت را به دست می ‌آورید.

درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس

چگونگی استفاده از ذرات ریزتر قهوه

در این ‌جا روشی را به عنوان نقطه شروع برای آزمایش اندازه ذرات قهوه به شما توصیه می‌ کنیم. این کار باعث می شود تا درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس را بهتر بشناسید.

قهوه

برای هر 16 اونس (کمی کمتر از 475 میلی‌لیتر) آب از 35 گرم دانه قهوه استفاده کنید. در روش جیمز هافمن باید از یک ترازوی دیجیتال استفاده کنید. به این ترتیب، می ‌توانید از مقدار دقیق قهوه و آبی که استفاده می ‌کنید، مطمئن شوید.

با اطلاع از این مقادیر، در صورت نیاز می ‌توانید آن ‌ها را تغییر دهید. با استفاده از یک دستگاه آسیاب با کیفیت، برای به دست آوردن درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس دانه‌ های قهوه را در اندازه متوسط و متوسط رو به درشت آسیاب کنید.

اگر شفافیت قهوه تهیه شده برای شما اهمیت دارد، با استفاده از یک غربال سعی کنید ذرات بسیار ریز را حذف کنید.

همچنین، ذرات بسیار درشت را هم جدا کنید. تجربه ثابت کرده است که با استفاده از غربال ‌های 600 و 800 میکرومتری، می ‌توانیم مدت زمان دم کردن قهوه در روش فرنچ پرس را کاهش دهیم.

علت حذف ذرات بزرگ نیز این است که عصاره‌ گیری به شکل یکنواخت ‌تری انجام شود. با این حال، با این روش ممکن است احساس کنید بخش زیادی از قهوه را از دست داده ‌اید.

درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس

روش اجرا با درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس

پس از اینکه درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس را شناسایی کردید، در اولین آزمایش ‌هایی که انجام می ‌دهید، از آبی استفاده کنید که درجه حرارت آن فقط کمی از نقطه جوش پایین‌ تر است.

به عبارت دیگر، دمای آب در حدود 200 درجه فارنهایت یا 93 درجه سانتی‌ گراد باشد. برای رسیدن به این دما می ‌توانید آب را بجوشانید و پس از خاموش کردن شعله گاز، حدود 30 ثانیه منتظر بمانید تا کمی حرارت آن کم شود.

پس از این که قهوه و آب را هم زده و مخلوط کردید، در ظرف فرنچ‌ پرس را ببندید و کمی پلانگر (پیستون) آن را پایین ببرید. در این مرحله هنوز نباید پلانگر به ذرات قهوه برسد. آب در ظرف شیشه‌ای فرنچ پرس به سرعت خنک می‌شود. بنابراین، در ظرف را در طول مدت عصاره ‌گیری ببندید.

پس از گذشت مدت زمان هفت تا ده دقیقه، تقریبا تمام ذرات قهوه غرق در آب شده‌اند. با دقت به ظرف نگاه کنید و توجه داشته باشید که چه زمانی باید پلانگر را فشار دهید. سپس، این کار را در زمان مناسب به آرامی انجام دهید تا از نفوذ ذرات ریز جلوگیری شود.

یک فاصله کمی بین سطح فیلتر و سطح ذرات قهوه باقی بگذارید. پس از این مرحله، کمی اجازه می‌دهیم که ذرات قهوه به اندازه کافی اشباع شده و فرو روند تا از گل‌آلود و غیرشفاف شدن قهوه جلوگیری شود. در قهوه ترک نیز از همین روش استفاده می ‌شود.

صبحانه و قهوه

قهوه تهیه شده را با دقت به درون فنجان بریزید تا از انتشار و پخش شدن ذرات ریز جلوگیری شود. به دلیل این که می ‌خواهید قهوه شما شفاف بماند، کمی از مایع را در ته ظرف باقی بگذارید.

اکنون می توانید درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس را ریزتر کنید و تمام این مراحل را دوباره انجام دهید. در این تکرار دقت کنید تا اگر تفاوتی در نتیجه وجود داشت، متوجه شوید.

“مت پریگر” می‌گوید:

«برای دست یافتن به بهترین نتایج در تهیه قهوه به شیوه فرنچ پرس، بهتر است قهوه را به ذراتی ریزتر از قبل آسیاب کنید و این عمل را تکرار کنید. سپس، دو درجه آن را ریزتر کنید»

درجه حرارت آب را برای ذرات ریزتر قهوه تنظیم کنید

هنگامی که اندازه درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس را تغییر می‌دهید، باید درجه حرارت آب را هم در نظر داشته باشید. به دلیل این که ذرات ریزتر دارای سطوح بیشتری هستند، عصاره‌گیری با سرعت بیشتری انجام می‌ شود.

بنابراین، با کاهش درجه حرارت آب می ‌توانیم عصاره ‌گیری قهوه را کندتر کنیم. به این ترتیب، از تلخ ‌تر شدن قهوه که ناشی از عصاره ‌گیری بیش از حد است، جلوگیری می ‌شود.

زمانی که از ذرات قهوه با اندازه متوسط استفاده می‌ کنیم، می‌ توانیم درجه حرارت توصیه شده 200 درجه فارنهایت (تقریبا 93 درجه سانتی‌ گراد) را کمی پایین ‌تر بیاوریم.

مشاهده کنید: انواع آسیاب قهوه در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

در این حالت، می‌ توانیم آب را با دمای حدود 195 درجه فارنهایت (تقریبا 91 درجه سانتی‌گراد) استفاده کرده و مدت زمان دم کشیدن را کمی طولانی ‌تر کنیم. به این ترتیب، می ‌توانیم یک فنجان قهوه با غلظت مناسب داشته باشیم که به خاطر عصاره‌گیری بیش از حد هم تلخ نشده باشد.

در سوی مقابل، اگر ذرات قهوه کمی درشت‌ تر باشد و ما درجه حرارت آب را کم کنیم، احتمال دارد فنجان قهوه ‌ای که تهیه می‌ کنیم، به اندازه کافی عصاره‌ گیری نشده باشد.

حرارت آب

البته، مگر این که مدت زمان دم کردن را طولانی ‌تر کنیم. اگر قهوه به اندازه کافی عصاره‌ گیری نشود، طعمی ترش‌ مزه خواهد داشت.

بنابراین، نکته مهم این است که بدانیم همه عوامل با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ دارند. اگر یکی از متغیرها را تغییر می‌دهید، احتمالا نیاز دارید متغیرهای دیگر را هم تغییر دهید.

با این همه، بیشتر مردم تمایل دارند دم کردن قهوه را با آب جوش انجام دهند. “مت پریگر” می‌گوید:

«من هم از طرفداران آب جوش هستم. شما نمی‌ توانید در تشخیص دمای آن اشتباه کنید. علاوه بر این، اگر قهوه شما خوب باشد، صحبت کردن از عصاره ‌گیری بیش از حد دیگر معنایی ندارد»

روش ‌های بسیار زیادی برای دم کردن قهوه وجود دارد که در آن ‌ها درک مفهوم عصاره‌ گیری و بازی کردن با متغیرهای آن اهمیت دارد. موضوع اصلی، متعادل کردن متغیرها برای یافتن روشی است که با آن بتوانید یک فنجان قهوه بی‌ نقص و کامل را تهیه کنید

سعی کنید با تغییر دادن درجه حرارت آب، اندازه درجه آسیاب قهوه مناسب فرنچ پرس و مدت زمان دم کردن، متوجه شوید که چه متغیرهایی برای شما ایده‌آل است.

از کدام نوع فرنچ پرس استفاده کنیم؟

علاوه بر مواردی که گفتیم، لازم است توجه داشته باشید که فرنچ پرس شیشه‌ای استاندارد نمی ‌تواند درجه حرارت آب را در طول مدت دم کشیدن به صورت ثابت حفظ کند.

اگر در مورد بازی با متغیرهای دم کردن قهوه و پیدا کردن بهترین روش برای تهیه قهوه به شیوه فرنچ پرس مصمم هستید، توصیه می ‌کنیم یک فرنچ پرس سرامیکی را امتحان کنید.

همچنین، می‌توانید یک لایه پوششی عایق را به فرنچ پرس شیشه‌ای خود اضافه کنید. فرنچ پرس‌ های استیل عایق خوبی را فراهم آورده‌اند، هر چند که شاید به این نتیجه برسید که این فرنچ پرس ‌ها طعمی ظریف را به قهوه می ‌دهند که احتمالا آن را دوست نخواهید داشت.

قهوه در فرنچ پرس

درک عصاره‌ گیری قهوه می‌ تواند دری به سوی یک جهان آزمایش و تجربه در دم کردن قهوه به روی شما باز کند. فرنچ پرس هم به همان اندازه روش‌ های دیگر دم کردن قهوه می ‌تواند سرشار از نوآوری باشد.

اگر از یک دستگاه آسیاب معمولی استفاده می ‌کنید، تلاش کنید با اشباع شدن ذرات قهوه و به آرامی فشار دادن پلانگر، امکان نفوذ ذرات ریز قهوه و غیرشفاف شدن فنجان قهوه را از بین ببرید.

هر کدام از متغیرها را بدون نگرانی تغییر دهید و تجربه کسب کنید. اندازه ذرات قهوه، درجه حرارت آب و زمان دم کردن را تنظیم کنید و توجه کنید که چه چیزی خوب است و چه چیزی را باید تغییر دهید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *