روش های دم کردن قهوه, آموزش

طرز تهیه قهوه آمریکانو (Cafe Americano)

قهوه آمریکانو

قهوه آمریکانو (Café Americano) یکی از قهوه‌های پرطرفدار در سراسر جهان است. این قهوه در واقع همان اسپرسو است که به آن آب جوش اضافه می‌شود. اگر شما از طرفداران اسپرسو هستید اما ترجیح می‌دهید آن را با غلظت و تلخی کمتر مصرف کنید قهوه آمریکانو گزینه‌ مناسبی برای شما خواهد بود. در ادامه با طرز تهیه قهوه آمریکانو و نکات مربوط به آن با شما خواهیم بود.

اما قبل از پرداختن به این مورد، اجازه دهید کمی بیشتر با این نوشیدنی و جوانب آن آشنا شویم تا درکی بهتر هنگام نوشیدنش داشته باشیم و لذت چند برابری هم ببریم.

طرز تهیه قهوه آمریکانوتاریخچه آمریکانو؛ سربازان رقیق خور

در ابتدا بهتر است نگاهی به تاریخچه‌ این قهوه بیندازیم. قهوه آمریکانو نخستین بار توسط سربازان ارتش آمریکا سال‌ها پیش و در طول جنگ جهانی دوم استفاده شد. سربازان آمریکایی می‌خواستند قهوه‌ای از نظر طعمی ملایم‌تر و از نظر غلظت رقیق‌تر نسبت به قهوه‌ای که اروپاییان می‌نوشیدند داشته باشند، بنابرین آنها تصمیم گرفتند به اسپرسوی خود آب جوش اضافه کنند. به همین دلیل نام قهوه آمریکانو را از قدیم تا به حال روی آن گذاشته‌اند.

اما به طور دقیق تر، هنگامیکه آمریکایی ها به عنوان نیرویی خارج از اروپا وارد جنگ جهانی دوم شدند، مردمش خیلی وقت بود که به قهوه عادت کرده بودند و آن را در زنجیره غذایی روزانه خود مصرف می کردند. ولی از آن طرف هم به خاطر جنگ و مسائل دیگر، قهوه در قاره آمریکا کمیاب شده و به همین دلیل سالها بود که آمریکایی ها جیره بندی قهوه داشتند.

ولی شرایط در اروپا متفاوت تر بود و با اینکه سراسر این قاره جنگی بزرگ در جریان بود، اما کشوری همچون ایتالیا همچنان جایگاه خود را به عنوان یکی از مراکز مهم قهوه حفظ کرده و این نوشیدنی در اکثر شهرهای آن حتی به وفور وجو داشت.

مشاهده کنید: انواع قهوه های ترکیبی ایلیا

برای همین هم وقتی سربازان آمریکایی به ایتالیا آمدند و این فراوانی را دیدند، دامن از کف داده و قهوه ها نوشیدند. اما بعد از مدتی با مشکلی جدی مواجه شدند: قهوه ایتالیایی یا به عبارت بهتر اسپرسوی ایتالیایی بسیار غلیظ و سنگین بود و ذائقه رقیق خور آمریکایی به آن عادت نداشت.

پس باریستاهای ایتالیایی احتمالا برای اینکه آمریکایی ها بهتر برایشان بجنگند، راه حلی پیدا کردند: اضافه کردن آب جوش به اسپرسو در فرآیند طرز تهیه قهوه آمریکانو. چیزی که باعث شد این نوشیدنی به نام خود آمریکایی ها بخورد تا همه بدانند آمریکانو ربطی به ایتالیا ندارد و یک چیز اضافی است.

مسئله ای که ایتالیایی اصیل هنوز با آن مشکل دارند و عمدتا کسی جرئت سفارش دادن آمریکانو در کافه های ایتالیا را ندارد. چراکه مردم این کشور روی اصالت بسیار حساس هستند و از آنجایی که اسپرسو را یک قهوه اصیل ایتالیایی می دانند، دستکاری کردن آن را هم نمی پسندند. البته این موضوع در مورد ترکیبات اسپرسو با شیر صدق نمی کند.

به هر حال آمریکانو امروزه در کافه های سراسر جهان بسیار پرطرفدار است و هنوز هم افراد به همان دلیل سربازان آمریکایی، این نوشیدنی را می نوشند: یعنی سبک کردن، غلظت اسپرسو

نسبت آب جوش به اسپرسو در طرز تهیه قهوه آمریکانو

حال که فهمیدیم خاستگاه و تاریخچه آمریکانو چه بوده و چه روندی را طی کرده، بد نیست درباره ترکیب آن هم بدانیم. البته این ترکیب همانطور که گفته شد، بسیار ساده است، اما رعایت نسبت آب جوش و اسپرسو در آمریکانو، امری مهم است.

عمدتا دو نسبت معروف برای آمریکانو وجود دارد که در همه کافه ها رعایت می شود و شما هم اگر می خواهید این نوشیدنی را در خانه درست کنید باید این نسبت ها را در طرز تهیه قهوه آمریکانو رعایت کنید:

  1. نسبت 70 به 30 که به معنی این است که 30 درصد نوشیدنی اسپرسو و 7 درصد آب جوش باشد. برای مثال اگر شما 36 میلی لیتر اسپرسو دارید، باید 84 میلی لیتر آب جوش اضافه کنید تا در نهایت 120 میلی لیتر آمریکانو داشته باشید.
  2. نسبت 50 به 50 که مشخص است باید به صورت نصف و نصف آب و قهوه باشد. این نسبت برای کسانی مناسب است که هنوز کمی از غلظت اسپرسو را می خواهند یک آمریکانوی قوی را می پسندند.

هرچند دست شما در این نسبت بندی باز است، اما این دو نوع نسبت استاندارد هستند و توصیه می شود از آنها استفاده کنید. چراکه نسبت بیشتر از 70 به 30، نوشیدنی را آبکی می کند و کمتر از 50 به 50 باعث می شود غلظت اسپرسو احساس شود.

تفاوت آمریکانو و لانگ بلک:

طرز تهیه قهوه آمریکانو لانگ بلکLong Black  نیز همانند آمریکانو اسپرسویی است که با آب جوش ترکیب می‌شود. اما تفاوت آن این است که در طرز تهیه قهوه آمریکانو ابتدا اسپرسو را می‌ریزیم و سپس آب جوش به آن اضافه می‌شود اما در Long Black این کار برعکس انجام می‌گیرد، یعنی ابتدا آب جوش در کف لیوان ریخته می‌شود و سپس اسپرسو را روی آن می‌ریزیم.

Long Black به صورت فراوان در استرالیا و نیوزیلند یافت می‌شود. از نظر طعمی Long Black غنی‌تر از آمریکانو است و درصد غلظت و تلخی آن بیشتر است. تفاوت دیگری که این دو دارند این است که در Long Black شما کرما (لایه‌ی خامه‌ای مانند روی اسپرسو ) را مشاهده می‌کنید اما در آمریکانو اینچنین نیست.

اگر شما به کرما علاقه دارید و طعم غنی‌تر اسپرسو را ترجیح می‌دهید Long Black انتخاب مناسبی برای شماست.

مشاهده کنید: انواع قهوه های تازه رست ایلیا

تفاوت آمریکانو و قهوه دمی:

احتمال دارد برخی اوقات به خاطر حجمی که قهوه آمریکانو دارد، آن را با انواع قهوه دمی اشتباه بگیرند یا حداقل فکر کنند شبیه هم هستند. اما این تفکر کاملا اشتباه است. چراکه این دو نوع نوشیدنی از پایه با یکدیگر تفاوت داردند:

  1. نوع دم آوری: نخستین تفاوت آمریکانو و قهوه دمی در نوع دم آوری هر کدامن نهفته است. به عبارتی دیگر، در فرآیند طرز تهیه قهوه آمریکانو، چیزی که پایه اصلی را تشکیل می دهد، اسپرسو است و آب جوش تنها آن را رقیق می کند. اما در دم آوری قهوه دمی، کل فرآیند با آب داغ و غوطه وری قهوه در آب رخ می دهد. این مورد در نهایت باعث ایجاد تفاوت های طعمی و غیره می شود.
  2. طعم و رایحه: تفاوت مهم بعدی این دو نوع نوشیدنی قهوه، در طعم و رایحه آنهاست. بدین صورت که در قهوه آمریکانو طعم و رایحه، همان طعم و رایحه اسپرسو است که رقیق شده و شدت طعمی اش کمتر شده است. اما در قهوه دمی شدت طعمی و شفافیت طعم ها به طور کلی متفاوت است و به عبارتی دیگر طعم ها در قهوه دمی شفاف تر و قابل لمس تر هستند.
  3. حجم نوشیدنی: اگرچه آمریکانو تقریبا می تواند حجم زیادی داشته باشد، اما محدود است. یعنی اگر برای یک آمریکانو از اسپرسوی دبل شات استفاده کردیم، بیشتر از 85 میلی لیتر آب جوش نمی توانیم به آن اضافه کنیم. چراکه اگر بیشتر باشد، طعم قهوه از بین می رود. این در حالیست که یک قهوه دمی می تواند گاهی تا 300 میلی لیتر نیز برای یک نفر باشد.
  4. زمان آماده شدن: در این فاکتور نیز آمریکانو و قهوه دمی بسیار با هم فرق می کنند. یعنی مدت زمان مورد نیاز در طرز تهیه قهوه آمریکانو شاید کمتر از یک دقیقه باشد، اما برای تهیه یک قهوه دمی باید زمان بیشتری اختصاص داد و شاید کل فرآیند آن تا بیست دقیقه هم طول بکشد.
  5. میزان کافئین: به خاطر رقیق شدن اسپرسو توسط آب جوش، قهوه آمریکانو کافئین به مراتب کمتری نسبت به قهوه دمی دارد.

مشاهده کنید: انواع قهوه سازهای نسل سوم و دمی در فروشگاه اینترنتی قهوه ایلیا

طرز تهیه قهوه آمریکانو با اسپرسو ساز برقی

اکنون می رسیم به جایی که منتظرش بودید و با هم طرز تهیه قهوه آمریکانو را بررسی می کنیم و در ابتدا سراغ طرز تهیه قهوه آمریکانو با دستگاه اسپرسو ساز می رویم:

مواد لازم جهت تهیه قهوه آمریکانو :

  • دستگاه اسپرسو ساز برای گرفتن اسپرسو
  • آب جوش
  • ماگ یا لیوان بلند
  • شیر یا کف شیر ( دلخواه)

طرز تهیه :

  1. ابتدا باید آب را به وسیله‌ی سماور و یا کتری جوش بیاورید.
  2. حال باید اسپرسو را توسط اسپرسو ساز تهیه کنید.
  3. در مرحله‌ آخر باید مواد را ترکیب کنید. ابتدا 1 شات اسپرسوی خود را کف لیوان بریزید. سپس آبی را که جوش آمده به آن اضافه کنید.

دقت کنید که میزان معمول آب جوش دو سوم لیوان و برای اسپرسو یک سوم می‌باشد. اما این بستگی به ذائقه شما نیز دارد، اگر تمایل دارید طعم قهوه ملایم‌تر و تلخی آن نیز کمتر باشد می‌توانید آب جوش بیشتری اضافه کنید.

در انتها می‌توانید جهت دستیابی به طعمی ویژه مقداری شیر و یا کف شیر به نوشیدنی خود اضافه کنید.

طرز تهیه قهوه آمریکانوطرز تهیه قهوه آمریکانو بدون دستگاه برقی

اگر دستگاه اسپرسو ساز برقی ندارید، نگران نباشید. چراکه می توان آمریکانو را بدون این نوع دستگاه ها نیز درست کرد.

مواد لازم:

  • موکاپات برای گرفتن قهوه
  • لیوان مناسب
  • آب جوش
  • شیر (دلخواه)

طرز تهیه:

  1. ابتدا آب جوش را درست کنید
  2. همزمان با قهوه جوش موکاپات، اسپرسو بگیرید
  3. سپس به اندازه یک شات قهوه درون لیوان ریخته و سپس آب جوش را روی آن بریزید

نکته: توجه کنید که در این روش نمی توانید آمریکانوی با کرما داشته باشید. چراکه موکاپات ها کرمای مناسبی برای این کار فراهم نمی کنند. اما در کل می توانید یک آمریکانوی خوب داشته باشید.

4 دیدگاه در “طرز تهیه قهوه آمریکانو (Cafe Americano)

  1. با سلام
    اسپرسو سازهای موکاپات تا چه حد کارایی خوب دارند؟ من نتونستم با اونها قهوه خوبی رو دم کنم…بنظرتون از چه شیوه ای بهتره استفاده کنم؟
    با تشکر از مطالب مفیدتون

    1. امید غفوری گفت:

      با سلام
      استفاده از موکاپات یکی از روش‌های رایج و عالی برای تهیه‌ی اسپرسو می‌باشد و کیفیت قهوه‌ی خروجی آن مناسب است البته نوع و جنس موکاپات نیز در کیفیت نهایی قهوه تاثیر گذار است. شما می‌توانید جهت مطالعه‌ی بیشتر مطلب طرز تهیه قهوه با موکاپات را مطالعه بفرمایید.
      از این لینک استفاده کنید : https://goo.gl/BjBSwQ
      موفق باشید

  2. محمدرضا گفت:

    سلام من يه سوال داشتم ، من يه دستگاه اسپرسو ساز خانگى مدل ام ار اس خريدم ، وقتى اسپرسو ميگيرم بعدش ك پرتافيلترو ميخوام در بيارم توش پره ابه رو قهوه استفاده شده كه بعد خاليشون ميكنم ميخواستم ببينم همه همينطوره يا برا من مشكلى داره؟ ممنونم

    1. پویا اسفرجانی گفت:

      به احتمال خیلی زیاد میزان آسیاب قهوه ای که استفاده میکنید ریز تر از استاندارد هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *