نوشیدن قهوه چگونه می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند؟ قسمت اول

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه

نوشیدن قهوه اولین کاری است که صدها میلیون نفر هر روز صبح هنگام بیدار شدن از خواب انجام می‌دهند. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که با چشمان نیمه‌باز، مستقیم از رختخواب به سمت دستگاه قهوه‌ساز می‌روند تا از اکسیر یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم بهره‌مند شوند. امروزه شایعات منفی بسیار زیادی در مورد مضرات نوشیدن قهوه از شرق تا غرب دنیا شنیده می‌شود. با این حال، قهوه در واقع یک نوشیدنی کاملا سالم است که میلیاردها انسان در سراسر دنیا آن را مصرف می‌کنند. به هر حال، فارغ از این که شما معتقد به بی‌خطر بودن نوشیدن قهوه هستید یا این که آن را مضر می‌دانید، واقعیت این است که نوشیدنی روزانه میلیاردها نفر در سراسر دنیا را قطعا باید بی‌خطر در نظر بگیریم.

علاوه بر این، کافئین یکی از مهمترین عناصر موجود در قهوه است. این عنصر، ماده‌ای شگفت‌انگیز است که طیف گسترده‌ای از عملکردهای گوناگون را دارد. برای مثال، کافئین می‌تواند عملکرد و استقامت بدن را در طول تمرینات ورزشی طولانی مدت و حرفه‌ای بالا ببرد. همچنین، کافئین باعث می‌شود که نتایج حاصل از فعالیت‌های کوتاه مدت و تحت فشار شدید هم بهبود پیدا کند. یکی دیگر از فواید این عنصر فوق‌العاده، این است که با مصرف آن در طول فعالیت‌های ورزشی کمتر احساس درد و ضعف خواهید داشت. همین مزایا می‌تواند دلیل کار ورزشکاران حرفه‌ای تناسب اندام را برای ما روشن کند. این ورزشکاران به طور معمول دقیقا پیش از شروع تمریناتشان یک فنجان قهوه جاوا می‌نوشند.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، کافئین سلامت ذهنی را نیز بهبود می‌بخشد. به همین دلیل است که با نوشیدن یک فنجان قهوه، احساس خستگی از شما دور می‌شود. البته، باید در نظر داشته باشید که مصرف کافئین به صورت عادت روزانه باعث می‌شود تاثیر این ویژگی‌ها کاهش پیدا کند.

قهوه – اکسیری شگفت‌انگیز

شاید تعجب کنید که به شما بگوییم قهوه یکی از غذاهای سالم به شمار می‌رود. برای مثال، امروزه دیگر برای ما ثابت شده است که مصرف روزانه قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود. این نتیجه تحقیقی است که در آخرین سال‌های قرن بیستم انجام شده است. در این تحقیق، ارتباط بین مصرف قهوه و دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین در دراز مدت با میزان ابتلا به دیابت نوع دوم مورد بررسی قرارگرفته است. این تحقیق حاصل تلاش‌های مطالعاتی متخصصین و مراقبین بهداشت حرفه‌ای است.

مطالعات موردی محققین بر روی اطلاعات دریافت شده از 41،934 مرد در طول سال‌های 1986 تا 1998 میلادی و 84،276 زن در طول سال‌های 1980 تا 1998 انجام شد. این مردان و زنان در شروع کار فاقد هر گونه بیماری قلبی و عروقی، دیابت و سرطان بودند. به این ترتیب، میزان نوشیدن قهوه توسط این افراد در هر 2 تا 4 سال از طریق دریافت پاسخ پرسشنامه‌های معتبر مورد بررسی قرار گرفت. با این توضیحات، نتایج به دست آمده جالب توجه بود:

در طی این تحقیقات، ابتلای 1.333 مرد و 4.085 زن به دیابت نوع دوم ثبت شد. این محققین به بررسی سن، شاخص توده بدنی (BMI) و سایر عوامل خطرآفرین پرداختند. نتیجه مشخص کرد که بین مصرف قهوه و دیابت نوع دوم یک رابطه معکوس برقرار است. به عبارت دیگر، افرادی که بیشترین تمایل و اشتیاق را برای نوشیدن قهوه داشتند، همان کسانی بودند که کمترین خطر ابتلا به دیابت نوع دوم آن‌ها را تهدید می‌کرد. در بخش نتیجه‌گیری این تحقیق نوشته شده است که “اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد مصرف قهوه در دراز مدت باعث می‌شود خطر ابتلا به دیابت نوع دوم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.”

نکته جالب توجه دیگری نیز در این مطالعه وجود دارد: به طور کلی، مصرف کافئین به هر شکل اعم از نوشیدن قهوه یا بهره گرفتن از سایر منابع کافئین باعث می‌شود خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در زنان و مردان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر، ممکن است نوشیدن قهوه بدون کافئین به اندازه قهوه کافئین‌دار تاثیر مثبت و قابل قبولی نداشته باشد.

سه‌گانه شگفت‌انگیز: افزایش انرژی – بهبود عملکرد – چربی‌سوزی

انرژی

شاید بتوان گفت که شایع‌ترین دلیل برای مصرف کافئین یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین، اثر انرژی‌بخش آن است. به عنوان مثال می‌توان به تحقیقی اشاره کرد که در این زمینه بر روی 144 نفر داوطلب (72 مرد و 72 زن) انجام شد. در این تحقیق، تاثیر صبحانه و کافئین مورد بررسی قرار گرفت. محققین داوطلبانی که صبحانه غلات می‌خوردند را با آن‌هایی که صبحانه نمی‌خوردند، مقایسه کردند. همچنین، میان افرادی قهوه کافئین‌دار می‌نوشیدند با افرادی که قهوه بدون کافئین مصرف می‌کردند نیز مقایسه‌ای انجام شد.

در نهایت، محققین دریافتند افرادی که به عنوان صبحانه غلات مصرف می‌کردند در مقایسه با دیگرانی که صبحانه نمی‌خوردند، در شروع جلسات تحقیقی حالت احساسی مثبت‌تري داشتند. همچنین، این افراد در انجام وظایفی که نیاز به قدرت ذهنی داشت، عملکرد بهتری ثبت کردند. در پایان جلسات تحقیقی هم این داوطلبین از آرامش بیشتری برخوردار بودند. در نتیجه، خوردن صبحانه به عنوان کاری مفید برای بدن محسوب می‌شود.

در مورد مصرف کافئین نیز در نتیجه‌گیری این تحقیق چنین آمده است:

“مصرف کافئین در داوطلبان باعث شد که در درک اطلاعات جدید عملکرد بهتری از خود نشان دهند. همچنین، کافئین با ایجاد خستگی در طول جلسه تحقیقی مقابله می‌کرد.”

در ادامه این بحث با ما در مطلب ” نوشیدن قهوه چگونه می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند؟ قسمت دوم همراه باشید…

نوشیدن قهوه چگونه می‌تواند در کاهش وزن به شما کمک کند؟ قسمت اول
5 از میانگین 1 رأی

عضویت در خبرنامه

اگر می‌خواهید از آخرین مقالات ما و جشنواره های فروش ویژه قهوه ایلیا مطلع شوید ، ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

به جمع اعضای خبرنامه قهوه ایلیا ، خوش آمدید .

جلال رمضانی
جلال رمضانی
کارشناس مترجمی زبان انگلیسی هستم. از سال 91 درزمینه های تدریس و ترجمه فعالیت داشته و از سال 95 همکاری خود را به عنوان مترجم و کارشناس تولید محتوی با قهوه ایلیا آغاز کرده ام .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *